Аналізуйте це: як сучасні IT-рішення допомагають ефективно управляти асортиментом
Останнім часом інноваційні технології змінили багато процесів, які роками були чимось усталеним. Звичайно, пальму першості за згадуванням посідає ChatGPT, який вже змінив та надалі ще більше змінить погляд на процеси копірайтингу, програмування, маркетингу тощо. А як щодо рітейлу чи виробників? Як сучасні технології трансформують сферу торгівлі?
Останні дослідження показують, що:
- роздрібні торговці, які використовують розширену аналітику, перевершують конкурентів на 68% у прибутках — і ця різниця зростає в геометричній прогресії;
- використання сучасних програмних рішень для управління асортиментом допомагає зменшити запаси в середньому на 4%, а витрати на запаси – на 30%.
- загальна ж ефективність планування асортименту при використанні data-driven аналітики зростає на 40%.
Переконливо, чи не так? Ми покажемо, як сучасні технології допомагають спеціалістам у сфері рітейлу управляти асортиментом. Герой нашого огляду – потужне комплексне рішення для управління асортиментом ABM Assortment від відомої в галузі компанії ABM Cloud. Цей розробник вже понад 15 років працює над цілою лінійкою ІТ-рішень для автоматизації ланцюгів постачання.
Що “болить” у рітейлерів при управлінні асортиментом
Реалізувавши чимало успішних проєктів, в ABM Cloud накопичили вагому експертизу у вирішенні як щоденних, так і стратегічних проблем в управлінні асортиментом.
Розглянемо ключові питання-виклики, з якими стикаються рітейлери, а також виробники та дистриб’ютори:
- нестача часу на вирішення стратегічних питань – категорійний менеджер (далі КМ) повинен мати час на формування стратегії. Це – аксіома, інакше рутина поглине будь-які інновації та найяскравіші конкурентні ідеї.
- втрачені продажі як результат неналагоджених чи взагалі відсутніх бізнес-процесів.
- відсутність системної та стандартизованої роботи з даними: їх збиранням, зберіганням, аналізом. Яскравий приклад – відсутність якісних або коректно заповнених класифікаторів товару, що спотворює вигляд аналітики, яку бачить та використовує КМ при формуванні асортименту магазину.
- погана якість та непрозорість звітності, яка часто випливає з вищезазначеної погано організованої роботи з первинними даними. Часто на неї впливає людський фактор. У підсумку менеджери отримують некоректну картину реального стану справ;
- прийняття необґрунтованих цифрами і фактами рішень, наприклад, коли КМ необхідно прийняти швидке рішення, а часу на підготовку та аналіз звіту немає. Або ж тоді, коли масив даних просто непідйомний для ручного аналізу, вимагає багато часу та зусиль, відволікаючи та забираючи ресурси від інших менеджерських задач.
- нездатність швидко адаптуватися до змін на ринку, які можуть відбуватися і щоденно. Причому мова не лише про звичні фактори впливу – такі, як сезонність, дії конкурентів, проблеми з постачальниками, але й про новітні обставини та форс-мажори, такі, наприклад, як карантинні обмеження під час пандемії Covid-19 чи геополітичні події. Корінь проблеми – у неефективних та несвоєчасно прийнятих чи взагалі не прийнятих менеджерських рішеннях.
Як новітні рішення допомагають з усім впоратись
ABM Assortment – сучасне IT-рішення, створене для ефективної відповіді на вирішення перелічених проблем. Система являє собою хмарне рішення, яке є зовнішнім модулем для будь-якої облікової програми. При цьому на відміну від BI-систем, які наразі є найбільш популярним типом інструментів в роботі КМ, рішення від компанії ABM Cloud не лише збирає та візуалізує ваші дані. ABM Assortment стане вашим персональним AI-помічником, який, навчаючись на даних саме вашої компанії, відображатиме та регулярно нагадуватиме, що можна та слід покращити задля ефективного управління асортиментом.
За своєю функціональністю рішення є без перебільшення унікальним на ринку і набагато більш функціональним за аналоги.
