Марцін Куксіновіч, Meest Group: Сім субстратегій, які дозволять нам наростити частку ринку
Окрім іншого, Meest хоче встановити по Україні 1300 великих поштоматів поза будинками, та уже проводить пілотний проект із повернення ПДВ при покупках товарів у польських інтернет-магазинах під назвою е-кешбек.
Цей матеріал також доступний російською мовою
Поштовий оператор Meest планує стати міжнародною корпорацією, і до березня 2022 року завершити роботу над трирічною стратегією, яка складатиметься із семи субстратегій. Марцін Куксіновіч, новий CEO Meest Group, розповів в інтерв’ю Forbes у чому полягає суть цієї стратегії. RAU пропонує ознайомитися з ключовими тезами статті.
Першу субстратегію буде підготовлено для компанії Meest International. Я думаю, що ми займаємо третину ринку міжнародної доставки посилок до України. Але Meest International працює не лише на ринку України. Ми працюємо на ринках 44-х країн як логістичний брокер, який може збудувати перевезення між різними країнами світу.
Другу субстратегію буде підготовлено для Meest Ukraine, яка зараз називається Meest Express. Ми хочемо побудувати компанію, яка матиме більшу частку внутрішньоукраїнського ринку посилок, ніж 2–3%, які ми маємо зараз. Хоча для нас дуже важливі не розмір частки ринку, а ефективні операційна та бізнес-модель.
Весь український ринок посилок, внутрішньоукраїнський та міжнародний включно, становить близько 450 млн посилок на рік. Щороку він зростає приблизно на 15–20%, а українці нарощують кількість покупок в українських та іноземних онлайн-магазинах на 40%. Але потенціал для розвитку ще великий. Наприклад, поляки купують в інтернеті утричі більше, ніж українці. У Польщі такі покупки робить 70% населення: приблизно 22 посилки на рік. В Україні – 7 посилок на рік.
Я думаю, що з 450 млн посилок, 90% припадає на внутрішньоукраїнський ринок. Найбільшу частку з 75% займають посилки з українських інтернет-магазинів, включно з 35% із великих платформ або маркетплейсів. Ще приблизно 5% внутрішньоукраїнського ринку посилок припадає на посилки між приватними особами, 10% – на посилки між компаніями, наприклад, пересилання документів.
Таким чином, на міжнародні посилки, також з іноземних порталів або від приватних осіб, припадає близько 10%. За нашими підрахунками, ми займаємо третину цього ринку, тобто близько 13 млн посилок на рік, і 3% на ринку внутрішньоукраїнської доставки посилок, тобто ще близько 12 млн посилок.
Ми працюватимемо над завоюванням ринку за допомогою розвитку мережі поштоматів. Наразі у нас близько 1300 поштоматів. Але ця цифра мало про що говорить. Наприклад, у Польщі 16 000 поштоматів. А в Україні лише одна Нова пошта має їх понад 11 000.
Тому, якщо ми міряємось кількістю поштоматів, то давайте уточнювати, скільки в них комірок. Як я розумію, у поштоматах Нова пошта їх у середньому 24–25. Крім того, вони ставлять поштомати у підʼїздах, де обмежений доступ – туди можуть потрапити лише мешканці цього підʼїзду. Водночас у Польщі, як правило, всі поштомати стоять на вулицях і мають мінімальну кількість комірок 100–150.
У підсумку, в Україні курʼєри можуть доставити 100–150 посилок на день, а в Польщі – 1000. Тобто витрати на доставку однієї посилки в Україні у шість – десять разів вищі, ніж у Польщі. У Польщі витрати на доставку однієї посилки через поштомати не перевищують 1 гривні.
Тому ми хочемо почати встановлювати великі поштомати. Вже наступного року плануємо поставити 1300 таких поштоматів. Вони стоятимуть поза будинками, тобто до них буде вільний доступ будь-якому клієнту.
Одним із елементів завоювання ринку буде наша третя субстратегія. Вона буде розроблена для e-Meest, яка займається функцією e-shopping. Можливо, це буде портал, де можна купувати товари із закордонних інтернет-магазинів, які Meest зможе пересилати покупцям. Тобто клієнтам не треба буде самостійно шукати інтернет-магазини, а потім товари у них.
Незабаром ми хочемо запропонувати покупцям нову послугу – зниження ціни за допомогою повернення ПДВ за умови придбання товарів в іноземних інтернет-магазинах. Зараз ми проводимо пілотний проект із повернення ПДВ при покупках товарів на польських сайтах під назвою е-кешбек. У Польщі ПДВ становить 18%. Ми братимемо невеликий відсоток за цю послугу.
Четверта субстратегія Meest Cargo – це пересилання товарів B2B, тобто перевезення товарів від бізнесу до бізнесу палетами.
Пʼята субстратегія – пересилання посилок між приватними особами, наприклад, від української діаспори в Україну.
Шоста субстратегія – грошові перекази між банківськими картками. Незабаром ми перейменуємо цю послугу з Perekaz24 на MeestPay. Нещодавно вже розширили кількість валют до 12.
Сьома субстратегія – розвиток інфраструктури Meest. Ми плануємо автоматизувати сортувальні центри.
Читайте також –
Андрій Сук, Meest: Міфи і реальність про зручність поштоматів