Бізнес зі спільною точкою зору: як мережа “Оптика 1st” змогла відкрити більше 140 магазинів за два роки
«Оптика 1st» за допомогою моделі пасивної франшизи змогла побудувати розгалужену мережу, істотно збільшити виторг, залучити понад 100 інвесторів та розпочати експансію у сусідні країни.
Цей матеріал також доступний російською мовою
Обсяги українського ринку оптики, за оцінкою Proсonsulting, склали 6,5 млрд грн у 2020 році, а у 2021 році, за їх прогнозами, він збільшиться до 7,3 млрд грн. Мета Вадима Щичка, заснованика мережі “Оптика 1st”, наростити частку своєї компанії на ринку до 10%, або у 20 разів порівняно з 2020 роком.
Forbes.ua у своєму матеріалі розповів, як формувалась мережа цієї оптики, чому родичі не завжди стають надійними діловими партнерами, як модель пасивної франшизи допомогла розвинути цей бізнес в Україні і слугувати стимулом для виходу на зарубіжні ринки. RAU пропонує найцікавіші фрагменти цієї публікації.
Своя сорочка ближче до тіла
Вадиму Щичко було 29 років, коли він відкрив у Дніпрі першу точку з продажу окулярів. «Людям завжди потрібна буде лікарська допомога», — пояснює він свою логіку. На закупівлю товару й обладнання для діагностики підприємець витратив близько $40 000.
Акцент був зроблений на ніші недорогих окулярів і лінз, до якої ще не прийшли сильні мережеві гравці, а ринок здебільшого представляє розрізнений рітейл, де продається багато неякісного товару. «Оптика 1st» із середнім чеком близько 2000 грн конкурує в ніші «середній мінус». Бізнес-модель передбачає не тільки продаж окулярів, але і діагностику зору. У кожному магазині обладнаний кабінет, де приймає професійний офтальмолог.
Лінзи для «Оптики 1st» закуповувалися в Європі, оправи, виготовлені за індивідуальним замовленням, — у Китаї. «У нас своя комплектація, колеровка і дизайн — стандартні китайські оправи не підходять для словʼянських облич», — пояснює Щичко.
Магазин почав приносити операційний прибуток через кілька місяців роботи. Щоб збільшити кількість точок, Щичко запропонував увійти в бізнес родичам. Завдяки додатковому фінансуванню за три роки «Оптика 1st» відкрила в Дніпрі ще шість магазинів і офтальмологічну клініку.
Інвестори були не дуже задоволені. «Деяким здалося мало щомісячних виплат з прибутку, і вони зажадали додатковий відсоток на капітал», — згадує Щичко. У 2019 році він перекредитувався і викупив частки родичів за 10 млн грн. «По кредиту залишилося виплатити 6 млн, — говорить Щичко. — Це був жорсткий урок. Розраховувати можна тільки на себе».
Мультиплікаційний ефект
Масштабувати бізнес Щичко вирішив за допомогою класичної франшизи з 5% роялті. Підприємець зустрічався з потенційними франчайзі, але справа не йшла — мало хто хотів розбиратися в тонкощах медичного бізнесу. Він швидко охолов до ідеї, розсудивши, що доведеться цілодобово консультувати партнерів, розжовуючи деталі процесів.
Більш перспективною виявилася модель пасивної франшизи. Сума інвестицій в один магазин — $40 тис. Основна частина витрат: оренда приміщення, закупівля обладнання, оргтехніки, а також витрати на ремонтні роботи і товарні запаси. Прогнозна окупність магазину 2-2,5 року. Інвестор отримує весь чистий прибуток до моменту окупності, після вона розподіляється 50/50. «Моє завдання якомога швидше вивести магазин на окупність, щоб вступити в дольову участь 50 на 50», — каже Щичко. Поки таких магазинів немає.
Інвестор не бере участі в операційному управлінні. Цим централізовано займається керівна компанія «Оптика 1st» у Дніпрі зі штатом в 120 осіб. На її утримання йде 5% обігу мережі.
Першого франчайзі Щичко знайшов через друзів. Точка відкрилася в серпні 2019 року. За два роки мережа розрослася до 141 магазинів у 83-х містах. У 2020 році виторг мережі склав 36 млн грн ($1,3 млн). За сім місяців 2021 року він зріс утричі до 116 млн грн ($4,3 млн). У мережі понад 100 інвесторів, які вклали в її розвиток, за оцінкою Щичка, близько $7 млн. До відкриття готуються ще 37 точок. Одна з причин вибухового зростання, на його думку, — дефіцит пасивних франшиз у сегменті до $50 000.
Засновник IT-компанії Netpeak Group Артем Бородатюк інвестував $200 000 у пʼять «Оптик 1st». Кожна приносить йому в середньому $1500 на місяць. «У мене виходить прибутковість 3%, а іноді 4% на місяць. Це дуже високий показник рентабельності інвестицій, — каже він. — У нерухомості хорошим відсотком можна назвати 1-1,5%». Після того, як інвестиція окупиться, Бородатюк розраховує на прибутковість в 1,5% на місяць. «Якщо налагодити маркетинг і онлайн-продажі, можна отримувати більше», — говорить він.
Для бізнесмена з Рівненської області Олександра Грицеєвича «Оптика 1st» розвиває вісім магазинів на південному сході України. Сума інвестицій — $320 000. Чи виправдалися очікування? «У липні 2020 року ми відкрили точку в Кривому Розі, і з першого місяця вона вийшла в плюс», — говорить він. Фінансові показники Грицеєвич не розкриває, але впевнений, що окупить інвестиції швидше, ніж за 2,5 роки.
Інвестиції в «країну торгівельних центрів»
Крім Дніпра, Щичко відкрив офтальмологічні клініки в Кривому Розі та Києві. З 2022 року планує масштабувати їх по уже випробуваній схемі та сподівається, що оптики будуть генерувати потік клієнтів для клінік.
У вересні 2021 року Щичко відкриває першу оптику і майстерню по виправленню окуляр у Варшаві. Бізнесмен інвестує в проект $70 000. Ставку робить на спальні райони, де мало розвинений вуличний рітейл.
За його словами, Польща — країна торгівельних центрів: люди звикли все купувати там. «Але як показав карантин, багато людей не бажають їздити в торгові центри, їм зручніше спуститися у магазин», — говорить він.
Цього року мережі, які продають діоптричні окуляри, контактні лінзи та супутні товари вперше беруть участь в конкурсі “Рітейлер року” у рамках щорічної премії RAU AWARDS. Проголосувати за своїх фаворитів конкурсу можна до 21 серпня за посиланням
Читайте також –