Перспективні напрямки: чого ритейлерам чекати від української економіки в 2025 році і куди краще інвестувати у воєнний час

Перспективні напрямки: чого ритейлерам чекати від української економіки в 2025 році і куди краще інвестувати у воєнний час

Сьогодні
  43
Костянтин Симоненко

Під час дискусії на RAU Summit 2024 CEO Dragon Capital Томаш Фіала, голова правління Ощадбанку Сергій Наумов, член ради директорів BGV Group Management Сергій Войцеховський та CEO групи компаній ОККО Василь Даниляк оцінили перспективи розвитку ритейлу та девелопменту в 2025 році, а також поділилися власними планами й розповіли про те, що варто врахувати у воєнний час.

Про майбутнє української економіки

Модератор – підприємиця, імпакт-інвестор, керівник проектів розвитку Агромат Ольга Тадай: Ми знаходимося на своєрідній розтяжці: між виживанням, стійкістю і необхідністю розвитку. Та бізнесу треба розуміти на що саме спиратися, аби забезпечити цей розвиток.

Томаш Фіала: З точки зору макроекономічних показників нас очікує найбільш передбачуваний рік за весь час повномасштабного вторгнення. Цьому сприяє передбачуваність фінансування дефіциту бюджету, який становить приблизно $40 млрд або 19% від очікуваного в 2025 році ВВП (більше $200 млрд).

Варто зазначити, що попри втрату близько 6 млн споживачів, українська економіка перевищить рівень 2021 року в доларовому еквіваленті. Зростання ВПП в цьому році оцінюється на рівні 4%, а в наступному – 3%.

Валютний курс на кінець 2024-го прогнозується на рівні 42 грн/$, а наступний рік завершиться на позначці 45 грн/$ (девальвація на рівні 8%).

Інфляція цього року розігналася до рівня більше 10% і може лишатися такою протягом першого кварталу 2025-го, але за підсумками наступного року вона знизиться до 6,3%. НБУ поміняв очікування на 2025 рік і відмовився від зниження облікової ставки з нинішніх 13% як мінімум до кінця першого півріччя. Цей інструмент якраз направлений на стримування інфляції.

Позитиву додає рішення країн великої сімки (G7) надати Україні $50 млрд кредиту з доходів від активів рф. Це повністю покриває потреби бюджету України на наступний рік та ще й лишиться на 2026-й.

Сергій Наумов: За прогнозами НБУ інфляція в 2025 році становитиме 7%, а зростання ВВП – на 4%.Тому ми з позитивом дивимося на наступний рік. Як свідчить останній звіт НБУ, банківська система України зростає за рахунок кредитування (як приватні фінустанови так і державні банки). Зокрема в ритейлі кредитування збільшилося на 40%. Перш за все мова йде про МСБ проте корпоративний сегмент теж нарощує кредитування.

Перспективний ритейл

Томаш Фіала: Якщо казати власне про ритейл, то це єдиний сектор економіки, який за своїми показниками вже повернувся до рівня 2021 року. Наприклад, будівництво, машинобудування та транспорт досягли не більше 60-70% від довоєнного рівня. Dragon Capital як власник шести ТРЦ в столиці та інших містах України фіксує кращі виторги ніж до війни навіть у доларовому еквіваленті. Тому очікуємо продовження цього тренду.

Так відбувається через збільшення споживання попри скорочення кількості споживачів. Цей тренд продовжиться й у 2025 році, оскільки щорічно Україна отримує $40 млрд, які йдуть в тому числі на споживання. Збільшуються зарплати у приватному секторі – на 20% у 2024 році – та ще стільки ж прогнозується на наступний рік. З урахуванням державного сектору це збільшення буде на рівні 12%, номінального зростання, що вище за показник інфляції. Всі прогнози зроблені з урахуванням продовження гарячої фази війни протягом всього 2025 року. Якщо вона закінчиться раніше, то зростання економіки може подвоїтися – ВВП додасть 5-7% за підсумками року.

Із негативних факторів варто відзначити дефіцит електроенергії та кадровий дефіцит. Так, взимку дефіцит е/е буде на рівні 15%. Для порівняння: влітку був дефіцит 17%, тобто буде не гірше, але це негатив, який вже закладений в прогнози. Ще один негатив – дефіцит робочі сили. За дослідженням НБУ майже 50% компаній мають проблеми з кадрами.

Найбільш перспективні галузі для інвестицій

Томаш Фіала: Зараз не можна виділити якусь конкретну перспективну галузь. Але можна купити достатньо багато дешевих активів. Виходячи з розрахунку на економічний підйом після завершення гарячої фази війни, варто вкладатися в такі покупки. Ми інвестували в 2024 році більше $30 млн й наступного року збільшимо цю суму. Перш за все намагаємося нарощувати інвестиції в ті бізнеси, де вже є наша частка (як органічно так і через M&A).

