Карантинний експрес: як Сільпо за п’ять тижнів запустив інтернет-магазин та власну доставку

Карантинний експрес: як Сільпо за п’ять тижнів запустив інтернет-магазин та власну доставку

29.12.2020 08:30
  4012
Дарія Осіїк

Керівник департаменту електронної комерції мережі супермаркетів Сільпо Ірина Румянцева про те, як карантинні обмеження стимулювали розвиток нових проектів в компанії, завдяки чому вдалося в найкоротші терміни запустити інтернет-магазин Сільпо, і які складнощі довелося долати під час реалізації.

Читати російською

Керівник департаменту електронної комерції мережі супермаркетів Сільпо Ірина Румянцева в ході спільного виступу з директором компанії Біцерба Україна Антоном Денисенко розповіла гостям RAU Summit 2020 про те, як компанії вдалося здійснити надшвидкий запуск онлайн-магазину Сільпо і власної доставки в перші місяці карантину, які проблеми довелося вирішувати на старті і як проект розвивається зараз. RAU пропонує ознайомитися з основними тезами виступу Ірини.

Про перспективи онлайн-ринку grocery

До карантину онлайн-ринок продуктів харчування що в світі, що в Україні, перебував в зародковому стані. Світовий локдаун змінив цю ситуацію в кращу сторону. Наприклад, у Великій Британії – з найрозвиненішим інтернет-ринком grocery – електронної комерції знадобилося 20 років, щоб досягти 7% загального обсягу торгівлі продуктами харчування. Після початку карантину за 8 тижнів її частка збільшилася з 7 до 13%.

Те ж саме відбулося і з українським ринком: до карантину у нас був один великий гравець, який десять років розвивав онлайн-ринок продуктів харчування. Послугу швидкої доставки пропонувала компанія Glovo, але кількість замовлень в день була незначною. Зараз же практично у всіх національних і локальних мереж з’явилися інтернет-магазини і сервіси доставки. Пандемія і карантин стали стимулом дла використання послуг онлайн-замовлення продуктів та, відповідно, зростання ринку.

Про те, як запускався онлайн-магазин Сільпо

Коли в середині березня стало зрозуміло, що буде локдаун, перед нами стояло завдання надати гостям у всіх містах присутності Сільпо можливість замовляти продукти онлайн. Протягом двох тижнів нам потрібно було запустити онлайн-магазин і послугу самовивозу продуктів у всіх магазинах мережі (на той момент їх було 260). Так, 26 березня ми запропонували доставку продуктів з сервісом Glovo в 16-ти містах; 6 квітня – у нас запрацював інтернет-магазин shop.silpo.ua, і з’явилася послуга самовивозу; 16 квітня в 44-х містах з’явився власний сервіс планової доставки з двогодинними слотами, а через 10 днів ми підключили до цієї послуги решту міст, де присутні супермаркети Сільпо.

Через непередбачуваність подій і швидкого старту ми не зовсім розуміли, що робити з цим сервісом після локдауну. У підсумку, ми вирішили все запустити, а потім подивитися на ситуацію і розвиток проекту. Після весняного карантину вирішили розвивати онлайн-сервіси далі. У червні ми запустили сервіс dark kitchen (ресторан, який готує страви тільки для доставки) на Оболоні, а на початку вересня – в Києві стартувала послуга експрес-доставки продуктів за 40 хвилин. Зараз швидка доставка функціонує у містах-мільйонниках, і у нас вже є плани з розвитку цього сервісу в майбутньому.

Про виклики швидкого запуску онлайн-сервісів

Хочу відзначити, що ми запускалися не з нуля. У нас були деякі напрацювання, але готового інтернет-магазину, платформи для прийому замовлень, технологій складання замовлень в магазині і цілісної системи управління кур’єрами не було.

Основна складність полягала в тому, що ми запускали не просто онлайн супермаркет з зовнішніми підрядниками для збору замовлень і кур’єрської доставки, а створювали цілу інфраструктуру.

Онлайн-торгівля продуктами харчування дуже відрізняється від інтернет-продажів одягу або техніки. Вона має свою специфіку, про яку багато хто навіть і не здогадується. Ми запускали онлайн-магазин на базі фізичних магазинів Сільпо, тому нам потрібно було з’єднати в один ланцюжок 3-5 систем з мінімальними доробками і підключеннями. Також нам потрібно було вирішити який саме асортимент показувати онлайн-клієнтам. Збірка замовлень здійснюється у всіх офлайн-магазинах мережі. Зараз їх більше 270-ти. При цьому у кожного магазину свій асортимент, ціноутворення і акції різні. Все це потрібно було врахувати, виводячи каталог товарів на екран гостя.

Ми знайшли наступне рішення: на стартовому екрані ми задаємо два питання: який сервіс потрібен і куди доставити замовлення? Тут ми точно втрачаємо конверсію, але зате вирішується питання – асортимент якого супермаркету показати гостю.

Асортимент також буде різним у залежності від виду доставки: для планової доставки і самовивозу він практично не відрізняється, а ось для експрес-доставки доступні тільки 2000 позицій. Це пояснюється тим, що у магазина і кур’єра є всього 40 хвилин на збір і доставку товару.

Про створення власної кур’єрської доставки онлайн-замовлень

Спочатку ми подивилися на ринок з метою пошуку партнера по кур’єрській доставці в 60-ти містах. Дуже швидко зрозуміли, що такого партнера, який покриє всю географію Сільпо і забезпечить дотримання температурних режимів при доставці, немає.

На момент запуску на ринку практично не було якісних служб кур’єрської доставки «локація-локація». В основному всі логістичні служби доставляють товар до розподільного центру, а звідти – за місцем доставки. Для продуктів харчування, де необхідно дотримання температурних режимів, така логістична схема не підходить.

Тому нам довелося самостійно набирати кур’єрів і будувати власну кур’єрську доставку в 60 містах.

Про складнощі з онлайн-оплатою

Деякі завдання, за якими, здавалося б, є багато рішень, виявилися досить складними в реалізації. Наприклад, оплата онлайн. На старті інтернет-магазину ця функція у нас була відсутня, ми її запустили пізніше. Основна складність – сума замовлення і підсумкового чека в онлайн-супермаркеті практично завжди відрізняється, так як у багатьох чеках є ваговій товар, і різниця навіть в пару грам впливають на підсумкову суму.

Про середній чек онлайн-замовлення та найпопулярніші позиції

Найбільший чек в планових замовленнях. Зазвичай, він у 5-6 разів вищий чека в звичайному супермаркеті. Чек експрес-доставки в три рази більший звичайної покупки в магазині.

Найпопулярніші продукти в інтернет-магазині не відрізняються від лідерів супермаркетів: куряче філе, банани і фасовані сири. А ось асортимент замовлень через Glovo інший – тут найчастіше замовляють алкоголь і сигарети.

Про еко-пакування

Багато наших гостей обирають функцію «запакувати з мінімальною кількістю пластику».

В одному з магазинів ми тестуємо проект «зворотня тара» – це коли вам привозять замовлення, ви його вивантажуєте і повертаєте кошик кур’єру. Виходить нуль відходів. Також на етапі опрацювання знаходиться кілька варіантів еко-тари, яка підлягає переробці.

Купити відеозаписи та презентації усіх виступів RAU Summit можно за посиланням

Читайте також – 

Юрій Петренко, Ader Haber: Ми повернулися до основ договірного права, коли кожен пункт має значення


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Кейс лідерства: як LG вже декілька років утримує позицію одного з лідерів на ринку електроніки та побутової техніки в Україні

Кейс лідерства: як LG вже декілька років утримує позицію одного з лідерів на ринку електроніки та побутової техніки в Україні

Це підтверджує її статус переможця в головній бізнес-премії країни «Вибір року», яка визначає найкращі бізнеси у своїй...
time icon  
  141
Усі новини ринку