Ближче до людей: чому великі мережі супермаркетів відкривають магазини біля дому

Ближче до людей: чому великі мережі супермаркетів відкривають магазини біля дому

29.05.2024 08:45
  1651
rau

Великі мережі супермаркетів продовжують освоювати формат “магазин біля дому”. Чим їх приваблює ця ніша та як вони намагаються у ній закріпитись.

Формат магазинів біля дому дедалі впевненіше завойовує позиції, набираючи популярності та наступаючи на п’яти великим супермаркетам. І хоч міні- та супермаркети закривають різні потреби своїх відвідувачів (перші – це швидкі разові покупки по дорозі додому, а другі залишаються місцем, де родина може скупитися на тиждень), ігнорувати їхній вплив на ринок великі ритейлери уже не можуть.

Як наслідок – тенденція до збільшення кількості магазинів біля дому почала зростати. І якщо її не можна зупинити, то, правильно: в неї треба влитися і, за можливості, очолити. Чим великі мережі й почали займатися ще до великої війни, а нині активізувалися в цьому напрямку.

Про те, чим такий формат привабив власників мереж супермаркетів та як вони збираються закріпитися в цій ніші, Liga.net розповіли у Fozzy Group, якій належать мережі мінімаркетів Thrash! Траш!, а також мережі Сільпо і Фора, та Auchan, що також володіє мережею Ашан Pick Up Point.

З початку 2024 року компанії активно відкривають нові магазини своїх мереж мінімаркетів.

Старожили ринку

Популярність формату магазинів біля дому почала зростати з середини минулого десятиліття. Хоча деякі мережі – Наш Край, Рукавичка, Економ+, Копійка – працюють з початку 2000-х. Інші – Делві, ЛотОк, ФайноМаркет, Сім23/Сімі з’являлися на ринку, починаючи із 2010-х.

У 2017 році біля дому з’явилися магазини Коло, мережа яких почала розвиватись дуже стрімко. Станом на 2024 рік Коло є лідером за кількістю мінімаркетів такого формату в Україні. І в компанії мають намір продовжувати свою рішучу експансію: мережа поставила за мету відкрити 3500 мінімаркетів.

Перший магазин Коло відкрився у травні 2017 року. Мережа заснована ТОВ “Арітейл”, 90% якої належать акціонерному товариству Магнітар, 10% – кіпрській B. V. Eternity Holdings Limited. Мережу пов’язують із співзасновником АТБ Геннадієм Буткевичем. У системі YouControl саме він зазначається як кінцевий бенефіціарний власник Арітейл.

Підсилили тенденцію з розвитку магазинів малого формату епідемія коронавірусу та повномасштабне вторгнення. У час пандемії, коли великі скупчення людей були під забороною, а до супермаркетів дозволено було заходити обмеженій кількості покупців, можливість швидко купити необхідні товари в невеликому магазинчику споживачі оцінили.

Що вже говорити про повномасштабне вторгнення, коли дістатися до великого супермаркету може бути важко. Крім того, у супермаркетах, розташованих у торгових центрах, перервати покупки може сигнал повітряної тривоги, оскільки всі ТРЦ в цей час закриваються.

Згідно з даними Української ради торгових центрів, на початку 2024 року в Україні працювало декілька тисяч магазинів формату біля дому.

Великі мережі наздоганяють

У великих мережах зізнаються: тенденцію у бажанні людей економити час, не виїжджаючи далеко за межі свого району, помітили. І відреагували.

Компанія Fozzy Group запустила свою мережу Thrash! Траш! у 2016 році, і зараз вона налічує 120 магазинів у 50 містах України, 20 з них відкрилися протягом весни 2024 року.

“Тренди останніх років вказують, що дедалі більше людей намагаються економити час, тож відмовляються від тривалих закупів. Саме тому стрімко розвивається онлайн-торгівля і формати невеликих магазинів біля дому. В Україні ця тенденція спостерігається також. За останні п’ять років кількість відкриттів магазинів великих форматів значно менша, порівняно з об’єктами невеликої площі 100-400 квадратних метрів. Ми також бачимо тренд і рухаємося у цьому напрямку”, – зазначає директор мережі Thrash! Траш! Артем Безкоровайний.

