Святковий настрій: 61% українців планує новорічний шопінг, хоча купуватиме менше ніж торік – дослідження Deloitte

Святковий настрій: 61% українців планує новорічний шопінг, хоча купуватиме менше ніж торік – дослідження Deloitte

15.12.2022 08:45
  1651
Костянтин Симоненко

Консалтингова компанія Deloitte вперше провела дослідження планів на різдвяний та новорічний шопінг в Україні. Останні декілька років вона робила його лише в США, Австралії та Канаді.

Нещодавно український підрозділ міжнародної консалтингової компанії Deloitte представив результати онлайн-опитування українських споживачів стосовно їхніх планів та очікувань щодо новорічно-різдвяного шопінгу. Респондентами стали більше 1000 людей віком старше 18 років, які користуються інтернетом. RAU пропонує ознайомитися із основними результатами цього дослідження.

Мета дослідження

За словами директора та керівника галузевої групи з рітейлу та оптової дистрибуції Deloitte в Україні Олександра Ямпольського, 2022 рік став дуже специфічним через війну і тому світові тренди слабко знаходили своє відображення в українській економіці та поведінці споживачів. Адже до падіння ВВП більш ніж на третину ще додається вкрай пригнічений стан людей. Саме тому в компанії цього річ вирішили окремо проаналізувати поведінку українських споживачів.

«Війна суттєво впливає на споживацькі настрої українців. Наше дослідження показало, що, наприклад, розвинена у світі купівля онлайн наразі не знаходить підтвердження в Україні», – каже директор. Одне із завдань цієї роботи – надати українському бізнесу реалістичну картинку споживацької активності. Тому Deloitte збирається робити такі опитування в Україні й надалі.

Плани на святковий шопінг

Більшість українців (61%) не хочуть відмовлятися від новорічного шопінгу цього року. Майже половина з них (49%) планує витратити 1000–5000 грн, хоча й купуватиме менше товарів, аніж у 2021 році.

Варто зазначити, що 52% тих, хто планує новорічний шопінг, готові витратити на нього від 25% до 50% місячного доходу, а 14% навіть готові залучити кредитні кошти. Найбільше планують витрачати жителі Києва та області й ті, хто тимчасово перебуває за кордоном. Так, серед українців, які тимчасово знаходяться за кордоном, найбільший відсоток (19%) тих, хто готовий витратити понад 10 000 грн на новорічний та різдвяний шопінг.

Загалом же, через війну так само 52% збираються купувати на меншу суму, ніж торік. Серед тих, хто планує збільшити цьогорічні витрати, найбільше військових та студентів – близько 20%. Водночас 60% пенсіонерів та майже стільки ж тимчасово безробітних будуть заощаджувати.

Найпопулярніші товари

У фокусі покупок найнеобхідніше. На першому місці – святковий стіл, тому на продукти харчування (включно із солодощами) мають намір витратитися 81% опитаних. На другому місці товари для дітей (46%), на третьому – одяг та взуття (42%). Цікаво, що донат на ЗСУ за популярністю випередив алкогольні напої: так, 33% із тих, хто планує новорічно-різдвяний шопінг, планують допомогти армії.

Варто також зазначити, що понад 60% українців принаймні частину свого бюджету на новорічний та різдвяний шопінг витратять на допомогу ЗСУ або тим, хто постраждав від війни.

При цьому 63% українців не купуватимуть товари, якщо їхній виробник або продавець не залишив ринок рф. Більшість українських споживачів (або 83%) передусім купуватимуть подарунки для сім’ї, а вже потім для себе та друзів.

Час і місце покупок

В умовах високої невизначеності, яка спричинена війною, новорічний шопінг українців відкладається на другу половину грудня. Про це заявила майже половина українців і лише 33% планували почати покупки у першій половині грудня. Для порівняння: у США більшість респондентів зазвичай планують завершити святкові покупки до кінця листопада. Цікаво, що серед тих українців, хто відкладає закупи, переважають чоловіки (58%), а заздалегідь планують шопінг жінки.

Основним місцем для новорічного та різдвяного шопінгу цьогоріч стануть великі супермаркети та торговельні центри/універмаги (60% та 55% опитаних відповідно). Покупки в українських інтернет-магазинах – лише на третьому місці з показником 48%.

Частіше онлайн вибирають мешканці великих міст, а жителі населених пунктів до 100 000 мешканців перед Новим роком переважно підуть до супермаркетів.

Портрет типового покупця

Найчастіше в Україні роблять покупки жінки віком 28–42 роки, які працюють в комерційній або бюджетній організації. Живуть такі середньостатистичні споживачі у Києві або Київській області, в центрі або на заході України.

Загалом 45% респондентів віддають перевагу офлайн-шопінгу. При цьому смартфон є найпопулярнішим пристроєм для купівлі товарів онлайн. Його використовують 66% тих, хто купує в інтернеті. На другому місці – ноутбук (29%).  Значно менш популярні планшети й настільні комп’ютери й лише 1% споживачів зроблять покупки за допомогою «розумного» годинника.

Фактори впливу на рішення про покупку

На прийняття рішення про купівлю товару найбільше впливають власний досвід (57%) та знижки, які пропонує продавець. Причому знижки більш важливі для жителів невеликих міст аніж мешканців міст-мільйонників (51% проти 48%). Відгуки знайомих та друзів – на третьому місці.

Репутація бренду дуже важлива для третини споживачів у містах з населенням до 100 000 людей. Для них також вагомим є фактор обговорення з консультантом магазину (20%) та наявність безкоштовної доставки (14%). Натомість жителям мегаполісів більш важлива швидкість доставки та взагалі зручність оформлення замовлення і швидкість реакції продавця, хоча ці фактори й не є вирішальними. Так само як має незначний вплив будь-яка реклама.

Українці не хочуть довго чекати на доставку товару. Через це в країні не стали поширеними закупки на закордонних сайтах. Вітчизняні покупці не хочуть чекати на товар з іншої країни, навіть якщо він там дешевше на 20%. Таких в Україні близько половини (47%), а приблизно третина готова почекати не більше 10 днів.

Читайте також –

Воєнний рік: які тренди у світовому рітейлі набирають чинності у 2022 році – дослідження Deloitte


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку