Як залучити персонал до навчання: кейс гейміфікованої системи дистанційного навчання від Територія мінімальних цін

Як залучити персонал до навчання: кейс гейміфікованої системи дистанційного навчання від Територія мінімальних цін

18.07.2023 08:30
  1804
Костянтин Симоненко

Перебудова процесів всередині мережі у 2022 році вимагала нового підходу до роботи персоналу, а відповідно й до його навчання. Керівники HR-напряму рітейлера розповіли, як система гейміфікації допомагає залучити персонал до процесу навчання.

Директор з персоналу мережі магазинів Територія мінімальних цін Вікторія Закарчевна, та керівник відділу навчання і розвитку персоналу компанії Світлана Левічева, поділилися досвідом, як система дистанційного навчання допомагає бізнесу швидко та ефективно змінювати процеси.

Наразі перед бізнесом як ніколи раніше постав вибір: «борись, або помри». Боротьба означає постійний рух уперед, удосконалення процесів та зміну підходів. Компанія Територія мінімальних цін працює на ринку масового рітейлу вже понад 14 років, і весь цей час рухається та еволюціонує. В 2022 році відбувся черговий етап перебудови процесів всередині мережі, який, у свою чергу, вимагав нового підходу до роботи персоналу, а відповідно й до його навчання.

Зокрема, корінним чином змінився профіль продавця: до 2022 року винаймали та вчили продавців-консультантів, тепер працюють з продавцями-мерчандайзерами. Ключові зміни у функціоналі наступні: покупцям не надають активних консультацій, бо активні продажі не в пріоритеті. Персонал орієнтований на роботу з товаром та його викладку згідно зі стандартами мерчандайзингу, прийнятими в компанії. Ці стандарти передбачають логічну, легку та інтуїтивно зрозумілу викладку товару, де клієнт самостійно здатен знайти необхідні йому речі. Разом з тим продавець – мерчандайзер повинен орієнтуватися в асортименті, знати його базові характеристики та допомогти клієнту  у разі необхідності.

Відповідно до цих змін було необхідно швидко перевчити весь наявний персонал, а також розробити таку модель навчання, яка б дозволяла новим працівникам максимально швидко та ефективно опановувати наші стандарти. Тому повністю перебудували навчання та створили унікальну систему, яка дозволила реалізувати ці задачі.

З вересня 2022 року запустили програму дистанційного навчання для продавців – мерчандайзерів, яка охоплює два блоки: стандарти мерчандайзингу та знання товару.

Програма розрахована на рік навчання та має циклічний характер, тобто розділена на чотири періоди, які відповідають певним сезонам. Наповнення програми – це всі базові стандарти мерчандайзингу та інформація про всі категорії товарів, що представлені в мережі. Оскільки ця категорія працівників має велике щоденне навантаження, матеріал розподіляється за термінами виконання та подається дозовано.

Разом з тим кожен період поділений на три модулі. Кожен модуль включає в себе відповідні теми з курсами. Після кожного курсу працівник проходить тестування для оцінки рівня засвоєного матеріалу. А ключовою фішкою програми навчання стала гейміфікація, розробена з метою підвищення інтересу та залученості працівників.

Суть гри полягає в тому, що продавці-мерчандайзери беруть участь у змаганнях щодо найкращого вбрання свого віртуального героя – покупця відділу. Протягом навчання вони збирають колекції бейджів відповідно до відділу, в якому працюють, і тих категорій товару, що вивчають. Для кожного періоду навчання, відповідно до певного модуля, розроблено підбірку бейджів, що співвідносяться з сезонним одягом, взуттям та аксесуарами, мають три рівні та відповідають прогресу працівника.

Поступово кожен гравець отримує у власний кабінет привабливі віртуальні нагороди, які збирає в колекцію. Для виконання цієї роботи взяли в команду 2D художника, завданням якого є створення луків, іграшок та аксесуарів. На два навчальні періоди вже створено 72 різноманітні бейджі.

Оскільки по закінченню навчального періоду зібрана колекція бейджів «одягається» на героя-покупця, було створено 216 варіантів героїв у всіх видах отриманих працівниками бейджів.

