Сергій Король, мережа аптек D.S.: Внутрішня ефективність і фокус на людях – наша стратегія у військовий час

Сергій Король, мережа аптек D.S.: Внутрішня ефективність і фокус на людях – наша стратегія у військовий час

22.05.2023 09:00
  2350
Микола Маранчак

Виконавчий директор мережі аптек D.S. розповідає про те, як компанія бачить свій розвиток у поточному році та які тенденції панують на роздрібному фармацевтичному ринку.

Минулого року мережі аптек D.S. виповнилося 30 років. Попри війну компанія продовжує свій розвиток та забезпечує українців усіма необхідними засобами для підтримки здоров’я. Наразі під вивіскою D.S. працюють близько 400 аптек, включно з франчайзинговими. Мережа входить у топ-10 гравців вітчизняного аптечного ринку за різними рейтингами і має добру ділову репутацію та довіру клієнтів і персоналу. Щодня аптеки D.S. обслуговують близько 50 000 відвідувачів, а картку клієнта отримали вже понад 1,5 мільйона споживачів. В інтерв’ю RAU виконавчий директор мережі аптек D.S. Сергій Король розповів, як мережа вирішує кадрові питання в умовах війни, які інноваційні технології впроваджує, як вирішує логістичні проблеми та в яких регіонах планує розвиватися цього року.

– На чому зосереджений розвиток вашої компанії цього року?

– Перш за все, на контролі за дохідністю і витратами. Для нас виконання планових фінансових показників – це внесок в економіку України в умовах воєнного стану. Наразі осучаснюємо функціонал онлайн-сервісів, шукаємо способи підвищити продуктивність праці та прибутковість аптек. Активна громадська позиція – також важливий елемент нашої діяльності на рік, зокрема, це благочинна діяльність, допомога армії, співпраця з фондами та благодійним центрами, громадськими організаціями, волонтерство.

Від початку активної фази війни мережею аптек D.S. надано різного виду допомоги в межах 10 млн грн – значною мірою за рахунок власних можливостей, але і з залученням наших партнерів, працівників та клієнтів. Також ми майже повністю перевели на «соціальні» рейки наш туристичний проект – інтерактивний музей «D.S. Таємна аптека» у Львові – який протягом усього військового часу активно працює для дітей-переселенців.

Як одна з найбільших українських фармацевтичних компаній, ми продовжимо активну участь у державних соціальних та інших медичних програмах для пацієнтів, розвиватимемо співпрацю зі страховими компаніями.

– Назвіть ключові проблеми, з якими зіштовхуєтесь після року повномасштабної війни?

– Працювати в умовах війни означає, окрім повсякденної роботи, ще й постійно докладати організаційних, фінансових і волонтерських зусиль для підтримки нашої економіки та наближення перемоги.

Також важливо пам’ятати, що одного рецепту для вирішення усіх проблем, на жаль, немає, проте у всіх випадках актуальними є комунікація, розуміння і підтримка один одного. У складні часи надзвичайно важливо триматися разом і спільно долати негаразди.

– Як мережа аптек D.S. вирішує кадрові питання в умовах воєнного часу?

– Торік у нашій мережі загалом з’явилися майже 400 нових працівників, 43 з них – тимчасово переміщені особи із Київщини, Сєвєродонецька, Луганська, Чернігова, Харкова, Мелітополя, Дніпра, Черкас, Житомирської, Запорізької та Миколаївської областей. Хтось із них стане членом нашого колективу надовго або й назавжди, а хтось – повернеться або й уже повернувся у рідне місто. Раді, що змогли дати кожному із них відчуття безпеки та можливість працювати.

– Скільки аптек у вашій мережі було до початку воєнного вторгнення, і яка кількість працює зараз? На розвиток в яких регіонах зробите ставку цього року і скільки аптек у планах?

– Загалом кількість аптечних закладів у нашій мережі не змінилася, хоча упродовж року були і закриття, пов’язані, в тому числі, з військовими діями, і відкриття аптек. Деякі аптеки припинили діяльність через значне скорочення відвідуваності, як от у Києві, а десь, навпаки, компанія знайшла нові місця з потенціалом до розвитку. Сьогодні у складі мережі D.S. працює 380 аптек у 15 областях України, із них 44 – франчайзингових.

У 2023 році плануємо розширювати мережу наших аптек у всіх регіонах нашої присутності, у тому числі шляхом франчайзингу, із дотриманням єдиних стандартів торгової марки D.S.. Безперечно, ми не відкидаємо можливості відкрити аптеки й у інших перспективних регіонах, але ухвалюватимемо такі рішення, опираючись на раціональну оцінку ринку та готовності компанії. Загалом у планах відкриття близько 50 нових аптечних закладів у 2023 році.

– Розкажіть про послугу резервування та доставки ліків. Як це працює і наскільки затребувано серед покупців?

– Найчастіше клієнти резервують ліки через сайти-агрегатори, такі як Tabletki.ua. Попит на цю послугу цілком залежить від конкретного регіону. До прикладу, резервування ліків є найпопулярнішим серед клієнтів у Києві та Львові – і перебуває на рівні 12-15% покупок. У менших обласних центрах наразі це є не надто популярною послугою, а в невеликих містах і селах – тим паче.

Щодо доставки, то вона активно розвивалася до повномасштабної війни, у період загострення пандемії. Натомість після 24 лютого 2022 року стала менш затребуваною. Логістика зараз доволі дорога, а жоден із логістичних сервісів цілком не забезпечує повний об’єм послуг. Аналогічно з резервуванням, доставкою користуються здебільшого у великих містах, тому ми не можемо говорити про загальний попит та єдину налаштовану систему по всій Україні. Це точкова послуга.

Ми розуміємо, що клієнти все ж таки надають перевагу спілкуванню з фармацевтом, консультаціям та якісній фармопіці – під час відвідин аптеки.

– Наскільки на онлайн-напрямок вплинули воєнні дії? Яке зараз співвідношення онлайн-продажів з офлайн-продажами?

– У нашій мережі на онлайн припадає приблизно 10% продажу. Насправді, останнім часом ми спостерігаємо нижчий попит на онлайн-продажі, проте варто розуміти, що він не зникає. Також ми помітили, що спад і зростання онлайн-продажів зазвичай є одночасними із коливаннями офлайн-продажів. Тому фактично обидва напрямки розвиваються із однаковою динамікою.

– Чи вплинула ситуація в країні на процес впровадження інноваційних технологій в роботу компанії? Чи плануєте впроваджувати в свою діяльність GPT, інші нові сервіси?

– Ми розробили проект із впровадження у роботу сервісів, наближених до штучного інтелекту, ще до того, як GPT здобув загальносвітову увагу. Одна з ідей полягала у персоніфікованому підборі пропозицій нашим клієнтам за допомогою розрахунку низки алгоритмів. Насправді це цікавий проект, і в певному сенсі до таких сервісів в кінцевому результаті буде прагнути фармацевтичний бізнес майбутнього. Проте, розрахувавши співвідношення витрат і потенційного прибутку через такий канал, компанія дійшла висновку, що наразі цей проект не є доцільним для реалізації, адже окупитися він зміг би не раніше, ніж через 20 років.

Окрім фінансового бар’єру є й етична сторона – комунікація між фармацевтом і клієнтом – це часто розмова на чутливі теми, у яких штучний інтелект не зможе бути обережним.

Наразі є сенс застосовувати GPT у автоматизації рутинних процесів, залишаючи управління штучним інтелектом людині. Безперечно, війна негативно вплинула на процес впровадження інноваційних технологій в роботу компанії, адже пріоритетними стали питання із забезпечення людей медикаментами і підтримка життєдіяльності компанії.

– Як змінилися логістичні ланцюги через війну? Чи плануєте їх перебудову мережа аптек D.S. цього року?

– Проблема логістики була актуальною у перші тижні та місяці війни, надалі все доволі швидко перебудувалося і налагодилося. Суттєвих змін у логістиці чи проблем із нею зараз немає. Єдине, що зрозуміла для себе чи не кожна компанія: потреба у буферному складі чи налагоджена співпраця з організацією, яка зможе, за потреби, перевезти чи доставити товар.

– Яких сумарних збитків зазнала компанія в результаті 12 місяців російської агресії?

– Порахувати збитки, завдані військовим вторгненням росії на територію нашої держави, дуже складно. Існує низка підходів до того, як саме можна їх визначити, що брати до уваги тощо: від аналізу втрачених активів, до можливостей, які не були реалізовані. У зв’язку з тим, що мережа аптек D.S. локалізована переважно на території України по правий берег Дніпра – втрата активів внаслідок війни не є суттєвою. Дещо більші втрати стосуються нереалізованих планів, які могли б принести дохід, і, безперечно, суттєво позначилася на роботі компанії втрата ділових партнерів, чиї потужності були розташовані на територіях, де відбувалися або продовжують відбуватися бойові дії.

Також варто розуміти, що на початку повномасштабної війни поняття втрат чи конкуренції було стерто: компанії намагалися допомагати одне одному, евакуювати працівників інших мереж з окупованих територій, викуповували товари своїх «сусідів», тримали постійну комунікацію між собою та з Міністерством охорони здоров’я, аби розуміти потреби у тих чи інших препаратах у певних регіонах і загалом робили все, аби населення держави було забезпечене медикаментами і фармацевтична галузь України встояла і продовжила свій розвиток.

На завершення хотів би сказати, що не зважаючи на дуже складні та непередбачувані випробування, що випали на долю нашої країни, попри втрати, що так чи інакше відчула кожна українська родина, усі ми беззаперечно стали сильнішими, мудрішими і людянішими. Це і залишиться основними цінностями нашої нації і держави після нашої перемоги.

Довідка:

Що означає назва D.S.?

D.S. – скорочене позначення латинських слів Dа. Signa. Це легендарний медичний термін, що використовується при виписуванні рецепта ще з часів Гіппократа й означає звернення лікаря до фармацевта видати пацієнту необхідні ліки та вказати спосіб їх вживання: Dа – «видай», Signa – «напиши, познач».

У цьому і криється основний зміст роботи аптеки: кожен відвідувач має отримати необхідні йому ліки та вичерпну інформацію про правила їх прийому.

Dа. Signa. – це традиція, це справжня аптека.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку