Торгівля під обстрілами: як продуктові мережі доставляють їжу до прифронтових міст

Торгівля під обстрілами: як продуктові мережі доставляють їжу до прифронтових міст

01.08.2022 08:45
  1417
Дарія Осіїк

У великих прифронтових містах проблеми з продуктами харчування. Більшість мережевих супермаркетів закрилися. Ті, що залишилися, вимушені рідше доставляти товар, через небезпеку та привозити лише найнеобхідніше. Forbes дізнався, яким чином рітейлери доставляють продукти харчування у прифронтові міста.

Ще навесні у всій Донецькій області закрилася майже всі мережеві магазини, повідомили Forbes у Сільпо та Varus. АТБ, на прохання військової адміністрації (ОВА), лишив лише чотири торгові точки з 70. Повноцінно працює лише ЕКО Маркет.

Крім цього, по області залишилося 35 ринків, це 28% від довоєнного. Що ж стосується продуктових магазинів, то за даними ОВА, у містах працює 70% з них.

Одна з головних проблем, з якою стикнулися рітейлери на Донбасі — це постачання товару. “Якщо до початку активних бойових дій в регіоні працювали місцеві компанії, які відвантажували товар прямо в магазини, то зараз вони припинили роботу”, – розповідає президент ЕКО Маркет Інна Мірошниченко. Раніше рітейлер наповнював маркети з двох джерел — за допомоги локальних постачальників та возив з Києва, а тепер доставляє суто самостійно з розподільчого центру в столиці.

ЕКО Маркет прийняв стратегічне рішення працювати на прифронтових територіях і відкриватися одними з перших на деокупованих, каже вона. За її словами, рітейлер свідомо йде на ризик для попередження гуманітарної кризи. Наразі ЕКО Маркет закрив лише один з семи працюючих на Донбасі супермаркетів. Точки рітейлера відкриті у Краматорську, Мирнограді, Бахмуті, Покровську та Костянтинівці.

Схожа ситуація і у невеликої мережі LAFAR, яка працює в Донецькій області та в Києві. Логістичні компанії не працюють, тож компанія наймає приватних перевізників, які і доставляють її товари в магазини.

Через це рітейлери стали рідше поповнювати товарні запаси в своїх торгівельних точках. ЕКО Маркет доставляє продукти два рази на тиждень великовантажною машиною. За словами Мірошниченко, це в рази менше, ніж півроку тому. Вона називає героїчною роботу двох водіїв компанії, що виконують рейси. “LAFAR возить продукти тричі на тиждень, хоча до початку повномасштабної війни поставки в магазини були щоденними”, – розповідає генеральний директор мережі Олексій Василенко. Схожа історія і у АТБ, який також доставляє товар три рази кожні сім днів.

Асортимент, чеки, волонтери

Днями мережа LAFAR закрила один зі своїх супермаркетів в Костянтинівці, де до повномасштабної війни проживало майже 100 000 людей. Причини — зменшення кількості споживачів через евакуацію з небезпечного місця та зменшення купівельної спроможності тих, хто залишився. «Подорожчання продукції, складнощі з логістикою, і як наслідок супермаркет став нерентабельним, тож ми його закриваємо», — каже Василенко.

Станом на першу декаду липня в області залишилося 340 000 людей з 1,67 млн, повідомляв в ефірі загальнонаціонального марафону голова Донецької ОВА Павло Кириленко. Відповідно, упала кількість чеків в мережах. Як повідомляють в ЕКО Маркет, в цілому по регіону вона зменшилася на 60%.

“Що стосується асортименту, то в магазини доставляють лише життєво необхідні товари, – розповідає начальник управління по корпоративним комунікаціям АТБ Сергій Демченко. – Це 400-500 позицій товарів, важливих для підтримання життя людей”. Хоча звичайний асортимент рітейлера — 2500-3000 найменувань.

В ЕКО Маркеті кількість найменувань товару зменшилася в два рази від періоду до початку бойових дій. Левова частина товарообігу зараз приходиться на соціальні та товари першої необхідності, що забезпечують базові потреби населення.

Проте, чим ближче до лінії фронту, тим гірша ситуація, кажуть в Донецькій ОВА. “В деякі населені пункти поблизу бойових дій продукти доставляють, здебільшого, волонтери, – розповідає голова точки видачі гуманітарної допомоги «Тато Хаб» Олександр Іванов. – Це невеликі села на Бахмутському напрямку. В магазини туди нічого не возять, навіть мікроавтобус не проїде через небезпеку. Волонтери прориваються легковиками, швидко вивантажують харчі та їдуть».


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку