Спецпроект: як змінилася географія рітейлу за рік повномасштабної війни

Спецпроект: як змінилася географія рітейлу за рік повномасштабної війни

24.02.2023 09:00
  4428
Костянтин Симоненко
Дарія Осіїк

Повномасштабне вторгнення росії в Україну змусило стати біженцями не тільки величезну кількість людей, але й змінити локацію багатьох бізнесів. Як змінилася робота основних мереж за кількістю торгових точок по найбільших напрямках роздрібної торгівлі та на які регіони тепер роблять ставку лідери вітчизняного ринку.

Асоціація рітейлерів України презентує масштабне дослідження ринку вітчизняного рітейлу під час війни. Ми проаналізували п’ять найбільших сегментів роздрібної торгівлі, аби з’ясувати скільки всього торгових точок працює у лідерів ринку станом на початок лютого 2023 року порівняно із 24 лютого 2022 року, в яких регіонах вони представлені, та де вони вважають за краще відкривати магазини. Зокрема досліджувалися такі сегменти: продуктовий рітейл, drogerie, мережі побутової техніки, електроніки та гаджетів, а також сегменти fashion та спорттоварів.

Основні дані були надані компаніями, а також бралися з відкритих джерел. Інформація про кількість торгових точок на початок і кінець 2022 року по деяких мережах була надана компанією GT Partners Ukraine. Основний акцент у дослідженні зроблено на тих, хто активно працював в регіонах бойових дій або постійних обстрілів.

Продуктовий рітейл

Продуктові мережі – один із найбільш затребуваних видів роздрібної торгівлі, оскільки вони забезпечують населення товарами першої необхідності. Великі національні мережі, такі як АТБ та Сільпо були присутні у всіх областях України і продовжують працювати там, де це можливо. Представники спеціалізованого рітейлу навіть активно нарощують присутність у більшості областей, як-от мережа магазинів М’ясомаркет, яку розвиває холдинг МХП за схемою франчайзінгу. Наразі рітейлер працює у 21 регіоні й за рік збільшив кількість торгових точок із 180 до 239-ти.

Найважче довелося локальним мережам, які були зосереджені в регіонах, що частково потрапили під окупацію або знаходилися під постійними обстрілами. У них немає змоги «евакуюватися» і почати розвиток у більш безпечному місці. Показовим прикладом є мережа магазинів Економ, яка має більшість магазинів у Запорізькій області та столичному регіоні. До війни мережа налічувала 103 магазини, а тепер – лише 65.

Схід України

На сході країни, де відбуваються активні бойові дії, війна знищила або унеможливила роботу більшості мереж. Так, у Луганській області, яка свого часу була майже повністю окупована, мережа АТБ втратила 13 торгових точок і ще 57 – у Донецькій області. Так само у цих двох областях недорахувалася 12 супермаркетів мережа Сільпо. Лише М’ясомаркет зберіг свою присутність у Донецькій області, де продовжують працювати три магазини.

За словами директора з розвитку бізнесу клієнтів МХП Дмитра Морозова, компанія втратила чимало точок на окупованих і деокупованих територіях: деякі фізично знищені, деякі – досі під окупацією. Проте стратегія розвитку лишається незмінною: забезпечення продовольчої безпеки в країні.

«Тож ми продовжуємо трансформацію МХП в кулінарну компанію, й одним із напрямів цієї трансформації є розвиток мережі М’ясомаркет. Партнери розділяють нашу цінність про продовольчу безпеку країни, тому навіть у перші тижні гарячої фази війни працювали. Були регіони, де тривали обстріли, заходила російська техніка й усе було зачинене, і тільки наші торговельні точки, незважаючи на обстріли й проблеми з логістикою, годували людей», – пояснює Дмитро Морозов.

Південь України

Серед південних областей найбільше постраждав рітейл у Херсонській та Запорізькій областях. Так, у цих двох регіонах АТБ втратив 65 магазинів, а Сільпо – 11 супермаркетів, М’ясомаркет -12.