Сергій Наумов: В перший рік повномасштабного вторгнення Ощадбанк прокредитував ритейлерів на 3 млрд грн, оскільки мережам потрібно було відновлювати логістику та ліквідувати дефіцит товарів. Наступного року, коли ритейлери в значній мірі відновилися, сума кредитування впала вдвічі, бо мережі самі почали фінансувати свій розвиток. В 2024 році вже видано 1,9 млрд грн у вигляді кредитів на дуже різні цілі: від поповнення оборотних коштів до інвестицій у розвиток мереж в регіонах. Одній з великих мереж допомогли випустити цінні папери аби на залучені кошти розвивати їх бізнес. Також великі банки підписали меморандум про фінансування енергонезалежності копаній в тому числі ритейлу. Ці кредити можна отримати під 13,5% річних, в тому числі в Ощадбанку. На наступний рік маємо збільшені ризик апетити стосовно нарощування кредитного портфелю.

Сергій Войцеховський: Ми налаштовані стримано-оптимістично. Ритейл є одним із чотирьох напрямків, які ми розвиваємо. Ритейл дійсно відновлюється, але тільки в грошах, а не в кількості покупців. Тому наразі ми більше сфокусовані не на експансивному розвитку, а на проєктах, що сприятимуть покращенню операційної ефективності. Мова йде про переоснащення існуючих магазинів більш енергозаощадливим обладнанням, перш за все холодильниками. Це й автоматизація, що дозволяє скоротити потребу в персоналі.

Другий напрям – девелопмент. В Україні на 1000 мешканців припадає 135 кв. м торговельної нерухомості. При тому, що в країнах Європи це 700-750 кв. м. Тобто розрив у рази і тут є куди рости. Третій напрям – генерація та альтернативна енергетика. Четвертий – критичні матеріали (critical raw materials)

Про складності інвестування

Сергій Войцеховський: Основна проблема – це невизначеність. Якщо раніше ми мали один бюджет по напрямку та іноді готували запасний план дій для певних секторів з підвищеною турбулентністю, то тепер наявність двох, а то й трьох планів в залежності від розвитку ситуації стала нормою.

Для такого трудомісткого сектору як ритейл ще однією великою проблемою є дефіцит кадрів. В більш спокійні часи дефіцит персоналу на рівні 5-7% вважався дуже серйозним. Тепер ми працюємо з 20% нестачею працівників. Тому окрім автоматизації активно  інвестуємо в навчання та підвищення ефективності кадрів.

Третій ризик – спад економіки під час війни. На свої інвестиційних комітетах ми застосовуємо певні критерії оцінки перспективності проєкту. Але, на жаль, наразі ці критерії не дуже спрацьовують в умовах невизначеності й в багатьох випадках їх функцію виконує віра в успіх. Тому, з одного боку, міжнародні фінансові інституції (МВФ, ЄБРР тощо) уважно слідкують за станом невизначеності в Україні та в разі більш прогнозованого розвитку подій готові різко збільшити фінансування. Але з іншого боку навряд чи це спричинить бум інвестицій, бо там дуже добре рахують гроші. Відповідно, вже зараз треба готувати проєкти, які пройдуть екзамен західних банкірів.

Василь Даниляк: Цього року група компаній ОККО вклала $250 млн інвестицій, з яких $120 млн пішло на проєкти, пов’язані з виробництвом енергії з відновлювальних джерел та проєкти зберігання енергії (energy storage). Ще $45 млн витратили на завершення реконструкції мережі АЗК, яка тривала два роки. Додатково $20 млн інвестували в логістику, купивши 100 вагонів та паливовози. Окремо $45-50 млн направили в агросектор.

В 2025 році цей пул проєктів залишиться незмінним, лише капітальні вкладення будуть більшими на $100 млн. З цих 350 млн приблизно сотня буде інвестована в мережу АЗК. Решта буде направлена на відновлювану енергетику, виробництво біопалива та аграрний сектор. На цих нових напрямках буде сфокусовано основні інвестиції на найближчі сім років.

Оскільки ринок продажу палива практично не росте, лишаючись на рівні продажу 10,5 млн тон, з яких 5,95 млн тон припадає на роздрібні продажі через АЗК.

Варто також зазначити, що попит на паливному ринку дуже залежить від стану економіки та її показників. Наразі можна констатувати, що в Україні народився новий середній клас -це військові. Але також варто розуміти, що поступове відновлення попиту йде завдяки іноземній фінансовій підтримці й тому не слід розраховувати на ці гроші як на довгостроковий тренд.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку