![У Varus назвали топ-5 трендів розвитку ринку ритейлу у 2025 році](https://rau.ua/wp-content/uploads/2025/02/img_8921-400x210.jpg)
У Varus назвали топ-5 трендів розвитку ринку ритейлу у 2025 році
![time icon](https://rau.ua/wp-content/themes/rau-theme/assets/clock1.png)
![](https://rau.ua/wp-content/themes/rau-theme/assets/eye.png)
Як український ювелірний бренд SOVA долав виклики в 2024 році, зокрема, недобросовісну конкуренцію, як рухаються в напрямку масштабної трансформації всіх бізнес-процесів та розвиватимуть міжнародний PR.
На початок 2025 року мережа ювелірного дому SOVA налічує 46 локацій у 18 містах України. Протягом 2024 року було відкрито п’ять нових торгових точок: бутик у ТРЦ River Mall в Києві, бутик у ТРЦ Каскад Плаза в Дніпрі, магазини в Чернівцях та Ужгороді, а також новий корнер у ТРЦ Veles Mall в Івано-Франківську. У 2024 році середній чек зріс на 25% порівняно з 2023 роком, а частка онлайн зросла до 16%. В інтерв’ю RAU Анна Коваль, комерційна керівниця ювелірного дому SOVA розповіла, чому в 2024 році мережа вимушено зосередилася на розвитку стріт-форматів, про зміну в поведінці клієнтів та які колаборації і благодійні ініціативи втілювали.
— Накільки мені відомо, окрім нових відкриттів точок мережа працювала над реконструкцією наявних…
— Так, ми провели реконструкцію трьох локацій: у ТРЦ Nikolsky в Харкові, ТРЦ King Cross Leopolis у Львові та ТРЦ Gulliver у Києві, де острови були трансформовані у повноцінні бутики.
Крім цього, ми розширили площу нашого магазину в ТРЦ Lavina Mall, щоб запропонувати клієнтам ще кращий сервіс та більший вибір.
Розширений та оновлений бутик SOVA в ТРЦ Lavina Mall
— За яким принципом обирали місце для нових локацій?
— При виборі нових локацій ми орієнтуємося на низку ключових факторів. Насамперед це великі міста та обласні центри з високою кількістю населення.
Серед торгових центрів ми надаємо перевагу найсучаснішим і популярним локаціям, що мають актуальні мережеві магазини і є центром шопінгу серед місцевих жителів. Також звертаємо увагу на наявність поруч ювелірних конкурентів і партнерів, адже здорова конкуренція створює кращі умови для вибору клієнтів. Важливим критерієм для нас є сусідство з іншими брендами, які поділяють наші цінності та відповідають статусу.
При виборі локації для стріт-формату, ми завжди орієнтуємося на центральні частини міста, які зазвичай є осередком бутиків і магазинів, бо в багатьох містах саме центр є традиційним місцем для шопінгу.
— Як розвивали формат Pick Up у 2024 році?
— SOVA Pick Up ― це компактний формат торгових точок площею всього 2 кв. м, створений для видачі замовлень з інтернет-магазину. Завдяки цьому формату ми змогли швидко масштабуватися та організувати нові точки взаємодії з клієнтами без значних витрат, які зазвичай потребує відкриття повноцінних магазинів.
Основною метою пілотного Pick Up було спростити й пришвидшити отримання замовлень, зробивши цей процес максимально зручним для клієнтів. Це дало нам можливість бути ближчими до клієнтів, розширювати присутність у містах, де раніше бренд не був представлений, та знайомити з SOVA.
Формат Pick Up ми також використовуємо для участі в івентах та виставках, де іміджево представляємо бренд.
SOVA Pick Up на церемонії нагородження Forbes 30 до 30
— Який основний виклик був тогоріч?
— Одним із ключових завдань для нас стало глобальне оновлення стратегії бренду на найближчі п’ять років. Влітку 2024 року ми провели маркетингову стратегічну сесію, на якій комплексно дослідили бренд, задали чіткий вектор розвитку, який охопив всі аспекти діяльності SOVA: від продукту до взаємодії з клієнтами.
2024 рік став для SOVA роком змін, амбіційних рішень і водночас значних викликів. Наразі наш бренд перебуває на етапі своєї трансформації.
Також одним із викликів для нас стала недобросовісна конкуренція. Деякі великі гравці ринку укладали угоди з ТРЦ, що передбачали виключення інших брендів у тій самій категорії. Це обмежувало доступ SOVA до важливих локацій, тому ми шукали альтернативні підходи, приділяли більше уваги стріт-форматам, ретельно підбирали сусідство та працювали над партнерствами.
Попри виклики, ми достатньо активно розширювали та оновлювали мережу у 2024 році, також зміцнювали зв’язок із клієнтами через оновлення асортименту і впровадження нових колекцій та колаборацій. Це був рік викликів, які лише підтвердили нашу готовність до масштабного розвитку.
— На скільки відсотків зріс середній чек в мережі тогоріч?
— У 2024 році середній чек зріс на 25%, порівняно з 2023-м.
Найбільше уваги клієнтів отримали наші флагманські колекції, адже вони задають нові ювелірні тренди. Зокрема, протягом року серед топів продажів була колекція SHE із золотою змією – головним символом нового 2025 року. Ми випередили цей тренд, створили колекцію ще рік тому та спостерігали гарний попит на неї протягом 2024 року. Але саме у грудні продажі колекції зросли на 200%, вона стала абсолютним фаворитом серед наших клієнтів.
Сережки з колекції прикрас SHE
— Онлайн-напрямок продовжував зростати швидше офлайну в 2024 році?
