Вбивство вихідного дня: як рітейл пережив чергові карантинні ініціативи уряду

Вбивство вихідного дня: як рітейл пережив чергові карантинні ініціативи уряду

09.12.2020 08:30
  1100
Костянтин Симоненко

Незважаючи на втрати, викликані слабо зрозумілим рішенням Кабміну ввести «карантин вихідного дня», більшість підприємців сподівається надолужити згаяне в період новорічних свят і перед можливим черговим повним локдауном

Цей матеріал доступний російською мовою

З суботи, 14 листопада 2020 року, Кабмін ввів в Україні «карантин вихідного дня». Незважаючи на масові протести бізнесу, в тому числі під будівлею уряду, а також неприкрите ігнорування нових обмежень місцевою владою в деяких містах, більшість підприємств сфер торгівлі і послуг були закриті. Нагадаємо, що на думку українського уряду найбільш небезпечними зонами поширення вірусу по вихідним були: кінотеатри, непродовольчі магазини, ТРЦ і ресторани. На щастя, ці заборони протрималися недовго, до кінця листопада. RAU з’ясувала, як карантин вихідного дня відбився на роботі основних галузей рітейлу і чи є шанси хоч якось «відбити» втрати до кінця року.

Торгові центри подовжили години роботи

Як і під час повного весняного локдауна, одними з перших постраждали торгові центри та їх орендарі: вихідні дні забезпечують левову частку виручки таких операторів. Як відзначають в компанії, що управляє ТРЦ Forum Lviv, обмеження роботи в вихідні дні знизило показники роботи орендарів в цілому за місяць. Найбільше очікувано втратили оператори розважального сегмента і громадського харчування. Дещо виправити ситуацію допомогло продовження роботи ТРЦ в будні дні і проведення кампанії «П’ять днів мега знижок» 23-27 листопада.

Уже в перші вихідні після скасування заборони стала чітко помітна тенденція щодо поліпшення трафіку і виручки орендарів, а також збільшився середній чек в порівнянні з минулим роком.

«Грудень – ключовий місяць в ритейлі, особливо для Львова», – кажуть в ТРЦ Forum Lviv. Тому докладають максимум зусиль, щоб створити безпечні умови для шопінгу, а також святкову атмосферу в ТРЦ.

Один з провідних девелоперів торгових центрів в Україні – компанія Arricano (ТРЦ РайON (Київ), Проспект (Київ), ТРК Сонячна Галерея (Кривий Ріг), ТРК City Mall (Запоріжжя) – зафіксувала зміну купівельної поведінки після введення карантину вихідного дня. Так, Олена Обухівська, директор з комунікацій Arricano, зазначила перерозподіл трафіку і кластера покупок з вихідних на будні. Правда, про точні підсумкові показники можна буде говорити пізніше, на основі фінальних даних від рітейлерів. На збільшення трафіку і числа покупок в будні, за її словами, вплинули як збільшення годин роботи ТРЦ, так і додаткова онлайн-комунікація, розіграш подарунків за чеками та інші маркетингові активності.

Ці маркетингові інструменти особливо важливі в грудні. Адже це високий споживчий сезон, коли існує цілий ряд мотивів зробити покупку: оновити зимовий одяг і взуття, купити одяг до свята, подарунки, оновити та прикрасити приміщення до Нового року і т.п.

На жаль, продажі могли бути і вище. За словами Володимира Гончарова, заступника гендиректора, директора з роздрібної торгівлі компанії Епіцентр К, через заборони торгувати у вихідні торговим центрам не вдалося в повній мірі конвертувати своїх клієнтів в реальних покупців навіть під час Чорної п’ятниці.

«Цієї осені після введення «карантину вихідного дня» в період дії Чорної п’ятниці продажі в торгових центрах мережі Епіцентр знизилися на 30% в порівнянні з аналогічним періодом 2019 року», – зазначає Володимир Гончаров.

Найбільший удар офлайн-рітейлу завдала заборона працювати у вихідні відразу після Чорної п’ятниці. Адже саме на цей час українські споживачі традиційно планують покупки подарунків до Нового року.

Зупинка торгівлі в період найбільшого споживчого попиту значно знизила купівельну активність населення і також боляче вдарила по постачальникам. Деякі з них вже заявили про вимушене скорочення або навіть згортання виробництва через фінансові проблем, пов’язані з відсутністю каналів збуту товарів.

Ресторани і кінотеатри сподіваються на новорічне диво

Як показали перші вихідні без локдауна: не всі кафе і ресторани відновилися. Оборот кафе і ресторанів становить лише 93% від тих, що були до введення заборони. Про це повідомляє ЕП, посилаючись на дані сервісу автоматизації ресторанів Poster. Через карантин вихідного дня кафе і ресторани втратили в середньому 11% від тижневого обороту. Якщо ж рахувати втрати виключно за вихідні, то ця цифра сягає 27%.

«Весь час виникає відчуття, що нашу індустрію гостинності та розваг вирішили принести в жертву. Або простіше: просто не беруть до уваги, не зважають, скільки вона дає податків і створює робочих місць. Ніби мільйон людей – це статистична похибка», – написав на своїй сторінці в Facebook Дмитро Борисов, засновник однойменної мережі ресторанів.

Дмитрий и Елена Борисовы

За його інформацією, виручка у вихідні – це 60-70% усієї виручки для ресторанів. Проте, не дивлячись на втрати, його заклади продовжують працювати, а менеджмент посилено вивчає основи логістики і IT. На цей раз правила 1 euro delivery такі: будь-яка доставка коштує 50 гривень. Плюс трохи обмежили зони доставки своїми силами в Києві. Щоб прискорити доставку, готові підвозити страви на таксі.

Не менш складна ситуація і в сфері кінопрокату, який страждає не тільки від локдауна, але і від перенесення світових прем’єр на 2021 рік. Втім, і тут поки обійшлося без гучних закриттів, хоча за словами представників галузі, кінотеатри до 80% доходу отримують саме у вихідні.

Дмитро Деркач, співвласник мережі кінотеатрів Планета кіно, який раніше припускав, що через тиждень роботи по буднях доведеться закрити всі кінотеатри і звільнити 500 співробітників тепер демонструє набагато більше оптимізму.

Так, на своїй сторінці в Facebook він написав наступне:

«Останні місяці багато нию та плачу в публікаціях. Сьогодні хочу написати про хороше.

  1. Цими вихідними було досить багато відвідувачів (більше, ніж я очікував). Ми всі добре рознесли новину про завершення карантину вихідного дня. Спасибі всім за підтримку!
  2. Працюємо повний грудень, без локдауна.
  3. З 16 грудня нам дають фільм Чудо-жінка. Це новий фільм 2020 року. Він дуже очікуваний і за два тижні грудня ми зможемо трохи заробити перед локдауном, який прогнозують в січні.

Ми також продовжували дію всіх карантинних сертифікатів до кінця 2020-го, використовуйте їх, будь ласка. Подаруйте друзям, співробітникам, якщо у вас не виходить сходити в кінотеатр».

Також він висловився про планований локдаун, вважаючи, що громадський транспорт, школи, вузи – це основні джерела поширення вірусу. У перші два тижні січня це все буде закрито і громадським транспортом користуватимуться набагато менше, тому що багато хто буде у відпустках. Це і так буде природний «локдаун». Тому замість закриття краще дати бізнесу можливість заробити. Адже для магазинів, ТРЦ, салонів і ресторанів, кінотеатрів останній тиждень грудня і перші два тижні січня – самий пік сезону.

Не тільки краса вимагає жертв

Результати роботи магазинів, які торгують предметами для краси і догляду за тілом, також виявилися неоднозначними. Наприклад, за словами Олени Сургай, заступника директора компанії, бренд-менеджера LUSH в Україні, за листопад 2020 року кількість відвідувачів зменшилася на 50%. Продажі зменшилися на 35-50% в залежності від локації.

Спроба більшості ТРЦ продовжити час роботи до 23:00 була неуспішною. Погані погодні умови листопада, а також поточні турботи покупців (робота, діти) не мотивовали йти на шопінг в будній день до 23:00. А для рітейлерів проблемою і додатковими витратами обернулася організація логістики співробітників додому після 23:00. Очевидно, що додаткові 10 чеків по всій мережі (14 магазинів) не могли компенсувати додаткові витрати на оплату персоналу. Тому надії на відіграш ситуації до кінця року практично немає.

«З огляду на обмеження на вхід відвідувачів у магазин з розрахунку 1 людина на 10 кв. м, падіння доходів населення протягом 2020 року, страх заразитися Covid-19 в передноворічних чергах, ми очікуємо падіння продажів в грудні 2020 по порівнянні з 2019 роком», – зазначає Олена Сургай.

У той же час продажі онлайн-магазину зросли протягом 2020 року в два рази, але цього далеко недостатньо для компенсації втрачених офлайн продажів 14-ти магазинів.

Падіння продажів через те, що в листопаді було на шість торгових днів менше, відзначають і в мережі магазинів Brocard. Хоча для клієнтів продовження годин роботи ТРЦ до 23.00 і навіть до 00.00 годин, дозволило уникнути натовпу і комфортно здійснити покупки.

Негатив вихідного дня

За іншими групами товарів картина приблизно така. Наприклад, як розповів Іван Чівкін, директор по операціям і розвитку мережі магазинів Антошка, в період карантину вихідного дня було закрито 5 магазинів з 41-го. В інших 36-ти торгових точках тимчасово була закрита велика частина торгової площі (на 90%), а на решті території магазинів надавали сервіс клієнтам. «За цей період продажі були нижче в 2-3 рази від звичайних вихідних, коли не було обмежень. Відповідно трафік так само просів в рази», – резюмував Іван Чівкін.

При цьому майже всі магазини змінили час роботи (почали відкриватися раніше і / або пізніше закриватися). Що допомогло лише частково, оскільки багато клієнтів не могли закупитися до роботи або після неї в будній день.

«Під час планування продажів на грудень ми врахували відкладений попит, який явно був. Сподіваємося, що наші очікування виправдаються і до кінця року вдасться надолужити згаяне. В період дії карантину вихідного дня ми не спостерігали сплеск продажів в онлайн (виняток період Чорної п’ятниці)», – розповів топ-менеджер.

Як повідомили RAU в групі компаній АЛЛО, карантин вихідного дня погіршив результати роботи і цього бізнесу. За перші вихідні локдауна вихідного дня компанія втратила понад 20% тижневого обсягу продажів. «Компенсувати втрати було б можна, якби були впроваджені рівні умови для всього ринку. Але до нас не прислухалися і наші претензії з торгівлі товарами нашої категорії в інших магазинах, формату cash & carry, не були розглянуті», – нарікають в торговій мережі АЛЛО.

Тому було вирішено сконцентруватися на онлайн-продажах, і, судячи з динаміки перетікання офлайна в онлайн, це було єдино вірне рішення. Чи вдасться повернути втрачене, стане ясно після того, як будуть підведені підсумки грудня. Але такі плани у компанії є.

Оптимізм вселяє фантастичне зростання онлайн-продажів. Завдяки йому АЛЛО вдалося пом’якшити наслідки локдауна вихідного дня.

Про непродуманість рішення уряду говорить і Андрій Піонтковський, засновник і директор Cherry Berry Ukraine: «З моєї точки зору, карантин вихідного дня був малоефективним з епідеміологічної точки зору, але при цьому суттєво вдарив по роздрібній торгівлі. У мережі Cherry Berry вихідні забезпечували до 50% тижневих продажів. І хоча після введення обмежень ми спостерігали зростання трафіку в торгових центрах в будні дні (в межах 10%), це зростання не могло нівелювати втрату вихідних. Тому в цілому під час дії карантину вихідного дня продажу торгової мережі знизилися на 35-40% ».

Ще одним негативним наслідком карантину вихідного дня, за його словами, стало зростання частки списань товару. Компанія торгує солодощами і фруктами, які засихають і в’януть. В результаті обсяг списаного товару виріс приблизно на третину. Зрозуміло, все це вкрай негативно відбилося на бізнесі: зросла заборгованість перед постачальниками, орендодавцями і співробітниками.

«У даній ситуації від нас мало що залежало. Єдине рішення, яке могло поліпшити ситуацію – продовження часу роботи в будні дні. Однак ефективність цього рішення виявилася недостатньою. За нашими розрахунками, додаткові години роботи давали нам всього близько 4% продажів», – говорить Андрій Піонтковський.

Грудень – традиційно головний сезон продажів в мережі Cherry Berry. При цьому самий пік доводиться на останній тиждень року. Тому в компанії дуже сподіваються, що уряд не буде вводити локдаун до кінця поточного року.

«Звичайно, ми сподіваємося на краще, але реально розуміємо, що навіть за відсутності карантину відвідуваність торгових центрів впала. Наприклад, в перші вихідні після зняття карантину продажі були приблизно на 30% менше, в порівнянні з докарантіннимі вихідними. Ближче до Нового року ми прогнозуємо деяке поліпшення ситуації. Однак за нашими прогнозами, нинішній грудень за продажами буде все одно гірше торішнього – приблизно на 25%», – резюмує Андрій Піонтковський.

Читайте також –

“Кабмін вихідного дня”: як відреагував бізнес у соцмережах на нові карантинні обмеження уряду


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку