Топ-5 жінок з рітейлу серед лідерок України по версії Forbes
Forbes визначив 50 жінок, які рухали бізнес, суспільство та мистецтво у найскладніший рік сучасної історії України. Серед них виявилась п’ятірка представниць з рітейлу та суміжних галузей.
Видання Forbes Ukraine у своєму новому номері друкованого журналу презентувало список 50 лідерок України, які змогли досягти успіху в різних сферах суспільного життя та бізнесу. Співробітники журналу склали лонг-лист керівниць або власниць різноманітних компаній та проектів, за яких проголосувало журі. З цього переліку редакційна колегія вибрала 20 представниць бізнесу, по 10 з громадянського суспільства, креативних індустрій, а також військової та волонтерської справи. Жінки, завдяки лідерству яких Україна тримається гідно в економіці, волонтерстві, науці, мистецтві, на війні.
Портал RAU проаналізував список Forbes Ukraine, і вибрав з рейтингу тих бізнес-леді, які пов’язані зі сферами роздрібної торгівлі, громадського харчування або суміжними галузями. Номінантки списку розміщені в алфавітному порядку.
Ольга Копилова, співзасновниця та CEO гастролавок Чорноморка, Анчоусна, Оселедцева
Ольга Копилова починала власну справу з доставки рибної продукції різним закладам HoReCa. Нині її компанія відвантажує морепродукти приблизно у 200 супермаркетів і ресторанів, має власний вилов риби в Одесі, а також розвиває мережу закладів формату restaurant & market, яка складається з 18 ресторанів Чорноморка, 6 – Анчоусна та 2 – Оселедцева. Із чоловіком вони поділили обов’язки у бізнесі: вона займається ресторанами та новими форматами, а він – логістикою й іншими технічними питаннями.
З початку січня 2023 року Ольга Копилова зосереджена на закордонній експансії своєї мережі. За межами України працює три заклади мережі – два в Польщі та один у Молдові. Не обійшлося без помилок – першу закордонну Чорноморку в румунській Констанці довелося закрити: неправильно обрали місце й не адаптували меню. Відтоді Копилова дуже ретельно вивчає особливості кожної країни та воліє співпрацювати з місцевими керівниками. У найближчих планах – ще чотири заклади Чорноморка в Польщі, а також відкриття в Грузії.
Про роль лідера під час війни: “Доводиться ще активніше вести за собою. Лідер має бути жорстко впевненим у тому, куди він веде команду. І вести людей”
Поліна Кошарна, голова наглядової ради мережі зоомагазинів Master Zoo (Suziria Company Group)
Поліна Кошарна заснувала роздрібний бренд Master Zoo в Харкові в 2008 році. Зараз це найбільша національна мережа зоомаркетів в Україні, яка налічує понад 100 магазинів по всій Україні. Після початку повномасштабного вторгнення склад компанії, розташований у харківській Рогані, попри інтенсивні бої вцілів. Продукцію виробника вивезли до Львова, де компанія відкрила сучасний логістичний комплекс і запустила хмарну системи управління WMS. Кошарна називає розв’язання цього менеджерського завдання одним з головних минулорічних досягнень. Інше – відкриття у вересні виробництва в Калуші, яке дублює харківський майданчик. Також компанії вдалося налагодити поставки свого корму Savory в мережі ЄС.
Про роль лідера під час війни: “Зріс рівень делегування. Ієрархія та бюрократія заважають під час кризи, важливо інвестувати в довіру”.
Оксана Середюк, співвласниця мереж Mafia, Casta, Georgia, BAO та NAM
Оксана Середюк займається бізнесом разом зі своїм чоловіком Тарасом. Він відповідає за фінанси та маркетинг, вона – за HR, технології якості та корпоративну соціальну відповідальність. У сімейному холдингу десятки закладів різних цінових категорій – від демократичних Mafia, Casta та Georgia до преміальних BAO та NĂM. У перші дні великої війни всі заклади Середюк обʼєдналися у проект «Гуманітарний ресторан Мафія», в якому приготували понад 2 млн безкоштовних обідів для переселенців, лікарень, військових та ТрО.
Влітку 2022 року рітейлери відкрили новий ресторан преміум-класу BAO у Львові. Заклад, відкритий спільно з шеф-кухарем Ектором Хіменесом-Браво, має чотири зали та пропонує страви китайської кухні.
Про роль лідера під час війни: “Бачу себе як лідера, який зможе створювати робочі місця, забезпечувати стабільність для своїх працівників та надалі підтримувати благодійні ініціативи”.
Ірина Чечоткіна, співвласниця Rozetka.ua
Ірина – ідейна натхненниця створення найбільшого онлайн-рітейлера України. У 2005 році, коли Rozetka була ще стартапом, Ірина працювала «і операційним директором, і директором з продажу, і оператором кол-центру, і комірником, і кур’єром». Тепер, коли їх спільний з чоловіком бізнес став набагато більшим, усі ці обов’язки розподілені між працівниками. Найскладнішим викликом для себе вважає поєднувати зростаючий бізнес і виховання дітей. Їх у Чечоткіних четверо.
Після 24 лютого вона стала ще більш залученою в роботу. У Ірини було складне завдання, адже в березні 2022-го виторг Rozetka обвалився більш ніж у 170 разів. Але вже у серпні він повернувся на довоєнний рівень.
Наталія Шаповалова, СЕО АТБ Маркет
На початку великої війни АТБ, головний офіс якого розташований у Дніпрі, створив резервну штаб-квартиру у Львові на випадок окупації області. СЕО найбільшої роздрібної мережі країни Наталія Шаповалова відмовилася їхати на захід. «Я зобовʼязана була лишитися і працювати, незважаючи ні на що», – каже вона. Станом на 24 лютого 2022 року у АТБ було 1320 магазинів. Воєнні дії дорого коштували компанії: понад півтори сотні магазинів зруйновано або під окупацією. За минулий рік рітейлер відкрив 27 нових маркетів.
Топ-менеджер починала карʼєру в АТБ у 1995 році з посади помічника керівника. Генеральним директором найбільшого рітейлера країни Наталія Шаповалова стала у 2019-му.
Про роль лідера під час війни: “У будь-якій форс-мажорній ситуації лідер залишається людиною, якій довіряють та яка не зрадить. І роль лідера під час війни в тому, щоб згуртувати людей заради руху вперед. Щоб знаходити правильні рішення та приймати їх із холодною головою”.