
Дискаунтери під тиском: управління з питань конкуренції та ринків (CMA) Великої Британії розглядає можливість запровадження обмежень для Aldi та Lidl


Ельдар Нагорний, Олена Яковенко, Олена Обухівська, Камілла Костенко та інші експерти про те, які цифрові тренди в маркетингу будуть правити бал в 2021 році.
Цей текст доступний також російською мовою
Поганий той маркетолог, який не прагне бути першим на ринку. У цифрову епоху такий шанс випадає кожному – поглянути хоча б на топ найпопулярніших блогерів в Instagram і TikTok. Секрет успіху? Контент! І вірне дотримання діджитал-трендів. Цей же принцип діє для рітейл-компаній. Скільки картинок про знижки в магазинах не публікуй, а всенародної любові і визнання це не принесе. Так як же бути кращим в SMM і дижитал-маркетингу в цілому в 2021 році — своєю думкою з читачами RAU поділилися українські експерти.
Як не дивно, сьогодні тренди соцмереж розділилися на два великих напрямки: очевидні і не такі вже явні, неформальні.
До очевидних варто зарахувати тренд на відео, онлайн-конференції та візуальну складову. Зростання популярності форматів TikTok задає тон всьому контенту і в інших соцмережах. Безумовно продовжиться бум Stories і це, як не парадоксально, призведе до падіння їх ефективності. Поєднання зараз Stories і платної реклами є основною стратегією успіху в просуванні в Instagram і Facebook. Але при зростанні кількості Stories в стрічці – будуть падати їх перегляди. Аж до введення інтелектуальної видачі для них, як зараз для звичайних постів. А це знищить їх виняткову ефективність.
Youtube продовжить наповнюватися україномовним контентом, тут триває бум тематичних і галузевих новин, а також особистих блогів. Ще один тренд на найближчі роки – доповнена реальність. Популярність різних анімованих і інтерактивних масок та ігор в соцмережах буде зростати, і їх все більше будуть використовувати великі бренди в своєму промо.
Що ж стосується трендів неочевидних, то вони лежать в області свободи слова, контролю за поширенням фейків і взагалі системи безпеки найбільших соціальних мереж у світі. Історія з блокуванням Трампа в черговий раз показала майже безмежну владу корпорацій над інформаційним простором. Влада, яка і не снилася сучасним ЗМІ.
1. Digital в цілому і SMM зокрема правлять бал
Локдаун і коронавірус простимулювали зростання онлайн-продажів практично у всіх категоріях. Навіть консервативні компанії, які скептично ставилися до торгівлі в інтернеті і робили ставку на традиційний формат, в період карантину змушені були звернути свій погляд на digital. Омніканальність для рітейлера вже не просто стандарт, а життєва необхідність. Офлайн і онлайн повинні інтегруватися один в одного і працювати злагоджено, бесшовно, максимально зручно.
2. Штучний інтелект на службі рітейлу
Повсюдне впровадження ШІ – тренд останніх років. Згідно з прогнозами Research & Markets, через три роки витрати рітейлерів на ШІ-рішення складуть $5 млрд, а через 15 років їх застосування призведе до зростання прибутковості на 60%.
Так, Mazda на честь запуску своєї нової моделі CX-5 використовувала суперкомп’ютер IBM Watson для пошуку інфлюінсерів. ШІ склав список блогерів, аналізуючи їх публікації в соціальних мережах. І вибрав найбільш релевантних і відповідних цінностям бренду. А роздрібний продавець нижньої білизни Cosabella поміняв своє інтернет-агентство на DMP-платформу “Альберт”. AI взяв на себе розробку всієї маркетингової активності компанії в соціальних мережах. За підсумком клікабельність банерів збільшилася на 50%, клієнтська база на 30%, а загальна рентабельність маркетингових кампаній зросла втричі.
3. Доповнена і віртуальна реальність вже тут
Про AR я писала ще в кінці 2018. Але тоді інструмент сприймався скоріше як дорога іграшка. Зараз маски і фільтри є практично у всіх. Однак, деякі бренди йдуть далі і впроваджують більш креативні і складні механіки.
Так, Uber Eats India розробив спеціальну AR-гру в stories. Користувачеві необхідно було провести водія Uber через місто, моргаючи при вигляді зелених будівель і заробляючи за це очки. Кампанія мала величезний успіх, близько 1 млн осіб взяло участь в активації, а кращий гравець отримав безкоштовну доставку їжі на весь рік з лімітом в $1500. Michael Kors за допомогою доповненої реальності пропонує користувачам в Facebook приміряти сонячні окуляри, а Sephora – нанести віртуальний макіяж. Star Wars, Stranger Things, Pizza Hut і Taco Bell також успішно використовують свої власні фільтри AR в рамках різних рекламних кампаній.
4. Сама швидкозростаюча соцмережа в світі як і раніше набирає обертів
У 2021 році очікується сплеск популярності TikTok в Україні. Все тому, що зараз соцмережа тестує функціонал рекламного кабінету і найближчим часом для українських брендів буде доступна реклама в стрічці, банера при вході в додаток, 2D і 3D лінзи, а також хештег-челенджі. А ще аудиторія програми динамічно зростає і дорослішає, що також на руку багатьом брендам.
