Дмитро Шишацький, Український аптечний холдинг: Буває, клієнт замовляє з доставкою одну маску або цитрамон

Дмитро Шишацький, Український аптечний холдинг: Буває, клієнт замовляє з доставкою одну маску або цитрамон

28.10.2020 08:30
  3036
Костянтин Симоненко

Генеральний директор холдингу, що об’єднує мережі Добрі ліки, Домашня аптека, Здравица і Бюджетна аптека, розповів про те, як пандемія і розвиток інтернет-торгівлі змінили аптечний бізнес, в чому особливість роботи в різних регіонах країни і багато іншого.

Цей матеріал доступний російською мовою

Український аптечний холдинг – компанія, яка об’єднує аптеки чотирьох брендів. Два з них – Добрі ліки і Домашня аптека – вже добре знайомі багатьом українцям, третій бренд – Здравица – завоював довіру жителів Східної України, а четвертий – Бюджетна аптека – з’явився в минулому році. За час своєї історії Український аптечний холдинг пережив нелегкі часи. Увійшовши в топ-5 компаній на фармринку, через війну на Донбасі компанія втратила понад 77% своїх аптек. Однак за п’ять останніх років вдалося суттєво зміцнити свої позиції, відкривши більше 100 нових торгових точок. Нині їх число перевалило за півтори сотні.

В інтерв’ю для RAU Дмитро Шишацький, генеральний директор Українського аптечного холдингу розповів, що українці купують онлайн, часом всупереч логіці, а також про те, як змінилося споживання препаратів і чому аптеки не змогли більше заробити під час пандемії.

– На початку 2020 року ринок фармацевтики став ключовим для багатьох країн у зв’язку з пандемією. Як і наскільки змінився попит на ліки та інші аптечні товари в Україні з початком карантину?

– Попит дійсно змінився. Не секрет, що з моменту початку карантину багато людей залишилися без роботи, і для них гостро стало питання економії. В результаті ми маємо затребуваність в основному в препаратах першої необхідності, в недорогих медикаментах і в товарах, вироблених в Україні. Менше стали купувати вітамінів, лікувальної косметики і т. п.

Навесні особливим попитом користувалися засоби індивідуального захисту, антисептики, жарознижуючі препарати. І оскільки їх купували досить багато і про запас, то затребуваність даної категорії поступово знизилася.

– Чи можна говорити про формування нових тенденцій споживання (наприклад, збільшення частки покупки косметичних і профілактичних засобів при скороченні покупок власне ліків)?

– В аптеках нашої мережі частка не лікарських товарів становить близько 25%. Така суміжна продукція, як наприклад, шампуні, косметика і т.п. купується або цілеспрямовано, або разом з основною покупкою.

В умовах карантину дедалі актуальнішою стає можливість придбати товар різного призначення в одному місці. Це в свою чергу сприяє підвищенню попиту на суміжну продукцію та зростання продажів на такого роду товари.

– Наскільки справедливим є твердження, що аптекам вдалося добре заробити на підвищеному інтересі споживачів до захисту свого здоров’я? Зросли продажі кількісно або тільки в грошовому вираженні, можливо, є суттєві відмінності за форматами аптек, розрахованих на споживачів з різною платоспроможністю?

– Всупереч розхожій думці, аптечний бізнес досить серйозно постраждав і поніс збитки під час карантину. Як я вже говорив, люди намагаються більше економити, купують тільки найнеобхідніше. І якщо порівнювати прибутковість окремо взятої аптеки за аналогічний період, але з урахуванням карантину, то вона набагато нижче.

Протягом декількох тижнів в березні люди в стані паніки активно закуповували маски. Запаси виявилися розпродані, а нові поставки якийсь час були відсутні. Також затребуваними були термометри, імуноукріпляючі та антисептичні засоби, протизастудні препарати. Останні зросли в продажу більш ніж на 50%. І на сьогоднішній день попит на них знову зростає, оскільки в міжсезоння підвищується рівень захворювань на ГРВІ.

Що стосується другої частини вашого запитання, то можу відповісти так: Український аптечний холдинг не припинив реалізацію малозатребуваних лікарських груп і не обмежив асортимент, посилаючись на кризу. У наших аптеках є в наявності як дешеві, так і дорогі аналоги одного і того ж препарату. Тому будь-який покупець зможе підібрати потрібний йому препарат відповідно до власної платоспроможності.

– У той же час деякі фармвиробники говорять про падіння попиту на ліки через скасування планових операцій, скорочення походів в аптеку як таких і т.п. Наскільки цей фактор впливає на продажі?

– З появою COVID-19 інші хвороби не зникли. Життя продовжується. І якщо планові операції не проводилися на початку карантину, то зараз ситуація дещо інша. Так що попит на специфічні медикаменти залишається колишнім.

Що ж стосується продажів в цілому, то в період жорсткої ізоляції вони впали приблизно на чверть. У грошах це десь 10 – 15%. Їх рівень поступово повертається до колишніх показників.

– Після скасування жорсткого карантину всі говорять про настання нової нормальності ринку. Як вона виглядає на фармринку, які зміни в поведінці споживачів вже відбулися і чого можна чекати за підсумками року?

