Дмитро Лашин, Blockbuster Mall: Яке значення має повернення IKEA на український ринок
Операційний директор одних із найбільших торговельно-розважальних центрів України – Lavina Mall i Blockbuster Mall – про те, чи реальне повернення шведського DIY-ритейлера IKEA на український ринок у найближчому майбутньому, як мережа впливає на вітчизняний ритейл і чого очікувати ТРЦ та іншим мережам.
10 квітня 2024 року компанія IKEA заявила, що намагається оцінити вплив поточної ситуації на потенційну операційну діяльність в Україні — повідомило видання Delo. До того ж, в кінці 2023 року на посаду нового керівника IKEA в Україні було призначено Юрія Приходько, який з 2017 року консультував компанію у Південно-Східній Європі по питанням розширення ринку.
До 24 лютого 2022 року працював лише один український офлайн-магазин IKEA в Blockbuster Mall (формат city store, понад 5000 кв. м). Дмитро Лашин, СЕО Blockbuster Mall, поділився з RAU своїми роздумами щодо можливого повернення шведського ритейлера.
Так, в IKEA зауважили, що наразі не можуть назвати точну дату повернення в Україну. Але ми бачимо, що вже повернулися H&M та магазини Inditex; окрім того, Міністерство закордонних справ публічно звертається до IKEA щодо відновлення роботи.
Маю певну інформацію, але не на часі обговорювати конкретні дати — будемо сподіватися, що IKEA, як зазначають в компанії, налагодить усі необхідні аспекти, й ми невдовзі зможемо оголосити про відкриття. Зараз хочу проговорити стосовно значення повернення такого гравця.
Чотири фактори впливу IKEA на український ринок
Повернення IKEA безперечно відкриє нові можливості не лише для споживачів, а й для економіки країни в цілому. Виокремлюю чотири фактори:
- Економічний вплив. IKEA є найбільшим роздрібним продавцем меблів — компанія відома значним економічним впливом на ринках, де вона присутня.
У 2023 році IKEA — сьомий найдорожчий роздрібний бренд у світі, вартість якого оцінюється в понад $21 млрд. У 2023 році магазини ІКЕА відвідали близько 860 мільйонів клієнтів. Компанія управляє 471 магазином, більшість з яких знаходиться в Європі.
Тому, на мою думку, повернення IKEA стане каталізатором для збільшення обсягу інвестицій в економіку (також від інших іноземних підприємців).
Ось ще яскрава аналітика від Statista по валовому прибутку IKEA з 2009 по 2023 рік:
- Розвиток інфраструктури. Відкриття IKEA, зазвичай, спонукає місто розвивати інфраструктуру в районах, де магазин розташований — мова йде саме про забезпечення комфортного доступу для покупців. Якщо цікаво, подивіться як запуск IKEA спричинив величезний затор в Індії протягом кількох тижнів після запуску.
Нагадаю, що офіційно відкривали IKEA в Blockbuster Mall, окрім власника ТРЦ та керівника магазину, ще й мер Києва Віталій Кличко та Надзвичайний і Повноважний посол Швеції в Україні Тобіас Тіберг. Це говорить про силу бренду.
- Вплив на місцевий рітейл. IKEA починає колихати DIY-ринок, тому що створює неабияку конкуренцію. Це спонукає інших гравців до удосконалення якості, дизайну та нових маркетингових стратегій, щоб зберегти свою конкурентоспроможність.
Багато вже наголошував в інтерв’ю, але ще раз скажу. Не погоджуюсь з тими, хто каже, що з поверненням міжнародних брендів падає трафік в українських магазинах. Якщо люди приїдуть в IKEA, то потім вони зайдуть й до іншого магазину. Якщо з вами на поверсі присутні бренди по типу Zara, IKEA або Bershka, то не бійтесь, це лише на користь вашим продажам. Коли зростає трафік всього ТРЦ, то усі в плюсі.
Хочу показати на прикладі порівняння попиту. Використаємо інструмент Google Trends й подивимося, як змінювалася динаміка попиту ключу “IKEA” за останні п’ять років в Україні:
Бачимо явні сплески, коли про IKEA писали ЗМІ, а також просідання після початку повномасштабного вторгнення й закриття магазину. Але давайте порівняємо цей попит з попитом на ключ данської корпорації “JYSK” (червоним кольором):
Ось це здорова конкуренція. Йде зростання попиту в одного гравця — зеркально зростає попит в іншого. Ми бачимо, що один гравець йде з ринку — попит в іншого різко набирає обертів. Мені дуже цікаво подивитися, як розвиватиметься ситуація, коли IKEA все ж повернеться в Україну. Конкуренція ринку лише на користь.
- Соціокультурний вплив + покупки в ТРЦ та онлайн. Цей бренд відомий своєю прогресивною соціальною політикою,, а також філософією “демократичного дизайну”, яка прагне забезпечити доступність якісних товарів для всіх. Вважаю, що у теперішній час це буде ще більше відгукуватися в українцях.
По трафіку скажу, що IKEA — один з найголовніших “якорей” будь-якого молу, і сильний гравець онлайну. Якщо згадувати 2021 рік, то за перші кілька місяців роботи понад 397 000 покупців відвідали магазин в Blockbuster Mall (а це, до речі, один із перших магазинів IKEA формату city store у світі), а онлайн за рік роботи було оброблено 148 000 замовлень. Цифри дуже непогані.
Повернення міжнародних брендів в Україну під час війни — це позитивна ознака
Повернення міжнародних брендів в Україну під час війни я розглядаю як позитивну ознаку, тому що це:
- Довіра до України: відновлення інтересу міжнародних брендів до України свідчить про довіру до потенціалу країни навіть у період війни.
- Підтримка економічного розвитку: повернення таких гравців як IKEA, H&M, та Inditex стає стимулом для розвитку економіки через збільшення інвестицій та створення нових робочих місць.
- Підвищення міжнародного статусу: привернення міжнародних брендів підвищує статус України як країни з перспективним майбутнім.
- Покращення життя через конкуренцію: присутність цих брендів забезпечує доступ до якісних товарів та послуг, стимулюючи конкуренцію та підвищуючи рівень життя.
Для нас, як команди ТРЦ, майбутнє повернення IKEA має вкрай важливе значення. Тому що цей бренд не лише запускає якісний трафік, а й збільшує час, який відвідувач проводить в молі. Це матиме позитивні зрушення для бізнесу.