Поліна Кошарна, MasterZoo: Найголовніше, щоб не підвести власників домашніх улюбленців

Поліна Кошарна, MasterZoo: Найголовніше, щоб не підвести власників домашніх улюбленців

19.10.2022 09:00
  2218
Дарія Осіїк

З початком війни на ринку товарів для тварин відбулися великі зміни. Вперше за майже 30 років продажі впали, але збільшується частка українських товарів. Як війна змінила ринок товарів для домашніх улюбленців – в інтерв’ю виданню НВ розповіла засновниця мережі MasterZoo Поліна Кошарна. RAU пропонує ознайомитись з головними тезами матеріалу.

Повномасштабне російське вторгнення, яке розпочалося 24 лютого, позначилося не лише на людях. Постраждали тисячі тварин, зокрема домашні улюбленці, які у найкращому разі були змушені супроводжувати своїх господарів у дальній поїздці.

Через це ринок товарів для тварин зазнав колосальних змін: від перепадів у попиті до руйнування магазинів та зупинку постачання. Про те, що відбувалося у цьому сегменті української економіки до початку війни та за останні сім місяців, портал НВ Бізнес поспілкувався з Поліною Кошарною. Вона – співвласниця та голова наглядової ради Suziria Company Group, засновниця найбільшої в Україні мережі зоомаркетів MasterZoo. Ця група компаній з головним офісом у Харкові займається виробництвом, імпортом, дистрибуцією, а також роздрібною торгівлею кормами та товарами для домашніх улюбленців. Тому її керівництво добре обізнане з усіма особливостями українського зооринку. До складу Suziria Company Group входять компанії Suziria Production, Suziria Distribution та омніканальна мережа зоомагазинів MasterZoo. Серед власних брендів компанії: Priroda, ProVet, PET Fashion, Special One, Savory та Essence.

Про розвиток ринку кормів та аксесуарів до війни

Як і багато інших підприємців, ми раділи зростанню та розвитку ринку. Це було пов’язано не тільки зі збільшенням купівельної спроможності клієнтів, але, що для нас дуже важливо, розвитком культури догляду за домашніми вихованцями. Адже навіть минулого року менше чверті населення годували своїх вихованців готовими кормами. І цей показник зростав.

Також варто відзначити, що карантин дуже вплинув на кількість хатніх улюбленців. Адже сидячи вдома, нам дуже хотілося про когось дбати, когось приголубити, з кимось гуляти, мати віддушину.

Ще один дуже важливий вплив на ринок — так звані гуманізація та персоналізація. Власників тварин зараз називають pet parents — батьки тварин. Улюбленець сьогодні — це частина сім’ї. Отже, до нього так ставляться.

Про оцінку ринку в грошах

Торік український ринок кормів та аксесуарів для хатніх тварин перетнув позначку 20 млрд грн. Ринок, за оцінками, ділиться 75% на 25%. 75% — це корми та ласощі для тварин, а 25% — некормова група, що включає наповнювачі, ветпрепарати та аксесуари.

Близько третини — українські виробники, в Україні є кілька потужних компаній, зокрема, наше виробництво. Решта — імпорт, у якому домінують великі міжнародні гравці.

Історично більшу частину експорту займали Білорусь та Молдова, які добре знали продукцію українських виробників. Але поступово і в нас, і в інших експортерів виникало розуміння вимог європейського споживача. Українські компанії з’явились на карті Європи. А деякі навіть вийшли на ринок США та країн Азії.

Перший етап для багатьох виробників, зокрема і для нас: це робота з private label. Коли вже існуючі європейські бренди довіряють українським компаніям виробництво свого продукту і, навпаки, сильні українські бренди розміщуються на майданчиках європейських виробників.

Саме так наша компанія розпочала співпрацю з відомими польськими та іспанськими компаніями. Ми виробляємо сертифіковану продукцію для птахів і гризунів для кількох відомих брендів. І це не тільки private label мереж супермаркетів. У Європі частка супермаркетів становить близько 45% ринку. Решта — це мережі зоомагазинів, які можуть дозволити собі власні бренди.

В Україні, за нашими оцінками, розподіл ринку в довоєнний період: 50% — це товари гросері та модерн-трейд, 10% — онлайн-торгівля та 40% — спеціалізований роздріб (зоомагазини та ветаптеки).

Про зміни після початку війни

У перші дні та тижні війни дуже сильно відрізнялася динаміка попиту в кормах та аксесуарах. По кормах було велике зростання. Власники тварин не мали великих запасів, а їм треба було переміщатися. Люди зіткнулися з величезним дефіцитом: магазини мали обмежені залишки, а постачальники у центральних та східних регіонах не мали доступу до своїх складів. І не могли забезпечити логістику, тому що вся країна зупинилася.

Ми відкрили свої склади на другий тиждень для волонтерів, які були готові приїжджати, забирати корми і розвозити бомбосховищами і метро — там була локальна концентрація людей. Наш основний склад розташований і продовжує функціонувати в міру можливостей у Харкові. У Києві таке саме відбувалося. Наша команда виконала велику роботу, і разом із постачальниками ми відновили постачання у сегменті корму приблизно на третьому тижні.

На той час був шалений попит на сумки-переноски, але їх просто не було. Також був підвищений попит на наповнювачі та пелюшки для транспортування маленьких собак. Цього не було фізично.

На аксесуари не було попиту, і вони не імпортувалися, бо їх не було у списку критичного імпорту. І за місяць-два, коли люди змогли стабілізувати свій побут, вони просто не могли знайти знайомих товарів.

Про ставллення до подій в Україні іноземних партнерів

Організувати постачання було складно. Біля нашого основного складу у Харкові на Рогані вели активні бої, і ми не мали до нього доступу. А активний склад мав невеликі залишки, які закінчувалися… Тому ми розуміли, що наявність корму — найголовніше, щоб не підвести власників домашніх улюбленців. І на цьому були сконцентровані сили у перші тижні.

Слід віддати належне нашим партнерам — європейські постачальники поставили Україну у пріоритет виконання замовлень, коли ми змогли відновити роботу. Вони також надали гуманітарну допомогу — розмістили у Польщі, Чехії та Бельгії близько 100 наших співробітників із сім’ями.

Про втрати у компанії 

Нам невідомо про знищення великих складів наших колег. Але багато приватних підприємців постраждали, що також є значною втратою для зооринку. Як приклад, у Маріуполі знищено один із найбільших зоомагазинів в Україні.

Нашій компанії дуже пощастило — склад уцілів. Але ми повністю втратили дев’ять магазинів. Завдяки злагодженій роботі команди деякі з них вже змогли відновит


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку