Вадим Щичко, засновник Оптика 1st: Наростимо мережу до 500 магазинів в Україні за 2023 рік

Вадим Щичко, засновник Оптика 1st: Наростимо мережу до 500 магазинів в Україні за 2023 рік

06.12.2021 08:30
  1901
rau

Засновник мережі магазинів Оптика 1st Вадим Щичко про розвиток за принципом пасивної франшизи, перші магазини у Варшаві і амбіції підкорити світ.

Цей текст доступний також російською мовою

Компанія Оптика 1st успішно працює з 2016 року і за цей час виросла до більш ніж 200 магазинів в різних куточках України. У жовтні 2021-го рітейлер також почав освоєння польського ринку. В інтерв’ю RAU засновник Оптика 1st Вадим Щичко розповів про те, як розвиває найбільшу в країні мережу оптик і яку експансію планує на західні ринки.

Активна “пасивна франшиза”

– З чого все почалося?

– Все почалося з офтальмологічної клініки «Зірочка» в Дніпрі. Пізніше відкрив клініки в Києві в Кривому Розі під брендом “Офлальмологія 1st” після чого зайнявся розвитком оптик. Перший магазин відкрив 15 січня 2016 року в Дніпрі і за перший рік роботи довів мережу до семи торгових точок. Спочатку намагався запустити активну франшизу, але жодної не продав. Мені здається, що під активну франшизу потрібно створювати керуючу школу, яка буде навчати людей, оскільки складно донести всі операційні моменти новій людині. Тому вибрав модель пасивної франшизи і приступив до пошуку інвестицій.

– Як працює ця модель?

– Якщо в активній франшизі управлінням бізнесу (від закупівель до продажів) займається власник, то в пасивній – ми надаємо консультації ФОП, які працюють в окремих магазинах. Помилки, зроблені мною до масштабування мережі, в пасивній франшизі вже враховані.

Що саме стало відправною точкою зростання для мережі?

– Те, що бізнесом займаюся особисто я. У мене є працездатна модель, яка показує хороші результати. І приватний підприємець заробляє, з яким співпрацюємо, і після окупності об’єкта починаю заробляти і я.

Яка сума інвестицій в один магазин?

– Інвестор вкладає $33 000 – 40 000 в одну оптику.

Скільки зараз в цілому магазинів в мережі?

– 237 оптик в Україні, ще 2 – у Польщі.

Оцінювали, яку частку ринку оптик може займати Оптика 1st з такою кількістю магазинів в Україні?

– Ми лідируємо за кількістю магазинів в Україні. Значну частку займає Люксоптика, але вона вже працює 27 років на ринку. Вважаю, що порівнювати нас не зовсім правильно, у нас трохи інший сегмент покупців. Є ще близько 40 магазинів Fielmann. Але з урахуванням одиночних оптик, оцінити частку ринку складно. Я завжди виступаю за здорову конкуренцію.

Скільки у вас власних магазинів і скільки працюють по франшизі?

– 10 магазинів – власних, решта – по франшизі.

Ваші магазини охоплюють всю Україну?

– До кінця 2021 року будемо присутні в 150-ти містах України.

Які середні площі магазинів Optika 1st?

– В середньому 30-100 кв. м, але, як правило, у великих торгових точках всю квадратуру не задіємо. В ідеалі для нас – це 50 кв. м.

Віддаєте перевагу локаціям в стріті чи торгові центри також розглядаєте?

– Мені виключно подобається стріт. Я працював у торгових центрах, і мені не сподобалося. Не виключено, що після ковідної історії в Україні ми будемо туди заходити, але це буде точно не раніше, ніж через рік. А може, вигідніше буде розвиватися в Європі.

Польський вектор

– В яких містах Польщі ви відкрили перші магазини?

– Обидва магазини знаходяться у Варшаві.

– Чому вирішили виходити саме на цей ринок?

– Мені здається, що ми дуже близькі за ментальністю з поляками. Наприклад, у Словаччині мені було б складніше починати бізнес через бар’єр спілкування. У Польщі працюють і проживають багато українців.

Як ви оцінюєте конкуренцію на польському ринку?

– Вона, насправді, ідентична з українською, якщо брати статистику за кількістю оптик. У Польщі теж є преміум мережа, як у нас Люксоптика, і багато одиночних магазинів. Але в Польщі у мене інша стратегія розвитку. Якщо в Україні я починав з маленьких міст, потім відкривався у великих, то в Польщі все навпаки. У них своя домашня ментальність: якби я відкрився в маленькому містечку, вони б мене не помітили. У Польщі я хочу відкритися спочатку у великих містах, зарекомендувати себе, закріпитися, а далі спускатися в більш дрібні міста з меншою кількістю населення. Хочу, щоб до того моменту Оптику 1st вже впізнавали.

– Як аналізуєте ринок? Працюєте з польськими консультантами з цих питань?

– Всі рішення приймаються особисто мною. У мене є правило – скільки б порадників не з’являлося, ти повинен зробити вибір сам, і який би він не був, він буде правильний, тому що він твій. Якщо ми допустили помилку, ми за неї заплатимо відповідну ціну, але при цьому навчимося і постараємося таких помилок більше не робити.

– Ви задоволені першими результатами роботи на польському ринку?

– Працюємо тільки другий тиждень, складно поки аналізувати. Але вже зіткнувся з ментальністю, що українців тут не дуже люблять. Є проблема з персоналом і потрібно більше часу, ніж в Україні, щоб її вирішити. Тому частину персоналу будемо перевозити з України, щоб вони працювали в парі з поляками. Сподіваюся українцями влити в польський бізнес енергії. Потенціал для масштабування бачу, але не швидкісний.

– Чи не виникає проблем з логістикою?

– Ми повністю працюємо на польському товарі. Тут дуже багато лояльних постачальників з якісним товаром.

– Змінювали позиціонування або назву свого бренду в Польщі?

– Ні, фірмовий стиль, цінова група товарів і викладка максимально ідентичні українським. Хочу зберегти назву незалежно від того, в якій точці світу магазин знаходиться.

– Інші країни розглядаєте для відкриття своїх магазинів?

– Не хочу заздалегідь прогнозувати. Якщо в Польщі у мене були знайомі, то, наприклад, в Чехії та Словаччині таких немає. Потрібно буде все проаналізувати, враховуючи фінансові та трудові витрати. Але я планую відкрити по два магазини в 11-ти країнах і потім розвиватися в тих з них, де бізнес піде краще.

Великі амбіції

– Наскільки змінився товарообіг мережі порівняно з 2020 роком?

– Некоректно буде порівнювати, тому що в кінці 2020 року у нас було 38 магазинів. За рік відкрили 200 торгових точок. Щомісяця цифра змінюється колосально.

– Вибухове зростання мережі не вплинуло на якість?

– Не скажу, щоб сильно, але якість ми втратили. Тому створили свою школу, яка займається навчанням. Зараз у нас 1700 людей в штаті, відкрито 158 вакансій. Є якісь моменти, але головне, що ми їх бачимо, розуміємо і знаємо як їх вирішити.

Який середній термін окупності однієї торгової точки Оптика 1st?

– В середньому два роки, але є магазини, які окупилися за 17 місяців.

Крім розширення мережі і виходу на зарубіжні ринки, над чим ще плануєте працювати в найближчому майбутньому?

– Швидше за все, почну масштабування офтальмологічних клінік. Але тут також є обмежувачі зростання: не так легко буде знайти медиків з відповідною спеціалізацією. А ось продавати будь-які додаткові медичні товари в оптиках не планую. Якщо це магазин техніки, то в ньому все повинно бути пов’язано з технікою та електронікою, якщо оптики – то тільки пов’язане з оптикою. Інакше магазин перетворюється на ринок.

Як вдалося бурхливо розвиватися в період пандемії коронавірусу?

– Якщо перші локдауни ми пройшли добре, то останній карантин нас пристойно загальмував. Працювати ми можемо, але є багато державних обмежувальних факторів для клієнтів, які навіть не можуть до нас зайти. Нам доводиться пояснювати співробітникам, що не маємо права з ними працювати, поки у них не буде сертифіката вакцинації від COVID-19 або ПЛР-тесту. Хтось йде і робить, а хтось звільняється. Іноді дуже хороші співробітники. Насправді це дуже сумно, оскільки наші навчені співробітники просто йдуть працювати в інші оптики, які не дотримуються всіх цих вимог.

Я не знаю, як інші бізнеси працюють, але у мене в мережі щодня проходить по 30 перевірок на предмет дотримання антикоронавірусних вимог.

Якщо під час першого і другого карантину ми отримували певні знижки на оренду, то зараз, працюючи в «червоній зоні», такого вже немає. Якщо і є поодинокі випадки, то це знижка на оренду на рівні 20-30% не більше одного місяця.

Які ще цілі ставите перед собою на наступний рік?

– Покрити повністю Україну, відкривши 500 магазинів. Якщо будуть хороші локації, будемо швидко розвиватися, якщо не буде, швидше за все будемо перемикатися на Польщу. Я прийняв рішення переїхати до Варшави, щоб запускати і контролювати магазини особисто. Що стосується України, то відкриваючи свої магазини в маленьких містах, ми вирішуємо величезну проблему з діагностикою зору, адже там просто немає такої можливості. Вважаємо це своєю соціальною місією.

Читайте також –

Оманлива легкість: 10 причин, чому українським рітейлерам не вдається закріпитися в Польщі


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку