Важкий рік: як змінилися доходи, прибутки та збитки провідних рітейлерів України
За даними, які опублікував Опендатабот із посиланням на дані Мінцифри та Держстату, RAU вибрала по п’ять основних гравців зі сфери рітейлу та електронної комерції за показниками доходу, прибутку та збитків.
Минулий рік, 10 місяців з якого український бізнес був змушений працювати в умовах повномасштабної війни, став неабияким випробуванням на міцність для вітчизняного рітейлу. Необхідність повністю перебудовувати свою логістику, евакуювати співробітників, створювати нові запаси товарів, аби забезпечити українців найнеобхіднішим – все це позначилося на економічних показниках операторів рітейлу. Зокрема, на динаміці товарообороту, отриманого прибутку чи збитків.
Найбільші за зростанням доходу
Мережа мультимаркетів Аврора, яку розвиває ТОВ “Вигідна покупка”, за підсумками 2022 року майже в 2,5 рази збільшила свій дохід: з 5,8 млрд грн до 14 млрд грн. Зростання виручки на 8,2 млрд грн мережі забезпечила модель магазинів суперекономного формату dollar store, яких працює більше 700 по всій країні (до війни було понад 830). Бізнес‑модель, побудована на швидкому обігу товару та економії на витратах, виявилася максимально затребуваною в умовах стрімкого падіння доходів населення.
На другому місці – оператор доставки Нова пошта, яка наразі активно освоює європейський ринок. Її дохід минулого року збільшився майже на 2 млрд грн, сягнувши 24 млрд грн. Високі результати поштовому оператору забезпечила велика затребуваність послуг доставки, коли багато хто змушений був покинути домівки, або не в змозі був ходити по магазинах, в тому числі через численні повітряні тривоги чи відключення світла.
Нарешті, почесне трете місце за розміром нарощення товарообігу посіла компанія Таврія В, яка розвиває однойменну мережу супермаркетів та жорстких дискаунтерів Пюре. Її обороти минулого року збільшилися на 900 млн і досягли 10 млрд грн. Нагадаємо, окрім супермаркетів, вже майже два роки мережа Таврія В активно розвиває магазини нового формату «експрес». В п’ятірку кращих увійшли також супермаркети Varus (компанія Омега) та мережі супермаркетів Велмарт та Велика кишеня (обидві розвиває компанія Фудком). Зокрема, мережа Varus також збільшила виторг на 900 млн грн, але її загальний оборот більший за Таврія В і складає 14,6 млрд грн. Відповідно обороти Фудком трохи менші – 13,5 млрд грн, що на 800 млн грн більше за показники 2021 року.
Хто втрачав виручку
Найбільше ж впали обороти у Metro C&C Ukraine – на 5,8 млрд грн і за минулий рік мережа наторгувала “тільки” 20,1 млрд грн. Що пояснюється втратою декількох гіпермаркетів під час воєнних дій та загальним падінням купівельної спроможності населення. Значне скорочення доходу показали також мережі Comfy (-3,2 млрд грн). Найбільший онлайн-рітейлер в Україні Rozetka, який за словами засновника Владислава Чечоткіна, на початку війни був на межі банкрутства, скоротив виручку на 2,8 млрд грн, до 18,4 млрд грн.
Аналогічне падіння виручки у 2,8 млрд грн показала мережа супермаркетів Сільпо, проте відносно її загального розміру доходу в 70 млрд грн це не так відчутно, як для компаній з оборотами у 10-20 млрд грн.
Найприбутковіші компанії
Проте збільшення доходу не завжди означає прибуткову роботу бізнесу. Тому цікаво відзначити, що навіть попри відсутність мережі АТБ серед тих, хто нарощував обороти, вона є першою за розміром отриманого прибутку в розмірі 2,8 млрд грн. Звісно, тут свою роль зіграла як модель, де жорстко контролюються витрати, так і найбільша мережа за кількістю маркетів в Україні.
На другому місці зі співставним з гігантом продовольчого рітейлу результатом у 2,3 млрд грн прибутку опинилася мережа мультимаркетів Аврора. Замикає трійку лідерів оператор Нова пошта – 2,1 млрд грн.
Прибуток супермаркетів Велмарт та Велика кишеня на порядок менше – всього 200 млн грн і це забезпечило мережі четверте місце. П’яту позицію ділять маркетплейс Rozetka та мережа Таврія В з показником у 100 млн грн.
Якщо ж поглянути на динаміку приросту прибутку, то тут Аврора – поза конкуренцією. Мережі мультимаркетів вдалося збільшити у 2022 році прибуток на 1,9 млрд грн. Найближчий конкурент за цим показником – мережа магазинів EVA, яка працює у сегменті drogerie і додала 200 млн грн, дотягнувши розмір минулорічного прибутку до 1 млрд грн. Виходить, Аврора додала собі майже два річних прибутки EVA, створюючи потенціал для подальшого агресивного розвитку.
Своєю чергою Велмарт збільшив минулого року прибуток на 110 млн грн, забезпечивши собі третє місце. В топ-5 також потрапили Rozetka і Таврія В з показниками у 70 млн грн та 20 млн грн відповідно.
Рітейлери з навантаженням
Далеко не всі компанії змогли досягти фінансового успіху. Серед тих, у кого витрати значно перевищили дохід перш за все виділяється мережа супермаркетів Сільпо, яка лідирує як за абсолютною величиною збитків (7,4 млрд грн), так і за динамікою їх нарощування: за рік сума збільшилася на 5,6 млрд грн.
Значний від’ємний результат у 2,5 млрд грн зафіксували і в мережі Novus, це вп’ятеро більше ніж у іншого іноземного рітейлера Metro C&C Ukraine, яке спрацювало у мінус на 500 млн грн. За темпами збільшення збитків німецький рітейлер теж на третьому місці (-1,5 млрд грн), пропустивши вперед мережу АТБ, яка за рік скоротила свій прибуток на 5,5 млрд грн (проте залишилася прибутковою на відміну від Сільпо).
На четвертому місці за темпами падіння прибутку Нова пошта з результатом на 500 млн грн меншим ніж її прибуток у 2021 році. Завершує перелік рітейлерів з суттєвими втратами мережа супермаркетів Varus. Її збитки минулого року склали 40 млн грн проти прибутку у 200 млн грн, зафіксованого у 2021-му.