
20% мерчантів користуються новою послугою маркетплейсу – доставляють замовлення в точки видачі Алло


RAU дізналася у мереж Novus, Metro, Varus, McDonald’s та Аврора наскільки зросла популярність використання кас самообслуговування серед клієнтів та хто є цільовою аудиторією.
Каси самообслуговування (КСО) вже давно не сприймаються як щось нове або складне. Для споживачів це можливість швидко розрахуватися, особливо в години пік або напередодні свят. І, зважаючи, що повномасштабне вторгнення посилило кадрову кризу в країні, то КСО значно знижують навантаження на працівників магазинів.
Наразі в мережі Novus працює понад 130 таких кас, і покупці дедалі частіше обирають саме цей формат через його швидкість і зручність. Найактивніше ними користується аудиторія молодого та середнього віку – здебільшого для дрібних і середніх покупок. «У 2024 році в мережі Novus частка транзакцій через КСО зросла на 4% у порівнянні з 2023-м, і в 2025 році ми очікуємо, що цей показник досягне 42%. А абсолютним рекордсменом за кількістю транзакцій у мережі Novus є магазин у ТЦ Retroville. Для нас це підтвердження, що інвестиції в технології цілком виправдані та відповідають потребам сучасного покупця», – коментує Дмитро Москвічов, директор з продажів Novus.
Станом на 13 травня 2025 року у 112 закладах мережі McDonald’s, що працюють в Україні, функціонує 1090 терміналів самообслуговування. За їх допомогою клієнти можуть не лише безконтактно робити й оплачувати замовлення, а й дізнатися про новинки в меню чи отримати інформацію про склад продукції та алергени. Також інтерфейс термінала самообслуговування пристосований для людей з інвалідністю, зокрема на кріслі колісному, – для зручності замовлення вони зможуть змінити формат екрана, опустивши його нижче. «У 2023 році серед усіх замовлень, зроблених всередині ресторану, 71% припадав на термінали самообслуговування. У 2024 році їхня частка зросла до 80%. Від початку 2025 року до сьогодні 84% від усіх замовлень, здійснених всередині ресторану, роблять через термінали самообслуговування. Цей тренд дозволяє спрогнозувати зростання частки замовлень із терміналів самообслуговування до 86% до кінця року», – кажуть в пресслужбі McDonald’s.
У мережі мультимаркетів Аврора станом на травень 2025 року налічується понад 3 000 кас самообслуговування, охоплені майже всі магазини. Проте у магазинах у Румунії КСО немає. Це повністю власна розробка: обладнання і програмне забезпечення створені внутрішньою командою. Завдяки цьому каси є дешевшими за стандартні ринкові рішення. Це дозволяє знижувати витрати й мінімізувати вплив на вартість товарів для клієнтів. Основна аудиторія КСО – це молоді люди. У 2024 році відносно 2023 року частка безготівкових чеків на КСО в мережі Аврора зросла на понад 35%. За планами на 2025 рік очікують зростання даного показника ще на понад 15% до кінця року. Також у мережі є три локації, які стабільно тримаються в топі за кількістю чеків через каси самообслуговування. Два з них – у Києві, один – у Львові.
«Усі наші швидкокаси оснащені голосовими підказками на деяких етапах, на які клієнт має звернути увагу при використанні. Це дозволяє оперативно оновлювати функціонал і постійно вдосконалювати рішення для ще більш комфортних покупок. Також є інформування про українське походження товарів. Ця функція є частиною підтримки ініціативи «Національний кешбек» і спрямована на популяризацію українських товарів. Ще із цікавого – наші каси самообслуговування нещодавно «заговорили» голосами Васі Байдака, Повара Даніла, учасників гурту «Курган & Agregat». Тепер покупців зустрічають несподівані й жартівливі голосові повідомлення від улюблених артистів, які роблять процес оплати веселішим і приємнішим», – зазначає Максим Незвієцький, віцедиректор з маркетингу мережі мультимаркетів Аврора.
Наразі в мережі Varus 230 кас самообслуговування. Відсоток чеків у 2024 році зріс на 42% в порівнянні з 2023 роком. А найбільша кількість клієнтів на одну КСО – це магазин у м. Дніпро в ТЦ Європа. За годину в середньому на одній КСО здійснюють покупки 35 клієнтів.
«Ми активно відслідковуємо портрет цільової аудиторії, яка використовує каси самообслуговування у наших супермаркетах. Це переважно активні, технологічно підковані покупці, які цінують швидкість і зручність процесу. Користувачі кас самообслуговування — це люди, які добре орієнтуються у цифрових технологіях, готові самостійно оформлювати покупки, які прагнуть максимально оптимізувати час покупок», – коментує Сергій Плахтиря, IT-директор мережі Varus.
Загалом у мережі Metro Україна працює 72 каси самообслуговування стандартного рішення (по шість у ТЦ Києва та по чотири у ТЦ інших міст) та 12 кас самообслуговування інноваційного сервісу Metro Fast Line. Протягом цього року заплановано відкриття ще 20 кас самообслуговування у п’яти ТЦ та 18 Metro Fast Line у дев’яти ТЦ. Metro Fast Line – це перша в Україні безконтактна система сканування, зважування та оплати товарів за допомогою безкоштовного мобільного додаткуMetro Fast Line або спеціальних сканерів, розташованих на вході до ТЦ. У 2021 році систему запустили в пілотному торговельному центрі Metro в Києві на Позняках. За цей період клієнти скористались нею понад 400 000 разів, а середній час на підтвердження покупки та проведення оплати склав дві хвилини. Наразі послугою можна скористатись у мультиканальних центрах оптової торгівлі Києва (Позняки, Почайна, Теремки), Вінниці, Івано-Франківська та Львова (Городоцька).
«У 2024 році частка використання кас самообслуговування зросла на 34% в порівнянні з 2023 роком. На 2025 рік наша ціль у використанні становить 30%, що на 21% більше, ніж у 2024 році. Нашою цільовою аудиторією є клієнти з середнім кошиком в 20-25 товарів та з безготівковим типом оплати. Найбільший відсоток використання клієнтами кас самообслуговування у ТЦ Дніпрі, також досить високі показники використання у Київ на Почайній та у Львові (Джорджа Вашингтона)», – зазначає Любов Гнатів, менеджерка з операційних проєктів Metro Україна.