– Так, світ вже не буде колишнім. Пандемія короновіруса різко змінила наше життя в цілому і свідомість людей зокрема. І хоча сама по собі нова нормальність передбачає неможливість повернення до стану в суспільстві до пандемії, в якомусь сенсі можна говорити про позитивні зміни. Сьогодні як ніколи стало ясно, що відповідальність за власне здоров’я в першу чергу потрібно брати в свої руки. Люди стали більше цінувати особистий простір, стала очевидною необхідність дотримуватися дистанції. Можна говорити про збільшений рівень відповідальності не тільки за своє здоров’я, але і за благополуччя людей, які знаходяться поруч.

Ще одна цікава тенденція – це перехід частини клієнтів на онлайн-ресурси аптек.

– У багатьох сферах рітейла електронна комерція стала тепер важливим каналом продажів. Яку частку вона займає у вашому бізнесі і яка динаміка розвитку онлайн-торгівлі? Чи плануєте ви розвивати цей канал продажів і як саме?

– Інтернет – це друга реальність, яка продовжує грати все більш значущу роль у всьому світі. Тому основною тенденцією в поточній реальності фармацевтичного ринку я б назвав збільшення частки онлайн-продажів. Люди, перебуваючи в умовах карантину та самоізоляції, оцінили переваги безконтактної покупки і економії власного часу.

Згідно аналітиці, за останні місяці кількість людей, які замовляють товари через інтернет, зросла приблизно в три рази.

Я вірю в цифрові рішення і впевнений, що найближчим часом вони будуть одним з головних чинників зростання компанії. Тому, слідуючи основним тенденціям онлайн-торгівлі в цьому році ми запустили інтернет-аптеку zdravica.ua, і плануємо її масштабування та розвиток. Тепер клієнти, незалежно від місця проживання, можуть скористатися нашими послугами. Сучасні споживачі очікують від онлайн-аптек прийнятних, конкурентоспроможних цін, високої якості товарів і відмінного сервісу. Все це ми з упевненістю і надаємо.

– Що найкраще продається через інтернет, а що необхідно купувати тільки безпосередньо в аптеках?

– За допомогою покупок в інтернеті люди вирішують свої насущні проблеми при дефіциті часу. При сучасному ритмі життя цінна кожна вільна година, тому часто зручніше зробити замовлення в інтернет-аптеці. Є реальні приклади, коли клієнт замовляє з доставкою одну маску або цитрамон, вартість яких явно нижче вартості доставки, і це не підлягає будь-якому логічному поясненню.

Окрема категорія – це люди, які обмежені в пересуванні (наприклад, за станом здоров’я.) Звичайно, повністю з офлайн-торгівлі покупець не піде, але з моєї точки зору – за e-commerce майбутнє.

Що ж стосується груп товарів, що продаються через інтернет-аптеки, то, на мою думку, таким чином не можуть і не повинні реалізовуватися рецептурні препарати, які можна прирівняти до наркотичних засобів. Все інше допустимо до продажу.

– Які формати торгівлі найбільш затребувані у покупців: невеликі аптеки біля дому, точки в прикасовій зоні супермаркетів або великі аптеки з широким асортиментом? Що перш за все впливає на вибір формату і де краще відкриватися тій чи іншій торговій точці: в торговому центрі, стріт-ритейлі або в форматі «біля дому»?

– Знаєте, скоро за кількістю аптек наша країна наздожене і пережене Грецію. Там йдеш по вулиці, бачиш аптеку на кожному розі і думаєш, що греки – найхворіша нація в світі. В даний час і в нашій державі на три-чотири висотних будинки є своя аптека. Сучасний споживач хоче, щоб його мікрорайон був, перш за все, зручним для життя. Кожному хочеться мати під боком свою дитячу площадку, хороший продуктовий магазин, аптеку, в якій можна купити все необхідне. Тому класична «аптека біля дому», де знаєш всіх фармацевтів в обличчя, де ділишся своїми проблемами і чуєш слушні поради, – це один з найбільш затребуваних роздрібних форматів.

– В яких регіонах зараз ви віддаєте перевагу відкривати нові торгові точки і чому? Які подальші плани щодо розвитку?

– Упевнений, що визначальна роль у фармацевтичному бізнесі буде належати великим аптечним мережам. Поодинокі аптеки навряд чи зможуть витримати велику конкуренцію з мережевими аптеками. Тому першочергове завдання – посилення конкурентних позицій на ринку.

Ми активно відкриваємося в центральній частині України, а також продовжуємо розвиток на території східної її частини. До кінця поточного року основне завдання зміцнити і розвинути свої позиції в цих регіонах.

Читайте також –

Шлях до мети: динамічне відновлення після втрати понад 77% мережі. Топ-10 цікавих фактів про Український аптечний холдинг


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Metro Україна доєдналась до масштабного проєкту зі збору використаних батарейок різних типів за ініціативи “Батарейки, здавайтеся!”

Metro Україна доєдналась до масштабного проєкту зі збору використаних батарейок різних типів за ініціативи “Батарейки, здавайтеся!”

 У кожному торговельному центрі незабаром з’являться спеціальні контейнери. Компанії, що є власником бренду...
time icon  
  36
Усі новини ринку