Олександр Лук’янченко, Епіцентр: Що відбувається на українському ринку меблів
В.о. директора напрямку «Меблі» компанії Епіцентр К Олександр Лук’янченко у своїй колонці розповів, що в останні роки продажі меблів в Україні стабільно знижуються, але при цьому їхня вартість продовжує зростати. В чому причина таких тенденцій та чого очікувати українцям в 2022-му.
Цей матеріал доступний російською мовою
Все нормально, падаємо
За останні сім років український ринок меблів скоротився в 2,5 рази. За нашими оцінками, в 2021 році об’єм ринку склав близько $570 млн, тоді як у 2014-му перевищував позначку в $1,4 млрд. Настільки суттєве скорочення ринку пов’язане з декількома факторами: територіальним зменшенням ринку, кризовим періодом, зростанням цін, відтоком економічно активного населення з країни та низьким рівнем доходів громадян. Якщо проаналізувати середній рівень заробітних плат і споживчий кошик українців, стає зрозумілим, що купівля меблів для них стає розкішшю.
За підрахунками аналітиків більшу частину доходів українці витрачають на придбання товарів першої необхідності та сплату житлово-комунальних послуг. А на покупку меблів у середньому залишається лише близько 2% доходу, або 360 грн ($12.87) на місяць.
Враховуючи настільки низькі цифри, не дивно, що ринок стабільно скорочується. В останні декілька років падіння було в межах 7-10% що відповідає загальноєвропейському тренду ринку меблів. Проте для деяких представників малого та середнього бізнесу таке скорочення внутрішнього ринку було фатальним. Найслабші гравці вимушені згортати бізнес та шукати щастя в інших, більш перспективних сегментах торгівлі.
Наперекір тенденціям
В умовах падаючого ринку ми, навпаки, обрали стратегію масштабування, покращення ефективності та нарощення своєї частки. По-перше, за минулий рік збільшили кількість Центрів Меблів по мережі Епіцентр до 42-х об’єктів загальною площею понад 100 000 кв. м. По-друге, продовжили реформатування торгових просторів, що дозволяє залучати нових клієнтів та збільшувати продажі окремих торгових точок на 40-150%. І по-третє, посилили власний e-commerce: онлайн-продажі меблів в інтернет-магазині epicentrk.ua в 2021 році збільшились на 52%, а їхня доля в загальному обороті сегменту зросла до 15,7%. За рахунок масштабування та посилення всіх каналів продажу в минулому році компанія Епіцентр наростила власну частку на ринку на три відсоткових пункти – до 16%.
А уже цьогоріч розраховуємо рухатися ще швидше: як за рахунок відкриття нових магазинів, так і за рахунок розширення асортименту та інноваційних для українського ринку технологічних рішень. Наприклад, нещодавно підписали контракти з двома найбільшими виробниками в Україні, а також реалізували для клієнтів можливість вибору меблів за допомогою технології доповненої реальності.
Нестабільні ціни
У той же час ми розуміємо, що в 2022-му тенденція до скорочення українського ринку, скоріш за все, продовжиться. Тим паче, що на нього продовжать тиснути пандемія коронавірусу, перебої в логістиці та зростання цін на сировину та комплектуючі, які використовуються для виробництва меблів. В першу чергу мова йде про деревину, пластик, ДСП, метал та фурнітуру, ціни на які не стабілізувалися й досі. В минулому році нестабільність сировинних ринків призвела до збільшення вартості меблів в Україні на 28 %.
Звичайно, настільки суттєві цінові коливання впливають як на динаміку продажів, так і на їхню структуру. Українці стали все частіше купувати меблі економ-сегменту, а місцеві виробники переключилися на покриття експортних потреб, де продукцію можна продати дорожче. Не виключено, що ці процеси продовжаться і цьогоріч, адже вартість сировини та комплектуючих у світі продовжує зростати. В Україні проблем меблевому ринку може додати політико-економічна нестабільність, курсові коливання та спад житлового будівництва.
Універсальність чи спеціалізація
На мою думку, в таких умовах меблевим рітейлерам доведеться конкурувати вже не тільки між собою, а й з іншими сегментами роздрібної торгівлі. Умовно кажучи, боротися за увагу покупця з продавцями побутової техніки, одягу, ювелірних прикрас чи інших товарів не першої необхідності. В цій конкурентній боротьбі перемагатимуть компанії, які зможуть переконати споживача в необхідності покупки не тільки раціонально, але й емоційно.
При цьому український меблевий ринок продовжить шлях до консолідації за прикладом розвинених країн світу. Найбільш системні гравці продовжать нарощувати свою частку за рахунок нецивілізованого рітейлу. Шансом невеликих компаній буде вузька спеціалізація, яка дозволить їм якісно виділятися експертизою на фоні мас-маркету.
Довгий час вважалося, що спеціалізацією мережі Епіцентр є лише кухні, столові та офісні меблі. І дійсно, частка компанії в цих сегментах найбільша – 14%, 19% та 21% українського ринку відповідно. Проте із впровадженням формату Центр Меблів ми стали універсальним меблевим продавцем, суттєво наростивши пропозицію кухонь, меблів на замовлення, а також корпусних та м’яких меблів. І в найближчі роки ми продовжимо збільшувати свою частку ринку в цих сегментах як в оффлайн так і онлайн каналах продажу.
Автор: Олександр Лук’янченко, в.о. директора напрямку «Меблі» компанії Епіцентр К
Читайте також –
Перший в Україні: Епіцентр продаватиме меблі через доповнену реальність