
Ролики тижня: Moyo, Uklon, Сільпо, Файно Маркет, Comfy


Директорка з логістики мережі мультимаркетів Аврора Олена Цимбалиста розповіла про стратегію розвитку компанії та впровадження новітніх технології, що забезпечують безперебійну роботу і зниження витрат.
Транспортна логістика для великих мереж — це не просто доставка товарів у магазини, а інноваційний процес, який включає автоматизацію, оптимізацію процесів і чітке планування перевезень. Що саме дозволяє ритейлеру успішно конкурувати на ринку.
В Аврора забезпечують логістику самостійно, тому важливо знаходити баланс між якістю, швидкістю доставки, сервісом та витратами. Наразі мережа оперує трьома розподільчими центрами та двома хабами. Також у 2024 році Аврора зробила свій перший прямий масштабний внесок у відбудову країни, придбавши у Стоянці під Києвом логістичний комплекс West Gate Logistic, який зазнав руйнувань під час війни. Комплекс включає земельну ділянку площею 14,4 га, склад площею 7 400 кв. м і зруйноване приміщення площею 90 000 кв. м. Компанія має амбітні плани з відбудови цього об’єкта: відновлення складу заплановане на лютий 2025 року, а повноцінний запуск інноваційного логістичного комплексу — до кінця 2026 року. Тож загалом у 2025-2026 роках передбачається реалізація цього масштабного інвестиційного проєкту вартістю понад 50 млн євро. У результаті Аврора отримає один із найбільших складських об’єктів у Київському регіоні, що дозволить оптимізувати логістичні процеси та підтримати подальше зростання мережі.
Автопарк мережі Аврора покриває близько 35% всіх перевезень, а решту 65% здійснюють залучені перевізники. Мережа співпрацює з постійними локальними партнерами в Полтаві, Вінниці та Львові, а також з перевізниками, які працюють по всій Україні, укладаючи з ними договори. Крім того, Аврора регулярно оновлює автопарк: у минулому році придбали 10 нових вантажівок MAN, а загальна кількість машин наразі складає близько 90 одиниць.
Основні інструменти для управління автопарком — це TMS та GPS, які дозволяють відстежувати місцезнаходження кожного авто в реальному часі. Завдяки цим системам команда логістів, диспетчерів та менеджерів ефективно управляє маршрутами, контролює витрати і безпеку. Також оптимізовані завантаження автомобілів — доставка товарів відбувається виключно на палетах — щоб максимізувати ефективність і знизити витрати.
Кожен водій використовує спеціальний мобільний додаток, де підтверджує прибуття на торгові точки, що дозволяє іншим магазинам завчасно підготуватися до доставки. У компанії також уважно стежать за простоями, адже комендантська година обмежує нічні рейси, а сезонні зміни швидкісних обмежень враховуються під час планування маршрутів. У разі небезпечних ситуацій чи обгонів водій може короткочасно перевищити швидкість, але всі такі випадки фіксуються і контролюються.
Для контролю витрат палива на кожному авто встановлені датчики, а економія винагороджується бонусами. Також компанія має власне СТО, що скорочує витрати на ремонт і час простоїв. Перед виїздом механік перевіряє справність машини, що підтримує баланс між безпекою та ефективністю.
До речі, в Аврора нещодавно запустили внутрішню біржу замовлень, створену за підтримки партнерів. Система дозволяє перевізникам додавати інформацію про свій транспорт і щодня отримувати доступ до рейсів, що виставляються на тендерній основі. Платформу спочатку протестували з внутрішніми перевізниками, а пізніше зробили доступною для всіх партнерів. Така система особливо актуальна в періоди сезонних навантажень і промоактивностей, коли попит на доставку значно зростає. У цей час можна підвищувати тариф, щоб забезпечити регулярні поставки кожні два дні — критично важливе правило для мережі.
“Наш принцип — товар повинен надходити до магазину кожні два дні. Це є ключовим для нашої логістичної стратегії, щоб наші покупці щоденно мали змогу бачити трендовий асортимент та купувати новинки”, — каже Олена Цимбалиста.
