Рітейл іде у контрнаступ: скільки втратили магазинів провідні торговельні мережі України (інфографіка)
Згідно зі свіжими даними опитування торговельних мереж – членів RAU, через три місяці війни український рітейл відкриває все більшу кількість колись закритих торгових точок.
Цей матеріал доступний російською мовою
Чергове дослідження, яке провела RAU методом онлайн-опитування приблизно сотні власників та CEO підприємств по всій Україні, показало, що на 20 травня 2022 року було закрито з тих чи інших причин тільки 18% торгових об’єктів/магазинів. Це на 5% менше, ніж аналогічний показник місяць тому, коли почався тренд на відновлення.
Розширення плацдарму
Варто ще раз відмітити, що дане опитування було проведено лише серед членів RAU, тому наведені нижче цифри можуть свідчити лише про загальну тенденцію та не відображають абсолютно точно втрати всього українського рітейлу.
Як свідчать дані чергового дослідження, станом на 20 травня або 86-й день активних бойових дій, загальна картина виглядає наступним чином:
- із 15 263 торгових об’єктів всієї галузі вже працює 12 523. Таким чином, відсоток діючих об’єктів складає 82%, а закритих – 18%. Якщо порівнювати з показниками березня, неважко помітити, що вже вдалося повернути до роботи додатково 11% торгових точок (6% у квітні та 5% у травні).
Зокрема, відсоток закритих об’єктів помісячно виглядає так:
- березень – 29%
- квітень – 23%
- травень – 18%.
Варто також зазначити, що відновлення роботи закладів торгівлі відбувається у всіх без винятку сегментах.
Продуктовий рітейл
Звертає на себе увагу сектор FMCG, де кількість закритих міні-маркетів, супермаркетів, гіпермаркетів збільшилася у квітні до березня з 978 до 1117 точок. Це в першу чергу пояснювалося оптимізацією роботи продуктових мереж. Рітейлери змушені були залишити в роботі лише ті точки, де можна сформувати повноцінний асортимент, організувати своєчасне поповнення запасів і мати відповідний споживацький попит. Проте, згодом кількість працюючих магазинів почала зростати й досягла у травні відмітки у 3795 магазинів проти 3463 у квітні, тим самим збільшивши їхню частку до 83% з 76% відповідно. Наразі загалом не працює всього 795 продуктових торгових точок.
Тобто у травні кількість закритих магазинів зменшилася на 7% порівняно з квітнем. Але враховуючи додаткові закриття через цілий ряд обставин у квітні, загальний показник по відношенню до ситуації у березні змінився в кращу сторону лише на 4%. І це майже втричі менший темп відновлення у порівнянні з середнім показником по галузі рітейлу за два останніх місяці (11%).
Якщо розглядати окремі мережі, одразу видно, що рітейлери, які працюють переважно у західних та центральних регіонах країни, почувають себе краще за інших та мають змогу не тільки зберігати мережу, але й поступово її розширювати. Так, львівський рітейлер Рукавичка з березня 2022 року збільшив кількість своїх магазинів з 185 до 190 (+3% до довоєнного рівня). Так само й мережа магазинів біля дому Файно маркет, яка працює в Кіровоградській та Черкаській областях, збільшилася на 7 торгових точок і нараховує станом на травень 137 магазинів (+5%).
В той же час мультиформатна мережа Таврія В, магазини якої переважно розташовані в південних областях, працює лише на 43% від довоєнної «потужності»: наразі відкриті 51 зі 119 магазинів. Друга за часткою закритих магазинів – столична мережа КОЛО. Але цьому рітейлеру вдалося за останній місяць дзеркально змінити ситуацію. Якщо у квітні в мережі працювало всього 40% магазинів, а 60% було зачинено/втрачено, то тепер вже 60% торгових точок в строю.
Серед великих гравців наразі показник закритих магазинів коливається від 12% до 19%. Найбільше закритих магазинів у АТБ – 235, але рітейлер досить швидко відновлює втрачені позиції там, де це можливо і нещодавно знову перетнув відмітку у 1000 відкритих торгових точок (наразі працює 1013, що становить 81% мережі).
Його найближчий конкурент Fozzy Group (мережі Сільпо, Фора та інші) зміг більш ніж удвічі скоротити кількість зачинених магазинів: з 270 до 128. Що відповідно зменшило їх частку з 34% до 16%. Так само ЕКО маркет має вже не 12%, а тільки 6% не працюючих точок завдяки відновленню роботи іще 8 магазинів.
Водночас мережа Ашан змушена була припинити роботу іще двох супермаркетів, внаслідок чого загальна кількість закритих магазинів досягла 8-ми, або 18% мережі із 45 торгових точок.
Інші опитані рітейлери переважно змогли зберегти в роботі приблизно 90% мережі.
Non-food рітейл (ліки, паливо та побут)
В інших секторах рітейлу фіксується поступове відновлення роботи більшості мереж там де є така можливість. Найшвидше відновили роботу рітейлери у товарах, в яких відчувається найбільша потреба. Наприклад, у травні кількість відкритих аптек збільшилася лише на 1%, з 3440 до 3502. Тобто зачинено всього 8% від загальної кількості аптек (3796), а інші або знищено, або вони не можуть відновити роботу з інших причин. Для порівняння, у березні не працювало 16% фармацевтичних закладів. Тут, як і в продовольчому рітейлі, мережі на заході країни можуть розвиватися, наприклад, як Аптека 3I, що приросла дев’ятьма новими закладами (+3%). Так само й мережа франчайзингових закладів Аптека D.S. має в роботі 363 із 370-ти аптек. Водночас мережі Аптека АНЦ та Аптека Доброго дня змогли відновити роботу лише 86% та 85% закладів відповідно.
Не дуже помітно змінилася й кількість не працюючих АЗК: наразі їх 13,8% проти 14% у квітні і 15% у березні. Наразі діють 1175 АЗК з 1363, тобто відновили роботу тільки 12 заправок. Зважаючи на дефіцит палива в країні, це виглядає цілком природньо. Так найбільші мережі ОККО та WOG мають 11% та 15% не працюючих АЗК відповідно (із приблизно чотирьох сотень у кожної мережі). Набільше постраждали невеликі мережі, наприклад Autotrans, де діє лише 64% заправок. Середні за розміром мережі KLO та UPG мають найкращі показники – тільки 7% зачинених АЗК.
У травні також ще на 3% зменшилася кількість зачинених магазинів сегменту drogerie, товарів для дому, хімія, косметика. Наразі не працює 424 торгових точки із 2652. Динаміка відновлення роботи цього сектору майже збігається з динамікою сектора рітейлу в цілому. Найбільші мережі сегменту drogerie, такі як EVA або Watsons демонструють поступове відновлення роботи всієї мережі там, де це можливо. Так, із 1100 магазинів EVA не працює лише 172 точки або 16%. Відповідно у Watsons відкрито 283 магазини із 320-ти (не працює 12%). Аналогічні показники у мережі Аврора, що працює в суперекономному форматі «dollar store»: з 852 магазинів не працює лише 104.
Електроніка, техніка та будматеріали
Не менш важливими для забезпечення потреб українців є сфера торгівлі побутовою технікою та електронікою, а також будматеріалами. Тут відновлення теж триває, але доля непрацюючих магазинів більш значна порівняно із вищезазначеними галузями рітейлу. Так, за два останніх місяці торгівля ПТіЕ зменшила частку закритих торгових точок на 14%, тобто по 7% на місяць. Зараз із 894 магазинів не працює лише третина. Найбільше зачинено торгових точок у мережі моносторів іStudio – 11 із 17-ти, або 65%. Що й не дивно, бо при невеликій мережі відносний показник буде значним навіть при втраті однієї торгової точки. Водночас у компанії Фокстрот, яка внаслідок бойових дій понесла чималі втрати (зокрема, великий склад з товаром) із 169 магазинів працює трохи більше половини (51%). За останній місяць рітейлер відновив роботу восьми магазинів. Найкраще пережила перші місяці повномасштабної війни мережа Цитрус, де зачинено лише 5 магазинів із 54-х або 9%.
Найбільш динамічне відновлення демонструє компанія Алло, яка збільшила на 24 одиниці кількість працюючих точок і тепер в мережі із 340 магазинів зачинені лише 86 або 25% (у квітні було 32%). Співставні показники втрат і у мереж Comfy та Eldorado: 22% та 36% відповідно. Обидві мережі стабільно зменшують кількість закритих магазинів. Так само поступово відновляється і сегмент торгівлі у сфері DIY, де за місяць частка зачинених магазинів скоротилася на 4% і наразі становить 23%.
Модний шопінг та розваги
Нарешті, найбільш важко відновлюються сфери рітейлу, які продають не стільки товари, скільки враження та емоції. Так, торгівля модним одягом та взуттям хоч і зменшила частку закритих магазинів одразу на 13% порівняно з квітнем, ця частка все одно є ще досить великою – 41%. Інакше кажучи, 208 магазинів із 510-ти не працюють. У різних брендів справи йдуть по-різному.
Зокрема, наприклад магазини Invogue Fashion Group у березні взагалі були зачинені, у квітні почала працювати точка в Одесі, а станом на 20 травня 2022 року вже відкрито 6 магазинів із 33-х, або 18% мережі. Так само у мережі Argo працює 13 із 42 торгових точок, тобто лише третина мережі.
Найкраще йдуть справи у мережі магазинів сімейного шопінгу YUKI де зачинено всього два магазини (18%), а також у брендів Estro та Vovk, в яких залишаються закритими лише 21% магазинів.
Трохи повільніше йде відновлення в торгівлі сектору jewelry, який й постраждав від війни найбільше – тільки 12% приросту відритих точок. Тут наразі працює 786 точок із 1313, тобто 60%. Найкращі показники наразі у бренду Срібний Вік, який зменшив долю непрацюючих магазинів з 95% в березні до 11% у травні. Але цього місяця з’явився новий лідер по темпам відновлення – бренд Срібна Країна, який зменшив долю непрацюючих магазинів з 67% до 26%.
Найбільшу ж кількість торгових точок – 35 – відновив Золотий Вік, і тепер лишаються зачиненими лише 55% мережі. Найбільша доля не працюючих магазинів у Zarina – 77%.
Відновлення роботи розважальних центрів, 72% яких не працювало у квітні, зараз показує найвищі темпи відновлення (+15%). Наразі вже працюють 20 із 46 закладів. Зокрема відкрився іще один Papashon kids, поступово відновлюється робота кінотеатрів Multiplex, вже працює 9 з 22-х об’єктів. Також на п’ять закладів Fly Kids у травні стало більше – тепер вже працює 60% мережі.
Читайте також –
Рітейл під вогнем: скільки магазинів втратили провідні торговельні мережі України