Топ-10 українських продуктових мереж за кількістю магазинів і темпами відкриттів у 2024 році

Топ-10 українських продуктових мереж за кількістю магазинів і темпами відкриттів у 2024 році

24.04.2025 09:01
  2750
Костянтин Симоненко

Retail Association of Ukraine визначила, хто з основних гравців на ринку продовольчого ритейлу України відкривав найбільше магазинів та які регіони стали пріоритетними для FMCG-операторів за підсумками 2024 року.

Retail Association of Ukraine підготувала річне ексклюзивне аналітичне дослідження про розвиток українського продовольчого роздробу по кількості магазинів за 2024 рік. У дослідженні систематизовано дані щодо кількості відкриттів нових магазинів майже трьома десятками продуктових ритейлерів України, які є членами RAU. Була зібрана та узагальнена інформація за 12 місяців 2024 року, враховуючи динаміку розвитку FMCG-мереж по регіонам.

Найбільші мережі

За даними аналітиків, перша десятка FMCG-операторів України за загальною кількістю магазинів виглядає наступним чином. Окрім традиційних лідерів продовольчого ритейлу України – національних мереж АТБ, Сільпо та Фора, SPAR та інші – майже половина учасників рейтингу представлена регіональними гравцями, що динамічно розвиваються.

Станом на 31 грудня 2024 року змінилася вже звична трійка лідерів АТБ (Дніпро), Fozzy Group (Київ) та VolWest Group (Луцьк). Так, на третьому місці за кількістю магазинів замість VolWest Group опинився інший гравець з Луцька – компанія Клевер Сторс, яка розвиває мережу маркетів Сім23 у форматі convenience store та новий бренд зручних маркетів Сімі (працює з кінця 2022 року). За рік мережі ТОВ «Клевер сторс» розширилися на 87 торгових точок – найвищий показник в топ-10. Це дозволило збільшити розмір мереж ритейлера до 315 працюючих об’єктів торгівлі. Всі вони розташовані переважно на заході країни у Львівській, Хмельницькій, Волинській, Рівненській, Івано-Франківській та Тернопільській областях.

Беззаперечний лідер цього сегменту – мережа АТБ, яка станом на кінець 2024 року року вже мала 1257 магазинів. Минулого року ритейлер додав 47 нових точок, а ще в 11 об’єктах провів реконструкцію.

Своєю чергою Fozzy Group відкрила одразу 84 магазини і закрила 32. В результаті розширення мереж компанії (Сільпо, Фора, Fozzy Cash&Carry, Thrash!Траш!) досягло позначки в 826 точок, що вже значно перевищило довоєнні показники (більш ніж на сотню магазинів).

Як уже зазначалося, компанія VolWest Group (Луцьк), що розвиває мережі Наш Край та SPAR по франчайзинговій схемі та є найбільшим ритейлером такого типу, показала приріст на 28 магазинів. Станом на грудень минулого року року мережі Наш Край та SPAR разом налічували 276 торгових точок – лише на 7 більше ніж у 2023-му. Завдяки чому компанія займає четверте місце за кількістю  магазинів.

В першу п’ятірку входить також один з гравців національного масштабу – мережа магазинів М’ясомаркет, яку розвиває агрохолдинг МХП. Компанія відкрила за рік 32 магазини та майже зрівнялася за розміром з VolWest Group, маючи показник у 273 точки. Попри навіть той факт, що за рік було закрито на один магазин більше, аніж відкрито.

В десятку найбільших потрапили й столична мережа магазинів у форматі «коло дому» Коло (246 точок), ритейлер з Кропивницького Файно маркет (198), що активно виходить за межі «рідної» Кіровоградської та суміжних областей. А також дуже динамічний гравець з Вінниці – компанія Альянс Рітейл Груп (184 точки), що має одразу кілька брендів – Домашній маркет, Osnova, Pro – просто продукти та Mаshket.

 

Найбільш динамічні мережі

Лідером за темпами зростання (+38%) мережі в 2024 році став регіональний гравець – вже згадана мережа магазинів Сім23 та Сімі, що додали одразу 87 магазинів. Аналогічну динаміку розвитку (на рівні 40%) компанія демонструвала й у 2023 році. Стрімкий розвиток забезпечують в першу чергу магазини Сімі – відносно новий формат зручних маркетів, запущений в грудні 2022 року. Вони теж мають концепцію convenience store – мінімаркет з акцентом на food-to-go.

Схожі темпи показує мережа магазинів біля дому Mashket, яка обігнала АТБ (+47 точок), Thrash!Траш! (41) і Фора (31) за кількістю нових відкритих торгових точок. За рік відкрили 67 нових точок, половина з яких – франчайзингові, а ще 10 – переформатували з мережі Домашній маркет. Нагадаємо, мережа магазинів біля дому Mashket з’явилася як результат трансформації ритейлера Домашній маркет, що сталася наприкінці 2023 року. За 2024 рік мережа розширилася з двох до шести областей. До Київської та Вінницької додали Чернівецьку, Рівненську, Хмельницьку і Житомирську. Магазини працюють у 16 містах, у тому числі два маркети є в Києві. В 2024 році почали також використовувати франчайзингові моделі, що дозволило розширюватись із меншою потребою у власних ресурсах. В результаті, станом на кінець 2024 року всі проєкти Альянс Рітейл Груп налічували загалом 184 точки.

Ще один активний регіональний гравець – мережа магазинів Файно Маркет. У 2024 році ритейлер відкрив 27 нових магазинів, один з яких повністю реконструювали. В результаті мережа розширила свою присутність у Кіровоградській та Черкаській областях та вийшла в нові регіони –  Одеську, Миколаївську та Дніпропетровську області. В грудні 2024 року налічувалося 198 торгових точок Файно Маркет в 69 населених пунктах.

Безпечний захід

Якщо проаналізувати географічний розподіл нових локацій FMCG-ритейлерів, одразу видно, що більша частина нових магазинів була відкрита на заході України – близько 36,8%. Що обумовлено як фактором відносної безпечності цих регіонів, так і різким збільшенням кількості споживачів за рахунок міграції населення. Зазвичай це магазини невеликого формату, орієнтовані на жителів району навколо торгової точки. Яскравий приклад – магазини Сім23 та Сімі.

Столиця та Київська область – другі за значимістю для ритейлерів, які вирішують, де їм відкриватися. Тут відкрилася майже чверть (24%) усіх нових магазинів у 2024 році. Це теж легко пояснюється значенням столиці, де сконцентровані основні грошові потоки та висока щільність населення. Так, тут відкрилися дві третини нових магазинів Фора та половина маркетів Thrash!Траш!

Центральні регіони також популярні у ритейлерів, де минулого року відбулося 22% відкриттів. Що певною мірою обумовлено активним розвитком ритейлерів саме з цих регіонів Наприклад, вінницького Mashket або Файно маркет з Кропивницького.

Північні та південні регіони, що фактично є прифронтовими територіями і регулярно піддаються обстрілам не можуть похизуватися такими ж високими показниками. На північ та південь країни припадає 7,6% та 7,9% відповідно. Й чим далі від лініїї фронту, тим більш жваво відкриваються магазини, як відповідь на запити населення, що там проживає. Так, наприклад, у Житомирській області за рік з’явилося 15 нових точок, а в Сумській – лише одна.

Найгірша ситуація на сході країни, де в 2024 році відкрилося тільки шість нових магазинів з топ-10 мереж. Відповідно їх частка всього 1,7%.


До останніх новин До популярних новин Підписатись на TG канал

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку