Топ-10 подій у ритейлі та девелопменті України в 2024 році
RAU відібрала ключові події, які вплинули на вітчизняний ринок ритейлу та торговельної нерухомості, і змінили правила гри для багатьох компаній, що працюють у цих сферах. Події розташовані у хронологічній послідовності.
18 січня
Запуск перших мобільних аптек
Перша мобільна Аптека 9-1-1, запрцювала на Харківщини з 18 січня 2024 року, вона довела необхідність такого сервісу для людей, що змушені жити поруч з зоною бойових дій. 3 квітня 2024 року компанія запустили другу мобільну аптеку у Харківській області, а вже у серпні запрацював третій мобільний аптечний пункт – у Херсонській області.
Учервні мережа аптек Подорожник також запустила мобільну аптекц, яка буде обслуговувати 45 віддалених населених пунктів Рівненської області. Її робота розпочалася з 20 червня 2024 року.
Також варто звернути увагу на фантастичні темпи розвитку аптечних мереж. Аптечні мережі – сегмент, що демонструє найбільш динамічний розвиток і вже займає 36% від загальної кількості роздрібних точок різних галузей ритейлу. Наразі в Україні працює 8135 аптек, з яких за 10 місяців 2024 року було відкрито 977 аптек і це найвищий показник серед усіх сегментів ритейлу. При цьому кількість закритих аптек складає всього 171 заклад, тобто чистий приріст – 806 аптек.
3 квітня
Повернення Inditex
3 квітня іспанський ритейлер Inditex відновив роботу в Україні. Він представляє бренди Zara, Bershka, Pull&Bear, Stradivarius та інші. Після початку повномасштабної війни компанія закрила всі свої торговельні точки, і більше двох років не працювала, оцінюючи ситуацію.
Це стало знаковим моментом, який підкреслив крихку “нову нормальність” життя в кількох українських містах. Inditex відкрив 50 із 84 магазинів у країні. 34 магазини, які залишаться закритими, знаходяться в частинах півдня та сходу України, які безпосередньо постраждали від війни, де український уряд заборонив комерційну діяльність.
1 червня
В’ячеслав Москалевський покинув пост CEO Roshen після 29 років роботи
16 травня 2024 року Москалевського достроково позбавили повноважень члена наглядових рад чотирьох підприємств Roshen. Це — Київська кондитерська фабрика, Кременчуцька кондитерська фабрика, Вінницька кондитерська фабрика та Вінницький молочний завод.
Всюди вказана одна причина — дострокова заміна члена наглядової ради, якого відкликав акціонер. У Roshen підтвердили зміну статусу Москалевського. Олександр Головащук обіймав посаду виконавчого директора, а Вʼячеслав Москалевський входить до наглядової ради. Москалевський працював у компанії 29 років, з 1995 року.
Про нового керівника Roshen Олександра Головащука відомо наступне: йому 47 років, він працював національним менеджером з продажів, був заступником директора з реалiзацiї корпорації Roshen.
Москалевський досі володіє частками у шоколадному бізнесі через фонд Кондитерінвест. Йому, наприклад, належить по 13% у двох компаніях Roshen, таких як Центрально-європейська кондитерська компанія та Український кондитерський холдинг.
2 вересня
Запуск програми “Національний кешбек”
2 вересня 2024 року стартувала програма «Національний кешбек». Кешбек нараховується на продукцію локальних виробників, що включені у програму, за виключенням підакцизної продукції (пальне, тютюн та міцний алкоголь). Також кешбек поширюється на ліки українського виробництва, вино без додавання спирту і медові напої.
Перелік виробників та товарів, які беруть участь у програмі, можна дізнатися на сайті програми https://madeinukraine.gov.ua.
Розмір кешбеку – 10% вартості куплених українських товарів, зареєстрованих в програмі. Максимальна сума виплат – 3000 грн в місяць.
Після запуску програми Національний кешбек українські виробники, за даними Міністерства економіки, зазначають, що їм стало простіше потрапити на полиці українських магазинів. За три місяці роботи програми (включаючи тестовий період у вересні) сума нарахованого кешбеку становила майже 445 млн грн. Із них вже виплачено понад 156 млн грн (за вересень та жовтень), а за листопад гроші прийдуть на картки в 20-х числах грудня. Станом на 2 грудня активними учасниками програми стали 2,8 млн людей, а загалом же було відкрито 5,7 млн карток Національний кешбек.
