
Класична, верхівка чи з фісташкова: кращі креативи українських брендів до Великодня


Нарощуючи частку українського ринку, Ашан ледь його не втратив. Як компанія стала збитковою та що планує робити далі.
Цей матеріал доступний російською мовою
Як пише український Forbes, в квітні 2022-го в Україні може стати на два гіпермаркети Ашан менше. Торговельні точки закриються в Запоріжжі та Кривому Розі. Сама компанія заявила, що не закриває, а шукає для своїх гіпермаркетів інші локації, через те, що не вдалося домовитися з орендодавцем. У компанії Arricano, з чиїми ТРЦ Сонячна Галерея та City Mall в Ашан закінчилися контракти, кажуть, що великий формат стає неактуальним. За словами директора з комунікацій Arricano Олени Обухівської, запит на великі супермаркети серед покупців спадає. Це вже не конкурентна перевага. Люди, за її словами, більше купують готову їжу з собою на фуд-кортах, в спеціалізованих крамницях або в “магазинах біля дому”. Проте це не єдині бізнес-проблеми французького рітейлера в Україні. Компанія з 2018 року збиткова, прибуток був лише за три квартали 2021 року.
Перший гіпермаркет Ашан компанія відкрила в Україні в 2008-му й наступні роки активно нарощувала частку ринку. Найбільший стрибок стався в 2017-му, коли Ашан купив девʼять гіпермаркетів Караван. Це обʼєкти загальною площею 58 000 кв. м, що працювали у пʼяти містах, чотири з яких для рітейлера були новими. Також компанії дісталися приміщення дискаунтера Topmart, на місці яких у 2018-му французька мережа запустила новий для себе формат – магазин біля дому “Мій Ашан”.
За 2017–18 роки Ашан відкрив в Україні загалом 16 магазинів, довівши їх кількість до 27-ми. Їхня загальна площа була понад 189 000 кв. м.
Експансія миттєво підняла компанію в лідери серед рітейлерів за сумарною площею. Ашан став третьою мережею за величиною торгівельних площ після АТБ-маркет та Fozzy Group. Швидко зростав і виторг – на 37,2%, до 15,5 млрд грн. Але замість прибутку в 2018-му мережа отримала 904 млн грн збитків. У самій компанії кажуть, що тоді збитки перевалили за мільярд.
В 2019-му рітейлер почав закривати гіпермаркети та поставив експансію на паузу. Першим став обʼєкт у ТРЦ Sky Mall. І це незважаючи на те, що збитки, за даними компанії, скоротилися майже наполовину. Як повідомила CEO Ашан Україна Вікторія Луценко, після купівлі мережі в компанії зосередилися на операційних процесах, щоб вивести придбані магазини на прибутковість.
Мережа Караван виявилася складною покупкою, й до моменту придбання отримувала великі збитки. Тому ціна нарощення частки ринку, за словами засновника і керуючого партнера групи компаній PM Partners Максима Прохорова, виявилася для Ашан високою. 2019 році виторг Ашан в Україні зменшився на 8,3%, до 14,2 млрд грн. Тим часом конкуренти, навпаки, нарощували виторги, а ринок роздрібної торгівлі в Україні збільшився на 19%, до 795,2 млрд грн, підрахували в Держстаті.
У 2020-му рітейлер закрив ще один гіпермаркет у харківському ТРЦ Магелан. У ТРЦ зʼявився новий власник, який вирішив закрити його на ремонт, а для Ашан це означало нові збитки.
Через епідемію COVID-19 та локдауни змінилася логістика покупців. Як пояснили в Ашан, споживачі бажають купувати швидше, тому не дуже хочуть іти у великі торговельні об’єкти. Стали затребувані менші формати – магазини біля дому та мінімаркети. Їх кількість у 2020-му збільшилася майже на чверть – підрахували у GT Partners Ukraine.
У пандемічний 2020-й рік виторг Ашан в Україні скоротився на 0,7%, до 14,1 млрд грн. Його великі за площею магазини заробляють на обороті, у них значно менша середня націнка, ніж у класичного супермаркету, каже провідний експерт Colliers Ukraine з торговельної нерухомості Ігор Заболоцький. Тобто Ашан потрібно значно більше продавати на квадратний метр та обслуговувати більше покупців.
ТРЦ може на місці одного Ашан відкрити два магазини, каже співзасновник компанії з управління комерційною нерухомістю Retаil.Pro Артем Ретін. До того ж французький рітейлер знімає площі за нижчими орендними ставками, ніж інші супермаркети класичного формату. «Прийшов час оптимізації оренди, товару та персоналу, – пояснює Ретін. – І всі стиснулися».
Оптимізацію почав і сам Ашан. Вікторія Луценко, яка очолила рітейлера в 2018 році, каже, що перші 10 років він виконував роль «дистрибʼютора» між постачальником та покупцем, викладаючи максимальний вибір товару на полиці. Цього вже мало і в компанії почали дбати про клієнтський досвід, емоції, освоювати нові формати.
Серед таких нових форматів – мінімаркет Pick Up Point. Його запустили початку 2020-го. Це не лише фізичний магазин площею площею 40 кв. м, а й точка видачі онлайн-замовлень із гіпермаркетів. У них французький гігант також може швидко змінювати асортимент під потреби покупця. «У цьому двосторонньому форматі економія часу клієнта», – пояснює Луценко. Вона каже, що це збільшило кількість покупців, які користуються доставкою онлайн. За її словами, кожен третій клієнт Ашан замовляє товари через інтернет. Найбільше таких замовлень у великих містах.
Минулого року в такому форматі запрацювало 13 точок, а кількість магазинів усіх форматів, за даними GT Partners Ukraine, досягла 40-ка. У 2022-му кількість малих форматів заплановано довести до 50.
Що стосується гіпермаркетів, то від них рітейлер не планує відмовлятися, але конкретних планів щодо їх відкриття поки що немає. У 2022-му Ашан продовжить оновлення старих концептів, відкритих більше 10 років тому. Минулого року розпочалася реновація гіпермаркету в ТРЦ Ocean Plaza у Києві. Цього року почнеться в столичному гіпермаркеті на проспекті Степана Бандери. Змінять не лише їхній зовнішній вигляд, а й внутрішнє наповнення торговельних залів. Мета рітейлера – зробити так, щоб споживач закупився з комфортом та максимально швидко.
Джерело: Forbes
Читайте також –
Ашан Україна: Ми змінимо локації магазинів у Запоріжжі та Кривому Розі, а не підемо з цих міст