Кредо хорошої людини: правила життя співвласника мережі магазинів Аврора Льва Жиденко
У своїй колонці для українського Forbes співвласник мережі магазинів Аврора, яка працює у форматі one dollar store, розказав про головні принципи ведення бізнесу, які допомагають ритейлеру розвиватися з неймовірною швидкістю. RAU пропонує ознайомитися з адаптованою версією.
Наразі мережа магазинів Аврора складається з понад 1370 торговельних точок, 13 з яких працюють у Румунії. За 2023 рік Аврора збільшилася на 495 маркетів, а її виторг зріс удвічі – до 26,9 млрд грн. В середньому новий магазин відкривався кожні 18 годин. Лев Жиденко заснував компанію в Полтаві у 2011 році разом із партнером Тарасом Панасенко. У 2021‐му фонд Horizon Capital інвестував кошти у перспективного ритейлера. Тепер Лев Жиденко є власником понад 50% компанії, а решта акцій розподілена між Панасенко, фінансовим директором Аврора Лесею Клименко та Horizon Capital.
Про головну силу бізнесмена
Бути доброзичливою людиною – це цінніше і більш затребуване, ніж професійні навички для формування команди. Головна підприємницька сила – бачити, де можна перетворити проблему на продукт або послугу. Операційною діяльністю має займатися CEO, а власники – більше дивитися на методологію, на те, що буде робити компанія через п’ять років. Тарас Панасенко – геній в операційній діяльності, працездатний, уважний, людяний. Але й стратегія працює, коли вона спільна, а не затверджена одноосібно.
Про початок бізнесу
Перші $20 заробив у 10‐му класі, коли влітку працював диджеєм на дискотеці. Згодом торгував касетами на ринку в селищі Опішня Полтавської області. Перша фірму відкрив у 2002‐му, одразу після закінчення університету в Дніпрі. Допомагали FMCG‐товарам потрапити на полиці магазинів.
Потім почав займатися енергосервісним бізнесом, коли в енергетичному бізнесі батька сталися проблеми. Для цього повернувся в Опішню та створив компанію, якою керував на основі батькового досвіду, але зі своїм підходом. Вона спеціалізувалася на інжинірингових послугах нафтогазовим компаніям.
Про створення Аврора
Ідею продавати все за $1 запропонував Тарас Панасенко. Він був готовий взяти відповідальність і реалізувати цей бізнес, що стало однією з цінностей компанії: візьми відповідальність та отримай можливість. Відкривати магазин у сегменті one dollar store, коли ти займаєшся майже науковим бізнесом, здавалося несерйозним. Тому були сумніви стосовно бізнес‐моделі. Перші інвестиції склали близько $32 000 – гроші, які відкладалися на купівлю квартири. У часи Януковича займатися бізнесом, де все продається по 5 грн, означало лишатися поза увагою можновладців, і це було добре.
Про роботу над помилками
Помилки – це нормально. Головне – створити систему, за якої б однакові помилки більше не повторювались. Так, зі 100 000 проблем, зафіксованих за два останніх роки, 92% більше не повторюються. Словом «проблема» узагальнюється все, що заважало бути кращими.
В компанії Аврора немає штрафів для постачальників, навіть якщо вони щось порушують. Все розглядається як наука на майбутнє. Для вирішення проблеми треба зрозуміти, як зробити краще. Хочеться, аби партнери відчували довіру і так само ставилися до ритейлера. В юридичному сенсі у договорі можуть бути штрафні санкції, але ще жодного разу нікого не оштрафували.
Про пошук нових рішень
У 2018 році ритейлер почав впроваджувати систему Lean, коли стало ясно, що існуючих знань та вмінь вже не достатньо. Пошуки інших методів управління виявили, що Lean (система ощадливого виробництва, що передбачає безперервні вдосконалення для усунення всіх видів втрат) – це одна зі складових управління по‐справжньому великими компаніями.
Керівник має спочатку проєктувати все на себе, намагаючись з’ясувати, що зробив не так. Тільки на шостий рік впровадження Lean прийшло розуміння, що сумніви чи невіра членів команди – це нормально. Якщо хтось не вірить, отже, дії керівництва непереконливі, а навчання незрозуміле.
Про довіру як спосіб зниження витрат
Людині варто довіряти доти, доки вона не зробила максимум, аби довести, що це не має сенсу. Абсолютна довіра до людей призводить до гірких розчарувань і втрат, але довіра також знижує витрати. Наприклад, у ритейлі є правило, що покупець має право повернути товар за 14 днів. В мережі Аврора цей строк становить 30 днів. Звісно, є певний відсоток людей, які зловживають цим правилом. Але переважна більшість не хочуть нікого обманювати. Зловживання не варті того, щоб сумніватися в усіх інших людях. Тому в Аврора надрукували на стаканчиках для кави вислів Григорія Сковороди: «Якщо я хочу, щоб мене любили, я сам перший люблю». Це фактично один із принципів лідерства – якщо хочеш, щоб тобі довіряли, маєш сам навчитися довіряти.
Про пошуки спільної перемоги
Всередині колективу важливо відтворити принцип, що у будь‐якій ситуації треба шукати win‐win. Завжди й в усьому, усі без винятку. Через цей принцип взаємоповаги рішення ухвалюються повільніше. Адже треба проговорити та почути. Проте в результаті є обопільна вигода. Українська мова доброзичливіша за російську. У 2020‐му роботу компанії остаточно перевели на українську. Очевидна причина такого рішення – війна з росією вже тривала. Спеціально нікого не змушували, а впроваджували через власний приклад.
Про work-life balance
Книга «7 звичок надзвичайно ефективних людей» Стівена Кові – про мене. Зараз уже важко відділити, де власні навички, а що – наслідок знань, отриманих з книги. Підприємцям, які починають свій шлях, варто прочитати Lean Startup Еріка Райза і взагалі про концепцію Agile. Ці методи для початківців дуже корисні. Вигорання – частий супутник безперервної роботи. Боротися з цим добре подорожжю за кермом або мандрівкою до лісу. У Швеції провели дослідження про вплив лісу на людину. Виявилося, що через увімкнення природних людських механізмів у лісі можна відновитися за два‐три дні краще, ніж на курорті all inclusive за 10 днів. Також надихають рок‐музика та олдскульний реп з 1990‐х. Інколи лаунж або класична музика, tech house. Слухаю музику, коли їду трасою Київ – Харків, коли можна ввімкнути звук на повну гучність.