Найтяжче довелося мережі маркетів Економ, яка втратила 39 торгових точок із 40 в Запорізькій області й тепер має в самому обласному центрі тільки 39 магазинів. Тим не менш в Економ налаштовані оптимістично: «Ми будемо розвивати РЦ у Києві та Запоріжжі, автоматизувати їх роботу. Готуємось до розширення мережі, зокрема виходитимемо в нові регіони. Таким чином, ми плануємо побудувати безпечні маршрути та зменшити витрати на логістику в центральній частині України».

В Миколаївській та Одеський областях, які періодично потрапляють під ворожі обстріли, справи у рітейлерів ідуть дещо краще. Так, одеська мережа Таврія В у себе вдома змогла за рік навіть розширитися до 107 локацій. Так само тут стало більше на один АТБ і чотири М’ясомаркет.

Розвиток саме на півдні України у компанії Таврія В (магазини Таврія В, Космос, Пюре, Блиск&Відро) першочергово пов’язують з логістикою доставки товарів, бо головні розподільчі центри розташовані в Одеській області.

Північ України

Найбільша концентрація рітейлу спостерігається в столичному регіоні, де зосереджено 253  магазини АТБ та 122 Сільпо. Це трохи менше ніж до війни. Так само основним регіоном присутності Фора лишається Київ та Київська область, хоча тут також планують розширювати присутність і в інших областях. «Наразі наша стратегія розвитку мало змінилась, ми так само прагнемо відкриватись скрізь, де це буде зручно для нашого гостя – стріт-рітейл чи ТРЦ – немає значення, аналізуємо кожну локацію окремо», – кажуть у мережі. Зокрема Фора розширила мережу в столиці зі 122 точок до 131. Проте в Київській області присутність знизилася на сім магазинів і тепер тут налічується всього 125 точок. Активний розвиток в Київському регіоні демонструє М’ясомаркет, який збільшив кількість магазинів у 1,5 рази. Також в столиці працюють магазин Космос (від компанії Таврія В) та 15 магазинів Економ.

Цікаво, що в Чернігівській та Сумській областях, які також перебували в зоні активних бойових дій, суттєвих змін у мереж не сталося, лише АТБ стало менше на чотири магазини. В Сумській та Житомирській області активно збільшував кількість локацій М’ясомаркет. Так само Фора збільшила мережу на два магазини у Житомирській області.

Центр України

Серед центральних областей країни перш за все звертає на себе увагу Дніпропетровська область. Тут в АТБ найбільше магазинів після столиці – за рік війни мережа приросла на шість маркетів. Це відповідає сучасній стратегії компанії АТБ, яка передбачає розвиток перш за все у центральних та західних регіонах України. Зокрема, ще три АТБ з’явилися в Черкаській області.

Своєю чергою, Таврія В тестує об’єкт в новому для себе регіоні (Дніпропетровська обл.) –  Пюре. «Саме на основі досвіду функціонування цього супермаркету можливе розширення географії мережі й на інші, досі не задіяні, регіони», – кажуть у компанії. В компанії відмічають, що в переважній більшості магазини відкриваються у форматі стріт-рітейлу й багаторічний досвід функціонування саме такого формату обʼєктів показав його ефективність.

Захід України

Оскільки на заході країни вистачає власних локальних гравців, тут навіть національним мережам доводиться активно боротися за покупця і тут розвиток не такий інтенсивний. Значних успіхів у підкоренні західних областей досяг АТБ, який відкривав нові магазини скрізь, окрім Рівненської та Івано-франківської області. Найбільше нових локацій було відкрито у Львівському регіоні – 10 магазинів. Тут також з’явилися два нових Сільпо і один М’ясомаркет.

Побутова техніка та електроніка

Схід України

Одна з найбільших мереж за кількістю магазинів техніки, електроніки та гаджетів Алло на момент повномасштабного вторгнення росії мала у своєму активі 346 торгових точок у всіх регіонах України. Майже через рік війни їх кількість скоротилася до 290 магазинів. Так само як й інші великі національні гравці цього ринку (Фокстрот, Comfy, Eldorado), рітейлер вимушено припинив роботу в регіонах, де велися активні бойові дії – у Луганській та Херсонській областях. Проте він став чи не єдиним, хто ще продовжує працювати на сході країни – у Донецькій області, де покупців обслуговують п’ять торгових точок із 19, які були тут до 24 лютого 2022 року.