5. Революція покоління Z
Гряде революція покоління Z – таку заяву зробив Bank of America на основі своїх досліджень. Вже зараз зумери складають третину населення всього світу і їх платоспроможність з кожним роком зростає. Вони народилися зі смартфоном в руці, стали зірками TikTok і Youtube, і розбираються в програмуванні ще до закінчення школи. Більш соціально свідомі, більш економні і більш незалежні – покоління Z дуже сильно відрізняється від міленіалів. Рітейлерам прямо зараз варто задуматися, що і як поміняти в своїй комунікації, щоб стати своїм для цієї непростої аудиторії.
6. Мода на натуральність і природність
Користувачі соціальних мереж втомилися від штучно-глянцевої картинки. Фільтри і відфотошоплені фотографії, пафос і успішний успіх – все це в минулому.
Зарубіжні бренди “топлять” за чесність, відмовляються від ретушування і запрошують в якості моделей жінок з нестандартною фігурою і зовнішністю. Так, навесні 2020-го Dolce & Gabbana вперше задіяв плюс-сайз моделей для просування своєї нової колекції, а Gucci опублікував у своєму Instagram-акаунті рекламну кампанію з моделлю з синдромом Дауна. Менше фальші, більше життя – ось один з головних принципів комунікації останнього часу.
2020-й продемонстрував вимушений бум онлайну у всіх вимірах: зростання проникнення інтернету і соціальних мереж, активізація авторського користувацького контенту. Аудиторія Instagram і TikTok різко “подорослішала”, а Telegram отримав новий імпульс. Telegram-канали часом більше читають, ніж новинні сайти.
Був період, коли користувачів дратували нові налаштування та обмеження Facebook. Однак Facebook в Україні залишається феноменальною мережею для розвитку комерційних і персональних брендів.
Найочевидніший тренд в діджиталі – це звернення уваги більше на себе, ніж на інших. Людей об’єднує гумор, позитив та спільні теми за інтересами – хобі, виховання дітей, приготування їжі, тренування тощо. Думаю, що 2021 рік знаменуватиметься появою нових якісних суспільних меседжів, нових актуальних смислів і нових комунікаційних стандартів. Це і буде складати цінність. А майданчик для розміщення завжди знайдеться в діджиталі.
Тренди в SMM, як і в інших сферах, формуються всупереч. Тобто, на зміну тому, чого було занадто багато, приходить протилежне. Наприклад, рясна кольорокорекція фото змінилася природністю, однотипні Flat Lay – креативними розкладками.
Естетика врятує світ. 2020-й дав нам безцінний урок: ми навчилися цінувати момент, знаходити прекрасне в простих речах. Ця філософія знайшла відображення і в соцмережах. Вона виражається в естетичних фото, з акцентом на деталі; в атмосферних відео, які передають настрій. Беріть на замітку, складаючи SMM-стратегію на наступний рік, і збільште бюджет на продакшн якісного контенту.
Близькість з аудиторією. SMM – це завжди про двосторонні комунікації. Хоча цей момент часто упускають, вважаючи, що досить постити красивий контент і запускати промо. Головне пам’ятати: люди купують у людей. Важливо показувати тих, хто стоїть за бізнесом, хто створює його, вкладає душу і ресурс.
Показуйте в постах і Stories свою команду, себе, як керівника або власника. Це зближує з потенційним покупцем і тоді він з великою довірою купує. Просування бізнесу через особистий бренд власника – також тренд і приносить хороші плоди. Згадайте Андрія Федоріва, наприклад.
Колаборації з мікро-блогерами. Можливо, це моя суб’єктивна думка, але блогери здають позиції. Багато блогерів-мільйонників приїлися, незважаючи на спроби епатувати публіку. Зараз аудиторії цікаво спостерігати за новими персонажами. Особливо тими, хто домігся успіху і за межами соцмереж.
Ще одна тенденція з цієї категорії – “брендований контент”. Коли пости позначаються, як рекламні, безпосередньо за допомогою внутрішнього функціоналу Instagram. Для нашого ринку це ще в новинку. А ось для США, наприклад, це обов’язкова умова при роботі з блогерами.
Суцільний TikTok. Репости тіктоків в Instagram Stories – справа вже звична. А в 2021 році TikTok-тренди стануть основою для фото і відео в Instagram. Хоча подібна тенденція з’явилася разом з #PillowChallenge, в майбутньому році вона набере обертів.
А далі – за гроші. “Скільки клієнтів я отримаю, якщо будемо працювати без реклами і блогерів?”- запитує один з моїх клієнтів. Враховуючи поточні алгоритми соцмереж, відповідь на питання: “Анітрохи”.
Сподіватися на “вірусний” контент, хештеги, геомітки і накрути вже не варто. Їх ефективність практично дорівнює нулю.
У створення і підтримку соцмереж, які безкоштовні для користувачів, вкладені мільярди. І топ-менеджмент жадає повернути інвестиції за допомогою рекламних бюджетів. Для цього вони все більше “закручують гайки” алгоритмів. В результаті навіть ваші кровні фоловери можуть не бачити ваш контент. Висновок: виділяйте бюджети на просування. Без них вся робота в соцмережах буде марною.
Як бачимо, і власникам бізнесу, і маркетологам потрібно змириться з тим, що вести соцмережі – це не виділяти одну годину в день. Це велика праця, яка вимагає ресурсів: час, команду, бюджети. Але будьте впевнені: якщо їх правильно застосувати, результат перевершить очікування.
2020 рік вкотре довів бізнесу, що тільки глибокий аналіз даних, розуміння потреб клієнта і швидка адаптивність під ці потреби здатні утримати бізнес на плаву. Подібна тенденція триватиме і в 2021 році, адже світ змінився: купівельна спроможність і її можливості, інтереси і потреби – все це змінює підходи і до просування.
1. Account Based Marketing
Закінчився час “стріляння з гармати по горобцях”. Тільки точкове потрапляння в ціль може виправдати бюджети на маркетинг. Маркетолог, особливо в В2В, зобов’язаний детально знати не тільки компанію, якій потрібен продукт, але і осіб, які приймають рішення. І маркетинг в цьому випадку сконцентрований на постійному діалозі з цими людьми, а не компаніями.
2. Retention Marketing або Маркетинг утримання клієнтів
Робіть все можливе і неможливе, щоб утримати отриманих в 2020 році клієнтів. Особливо це актуально в період, коли потрібно економити бюджети на залучення нових клієнтів. Немає нічого більш розумного, ніж вкласти значно менше коштів в утримання наявних. Ось п’ять способів:
Окремо можна виділити гнучкість у вирішенні спірних питань.
3. Король незмінний, і ім’я його – Контент
У цьому тренді немає нічого кардинально нового. Говоріть про те, що важливо і що хочуть знати ваші клієнти. Швидко давайте відповіді на актуальні запити ринку. Пробуйте різні подачі матеріалу з різними акцентами і tone of voice, адже ми пам’ятаємо, що осіб, які приймають рішення про співпрацю, в компаніях кілька.
4. Ремаркетинг – нагадуємо про себе
Завдяки інструменту, що дозволяє нагадувати про себе аудиторії, яка вже знає про компанію, не потрібно витрачати зусилля на пошук нового дорогого контакту. Посилюйте комунікацію з існуючою цільовою аудиторією.
Зараз спостерігається суттєва різниця між залученістю аудиторій брендів і аудиторій лідерів думок. Незабаром ця “нерівність” і вимушені витрати істотної частки бюджету на інфлюінсерів змусить компанії задуматися над тим, щоб у всіх каналах з’явився власний лідер думок – обличчя компанії, здатне на живу і захоплюючу комунікацію. У зв’язку з цим вже в цьому році стануть помітні передумови цього тренда – з’являться нові очікування від SMM, які вийдуть за межі текстів, картинок і Stories: вміння працювати в кадрі, захоплююче розповідати про продукт, показувати його функціонал, давати розгорнуті відеовідповіді на запити клієнтів. Таким чином, SMM з часом перейде переважно на відеоформат у всіх соцмережах. З цієї точки зору професію чекають серйозні трансформації.
Поштовхом для цього тренда стане новий функціонал соцмереж, який не змусить себе довго чекати: наприклад, з’явиться можливість записати відеовідповідь на коментар або повідомлення. На даний момент записи відеовідповідей стали досить популярними в Telegram. А це означає, що незабаром функціоналом зручного обміну відеоповідомленнями обзаведуться всі соцмережі, і інструмент почнуть активно використовувати не тільки користувачі, але і бізнес-сторінки.
Це хороший і дуже позитивний тренд, наприклад, для fashion-рітейлу, так як зробивши огляд кращих луків місяця, можна відразу продати половину колекції. Також, IGTV і Stories – на даний момент єдиний шанс збільшити актуальність соцсторінок: охоплення органічних публікацій істотно впали в минулому році. Цьому сприяє не тільки націленість Facebook на монетизацію, але і набирає все більших обертів кліповість мислення, яка супроводжується низькою залученістю, небажанням заглиблюватися і витрачати занадто багато часу. І це погана новина: чим менше часу споживач витрачає на контент і чим швидше від нього втомлюється, тим менше асоціативність цього контенту з брендом. Тому, в гонитві за охопленнями компанії будуть впадати в дві крайності – створювати велику кількістю типового контенту (як зараз) або пробувати себе в залипальних відео в дусі TikTok. І тільки деякі зможуть створити захоплюючий бренд-експірієнс, який вимагає багато зусиль, креативності та бюджету.
Соцмережі стануть маркетплейсами – це один з найбільш очевидних трендів 2021 року. Нові можливості для продажів докорінно змінять SMM-стратегії і стиль комунікацій. Цілком можливо, що до кінця 2021 стане крилатою фраза «Не продаєш через Facebook або Instagram – вважай, що тебе для споживача не існує».
Читайте також
Тренди-2020 в SMM від експертів: прямі продажі, хітмейкерський контент, футуризм, TikTok та інше