Не залишилися осторонь гри і продавці-мерчандайзери відділу «Іграшки». Протягом навчання віртуальні полиці їх особистих кабінетів заповнюються колекцією бейджів-іграшок, згідно з прогресом кожного.

Ігрова методика настільки захопила продавців-мерчандайзерів мережі, що вони із задоволенням змагаються за кожен отриманий бейдж, а якщо виникають технічні збої або інші питання, спілкуються з адміністратором порталу в чаті для отримання додаткової спроби проходження завдання, що впливатиме в подальшому на отримання кращої нагороди з існуючих. Колекції бейджів, зібрані кожним гравцем, розміщуються в його особистому кабінеті на корпоративному порталі у вільному доступі для всіх. Тому вони мають можливість побачити колекцію колеги та порівняти із власною. І якщо той має кращі бейджі, з’являється мотивація й собі отримати такі ж. Таким чином віртуальні нагороди спонукають інтерес, стимулюють якість та утримують працівників на шляху навчання.

А по успішному закінченню кожного періоду навчання, всі отримують четверту частину сертифікату у вигляді пазлу. Сертифікати мають різні кольори та рівні: експертний, середній і базовий. У кінці річного циклу за чотири періоди успішного навчання працівники зберуть весь сертифікат. Щасливі ж володарі червоного сертифікату візьмуть участь в розіграші на право отримання модного луку в магазині Територія мінімальних цін, розробленого власним стилістом.

Для того, щоб отримані теоретичні знання працівники засвоювали швидко та ефективно, було запроваджено підхід blended learning, який дозволяє поєднати онлайн-навчання та практичне відпрацювання засвоєних знань в магазинах офлайн.

Таким чином пришвидшився процес засвоєння інформації, а також досягнуто максимального виконання стандартів в короткі терміни. Дистанційне навчання дозволило майже вдвічі зекономити час і склад команди для навчання працівників. За розрахунками, для навчання офлайн продавців-мерчандайзерів необхідно було б півроку, і це якщо не враховувати плинність персоналу, а онлайн зробили це лише за три місяці. До того ж в офлайн-навчанні потрібно задіяти мінімум сімох тренерів, попередньо підготувавши їх, тоді як онлайн навчанням наразі займається лише чотири співробітника відділу навчання і розвитку персоналу компанії. А також під час онлайн-навчання необхідність в тренері взагалі відпадає, тому що використовуються інформаційні курси переважно у відео- та аудіоформаті, тому працівник навчається самостійно, до того ж у зручний для нього час.

Результати навчання з’явилися вже після другого періоду, тобто через шість місяців після старту програми. Якість викладки товару значно покращилася, і кожен продавець-мерчандайзер став почуватися впевненіше, бо завжди має підказку під рукою і відчуває себе експертом в мерчандайзингу.

Для прикладу, в зимовому періоді навчання пройшли близько 67% продавців-мерчандайзерів, тоді як за весняний період повний об’єм навчального матеріалу засвоїли 82,5% працівників. Наразі в мережі навчається 90% продавців-мерчандайзерів.

В компанії постійно відслідковують статистику та оперативно приймають рішення щодо покращення програми, її коригування, доповнення тощо. Успішність навчання оцінюється не лише в балах, які отримують працівники. Передусім – це рівень задоволеності клієнтом від представленості товару в залі, зрозумілість та легкість в його пошуку. Саме тому навчання персоналу є важливою та невід’ємною складовою успішної роботи мережі магазинів Територія мінімальних цін. У 2023 році рітейлер планує відкриття чотирьох нових шопінг-центрів у різних регіонах України. І дана система дозволяє масштабувати мережу магазинів, зберігаючи стандарти роботи та мерчандайзингу в кожному новому шопінг-центрі.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Metro Україна доєдналась до масштабного проєкту зі збору використаних батарейок різних типів за ініціативи “Батарейки, здавайтеся!”

Metro Україна доєдналась до масштабного проєкту зі збору використаних батарейок різних типів за ініціативи “Батарейки, здавайтеся!”

 У кожному торговельному центрі незабаром з’являться спеціальні контейнери. Компанії, що є власником бренду...
time icon  
  41
Усі новини ринку