21 вересня
Аврора купила логістичний центр West Gate Logistic
21 серпня 2024 року ТОВ «Вигідна покупка», що є оператором мережі мультимаркетів Аврора, завершено угоду з придбання розташованого поблизу Києва майнового комплексу, який раніше належав ТОВ «Вест Гейт Логістик» (група компаній Dragon Capital).
Комплекс включає земельну ділянку площею 14,42 га, офісні та складські приміщення площею приблизно 7000 кв. м, а також зруйноване приміщення площею 90 000 кв. м. Цей комплекс є одним із найбільших складських об’єктів у регіоні.
West Gate Logistic – один з найбільших логістичних комплексів в Україні, загальною площею 97 175 кв. м, був майже повністю зруйнований унаслідок артилерійського обстрілу російських загарбників у березні 2022 року.
Комплекс складався з двох будівель: основної площею 89 500 кв. м та фасадної площею 7675 кв. м, які до війни були повністю здані в оренду. Власникам у 2022 році вдалося відремонтувати та відновити роботу фасадної будівлі. Її орендарями стали компанії Нова пошта та Watsons Ukraine.
28 вересня
Стрімкий розвиток Епіцентр: ТРЦ з орендарями, сімейний розважальний парк, магазини біля дому
28 вересня один з провідних ритейлерів України – мережа ТЦ Епіцентр – відкрила свій перший повномасштабний ТРЦ, де окрім проєктів самої компанії будуть представлені численні орендарі.
Торгово-розважальний центр розмістився за адресою Одеське шосе, 8, де раніше працював гіпермаркет мережі Нова Лінія. Після масштабної перебудови торговий об’єкт став у 2,5 рази більшим. Загальна площа двоповерхового ТРЦ склала понад 96 000 кв. м.
Перша черга ТРЦ відкрилася з усіма торговими форматами мережі Епіцентр. На першому поверсі працюють великий Food Market і Садовий центр із власним озером та штучним водоспадом під відкритим небом. В теплу пору року літній майданчик також буде облаштовано посадковими місцями для відвідувачів ресторанів Food Market, зоною для прогулянок та відпочинку, а також LED-екраном. В майбутньому це дозволить компанії використовувати локацію для проведення різноманітних подій і трансляцій.
Пізніше тут з’являться сімейний парк розваг, відомі мережі громадського харчування та fashion-бренди.
Мережа торгових центрів Епіцентр вийшла у новий для себе напрям: відкрила сімейний парк розваг Epiland в Києві. Він працює у столиці на вулиці Полярній, 20 Д. В планах компанії: подальше масштабування проєкту: у ТРЦ в Чабанах, Бучі та Львові.
Флагманський Epiland у Києві площею понад 3000 кв. м стане частиною великої розважальної мережі, що буде об’єднана тематикою “Подорож у просторі та часі”. Ця тематика передбачатиме, що кожен із сімейних парків розваг в мережі стане для відвідувачів окремим “телепортом” у різні світи та ери.
Також ритейлер почав розвивати нову нишу – магазини біля дому Епіцентр Express. Нові магазини розміром 200-300 кв. м з доволі широким асортиментом товарів нагадують одночасно маленький формат торгівлі DIY або велику точку видачі. Вочевидь, компанія Епіцентр К почала великий експеримент з гібридним форматом аби «зайти» ближче до споживача.
07 жовтня
Dragon Сapital купив столичний ТРЦ Караван Outlet
ТОВ «ДК Київ Аутлет», що входить до групи компаній Dragon Capital, завершило угоду з придбання 100% статутного капіталу ТОВ «Трейд Солюшинз», що входило до групи компаній DCH Investment Management (DCH), та яке володіє та управляє київським ТРЦ Караван Outlet.
Ця угода є частиною стратегії управління Dragon Capital своїм портфелем комерційної нерухомості.
ТРЦ Караван Outlet, відкритий у 2003 році та оновлений у 2019 році, є першим професійним ТРЦ Києва і єдиним великим аутлет-центром у місті. Загальна площа об’єкта становить 57 321 кв. м, з яких орендна площа (GLA) займає 42 788 кв.м. ТРЦ об’єднує понад 50 міжнародних fashion-брендів, а також 5-зальний кінотеатр, ролердром, дитячий парк розваг, гіпермаркет та фуд-корт.
