Олександр Буркацький, ТРЦ Victoria Gardens: Нульова вакантність, акцент на українські бренди та оптимізація витрат
Наскільки зросла частка українських брендів у львівському ТРЦ Victoria Gardens, чи важко залучати міжнародні бренди у повномасштабне вторгнення, який місяць рекордний за товарообігом та як знижують в ТРЦ навантаження на бюджет.
ТРЦ Victoria Gardens – найбільший торгово-розважальний комплекс на заході України, розташований у Львові. В інтерв’ю для RAU Олександр Буркацький, комерційний директор ТРЦ, розповів який трафік в ТРЦ, чому відкрили чимало магазинів спортивного сегмента, активно ведуть переговори з міжнародними брендами, наразі залучають українські бренди та продовжать цей курс і в 2025 році, як будуть посилювати розважальний сегмент та наскільки додаткові витрати на генератори та паливо збільшили операційні витрати.
Про tenant-mix, нові відкриття та міжнародні бренди
— За повномасштабне вторгнення відбулася ротація орендарів в ТРЦ. Як змінився tenant-mix та яке співвідношення українських брендів та міжнародних?
— Під час повномасштабного вторгнення у нашому ТРЦ відбулась значна якісна ротація серед орендарів. Частина міжнародних брендів вийшла з ринку, і поки інша частина довготривало приймала рішення про повернення в український ритейл, їхнє місце зайняли українські підприємці. Сьогодні tenant-mix поповнився за рахунок українських брендів, їхня частка зросла на 20%. Відтепер співвідношення українських та міжнародних брендів становить приблизно 70% до 30% відповідно.
— До кінця поточного року плануються ще відкриття українських брендів чи, можливо, вже є плани на 2025 рік?
— До кінця поточного року відкриття українських брендів у сегментах одягу та аксесуарів не заплановано, оскільки ТРЦ повністю заповнений. Однак, у нас є попередні домовленості на 2025 рік з кількома перспективними локальними стартапами, які стануть важливою частиною нашого tenant-mix у межах подальшої ротації.
— До повномасштабної війни бренд IKEA був представлений одним магазином в столиці. Наразі чимало експертів впевнені в поверненні бренду. Ви намагаєтеся залучити його в ТРЦ?
— Ми активно працюємо над залученням великих міжнародних брендів. Офіційних домовленостей з IKEA поки немає.
— У 2024 році було чимало відкриттів магазинів спортивного сегмента – це і Puma, Arena, Adidas. Та й були присутні Megasport, Under Armour, All Stars. А в 2023 році було відкрито спортивний простір Apollo Next. Це пов’язано зі зміною в попиті українців чи інші причини?
— Дійсно, попит на спортивний одяг та обладнання значно зріс, що пояснюється прагненням українців до здорового способу життя та фізичної активності, що є одним зі способів подолання стресу через велику війну. Apollo Next став дуже популярним серед відвідувачів, що свідчить про високий інтерес до спортивного простору.
— Зважаючи на безпекову ситуацію у Львові, чи важко залучати міжнародні бренди?
— Безпекова ситуація у Львові дійсно впливає на переговори з міжнародними брендами. Хоча на початку повномасштабної війни Львів був відносно безпечним містом, але останні обстріли енергетичної інфраструктури та об’єктів історичної спадщини дещо змінили картину.
Проте ми продовжуємо активно працювати над залученням іноземних партнерів.
Водночас H&M прийняв рішення про відновлення роботи своїх магазинів у Києві та Львові та відкрився для відвідувачів у Victoria Gardens у листопаді 2023 року.
Про вакантність, трафік та розважальний сегмент
— Яка вакантність в ТРЦ та середній денний трафік?
— Наразі рівень вакантності становить 0%. Щобільше, ми постійно маємо чергу з потенційних орендарів, які бажають відкрити заклади в нашому ТРЦ. Середньоденний трафік складає близько 25 000 відвідувачів, з найбільшою активністю у вихідні дні. При цьому ми маємо позитивну динаміку кожного місяця та вже давно перевищили не тільки довоєнні, але й доковідні показники.
— За I півріччя 2024 року маєте якийсь рекордний день по відвідуваності?
— Зважаючи на місце розташування та формат нашого ТРЦ, логічно, що саме вихідні дні демонструють найвищі показники відвідуваності. Підвищена увага до ТРЦ спостерігається у дні коли проводяться великі благодійні заходи. Так, цього року з-поміж інших провели благодійний концерт Руслани, концерт за участі гуртів «Скрябін», Lama, Rock-H та співачки Андріани, виступи військових оркестрів та, звичайно, дитячі заходи у співпраці з патрульною поліцією, службою ДСНС та ін.