— У 2024 році в мережі стрімко зростали онлайн-продажі, випереджаючи офлайн-формат на 16%. Цей результат пов’язаний із тим, що ми постійно вдосконалюємо наш інтернет-магазин, аби шопінг-досвід клієнтів був максимально приємним, швидким і комфортним.
Також серед ключових переваг онлайн-покупок – безкоштовна доставка, є опція і швидкої доставки та послуга примірки прикрас вдома. Детальніше про те, як працює команда e-commerce SOVA, ми розповіли в окремому YouTube-випуску.
— Які помічали зміни в поведінці клієнтів на третій рік повномасштабного вторгнення?
— У складних умовах клієнти шукають позитивні емоції, тому ювелірні прикраси для багатьох стають не просто подарунком, а символом підтримки близьких чи нагадуванням про особливі моменти. Все частіше вироби сприймаються як емоційно важливі придбання з глибоким символічним значенням.
Зросли очікування щодо рівня обслуговування і персоналізації. Популярними є сервіси онлайн-замовлень, гравіювання та доставки, адже клієнти цінують індивідуальний підхід.
Також особливу увагу покупці приділяють стабільності й чесності брендів, репутації компанії та її внеску у суспільство, зокрема участь у благодійних ініціативах.
— Чи спостерігали відмінності високого сезону 2024 року від попереднього?
— Новорічний сезон 2024 року був для нас досить успішним і показав суттєве зростання продажів у грудні порівняно з аналогічним періодом попереднього року. Ми ретельно готувалися до цього періоду: завчасно завантажили виробництво, оптимізували всі процеси та поповнили асортимент у наших магазинах.
Сезон розпочався ще у жовтні, з Чорної п’ятниці, оскільки клієнти почали планувати новорічні подарунки раніше.
Ми представили низку новинок: святкову колекцію прикрас із рубінами Rouge, прикраси з лабораторними діамантами, лімітовані кольори керамічних каблучок, а також розширили асортимент прикрасами з золота преміальної 750 проби. Це дозволило нам задовольнити різноманітні побажання клієнтів і зробити сезон по-справжньому святковим.
Святкова колекція з рубінами Rouge
— Чи змінився ваш портрет цільової аудиторії через повномасштабне вторгнення?
— Ми фокусуємося на сценаріях та індивідуальних потребах клієнтів, а не на традиційних категоріях, за якими визначають аудиторію. Основними нашими клієнтами залишаються жінки різного віку, які стежать за тенденціями, люблять прикраси, вміють їх міксувати.
Водночас ми спостерігаємо зростання кількості чоловіків серед клієнтів, які все частіше обирають наші вироби як подарунки.
— Розкажіть про дитячі колекції, як оцінюєте їх популярність серед клієнтів?
— У 2024 році, напередодні Дня святого Миколая, ми презентували доповнення до нашої дитячої колекції Wonderland – прикраси у вигляді кольорових квітів з фантазійної емалі, схожі на солодкі кругленькі льодяники.
Цікаво те, що ці прикраси обирали не лише для дітей, але й дорослі – для себе. Ми спостерігаємо тренд на універсальність ювелірних виробів, коли прикраси з яскравим дизайном і простими формами стають актуальними абсолютно для всіх, виходять за межі вікових категорій.
Дитяча колекція Wonderland
— Які колаборації втілювали у 2024 році?
— У квітні ми презентували четверту колаборацію з дизайнером Іваном Фроловим — SOVA x Frolov. Вона має благодійну мету — підтримати психологічну реабілітацію дітей із БФ «Діти Героїв».
Соломія Кирилова — обличчя кампейну SOVA x Frolov
У червні ми випустили дебютну колаборацію з найвідомішою українською стилісткою Маргаритою Мурадовою.
У серпні ми презентували другу благодійну колаборацію з гуртом The Hardkiss у підтримку Superhumans. Завдання головного кампейну до колекції – нормалізувати інклюзивність у житті, в рекламі та кожній медійній і не медійній сфері. У відео взяли участь Юлія Саніна, танцівники та випускники Superhumans Center.
У 2024 році ми реалізували ще один яскравий соціальний проєкт разом із застосунком Дія: дарували 100 пар обручок парам військових, які першими запланували одруження онлайн у застосунку Дія.
І на початку 2025 року, до Дня закоханих, ми презентуємо нову чуттєву колаборацію з відомою українською співачкою Kola. Це перший випадок, коли натхненням для створення колекції стала пісня — «Біля серця», яка знайшла відгук у серцях мільйонів українців. Для нас символічно, що ця колаборація також має благодійну складову — частина коштів з продажу прикрас буде спрямована до ГО «Військова школа “Боривітер”» на забезпечення навчання українських військових.
Колаборація SOVA x Kola
— Які ще благодійні ініціативи втілювали тогоріч?
— У 2024 році реалізували низку благодійних ініціатив, які стали важливим внеском у підтримку України під час війни.
Загалом передали 7 170 612 гривень на благодійність в 2024 році.
Окрім вище зазначених благодійних ініціатив, реалізували й інші ключові проєкти:
— Поділіться планами на 2025 рік.
— У стратегії на 2025 рік ми закладаємо нові амбітні цілі та трансформуємо наш напрям розвитку. Новий план став результатом маркетингової стратегічної сесії, яку наша команда провела влітку 2024 року.
Ми рухаємося в напрямку масштабної трансформації всіх бізнес-процесів. Основну увагу плануємо приділяти оновленню та розширенню асортименту, а також вдосконаленню клієнтського сервісу в наших магазинах.
У сфері маркетингу, де ми завжди ставили високі стандарти, у 2025 році плануємо зосередитися на реалізації масштабних і впливових проєктів, а також розвиватимемо міжнародний PR.