7 листопада
Кадрова криза в ритейлі: брак працівників уперше очолив рейтинг проблем бізнесу
Брак робочої сили внаслідок мобілізації або виїзду за кордон співробітників посів перше місце серед перешкод для ведення бізнесу. На цю проблему скаржився 61% опитаних підприємств. Вочевидь, ця проблема стала головною для бізнесу.
Уперше за час проведення опитування з травня 2022-го брак робочої сили став проблемою №1, що обмежує ведення бізнесу в Україні. Водночас бізнесу стає дедалі важче шукати кваліфікованих працівників — про це повідомили 55,1% підприємців (. Некваліфікований персонал знайти простіше, але й це викликає труднощі у 39,2%.
При цьому погіршилися очікування бізнесу щодо трудових ресурсів. Частка підприємств, яка планує зростання зайнятості в найближчі три-чотири місяці, зменшилася до 12,1%, звільняти співробітників планували 9,8%.
4 грудня
Кількість працюючих магазинів перевищила довоєнні показники
Як показало регулярне щомісячне опитування RAU, проведене серед 110 членів Асоціації ритейлерів, станом на листопад 2024 року в них працювало вже 22 557 торговельних точок у восьми основних галузях ритейлу. Нагадаємо, що до початку повномасштабного вторгення в Україні працювало 17 396 магазинів.
Мова йде про продовольчий і непродовольчий ритейл, аптечну торгівлю, fashion, а також продавців техніки й електроніки, мережі АЗК, магазини з продажу ювелірних виробів та сегмент DIY-мереж.
Найбільший прогрес у розширенні мереж у 2024 році продемонстрували три галузі ритейлу. На першому місці знаходяться аптеки, на які припадає 43% всіх нових об’єктів у ритейлі, або 977 нових локацій, відкритих за січень-жовтень 2024 року. В лідерах розширення – мережа аптек Подорожник, яка додала одразу 370 нових локацій.
Ще чверть нових магазинів – це non-food ритейл, куди також відносяться мережі drogerie та one dollar store. Цей сектор роздрібної торгівлі розширився на 578 магазинів, з яких 340 локацій (або майже 60%) – це точки мережі магазинів Аврора у форматі dollar store.
Замикає трійку лідерів по нарощуванню мереж продуктовий ритейл із часткою 17% від усіх відкриттів у ритейлі. Серед 379 нових магазинів найбільшу кількість (67 точок) відкрила мережа Домашній маркет, яка в 2023 році трансформувалася в Mashket.
Лютий-грудень
Заходи Retail Association of Ukraine
15 лютого пройшов перший спеціалізований захід RAU HR Conference для HR-директорів, рекрутингових команд, топ-менеджерів та СЕО компаній з різних сфер роздрібної торгівлі. Говорили про підсумки впливу двох років війни на ринок праці, питання мобілізації співробітників, стримування відтоку талантів з країни, способи залучення талановитої молоді та інше.
12-13 червня у столичному КВЦ Парковий пройшла VII Міжнародна спеціалізована виставка індустрії ритейлу та девелопменту — RAU Expo. За два дні виступили 79 експертів, а сам захід відвідали більше 1100 гостей від компаній – лідерів ринку. Серед учасників виставки – 56 експонентів, частина з яких були ще й офіційними партнерами заходу.
4 грудня пройшов XI RAU Summit– підсумкова подія року для власників і топ-менеджерів компаній сфер роздрібної торгівлі, торговельної нерухомості та B2B сектору. Говорили про новітні тенденції, інноваційні технології та найуспішніші кейси, які вже працюють у сфері ритейлу, перспективи розвитку галузі та багато чого іншого.
5 грудня у Києві пройшла VII найпрестижніша церемонія нагородження кращих компаній сфер роздрібної торгівлі та торговельної нерухомості України – RAU Awards. Гостями RAU Awards-2024 стали топ-менеджери та лінійні керівники компаній, які відіграють ключову роль у формуванні та розвитку ритейлу в країні, Цього року кращих з кращих нагороджували в 27 номінаціях, з яких 18 належать до ритейлу, а 9 – до девелопменту ТРЦ. Також особливий приз отримали найуспішніші люди зі сфер роздрібної торгівлі та девелопменту: «Персона року в ритейлі» та «Персона року в девелопменті». Окрема нагорода – «Найдинамічніший ритейлер року»