Перший магазин мережі Auchan Pick Up Point відкрився у 2020 році. Наразі налічує 18 точок у різних районах Києва та Київської області. З початку 2024 року мережа відкрила три нові магазини, два з яких у Києві й один – у селі Гатне, що під Києвом. Як зазначають у компанії, це магазин нового зразка, в якому буде розташована піцерія. Крім можливості швидко купити необхідні продукти такий формат маркету для Auchan – це й одне з рішень доставки замовлень. Магазини працюють як точки видачі.

“У сегменті формату residence біля дому є дві ключові переваги. Перша – якість обслуговування, важливо не лише відкрити сучасний магазин з вигідними цінами, а й гарантувати високу якість обслуговування. Індивідуальний підхід до кожного клієнта або мешканця району – це поняття турботи, це є одним з принципів мережі Auchan. Ще одна перевага – це асортимент товару та додаткові сервіси для клієнтів, можливість доставки товарів з асортименту гіпермаркету з сайту auchan.ua в найближчий Pick Up Point, безкоштовно у разі замовлення від 300 грн”, – розповідає директор з продажів Auchan Сергій Федоровічев.

Про те, яких інвестицій потребує відкриття одного мінімаркету, в компаніях не кажуть. Але ще до повномасштабного вторгнення, за оцінкою голови правління Асоціації ритейлерів України, запуск магазину такого формату міг обійтися в середньому в $100 000. Це з урахуванням оренди, ремонту, торгового обладнання та товарів.

Відрізняйся або загинь

Формат магазинів біля дому має свою специфіку: невелика площа, на якій можна розмістити обмежену кількість позицій. Відповідно, до формування асортименту потрібно підходити скрупульозно, добре розуміючи потреби аудиторії. Цим, власне, і можуть відрізнятися мережі, пропонуючи покупцям щось унікальне, чого немає в конкурентів.

У мережі Auchan працює команда категорійних менеджерів, які разом з закупівельниками підбирають асортимент для мережі Pick Up Point.

“Ми регулярно робимо дослідження ринку, уподобань та трендів, а також один раз на квартал робимо моніторинг структури асортименту – діджитал і фізичних магазинів. Кожен магазин Pick Up Point має асортимент товару, підібраний під кожну локацію та профіль клієнта цієї локації, що робить кожен магазин унікальним”, – зазначає директор з продажів.

У Fozzy Group зазначають, що для того, аби досягти нинішнього стандарту асортименту продукції у мережі Thrash! Траш!, знадобилося кілька років внутрішніх досліджень та комунікації з гостем.

“Зараз ми маємо значно ширший асортимент товарів – близько 4300 артикулів. Здебільшого такий асортимент не є притаманним формату магазину біля дому. Є у нас імпортна продукція, як-от оливки, хамон чи моцарела. Розвиваємо напрямок food to go – страви, які можна придбати, підігріти у магазинах і відразу з’їсти. Також є у Thrash! Траш! і власна випічка: хліб, булочки та піца. Ми продовжуємо удосконалювати асортимент, і нові товари з’являються на наших полицях регулярно. Також наш асортимент урізноманітнюють сезонні пропозиції, які діють упродовж двох-трьох тижнів”, – розповідає директор мережі.

Для забезпечення магазинів продуктами у компаніях використовують розподільчі склади основних мереж супермаркетів. Разом з тим в Auchan зазначають, що спеціально для такого формату магазинів створена окрема система логістики за допомогою мобільного транспорту (невеликі траки, ролкейджи).

Кількість магазинів біля дому в подальші роки зростатиме. Директор мережі Thrash! Траш! Артем Безкоровайний говорить про зростання на 30% у найближчі три роки. А це означає, що на ринку посилюватиметься конкуренція та буде запекла боротьба за клієнта, яка схилятиме власників до нових нестандартних підходів і креативних рішень.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку