
Результати роботи мережі Еva у І півріччі 2025-го: 29 нових магазинів, 14,8 млрд грн доходу, 2,5 млрд грн податків, 800 млн грн інвестицій


Заступник голови правління Ощадбанк розповів, як починали свій шлях до створення безбар’єрності, про комунікацію та сервіс для людей з інвалідністю та чому кожен бізнес вже зараз має вписати пункт про інклюзивність у свою стратегію розвитку.
За даними Ощадбанк, зараз в Україні проживає приблизно 29 млн людей, з них – понад 3 млн мають різні фізичні, сенсорні та ментальні порушення. А, зважаючи на те, що в країні йде повномасштабна війна, ця цифра кожного дня збільшується. Саме тому кожен бізнес в країні має зробити так, щоб у всіх клієнтів були однакові умови обслуговування та сервіс. Ця тема підіймалася в ході VII Міжнародної спеціалізованої виставки індустрії ритейлу та комерційної нерухомості RAU EXPO 2024, яка пройшла в столиці 12-13 червня. З темою «Моя безбар`єрність» виступив заступник голови правління Ощадбанк Антон Тютюн. RAU обрала основні тези з виступу.
Тема безбар’єрності – нова територія й не весь бізнес знає, як з нею працювати. Замало підлаштувати відділення чи магазини до вимог державних будівельних норм (ДБН), потрібно визначити потреби людей з інвалідністю. Саме тому в Ощадбанк провели дослідження, подивилися на досвід західних країн, як вони виходили з війн та що робили на тему безбар’єрності, поспілкувалися з клієнтами, провели фокус-інтерв’ю з експертами ринку, які десятиліттями працюють над цією темою, а також звернулися за досвідом до громадських організацій, як-то: «Безбар’єрність», «Відчуй» та інших.
І після всіх аналітичних робіт на рівні наглядової ради затвердили велику програму, яка називається «Моя безбар’єрність». Вона містить три складові: фізичну, комунікаційну та сервісну.
Коли в Ощадбанк вивчили запити людей з інвалідністю, зрозуміли, що такі клієнти не хочуть окрему лінію обслуговування чи спеціальні сервіси, вони хочуть одного – таке саме обслуговування, яке мають й інші клієнти.
В 2014 році Ощадбанк відкрив перше інклюзивне відділення в столиці біля Палацу Україна. Людина, яка не бачить, за допомогою тактильних маркерів сама дійшла від метро до відділення, а потім за допомогою навушників самостійно зняла гроші в банкоматі. Тоді ми остаточно зрозуміли, що будемо продовжувати розвивати цей напрям.
До слова, Ощадбанк разом з протезованим військовим Олександром Тереном реалізували проєкт, де він разом з відомими особистостями їздить по країні та в гумористичній формі ревізує бізнеси на інклюзивність. Мета – показати, як наша країна не готова до обслуговування клієнтів з інвалідністю. І тому кожне місто та кожен бізнес має робити все, щоб такий хлопець, як Олександр, зміг отримати такий самий сервіс та послуги, як й інші люди.
І наразі в Ощадбанк 23 суперінклюзивні відділення, де, окрім вимог ДБН, є занижені каси, тримачі для милиць, кнопки виклику менеджерів тощо. Проте є відділення, які знаходяться у дуже старих будівлях і немає фізичної можливості зробити там пандуси.
Ще є інклюзивні банкомати, де людина, яка не бачить, може самостійно зняти гроші.
Щоб потрапити в банк, перукарню чи магазин, людина з інвалідністю вдома відшукує світлини локації, щоб зрозуміти, чи зможе вона туди потрапити. Рахує сходи та кроки, які має зробити, аби дістатися.
Коли в Ощадбанк про це дізналися, почали комунікувати з платформою ЛУН – каталогом житлових комплексів – та на їх сайті розмістили фото всіх інклюзивних відділень. Також на Google maps є такі фото.
Основне для бізнесу на шляху до безбар’єрності – комунікація та сервіс. В Ощадбанк є чимало продуктів для ветеранів та людей з інвалідністю, зокрема, це і кредитування, і державна програма єОселя, коли військовий чи людина з інвалідністю може отримати кредит на житло під 3 або 7%. І, до слова, ця ставка нижча, ніж в США на іпотеку.
Проте можуть бути будь-які банківські продукти, але ключове – підготовлений персонал.
В Ощадбанк є 14 сертифікованих тренерів, які пройшли навчання у найвідоміших громадських організаціях і розуміються на темі безбар’єрності. Також вже 800 співробітників за два дні в режимі офлайн пройшли навчання, як комунікувати з людьми з інвалідністю, як дивитися на них правильно тощо. А онлайн-навчання пройшло майже 8000 працівників.
Мережа максимально підготовлена і майже в кожному відділені є експерти з безбар’єрності.
Ще одна важлива річ – цифрова безбар’єрність. В Ощадбанк є чимало способів отримати банківські послуги онлайн, проте найважливіше – знати свого клієнта. Тому зараз працюємо над маркуванням кожного клієнта. Щоб не було ситуацій, коли банк відправляє SMS людині, яка не бачить, чи кол-центр дзвонить клієнту, який не чує. Наразі в Ощадбанк 7 млн активних клієнтів, тому працюємо над персоналізованим підходом.
І задачу, яку собі поставили – щоб суспільство було рівним. А безбар’єрність – це не створення окремих місць чи сервісних моделей для людей з інвалідністю, це про те, щоб такий клієнт мав всі такі самі умови, як і інші.
Впевнені, що той бізнес, який зараз не впише безбар’єрність в свою стратегію, ставить під питання своє існування в майбутньому.
Ощадбанк багато інвестує в соціальні проєкти. До прикладу, разом з компанією Visa робимо реабілітаційні будинки в невеличких містах країни, де у військових є змога отримати реабілітацію: і медичну, і психологічну. Перший реабілітаційний будинок відкрили в місті Овруч, а на черзі – Хотин і Київщина.