
Галина Ободець, Еva: Чи стануть ВТМ ритейлерів відповіддю на нові запити українців


Асоціація ритейлерів України провела чергове аналітичне дослідження та визначила, хто з основних гравців на ринку продовольчого ритейлу України відкривав у січні-червні 2025 року найбільше магазинів та які регіони стали пріоритетними для FMCG-операторів.
У дослідженні систематизовано дані щодо кількості відкриттів нових магазинів майже чотирма десятками продуктових ритейлерів України, які є членами RAU. Була зібрана та узагальнена інформація за 6 місяців 2025 року, враховуючи динаміку розвитку FMCG-мереж по регіонам.
Перша десятка FMCG-операторів України за загальною кількістю магазинів виглядає наступним чином: найбільшою мережею сегменту продовольчого роздробу лишається АТБ, яка станом на кінець червня 2025 року вже мала 1278 магазинів. За січень-червень ритейлер додав 26 нових точок, закривши тільки три.
Своєю чергою, Fozzy Group відкрила 27 магазинів і закрила 10. В результаті розширення мереж компанії (Сільпо, Фора, Fozzy Cash&Carry, Thrash!Траш!) загальна цифра на кінець першого півріччя – 831 магазин.
Станом на 30 червня 2025 року лишилася незмінною трійка лідерів АТБ (Дніпро), Fozzy Group (Київ) та компанія Клевер Сторс (Луцьк), яка розвиває мережу маркетів Сім23 у форматі convenience store та новий бренд зручних маркетів Сімі (працює з кінця 2022 року). Цей регіональний гравець показує найвищі темпи розвитку – за минулий рік додалися 87 нових магазинів, що дозволило йому потіснити з третього місця іншу компанію з Луцька VolWest Group (розвиває мережі Наш Край та SPAR по франчайзинговій схемі та є найбільшим ритейлером такого типу). Цьогоріч Клевер Сторс закріпився на зайнятих позиціях, збільшивши розмір мережі до 368 працюючих об’єктів торгівлі. Всі вони розташовані переважно на заході країни у Львівській, Хмельницькій, Волинській, Рівненській, Івано-Франківській та Тернопільській областях.
А VolWest Group, хоч і лишився у першій п’ятірці, але пропустив уперед ще одного динамічного гравця національного масштабу –мережу магазинів М’ясомаркет, яку розвиває агрохолдинг МХП. Обидві мережі за півроку закрили більше магазинів, ніж відкрили, але М’ясомаркет (273) зумів випередити на 8 торгівельних точок Volwest Group.
В десятку найбільших потрапили й столична мережа магазинів у форматі «коло дому» Коло (246 точок), ритейлер з Кропивницького Файно маркет (212), що активно виходить за межі «рідної» Кіровоградської та суміжних областей. А також динамічний гравець з Вінниці – компанія “Альянс Рітейл Груп” (155 точок), що має одразу кілька брендів – Домашній маркет, Osnova, Pro – просто продукти та Mаshket.
В десятку найбільших FMCG операторів у 2025 році увійшла також мережа виномаркетів OКwine, присутня у 27 населених пунктах, зокрема в Києві та області, Чернігові, Черкасах, Житомирі, Харкові, Одесі, Дніпрі, Львові, Вінниці, Івано-Франківську, Рівному, Луцьку, Тернополі, Полтаві, Хмельницькому, Кропивницькому, Чернівцях. За шість місяців відкрилися 9 нових виномаркетів та зачинилися 3. Виходить, щомісяця мережа додавала одну точку. Новий учасник топ-10 витіснив одеського ритейлера Таврія В (мережі Таврія В, Космос, Пюре), який наразі має тільки 134 торгівельні точки.
Перша десятка мереж за темпами відкриттів дещо відрізняється. Так, лідером зростання (+18%) мережі в січні-червні 2025 року став регіональний гравець – вже згадана мережа магазинів Сім23 та Сімі, що додали одразу 56 магазинів. Аналогічну динаміку розвитку компанія демонструвала й у 2024 році. Стрімкий розвиток забезпечують в першу чергу магазини Сімі – відносно новий формат зручних маркетів, запущений в грудні 2022 року. Вони теж мають концепцію convenience store – мінімаркет з акцентом на food-to-go.
Високі темпи розвитку показує також мережа магазинів АТБ, яка за півроку відкрила 26 магазинів і з урахуванням закритих точок приросла на 23 об’єкти торгівлі.
На третьому місці по динаміці відкриттів знаходиться мережа магазинів формату «біля дому» Мі Маркет (18 нових торгівельних точок), яку розвиває литовський ритейлер Novus в столичному регіоні. Ця мережа не закрила за вказаний період жодного магазину.
Ще один активний регіональний гравець – мережа магазинів Файно Маркет. У першому півріччі 2025-го ритейлер відкрив 16 нових магазинів. В результаті мережа розширила свою присутність на два нові регіони – Київську та Вінницьку області. Відтепер ритейлер працює у семи областях: Кіровоградська, Черкаська, Одеська, Миколаївська, Дніпропетровська, Київська та Вінницька. Цьогоріч мережа перетнула позначку у 200 магазинів і в друге півріччя 2025-го входить із показником у 212 торгових точок. В п’ятірку найбільш динамічних ритейлерів-членів RAU також входить мережа магазинів Thrash!Траш!, яку розвиває Fozzy Group. За шість місяців 2025-го їх побільшало на 13 локацій, хоча водночас довелося закрити два магазини.
Більше десяти магазинів також відкрили мережі Коло (12) та Фора (11), а решта троє ритейлерів, що входять до топ-10 за темпами відкриттів – це Okwine (9), М’ясомаркет (8) та Box market express (5).
Якщо проаналізувати географічний розподіл нових локацій десятки найбільш динамічних FMCG-операторів, помітно, що більша частина нових магазинів була відкрита в столичному та в західних регіонах країни. Зокрема, у Києві та області відкрилося 37,4% усіх нових локацій у січні-червні 2025 року. Це пояснюється значенням столиці, де сконцентровані основні грошові потоки та висока щільність населення. Так, тут відкрилися дві третини нових магазинів Фора та половина маркетів Thrash!Траш!
Але загалом найбільша частка нових магазинів – на заході України, яка складає близько 43,7%. Що обумовлено як фактором відносної безпечності цих регіонів, так і різким збільшенням кількості споживачів за рахунок міграції населення. Зазвичай це магазини невеликого формату, орієнтовані на жителів району навколо торгової точки. Яскравий приклад – магазини Сім23 та Сімі. Серед найбільш пріоритетних областей на заході виділяються Львівська, Волинська та Івано-Франківська.
Центральні регіони також популярні серед ритейлерів – тут 16% відкриттів. Що певною мірою обумовлено активним розвитком ритейлерів саме з цих регіонів Наприклад, Файно маркет – з Кропивницького.
Північні, південні та східні регіони, що фактично є прифронтовими територіями і регулярно піддаються обстрілам, навпаки, демонструють спад або майже нульову динаміку. Відповідно, на північ країни припадає 1,7% нових магазинів, а на південь та схід – по 0,6%. Наприклад, у Миколаєвській та Харківській області відкрилося лише по одному магазину. А на Житомирщині – два.