Тому в компанії використовують модель доставки через день, що дозволяє рівномірно навантажувати співробітників і оптимально викладати товар.
Попри те, що в Аврора зосереджуються на створенні сприятливих умов для персоналу, майбутнє все ж за автоматизацією та роботизацією процесів. Чим складніший процес, тим більше часу й ресурсу він забирає, тому ключове завдання — спростити його, а без автоматизації це неможливо. Зі збільшенням кількості магазинів компанія часто змушена повністю змінювати ланцюг постачання, щоб забезпечити ефективне заповнення транспорту. Так, у минулому році в компанії почали розробляти платформу замовлень.
“Кожен бізнес має свої особливості, і ми змінюємо структуру, адаптуємо систему під нові потреби. Наприклад, наш асортимент і формати змінюються — зокрема, Аврора Максі вимагає більших габаритів і навіть технічних змін, тому ми постійно працюємо з нашими партнерами, удосконалюючи систему. Буквально кожного місяця ми вносимо корективи або робимо доробки”, — розповідає Олена Цимбалиста.
Такі інструменти, як WMS та TMS були впроваджені три роки тому, але у 2024 році запустили ще й палетне відвантаження і розробили модуль для зворотної доставки, який не був передбачений у стандартному пакеті. Крім того, у мережі використовують власну ERP-систему, яка має інтегруватися з TMS і WMS для забезпечення злагодженої роботи всіх процесів. Палетне завантаження скоротило час завантаження авто на складі та розвантаження в магазині, а ще збільшила обертовість транспорту.
“До того ж, ми впроваджуємо зміни у методах відбору товарів, запустили пікерів для відбору одночасно двох палет і палетайзери. Це може бути конвеєрна лінія чи гравітаційні стелажі, що допоможуть замінити людський фактор і зменшити ресурс, що витрачається на переміщення товарів. Це дозволить працювати ще ефективніше і зменшити витрати”, — каже Олена Цимбалиста.
Після часткової автоматизації процесів навантаження на персонал в Аврора значно зменшилося. Раніше всі етапи завантаження і розвантаження виконувалися вручну: об’єм кузова авто використовувався максимально і процеси здійснювалися без автоматизації як на складі, так і в торгових точках. Зараз товари доставляються на палетах, що суттєво спрощує логістику.
“У зв’язку зі збільшення кількості магазинів нам нерідко доводиться повністю змінювати ланцюг постачання, щоб забезпечити максимально ефективне завантаження транспорту. Тому динамічне планування та оптимізація маршрутів залишаються для нас незмінними пріоритетами”, — наголосила Олена. Втім, є винятки — наприклад, магазини зі складним доступом, розташовані на цокольних поверхах, підвалах чи на верхніх поверхах без ліфтів. У таких випадках водії або експедитори все ще змушені виконувати завантаження вручну. Для таких складних умов було запроваджено додаткову оплату.
Загалом система мотивації для водіїв та експедиторів в Аврора побудована на розрахунку заробітної плати за кілометраж і тоннаж: чим більше водій їздить і розвантажує, тим вищий його дохід. Це дає можливість заробити більше за середній рівень по ринку за умови ефективної роботи.
Гарні умови роботи для водіїв та експедиторів дозволяють уникати кадрових проблем. В Аврора розуміють, що потрібно боротися за кожного працівника, створювати комфортні умови для командної роботи і давати можливість кар’єрного зростання.
Дедалі більше на ринку відчувається дефіцит спеціалістів, а боротьба за кожного фахівця стає викликом для будь-якої компанії. Через брак кадрів автоматизація та інноваційні рішення є невід’ємною частиною успішного розвитку бізнесу. Логістичні витрати на перевезення товарів суттєво зросли, і зараз це ключовий фактор для ефективності бізнесу загалом. Також найбільш критичними стали впровадження сучасних технологій, гнучкість та адаптивність процесів. Бізнес і технології постійно змінюються, тому для сталого розвитку і досягнення бажаного результату необхідно постійно вдосконалюватися. Важливо детально аналізувати бізнес-процеси та оцінювати ефективність кожної операції, щоб знайти можливості для покращення.