
Novus відкрив ювілейний 50-й Мі Маркет та вийшов на ринок Тернополя (+фото)


Альона Гребенчук, юристка з Axon Partners, у колонці для AIN зробила огляд на відомий спір між ресторанною мережею Ігоря Сухомлина та популярною франшизою напівфабрикатів.
Пересічні споживачі раптом дізналися, що ці дві мережі існують паралельно, жодна не є франшизою іншого бренду, натомість вони представляють незалежні бізнеси, які тепер зіштовхнулись у правовому полі. Але чи може одна Галя заборонити іншій працювати під схожим ім’ям?
Цей кейс може звучати як прикра плутанина в назвах, аж поки не зʼявляється судовий позов. І раптом вже йдеться не про «хто яку їжу продає», а про межі дії ліцензії, добросовісну конкуренцію та комерційний сенс власної назви.
Дисклеймер: Автори статті не можуть стовідсотково стверджувати про чиюсь вину в цьому спорі, адже договору між власниками обох мереж вони не бачили. Викладене надалі частково засновується на фактах, отриманих із відкритих джерел, а частково — на припущеннях.
Судячи з останніх заяв, у 2021 році між сторонами дійсно була укладена ліцензійна угода, яка встановлювала такі умови використання ТМ «Галя Балувана»:
Найімовірніше, український ІР-офіс і виніс попередню відмову в реєстрації ТМ «Галя Балувана» через раніше зареєстровану схожу ТМ Сухомлина, адже така реєстрація підпадає під заборону відповідно до абз. 1 ч. 3 ст. 6 Закону України «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг»:
«Не можуть бути зареєстровані як торговельні марки позначення, які на дату подання заявки або якщо заявлено пріоритет, то на дату пріоритету є тотожними або схожими настільки, що їх можна сплутати, зокрема асоціювати з торговельними марками, раніше зареєстрованими чи заявленими на реєстрацію в Україні на ім’я іншої особи для таких самих або споріднених з ними товарів і послуг».
Використання словесного елементу «Галя» як таке не підлягає забороні. Але в контексті конкретної назви, стилістики та комерційної сфери воно може ставати частиною захищеної торгівельної марки. Визначальними для правової охорони є комбінація всіх елементів ТМ та товари/послуги, що поширюються з її використанням.
Вочевидь, укладений договір між власниками схожих ТМ автоматично розв’язав цю проблему і був доданий як підстава для подолання попередньої відмови, що дозволило здійснити реєстрацію ТМ.
Однак, згідно з відкритими джерелами, з 2023 року мережа «Галя Балувана» (та, що заморожена продукція) суттєво розширює свій формат діяльності (як от запуск лінійки заморожених готових ресторанних страв). Якщо вважати це переходом у сегмент громадського харчування, який був заборонений за договором, то, найімовірніше, це і стало підставою для позову.
Це угода між власниками двох і більше торгівельних марок, яка визначає хто і де може використовувати свій знак таким чином, щоб це не розмивало бренди та не шкодило бізнес-інтересам обох сторін.
Укладаючи договір про співіснування ТМ, сторони прагнуть уникнути ризику порушення прав і потенційного судового розгляду. І хоча цей договір встановлює чіткі правила використання марки, він не гарантує відсутності спорів, а лише забезпечує основу для ефективного та результативного їх вирішення.
Якщо слова в торгівельних марках, що реєструються для однакових/схожих товарів та/або послуг, тотожні, але змінені місцями, це підстава для відмови в реєстрації торгівельної марки. А наявне свідоцтво для торгівельної марки надає її власнику право забороняти іншим особам використовувати без його згоди будь-яке ідентичне/схоже позначення, якщо таке використання здійснюється щодо однорідних товарів/послуг.
Але якщо є дві тотожні зареєстровані торгівельні марки, то власник більш ранньої реєстрації може:
Отже, сам факт реєстрації ТМ не гарантує відсутності спорів.
І насправді для всіх власників ключовою загрозою є втрата унікальності бренду в сприйнятті споживача. Навіть якщо одна ТМ не копіює повністю іншу та діє в іншому сегменті, факт їхнього одночасного використання щодо видів їжі може призвести до «розмиття» бренду. Законодавчо це називається «ризиком введення в оману щодо особи, яка виробляє товар або надає послугу». Усе це здається другорядним, доки один бренд не зіпсує собі репутацію, а інший отримає шкоду через негативні асоціації.
Суд при розгляді справи щодо порушення договору про співіснування може взяти до уваги не лише формальну схожість ТМ, а й інші питання:
Ідентичні — ні. Як мінімум, у відкритому доступі. Але якщо ви такі знаєте — будь ласка, напишіть за контактними даними авторки . А також у разі існування договору певні спори та претензії можна врегулювати й досудово.
Напевно, найбільш відомі судові справи у схожому стилі велись з 1978 по 2007 роки між Apple Corps (музична компанія, заснована the Beatles) та Apple Computer (те, що ми зараз знаємо як Apple Inc.). Якщо коротко, то між компаніями з самого початку існувало декілька угод про обмеження ринку для використання їхніх торгівельних марок Apple, але спори виникали то тут, то там.
Наприклад, у 1986 році компанія Apple Computer додала до своїх комп’ютерів можливості аудіозапису, через встановлення в комп’ютер звукового чипа. У 1989 році це призвело до подання позову зі сторони Apple Corps, які стверджували про порушення мирової угоди 1981 року.
У 1991 році було досягнуте мирне врегулювання, а компанії Apple Corps було виплачено 26,5 млн доларів США. У врегулюванні були зазначені відповідні права кожної компанії на торгівельну марку зі словесним елементом Apple: Apple Corps мала право використовувати Apple для будь-яких «творчих робіт, основним змістом яких є музика», тоді як Apple Computer мала право використовувати Apple для «товарів або послуг… що використовуються для відтворення, запуску, відтворення або іншого постачання такого контенту», але не для контенту, що розповсюджується на фізичних носіях.
Але вже після запуску музичної платформи iTunes Apple Corps подала до суду на Apple Computer за порушення договору, і Високий суд в Англії постановив, що iTunes не є порушенням жодного класу товарів і послуг, оскільки є технологічною розробкою та компʼютерною програмою.
Формально — так, у контексті законодавства все відносно нормально.
Наразі українська судова практика у спорах, що стосуються договорів про співіснування ТМ, ще не сформувалась остаточно. Варто не забувати й про тривалість судового розгляду (інколи простіше укласти в процесі мирову угоду, ніж дочекатись рішення).
З огляду на ситуацію, є декілька варіантів:
Кейс «Балувана Галя» vs. «Галя Балувана» не є просто спором про використання назви, а має всі можливості стати вагомим прецедентом для майбутньої судової практики в Україні. Пропонуємо далі уважно за ним споглядати.