ABM Assortment – незамінний помічник менеджера на кожному етапі життєвого циклу товару
-
Введення товару в ассортимент мережі
Введення нового товару до асортименту здійснюється в класифікаторі товарів: сюди додаються нові товари з їх характеристиками. Заливку можна робити як попозиційно вручну, так і масовим імпортом даних з файлу. Вигляд класифікатора можна підлаштувати під себе, залишивши видимими лише потрібні характеристики чи особливості товарів. Крім того, користувач в декілька кліків може додати характеристики, яких йому не вистачало для аналізу його категорії. Ці характеристики автоматично відобразяться в аналітичному блоці чи матриці згідно обраних налаштувань.
-
Внесення товару в матрицю магазинів за кластерами
Після створення товару слід визначити в асортиментній матриці, в яких саме магазинах буде пропонуватися цей товар. В ABM Assortment магазини згруповані в кластери, які система формує автоматично. Таким чином призначення товару на кластери магазинів – легкий та швидкий процес. Автоматична кластеризація здатна швидко групувати торгові точки за різними ознаками та/або навіть їх сукупністю. Серед ознак не лише розмір магазину чи рівень продажів, але й сума середнього чеку, певні ознаки планування простору та багато інших факторів.
Автоматизація роботи з кластерами – справжня знахідка для категорійника, проте за бажанням чи за необхідністю все можна зробити і вручну в системі.
-
Замовлення і розміщення товару на полицях магазинів
Після розподілу нового товару по торгових точках, програма автоматично спрямовує інформацію щодо його замовлення у постачальників чи на складах, а також розміщення на полицях відповідно до планограм. КМ при цьому може контролювати та, за необхідності, коригувати всі процеси та задачі.
-
Випробувальний термін
Потрапивши на полиці, товар має статус новинки та отримує в системі так званий “випробувальний термін”, за результатами якого переходить або до постійного асортименту та продається більш рівномірно, або виводиться з нього, як такий, що не виправдав очікувань і не досягнув визначених менеджером цілей. На досягнення та невдачі SKU ABM Assortment обов’язково зверне увагу користувача.
-
Від новинки до драйвера прибутку: аналітика на сторожі ефективності SKU
Власне функціонал матриці, реалізований у ABM Assortment, дозволяє менеджеру в будь-який момент бачити та змінювати статус будь-якого товару (новинка / пасивний / активний / постійний / введення / виведення тощо) та/або проставляти йому цілі (статусний, драйвер оборотності, драйвер прибутку тощо). Для кожного товару та комбінації статусу та цілі “розумний помічник” неодмінно підсвітить проблемні позиції та надасть рекомендації.
Допоможуть в прийнятті рішень також аналітика та звітність. Система може генерувати звіти, які допоможуть менеджеру сфокусувати увагу на аналізі / контролі асортименту у різних розрізах. До кожного звіту система створює інсайти, які допоможуть прийняти виважене рішення. Якщо певна категорія чи окрема товарна позиція має потенціал для покращення, цифровий помічник завжди проінформує про це та підкаже, що варто робити.
-
Виведення товару з асортименту
Коли аналітика свідчитиме про те, що товар за динамікою продажів є кандидатом на виведення з асортименту, ABM Assortment надасть вказівки щодо оптимальної тривалості цього процесу, та, відповідно, можливої заміни неактуального SKU на новинку.
Коли товар успішно проходить стадію виведення, він отримує статус пасивного, при цьому ABM Assortment сам відслідковує залишки та наявність товару.
“Здоровий” бізнес-процес – гарантія результату
Програма підходить до управління асортиментом як до бізнес-процесу на всіх його етапах: плануванні, аналізі, коригуванні та оптимізації, структуруючи його у різноманітних розрізах. В результаті ви завжди отримуєте актуальні дані для будь якого рівня категорії, не витрачаючи на це зайві ресурси.
Аби на власному досвіді пересвідчитись у перевагах ABM Assortment та систематизувати ваш власний бізнес-процес управління асортиментом, замовляйте консультацію та демо-версію програми на сайті розробника за цим посиланням.
Виважених вам рішень та успішних результатів.