До речі, ми також стали однією з небагатьох локацій в Україні, де наживо транслювались Олімпійські Ігри. Крім того, на паркінгу нашого ТРЦ було організовано олімпійську фан-зону управлінням спорту міста Львова. А на початку 2024 року наш торговий центр гостинно приймав масштабний фестиваль «Амбасадор Дитинства».
За показником товарообігу рекордним місяцем став червень, що збіглось із масовим попитом на літній одяг та аксесуари. Традиційно, очікуємо високий сезон у листопаді та грудні.
— Як оцінюєте популярність розважального сегмента в ТРЦ на третій рік повномасштабної війни? Чи плануєте цей сегмент посилювати?
— Попит на розваги залишається стабільним навіть під час повномасштабної війни. І ми плануємо посилити цей сегмент, додавши нові атракціони та інтерактивні зони для дітей і дорослих.
Про тренди в поведінці відвідувачів, про витрати
— Як змінилися тренди в поведінці відвідувачів у повномасштабну війну?
— Під час повномасштабної війни відвідувачі стали більше орієнтуватися на базові потреби та безпеку. Більше людей обирають розумні покупки, віддають перевагу українським брендам та починають частіше відвідувати ТРЦ у будні дні, коли трафік менш насичений. Відвідувачі більше часу проводять у ТРЦ, особливо під час відключень електроенергії. Ми спостерігаємо значний приріст відвідувачів ресторанів та фуд-корту. Зі свого боку ми також намагаємось забезпечити максимум сервісів у ТРЦ для комфортного та корисного перебування відвідувачів
— Чи оптимізуєте у війну витрати?
— Ми оптимізуємо витрати шляхом впровадження енергоефективних технологій та зниження операційних витрат, а також використання відновлюваних джерел енергії. Це дозволяє нам знизити навантаження на бюджет ТРЦ. Також пропрацювали питання оптимізації з підрядними організаціями щодо зменшення витрат, не знижуючи якість обслуговування. У період повномасштабного вторгнення ми оптимізували витрати на маркетингові заходи, не зменшуючи їх кількість, робимо ставку на взаємовигідні партнерські відносини з усіма учасниками заходів, також активно співпрацюємо з органами місцевого самоврядування, долучаючись до різнопланових проєктів корпоративно-соціальної відповідальності. Так одним з таких заходів став спільно проведений з управлінням «Служба у справах дітей» Львівської міської ради фотопроєкт «Мам, я в безпеці»: про мам, які вивозили дітей від обстрілів із гарячих регіонів у безпечніші місця.
— Як додаткові витрати (генератори, паливо тощо) вплинули на фінансові показники ТРЦ?
— Додаткові витрати, такі як генератори та паливо, збільшили наші операційні витрати на 15-20%. Проте ми компенсуємо це за рахунок оптимізації та підвищення ефективності роботи. Наша відповідальність перед орендарями та відвідувачами – забезпечити безперебійну роботу ТРЦ, особливо це буде актуально у зимовий період. Ми не вважаємо ці інвестиції марними чи такими, на яких можливо економити.
Про стратегію, безбар’єрність та плани
— Розкажіть, яких змін в цілому зазнала стратегія розвитку ТРЦ через велику війну?
— Повномасштабна війна змусила нас переглянути пріоритети. Тепер більший акцент робимо на безпеку, енергоефективність та залучення локальних брендів, що відповідають запитам українців. Ми не зупиняємо інвестиції та розвиток. Здійснили реконструкцію паркінгу, що дозволило збільшити кількість паркомісць на 70 авто. Встановили ескалатор на третій поверх та додаткові зарядні станції для електромобілів, вони представлені всіма основними операторами ринку, загальна їх потужність більше 1МВТ і одночасно може заряджатись 30 авто. Додатково встановили два ДГУ для безперебійного живлення нашого торгового центру в період відключень.
Також особливу увагу ми приділяємо соціальній відповідальності та створенню комфортного простору для відвідувачів.
— Як ТРЦ працює в напрямку створення безбар’єрного середовища для всіх клієнтів?
— Ми постійно покращуємо доступність нашого ТРЦ для всіх клієнтів, незалежно від їхніх фізичних можливостей. Ми проводимо спеціальні перевірки ТРЦ на інклюзивність та безбар’єрність. У планах — додаткові інфраструктурні зміни для покращення таких зручностей.
— Поділіться планами на цей та наступний рік.
— У планах на поточний рік – вивчення можливостей з забезпечення ТРЦ автономними джерелами живлення, а також впровадження додаткових сервісів для клієнтів. На 2025 рік ми плануємо розширення асортименту українських брендів та інших товарних груп та зміцнення позицій на ринку.