Максим Раскін, CEO Алло: Ринок загалом впав на 40%, наша виручка зменшилася відповідно

Максим Раскін, CEO Алло: Ринок загалом впав на 40%, наша виручка зменшилася відповідно

11.01.2023 08:45
  2161
rau

Генеральний директор групи компаній Алло Максим Раскін про зміни у цінах на електроніку, здобутки і втрати під час війни, розвиток маркетплейсу та ключові орієнтири на 2023-й.

Починаючи з квітня, Алло поступово відновлювали роботу роздрібної мережі там, де це стало можливим. Наразі в мережі працює майже 290 магазинів, причому чотири абсолютно нових відкрили вже під час війни – в Конотопі Сумської області, Червонограді Львівської області, Старокостянтинові Хмельницької області та у столичному ТРЦ Lake Plaza. В інтерв’ю видання Коментарі CEO групи компаній Алло Максим Раскін розповів те, як змінюється трафік в мережі магазинів, що відбувається з попитом на товари та як рітейлер перебудовує власну логістику. RAU пропонує ключове з його відповідей.

Про втрати та відновлення

До початку повномасштабного військового вторгнення росії у групи компаній Алло було близько 340 шоу-румів у 140 містах України під брендами Алло, Алло MAX, Mi Store та брендами телеком-операторів. Значна їх частина знаходилась у містах, де були чи тривають активні бойові дії. На початку війни з безпекових міркувань ми були змушені зачинити 90% наших магазинів.

Близько 50 торгових точок ми втратили – їх було або зруйновано, або пограбовано, або вони залишилися на окупованих територіях. Це значні втрати. Наприклад, розмір шкоди від руйнування лише одного Алло МАХ в ТРЦ Retroville в Києві склав близько 12,5 млн грн.

До речі, цей магазин ми відновили й відкрили знову, як і десятки інших. Із зрозумілих причин географія присутності Алло дещо змістилася в бік правобережної України. Але ми віримо, що зможемо відновити свою присутність в усіх містах, де наразі роботу призупинено.

Про блекаути

Восени особливим випробуванням для всіх українських рітейлерів стали відключення електроенергії. Ми в Алло забезпечили безперебійну роботу 244 шоу-румів, встановивши генератори, зарядні станції, автономне освітлення та модеми.

Для забезпечення безперебійної роботи онлайн-магазину ми встановили генератори та Starlink в офісах та на складах. Інвестиції в усе це склали кілька мільйонів гривень, і хоча подібні витрати й далі зростають, ми розуміємо, що це потрібно для розвитку. 

Про роботу маркетплейсу

Навесні головним вразливим місцем цього напрямку була доставка, а точніше – неможливість її здійснення до багатьох областей країни. Та влітку – із стабілізацією логістики – у бізнесі Алло почала зростати доля онлайн-продажів, і зараз вона навіть перевищує довоєнні часи, складаючи 40%.

У 2023 році ми очікуємо ще більшої долі онлайну – половину у бізнесі Алло. Це вже сталий тренд: за відсутності можливості придбати в магазині українці все частіше купують онлайн.

До жовтня 75% підприємців, зареєстрованих у нас до війни, повністю відновили роботу. Збільшується й кількість нових партнерів: попри війну, малий та середній бізнес продовжує свою діяльність, і нас це дуже тішить.

алло

Про трафік

Якщо говорити про фізичний роздріб, можна відзначити падіння трафіка відвідувачів: наприклад, у грудні 2022-го (а це сезон традиційно активних покупок) він був нижчим на 14%, якщо порівнювати з роком раніше. Щодо онлайну – маркетплейсу allo.ua – в грудні трафік впав майже вдвічі порівняно з передноворічним сезоном минулого року, але тут додатковий вплив мали блекаути.

Загалом же у 2022 році ринок просів приблизно на 40%, якщо говорити про основні категорії електроніки.

Про логістику

З початком бойових дій Алло вимушено припинила роботу на складах у Києві, оскільки це стало небезпечним для співробітників та майна компанії. Ми терміново перемістили склади та товари у західні області України. Переїзд та розгортання нових складів було здійснено у рекордні терміни – менш ніж за місяць, до цього долучилися чимало топ-менеджерів, в тому числі, і я разом Дмитром Деревицьким.

Ми організували новий розподільчий центр на заході України та налагодили повноцінну роботу, що дало змогу забезпечувати товарами як омніканальний роздріб Алло та онлайн-магазин, так і дистриб’юторський бізнес.

Загалом міжнародна логістика значно подорожчала, оскільки раніше більшість поставок здійснювалася морем через порт Одеси, а зараз це відбувається через аеропорти Європи, а потім наземним транспортом через західний кордон країни. Такий логістичний ланцюг від початку дорожчий, а через простої на кордоні дає здорожчання на 30-40%. При цьому терміни доставки в Україну також збільшилися на 30%. Тобто логістика уповільнилася та подорожчала. Все це, на жаль, впливає на фінальну ціну товару для споживача.

Про попит на товари

Загалом попит на електроніку впав, оскільки він чутливий і до змін ціни, і до подій у країні. Стабільно впродовж року були популярними товари, що допомагають військовим, теробороні та всім залученим до боротьби з ворогом: це телефони, дрони для навчання, повербанки, смартфони, ноутбуки. Найменшим попитом користувалася великогабаритна побутова техніка: споживачі економили й не поспішали з великими та маломобільними покупками. Наприклад, попит на холодильники й великі телевізори впав у 2,5 раза.

Впродовж року попит змінювався у залежності від подій в країні. Так, навесні користувалися попитом товари, що стали в нагоді нашим переселенцям в облаштуванні нового житла: бойлери, мікрохвильовки, дрібна побутова техніка. Вже з весни українці почали активно купувати обігрівачі, а до осені показники їх продажів у 5 разів перевищували ті, що були за аналогічний період 2021 року.

алло

Атаки на енергетичну інфраструктуру дали нові, нетипові для довоєнного життя стрибки попиту. Восени з початком блекаутів у 10 разів – порівняно з аналогічним періодом 2021 року – збільшилися продажі повербанків та генераторів. Українці активно купують ліхтарі: восени попит на них збільшився у чотири рази у порівнянні з минулим роком. А, наприклад, такої категорії як “зарядні станції” раніше взагалі не було в топі продажів – ними просто ніхто не користувався, а тепер це хіт сезону.

У грудні, не зважаючи на воєнний стан, українці активно купували подарунки, особливо для дітей: іграшковий транспорт, ігрові набори, м’які іграшки, настільні ігри. Наприклад, в грудні порівняно з листопадом 2022 року попит на іграшковий транспорт збільшився у 3,7 раза, а на настільні ігри – у 2,5 раза.

Про ціни на електроніку

За 2022 рік ціни на техніку в гривні зросли в середньому на 40%. Електроніка, як і решта імпорту, зростатиме в ціні й надалі. На це впливає постійне зростання курсу валют, а як ми знаємо, в бюджеті на кінець 2023 року закладено курс 45,8 гривень за долар. Також на ціну впливає постійне зростання витрат на логістику, дефіцит та загальна ринкова ситуація.

Ми в Алло, як і інші рітейлери, коригуємо ціни поступово, тобто для покупця завжди є певне відставання ціни від тієї, яка б мала бути. Але важливо розуміти, що це зростання ціни все одно торкнеться споживача, хоча бізнес і намагається згладити й відтермінувати його.

Про фінансові результати та планування

У нашому плануванні ми робимо суттєву поправку на війну. Оскільки ринок загалом впав на 40%, наша виручка зменшилася відповідно. Ми продовжуємо отримувати збитки, причому не тільки через падіння купівельної спроможності, а також і через повну втрату 15% роздрібної мережі та витрати на відновлення зруйнованих магазинів.

Ми гнучко ставимося до планування та щомісячно адаптуємо плани. Але за будь-якого сценарію ми продовжимо рухатися вперед. Будемо фокусуватися на онлайн-бізнесі, як на найбільш адаптивному за поточних умов, а у зв’язку із цим – на діджиталізації, логістиці, розвитку маркетплейсу та роботі з мерчантами-партнерами. 

 


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку