Кейс від K.Hartwall: як поєднання мерчандайзингу та логістики може знизити витрати на обслуговування і збільшити продажі

Кейс від K.Hartwall: як поєднання мерчандайзингу та логістики може знизити витрати на обслуговування і збільшити продажі

06.10.2021 08:00
  1001
Костянтин Симоненко

Представники компанії K.Hartwall – провідної міжнародної компанії в сфері інновацій та логістичної ефективності, розповіли про нові рішення і новітне обладнання, які, зокрема, допоможуть скоротити витрати в логістиці напоїв мінімум на 25%.

Цей матеріал доступний російською мовою

В ході організованого RAU вебінару з логістики в роздробі «Ефективність логістики через інновації» керівник напрямку Retail K.Hartwall Стефан Лінд, менеджер з продажу напоїв в країнах Сходу K.Hartwall Геррік Рамберг представили нові способи транспортування товарів від виробничих ліній у рітейл і склади, інноваційні рішення компанії K.Hartwall для рітейлу та виробників (Foldia від K.Hartwall і ін.).

У свою чергу директор департаменту логістики компанії Varus Юрій Поєнко поділився першим досвідом застосування новинок. RAU пропонує ознайомитися з основними тезами.

Інноваційне рішення

Найбільша частина витрат рітейлера при транспортуванні товару припадає на останні 50 метрів шляху від розподільного центру до магазинної полиці. Це пов’язано з операціями з вивантаження, переміщення, розпакування і нарешті розстановці продукції в торговому залі. Саме тут криються можливості для скорочення трудових, часових та інших витрат. Причому в комплексі, а не за рахунок оптимізації якоїсь однієї операції.

Фахівці K.Hartwall запропонували знизити операційні витрати на логістику за рахунок використання спеціальних пристроїв Merchandising units and Displays (MU/Displays). Вони являють собою заздалегідь заповнені товаром «полиці на колесах», які можна легко транспортувати і встановлювати прямо в торговому залі. Ще їх називають Eurodolly (дослівно – євровізок).

Вони підходять для широкого спектру товарів FMCG, таких як продукти харчування, напої, кондитерські вироби, електричні прилади, миючі засоби та предмети домашнього вжитку.

Логістика, об’єднана з мерчандайзингом, дозволяє скоротити витрати і збільшити продажі, а також полегшити логістику останньої милі. Це дозволяє збільшити пропускну здатність по всій логістичному ланцюжку.

Правильна уніфікація дозволяє в ідеалі завантажити товар в таку візок прямо на фабриці або в розподільному центрі і довезти до магазину, а потім відразу ж викотити в торговий зал без додаткових трудовитрат.

Крім спрощеної логістики та зниження витрат ці пристрої дають можливість привернути увагу покупця.

Вплив на покупця

Бренди та рітейлери можуть наносити на стенди з товаром або своє лого, або повідомляти про концепції бренду або локальні рекламні акції.

Креативні концепції грають важливу роль в ефективній демонстрації продуктів та залученні нових груп споживачів. Брендування дозволяє привернути увагу споживачів і збільшити продажі.

Використання візків для демонстрації товару дозволяє швидко розміщувати їх в торговому залі і при необхідності легко змінювати конфігурацію. Хороша видимість і доступ до продукції, а також безпеку розташування товару на таких дисплеях вже оцінили покупці. Як показує практика, при правильному розташуванні товару в торговому залі продажі можуть вирости до 400%.

Кожен такий візок може вміщати в себе чверть або половину стандартної палети. Може використовуватися картонна упаковка (наприклад, для викладки чіпсів). Це дуже зручно для обробки товару всередині магазину.

Одна людина легко може керувати переміщенням товару вагою до 500 кг. Виходячи з досвіду використання в K.Hartwall, на один візок в чверть палети поміщається 160-180 кг товару.

Як правило, юніти розміром у пів-палети використовуються для викладки кормів для тварин, молочної продукції і т.п. Наприклад, у Фінляндії 96% молочки представлено саме на таких візках або піддонах.

Основні переваги

На збільшення продажів впливають у першу чергу такі фактори:

  • Швидке й ефективне поповнення
  • Мінімізувати можливість відсутності товару на складі
  • Менше зусиль по обробці товару в магазині
  • Хороша видимість і легкий доступ до продукту

Також використання євровізків дозволяє знизити експлуатаційні витрати за рахунок зменшення кількості вторинної упаковки та термозбіжної плівки. До того ж таке сміття йде з торгового залу і залишається на РЦ. Зводяться до мінімуму ручні операції і ризики пошкодження продукту й одночасно з’являється можливість впровадити автоматизовану обробку вантажів по всьому логістичному ланцюжку.

Треба відзначити, на етапі транспортування немає прямого впливу нових пристроїв на ефективність перевезень. Так само, як і палети, візки закріплюються в кузові вантажних машин. Не потрібно ніякого додаткового обладнання типу вилочного навантажувача і т.п.

Поетапна реалізація

Фахівці K.Hartwall рекомендують починати з малого, поступово рухаючись від магазину вгору по логістичному ланцюжку.

  1. Можна вибрати пілотні магазини для випробувань. Або купити візки і використовувати їх на складі магазину, щоб проаналізувати економію на потоці товарів. Потім можна переходити на рівень вище і розширювати число магазинів.
  2. У міру збільшення використання обсягів візків, перемістіть виробництво попередньо заповнених юнітів в РЦ або в 3PL компанію, яка займеться перепакуванням. Тоді можна починати доставляти готові блоки з РЦ в магазини.
  3. На останньому етапі можна вирішити питання отримання продукції на візках прямо від виробника та доставити готові вироби в РЦ і далі в магазини. Головне починати з невеликих обсягів і розширювати в міру освоєння нової техніки поставок.

Назад візки йдуть або одразу виробнику або логістичному оператору. Деякі рітейлери мають свій парк візків. Це залежить від рішення самої компанії. Треба розглядати різні моделі і вибирати найбільш підходящу.

Є різні способи. У Фінляндії, наприклад, асоціація виробників напоїв збирає депозити і далі по ланцюжку розподіляє тару і збирає її. У Центральній Європі більше застосовується схема з використанням 3PL перепаковщиків. В Австралії та Європі є пулінгові компанії, які забезпечують циркуляцію транспортної тари в межах обмеженого кола компаній (пулу). Використання якоїсь схеми або їх комбінація залежить також від виду продукції, що перевозиться (молочка, напої або побутова хімія, наприклад).

Перший досвід в Україні

Супермаркети Varus стали першопрохідцями в тестуванні нових моделей. Як зазначає директор департаменту логістики Varus Юрій Поєнко, компанія володіє РЦ в трьох містах (Київ, Дніпро, Кривий Ріг) і 90% товарів мережі проходить через ці РЦ. Більше 150-ти машин щодня розвозять товар по 111-ти супермаркетах в 25-ти містах України.

Рітейлер давно користується рішеннями від K.Hartwall, зокрема, перші поставки товару в рол-контейнерах (roll cage) почалися в 2018 році. Що дозволило зменшити трудовитрати на 20-30%, а логістичні витрати – на 10,2%. Приблизно 50% магазинів мережі тепер весь товар доставляють саме в таких контейнерах.

Однак, при настанні високого сезону споживання напоїв і снеків виявилися проблеми. Багато мереж стали відкривати останнім часом магазини малого формату. Не стала винятком і Varus мережа з магазинами формату to Go площею до 100 кв. м.

Кожне з цих приміщень має свої обмеження як по під’їзду транспорту, так і в торговому залі. У періоди великої реалізації напоїв і снеків доставки одного піддону (або ролл-контейнера) в день виявлялося недостатньо.

У деяких магазинах велика частина вигоди від використання roll-cage зводилася нанівець через необхідність перевантажувати товар з контейнерів в менші ємності і складати товар у залі на палетах. Що збільшувало часові та трудові витрати персоналу на обробку товару і порушувало ланцюжок «автомобіль – торговий зал».

Для магазинів торгова площа – найцінніше, а стандартний європіддон при палетному викладенні (коли упаковки з одним товаром складені одна на одну) – занадто велика розкіш для маленького магазина.

Тому взялися тестувати нові рішення від K.Hartwall. Поки цей проект на самому початку, але в компанії бачать в цьому велику перспективу. У мережі Varus тестують євровізки ємністю в чверть палети. Комплектація товару поки відбувається, як і з roll cage, але без автоматизації процесів.

Хороші перспективи

Вже зараз можна відзначити легкість операцій навантаження-вивантаження товару на таких візках. Їх розмір дозволяє легко «пройти» по коридорах і проходах, що актуально для невеликих магазинів, які відкриваються в різних приміщеннях. А при необхідності візок з товаром може бути легко пересунутий – на відміну від палети, що стоїть в проході.

«Поки ми не вивчали питання впливу цього технічного рішення на продажі. У наявності економія трудовитрат на розстановку товару в магазині, а людський ресурс в Україні – самий дефіцитний. В майбутньому ми, можливо, переглянемо конфігурацію використовуваних візків, оскільки їх вибір досить великий», – каже Юрій Поєнко.

Переглянуть і планограми (палетної викладки) в магазинах, щоб виставляти товар в євровізках, що спричинить зміну бізнес-процесів викладки товарів в магазинах. На великих складах оптимізація можлива тільки в частині зниження трудовитрат на комплектацію замовлень магазинів. Обов’язково також буде проведено аналіз впливу нових стандартів викладки на збільшення продажів.

Поки товар приходить від виробника на піддонах на РЦ. Для відправки в магазин з піддону товар перекладають на Eurodolly.

У той же час найбільш помітний і значимий ефект дасть впровадження обладнання Eurodolly в ланцюжок поставок від виробника/постачальника в роздрібну мережу: тоді станеться об’єднання зусиль виробника, постачальника товару і роздрібної мережі. В майбутньому це може сильно полегшити роботу всього ланцюжка поставок, якщо товар відразу буде приходити на РЦ або склад магазину, розфасований у євровізки.

Читайте також –

Довезти з вигодою: як Varus оптимізував свою логістику


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку