Владислав Цюк, Rocket: Ми організували доставку з магазинів буквально за місяць і це був правильний крок
Head of retail сервісу доставки Rocket про те, як вдалося швидко скористатися новими можливостями, які відкрила коронакриза.
Цей матеріал доступний російською мовою
На початку 2020 року Rocket не планувала доставляти нічого, крім їжі з ресторанів та кафе. Пандемія та різкий стрибок попиту змусили компанію швидко згрупуватись та змінити фокус — тоді доставку з супермаркетів організували практично за один місяць. Зараз бачимо, що цей крок був правильним — товарообіг у retail-сегменті за 2021 рік виріс втричі у порівнянні з 2020-м.
Не дивлячись на те, що основним сервісом Rocket залишається доставка з ресторанів, темп зростання доставки з магазинів наразі є вищим — це щомісячне збільшення на десятки пунктів. Доставка продуктів в Україні дуже швидко набрала обертів, що помітно і за кількістю гравців на ринку dark store, і за поведінкою традиційного рітейлу. Тут можна виділити основні тенденції, які впливають на retail-напрям у Rocket.
Партнерства з торговими мережами: бути delivery-другом
Сучасні користувачі щоразу хотітимуть все більшого — миттєвої доставки, ширшого асортименту, бездоганного сервісу, цілодобової роботи, і все це, звісно, безкоштовно.
Щоб спрогнозувати завтрашню поведінку споживачів, варто глянути на глобальні кейси. Мережа супермаркетів Walmart, наприклад, доставляє замовлення просто до клієнтських холодильників. Вони тестують цей формат вже понад два роки, перевіряючи готовність клієнтів надавати доступ кур’єрам до своїх гаражів та будинків через смарт-замки. Під цей проект вже до кінця цього року Walmart планує найняти додатково 3000 кур’єрів та покрити аудиторію в 30 мільйонів домогосподарств у США.
Це — сьогодення компанії, яка бореться за ринок із таким гігантом, як Amazon. В українському випадку, не всі мережі поки що можуть дозволити собі власну службу доставки. Через п’ять років більшість національних рітейлерів України самостійно запровадять півгодинну доставку продуктів. Але зараз розвивають ринок доставки саме агрегатори, які збільшують відсоток пенетрації онлайн послуг у населення. Агрегатори більш гнучкі та швидкі, що і дозволило першим розвивати онлайн-доставку продуктів.
Щоб залишатися лідерами, необхідно бути інноваційними та формувати нові очікування клієнтів від користування сервісом. Ми за 2021 рік збільшили кількість партнерських мереж в чотири рази, серед них — Novus, Молоко від фермера, Львівська майстерня шоколаду, великий алкогольний блок (Море Пива + Hop Hey, Bottle Drink Market, Zeman, Пивна Лавка, Wine Point). Кількість магазинів, з яких доставляє Rocket, зросла на 550% і я вірю, що таке партнерство дає швидкий і більш стабільний результат для обох сторін.
Нові формати: доставка всього
Із самого початку історії в Rocket хотіли створити super app, де клієнт закриватиме одночасно різні потреби. Тому цілком очевидним кроком є розширення асортименту доставки через нові категорії партнерів: електроніка, аптечні та дитячі товари, зоомагазини, які стануть доступні користувачам Rocket вже найближчим часом.
Проте є й експериментальні формати, де залишається місце для пілотних проектів: так, стартували з доставкою подарункових сертифікатів від One Deal, а цього року плануємо співпрацю із monobank.
Аналітики з Brick Meets Click, прогнозуючи тренди цього року, кажуть, що завдяки digital-інструментам компанії можуть помітити такі “білі плями” у попиті своїх клієнтів і знайти драйвери росту у “гіперлокалізації” — щоправда, я б все ж розцінював такі проекти як ризикові.
Серед нових для себе форматів є й успішний кейс — робота з мережею АЗК ОККО у 29 містах. Наприклад, 19 грудня стало рекордним днем за кількістю замовлень з цієї мережі, стимульоване промоакцією із доставки солодких подарункових наборів.
Топ-6 категорій продуктів, які замовляють у Rocket:
- безалкогольні напої
- снеки
- алкогольні напої
- молочні продукти
- фрукти та овочі
- тютюнові вироби
Експансія: нові території та часові слоти
За рік ми збільшили свою присутність в Україні з 8 міст до 29. Сьогодні Київ залишається лідером за кількістю замовлень доставки продуктів, але видно значне зростання у Дніпрі, Львові, Одесі, Харкові, Запоріжжі та Кривому Розі.
Цього року почали виходити із доставкою продуктів на міжнародний ринок, адже доставка Rocket із ресторанів доступна вже у семи країнах ЄС (Нідерланди, Франція, Португалія, Іспанія, Кіпр, Греція, Угорщина). А от рітейлери (вже більше сотні) підключені поки у п’яти країнах — Кіпр, Нідерланди, Франція, Іспанія та Португалія.
На замовленнях добре позначився і запуск нічної доставки, хоча найбільший попит за добу й досі фіксується у вечірній час — з 18:00 до 21:00. До речі, найбільша кількість замовлень тижня в Україні припадає на неділю, суботу і п’ятницю відповідно.
Маркетинг та колаборації: більше креативу
Їжа вже увійшла у топ-3 категорії серед замовлень із соціальних мереж — разом із fashion та електронікою. Це свідчить лише про те, що вкладати у маркетинг варто у різних каналах одночасно. Так, користуючись вже добре відомою споживачам бренд-платформою Rocket Moments, ми вирішили “спіймати” у креативах саме ті життєві моменти, коли клієнт потребує доставки продуктів. Зазвичай використовуємо різні інструменти: digital (Facebook ads, Google ads); mobile push; акційні вебсайти та додатки (наприклад, Blix), SMM (Instagram, Facebook, Telegram), і звісно, офлайн та PR.
Accenture прогнозує, що обсяг social commerce до 2025-го року зросте втричі, і 62% витрат здійснюватимуть представники міленіалів та покоління Z, як основні користувачі соціальних мереж. Тому я вірю у креатив та маркетингові колаборації брендів, які можуть підсилити одне одного. Так, значну увагу ми почали приділяти роботі з retail та FMCG-партнерами: пропонували доставку “не лише для себе, але й для кота” разом з брендом Sheba від Mars, співпрацювали із Pepsi, створювали арт-об’єкти із мережею Молоко від фермера тощо.
Читайте також –
Михайло Дейнега, Rocket: Ми можемо передбачити, що людина замовить завтра