Через тимчасову окупацію закриті, а в більшості випадків повністю зруйновані вісім магазинів Comfy у Донецькій та Луганській областях: Покровську, Бахмуті, Краматорську, Слов’янську, Сєвєродонецьку, Лисичанську та два магазини в Маріуполі. Так само вісім магазинів недорахувався у Донецькій області Eldorado і дев’ять – Фокстрот.

Загалом у східних областях війна значно скоротила присутність рітейлу, проте у Харківській області мережі бачать потенціал для відновлення на територіях, де фронт, завдяки зусиллям ЗСУ, відкотився подалі. Так, за словами в.о. операційного директора мережі Фокстрот Данила Векленко, в компанії розглядають та прораховують можливості відкрити декілька магазинів, які тимчасово закрили з початку війни, у тому числі в Харкові та Миколаєві.

Південь України

З цієї точки зору у південних регіонах ситуація більш обнадійливою виглядає в Миколаївській та Одеській областях, де теж відбулося скорочення мереж, але не так суттєво і є можливість відновлення роботи. Запорізька та Херсонська області, на жаль – у зоні підвищеного ризику. Проте рітейлери рішуче налаштовані на відновлення.

«Мережа магазинів Алло вже двічі скорочувалася через російську агресію, спочатку у 2014 році, а потім – у 2022-му. У пріоритеті – відновлення роботи магазинів на деокупованих територіях, де безпечно клієнтам та персоналу, та відкриття нових магазинів у регіонах, в яких бачимо потенціал від продажів та мінімальний ризик від агресії рф. Розглядаємо як ТРЦ, так і стріт-рітейл», – кажуть в Алло.

На думку представників Eldorado, більш ефективними є магазини, що розташовані в ТРЦ та ТЦ. У першу чергу за рахунок синергії із іншими якірними орендарями, зокрема магазинами мереж FMCG.

«Крім того, останній рік показав, що саме в ТРЦ та ТЦ є можливість більш ефективно забезпечити безперебійне енергопостачання», – кажуть в Eldorado.

Але тут теж перш за все розраховують на повернення до деокупованих міст, як тільки там почне відновлюватися життя та дозволить безпекова ситуація. Загалом стратегія мережі – повноцінна присутність у всіх регіонах країни.

Центр України

У Фокстрот на цей рік планів значного масштабування мережі немає. Разом з тим, рітейлер розглядає всі пропозиції щодо нових об’єктів. І в цьому розрізі переважає не стільки тип локації – стріт-рітейл або ж ТРЦ, скільки її потенціал – ймовірний виторг, трафік тощо. Щодо географії – поки що увага у напрямку розвитку більше прикута до центральних та західних регіонів.

Так само в Comfy при виборі майданчика прискіпливо оцінюють його з точки зору трафіку, потенційної конверсії, купівельної спроможності населення в регіоні тощо. «Виходячи з цих факторів восени минулого року ми відновили присутність в Кременчуці (старий магазин був зруйнований внаслідок ракетного удару по ТРЦ Амстор), відкрили новий магазин у Броварах та флагманський магазин в центрі Києва на вулиці Антоновича, 50», – пояснюють в мережі.

Серед центральних регіонів варто звернути увагу на Дніпропетровську та Полтавську області, де відбулося скорочення всіх мереж окрім Comfy.

Північ України

На півночі країни, де бойові дії зачепили практично всі області, окрім Житомирської, яка є своєрідним «острівцем стабільності», найбільше скорочення мереж сталося у столичному регіоні. Тільки Алло розширив мережу на одну локацію в Києві. Цікаво, що в Чернігівській області всі мережі наразі теж працюють у повному складі, а Eldorado навіть відкрив додаткову торговельну точку. Проте така стабільність може пояснюватися ще й відносно невеликою кількістю локацій на півночі країни (за виключенням столиці та околиць).

Захід України

Загалом серед усіх рітейлерів мережа Comfy зберегла свою мережу майже у всіх регіонах, присутності, за винятком сходу та півдня країни. Неохопленою залишається Тернопільська область.

Натомість Фокстрот у більшості регіонів присутності дещо зменшив кількість локацій, в тому числі в західних областях (Чернівецька, Івано-Франківська, Рівненська, Хмельницька області). Зважаючи на велику представленість рітейлера у всіх регіонах це виглядає як процес оптимізації роботи мережі задля її більшої ефективності в непрості часи.

Незмінними мережі основних гравців через рік війни лишаються в Закарпатській, Тернопільській та Волинській областях. На одну локацію Алло розширив мережу у Львівській та Хмельницькій, а Eldorado – у Чернівецькій області.

Fashion

Схід України

Наразі східні області України – найскладніший та найнебезпечніший регіон для роботи. Постійні обстріли, близькість до лінії фронту та масштабне переселення місцевих жителів за кордон та у безпечніші регіони України вплинули на діяльність усього рітейлу. І fashion не є виключенням. Так, польський холдинг LPP наразі повністю призупинив свою діяльність в усіх східних областях. Мережа Intertop втратила два магазини у Донецькій області, але вже поновила роботу 10 з 17 магазинів у Харківській області. У мереж LC Waikiki та Arber зараз працює по три магазини у Харківській області. Мережа LC Waikiki, крім того, у процесі підписання договору на відкриття pop-up магазину у Харкові. Також у Харкові зараз працює одна студія мережі Vovk, решта дві – поки що на паузі.

Південь України

У південному регіоні магазини холдингу LPP працюють лише у Одеській області – 9 магазинів з 13. Генеральний директор LPP Ukraine Ярема Івахів зазначив, що зараз компанія фокусується на існуючих магазинів,. “В нас є розуміння та бачення: як працювати в теперішніх умовах”, – говорить пан Ярема.

Решта опитаних мереж вже у повному об’ємі відновили свою роботу, а LC Waikiki навіть відкрила новий pop-up магазин. Така ж ситуація і у Запорізькій області, де зараз не працюють лише магазини LPP. 

Північ України

Тут також відбуваються і нові відкриття. Зокрема, LPP відкрив новий магазин у Чернігівській області. LC Waikiki незабаром відкриє у Києві новий pop-up магазин. А мережа Intertop відкрила новий магазин cвого саб-бренду у Respublika Park: “На початку року ми відкрили новий магазин спортивного бренду EA7 в ТРЦ Respublika Park. Відкриття цієї торгової точки було в планах ще до початку війни, тож ми активно готувалися до нього, і тому вирішили згодом поновити цей проект. Це було дуже зважене та вдале рішення, але наразі відкривати нові магазини ми не плануємо, – розповідає директор департаменту управління оптовими та роздрібними продажами Ірина Бичковська. – Зараз головна задача Intertop як українського бізнесу – зберегти робочі місця, продовжувати сплачувати податки та допомагати ЗСУ. Ми робимо акцент на розвиток й асортимент магазинів, які вже працюють, а також на покращення клієнтського досвіду та діджиталізацію. Після перемоги обов’язково повернемося до нових відкриттів”.

Центр України

У центральних областях усі опитані fashion-рітейлери майже повністю відновили свою роботу, а деякі навіть вже відкрили чи готують відкриття нових магазинів. Так, мережа VOVK відкрила нові студії у Кіровоградській та Вінницькій областях, а турецький fashion-рітейлер LC Waikiki готує до відкриття новий магазин у місті Кропивницький Кіровоградської області. “Зараз нові торгові точки ми відкриваємо переважно у стандартному концепті та у форматі pop-up магазинів. Географічно ми продовжуємо працювати по всій Україні, окрім окупованих територій. А для відкриття нових магазинів віддаємо перевагу готовим локаціям з ремонтом”, – розповів RAU Олексій Гришко.

Захід України

Не дивно, що у західному регіоні України рітейлі загалом та у fashion-рітейлі зокрема спостерігається найсприятливіша ситуація для розвитку та розширення. Так, усі п’ять опитаних fashion-рітейлерів працюють тут на повну потужність, LPP відкрив новий магазин у Львові, мережа VOVK відкрила три нових магазини у Львівській, Івано-Франківській та Закарпатській областях. А LC Waikiki готує нове відкриття у Червонограді Львівської області.

 Drogerie

Схід України

Галузь drogerie на сході зараз представлена лише мережами EVA та Bomond, у якої працює один магазин у Харкові. У мережі EVA працює 63 з 79 магазинів у Харківській області та один магазин у Донецькій області.

Південь України

У південному регіоні ситуація значно краща, ніж на сході. Тут наразі працюють усі опитаних рітейлери. Зокрема, EVA представлена 163 магазинами в регіоні, Dini – одним, Bomond – 3, а також Шик і Блиск – 14 магазинами.

Північ України

У північних областях повністю відновили свою діяльність мережі EVA, Dini та Воmond. Крім того, мережа EVA відкрила сім нових магазинів у Київській області, а мережа Шик і Блиск – чотири нових магазинів у Київській області та один магазин у Житомирській області.

Центр України

У центральному регіоні рітейлери майже повністю відновили свою роботу. Також є і нові відкриття: EVA відкрила три нових магазини у Вінницькій області, а також по одному магазину у Черкаській та Полтавській областях. А мережа Шик і Блиск відкрила п’ять нових магазинів у Вінницькій області та один новий магазин у Черкаській області.

Захід України

Західний регіон України найбагатший на нові відкриття. Тут минулого року збільшили свою присутність усі опитані рітейлери з галузі drogerie. Зокрема, EVA відкрила у цьому регіоні десять нових торгових точок, Dini – чотири, Bomond – одну, а Шик і Блиск – три.

Sport & outdoor

Схід України

Усі спортивні мережі помітно скоротили свою присутність у східному регіоні України, де зараз ідуть запеклі бої з російськими окупантами. Так, мережа Athletics до війни мала два магазини у Харкові. На жаль, один з них був зруйнований ворожою ракетою, але інший продовжує працювати. Мережа Megasport після початку воєнного вторгнення закрила всі чотири магазини у Харкові, які наразі не відновили свою роботу. А мережа Марафон відновила три з п’яти магазинів у Харкові та, на жаль, втратила свою торгову точку у Маріуполі, який зараз окупована ворогом.

Південь України

У південному регіоні найкраща ситуація з працюючими спортивними магазинами у Одеській області. Тут зараз працює три з трьох магазинів магазинів Athletics, три магазини з п’яти магазинів Megasport, які мережа мала тут до 24 лютого 2022-го. А також продовжує працювати магазин Марафон.

Із опитаних мереж у Миколаєві зараз працює тільки магазин Athletics, така ж ситуація і у Запоріжжі.

У Херсоні зараз не працює жодна спортивна мережа. Мережі Athletics та Марафон, які були представлені у ТЦ Fabrika, втратили свої торгові точки після того, як це ТЦ було зруйноване ворогом.

Північ України

На півночі України спортивні мережі майже повністю відновили свою діяльність, а Athletics навіть відкрила тут нову торгову точку на лівому березі Дніпра у Києві, хоча мережа змушена була закрити свою торгову точку у київському ТРЦ Blockbuster Mall.

Найбільша представленість спортивних мереж, звичайно, у Київській області: зараз тут працює 12 магазинів Athletics, чотири з шести магазинів Megasport та 9 з 11 магазинів Марафон.

Аthletics також продовжує працювати у Чернігівській, Житомирській та Сумській областях. А мережа Megasport відновила роботу свого магазину у Житомирі, у Чернігові та Сумах магазини рітейлера поки що не працюють.

Центр України

У центральному регіоні також поступово кількість магазинів повертається до довоєнного рівня. Зокрема, у Дніпропетровській області зачинились два магазини Марафон, а у Вінницькій області – один магазин Аthletics та два Megasport. Решта магазинів цих мереж вже працюють на регулярній основі.

Нових відкриттів у цьому регіоні не було.

Захід України

Очікувано, усі спортивні рітейлери стабільно продовжують працювати у західному регіоні. Тут не було жодного закриття. А мережа Марафон навіть відкрила кілька нових магазинів.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку