Дамоклів меч: чи буде в Україні локдаун 2.0 і наскільки рітейлери готові до нього

Дамоклів меч: чи буде в Україні локдаун 2.0 і наскільки рітейлери готові до нього

22.10.2020 08:30
  854
Микола Маранчак

Навесні український бізнес ще зміг пережити тримісячний локдаун. Але чи зможуть роздрібні мережі, кафе і ресторани, кінотеатри і торгово-розважальні центри витримати повторне введення жорсткого карантину?

Цей текст доступний також російською мовою

Закриті магазини і ТРЦ, спорожнілі вулиці і громадський транспорт, що зупинився – приблизно так виглядали українські міста з березня по травень 2020 року. Незважаючи на всі побоювання, тоді бізнесу вдалося протриматися: масового банкрутства компаній не відбулося. Однак бездарна політика влади, яка так і не зрозуміла, для чого взагалі вводили карантин, і витратила «антивірусні» гроші на «велике будівництво доріг ім. В. О. Зеленського» знову ставить український бізнес перед реальною загрозою повторного локдауну.

У деяких європейських країнах він вже введений. В Ірландії, наприклад, з 21 жовтня людям наступні 1,5 місяці заборонено віддалятися від своїх будинків далі, ніж на 5 км. Закриваються всі роздрібні магазини, крім тих, які продають товари найпершої необхідності. Заклади громадського харчування працюють тільки через доставку або на винос.

У Бельгії з 19 жовтня на місяць були закриті всі бари і ресторани. Жителям дозволено бачитися один з одним тільки поза закритих приміщень. Влада закликає всіх, по можливості, працювати з дому.

Жорсткі обмеження вводяться і в сусідній з Україною Польщі. Громадське харчування може працювати лише з доставки, супермаркети і ТРЦ – в обмеженому режимі. Прогноз на найближче майбутнє – повний локдаун за прикладом весняного.

За інформацією Міністерства охорони здоров’я, в Україні в останні тижні фіксується 5000-6000 нових випадків захворювання на COVID-19 щодня. “Якщо у нас буде більше 9500 інфікованих щодоби, ми будемо змушені вводити жорсткий карантин», – заявив президент країни Володимир Зеленський 19 жовтня.

Але якщо європейські рітейлери і девелопери можуть розраховувати на підтримку держави і часткову компенсацію збитків, то українському бізнесу сподіватися на щедрість влади не доводиться. Прагнучи створити видимість боротьби з пандемією, уряд і президент без вагань, як і навесні, заблокують роботу всього сектора торгівлі, надавши йому виживати як доведеться, і вимагаючи сплачувати до бюджетів всі податки і збори. В такому випадку вціліють далеко не всі рітейлери.

Менше зло

В Україні все ще немає чіткого розуміння за яким принципом може бути введений локдаун 2.0. “Ми бачили, що частина міст і регіонів раніше потрапляли в “червону зону”, але при цьому на місцевому рівні не було обмежень в роботі, які стосувалися б наших магазинів. Так, певний спад продажів спостерігається, але це дуже далеко від того, що було навесні 2020 року», – говорить Іван Чивкін, директор з операцій та розвитку мережі товарів для дітей Антошка.

Він вважає, що до жорстких карантинних заходів в нашій країні мало хто готовий, тому уряд намагається більше не повторювати весняних суворих заходів. Про цей намір свідчить і поділ країни на зони за рівнями епідеміологічної небезпеки, умови карантину в яких Кабмін регулярно змінює.

 корона в

У мережі Алло впевнені, що навіть у разі другого локдауну зможуть продовжувати торгівлю засобами зв’язку, раніше віднесеними законодавчо до переліку товарів першої необхідності. «Перший досвід був досить непростим, але ми його пережили в певному сенсі з профітом для себе, – розповідають в компанії. – Оптимізували ряд процесів на складі, впровадили нові сервіси, удосконалили логістику і приділили особливу увагу онлайн-компетенціям». У той же час в компанії додають: «Краще б без нього». Що не дивно: в карантин продажі окремих категорій товарів в мережі обвалилися на 80%. Робота в обмежених умовах безумовно – менше зло в порівнянні з повним закриттям, але не найкращий час для бізнесу.

Продуктовий рітейл при першому локдауні продовжував працювати, хоча виручка мереж дещо знизилася. Зате це стрес-тестування викрило проблеми і дозволило впровадити чимало рішень, до яких раніше «не доходили руки». Наприклад, активізувати продаж продуктів через інтернет. “Наша компанія готова до карантинних умов роботи на 100%», – заявив RAU генеральний директор мережі Novus Марк Петкевич.

За його словами, ускладнити роботу жорсткий карантин може, якщо закриють кордони, зупинять роботу митних органів і великих виробників. «Але ми віримо в краще, і сподіваємося, що ситуація не дійде до таких крайнощів», – коментують в компанії.

А ось в мережі магазинів дитячого одягу Shiko оптимізм колег по ринку не підтримують. “Листопад у нас – пік продажів, він генерує 30 + % річної виручки. Якщо карантин введуть, на fashion-рітейлі це позначиться дуже негативно», – пояснює Вікторія-Марія Баришнікова, Head of Marketing ТД Shiko (Reima, Lassie, Gusti) .

 Коронавірус в україні

Якщо завтра локдаун

«Ми не бачимо сенсу в закритті торгових центрів і магазинів. Якщо це станеться, ми втратимо 70-80% доходу і продовжимо збільшувати збитки за підсумками року, – говорить Сергій Бадрітдінов, СЕО Intertop Ukraine. – Ми не вживаємо спеціальних заходів до можливого введення жорсткого карантину. Посилення онлайну, омніканальність, розробка нових сценаріїв, створення платформи брендів на intertop.ua – для нас це не миттєві заходи, а стратегія бізнесу». Перший карантин змінив Intertop. Сайт компанії поступово перетворюється в маркетплейс. Тепер на intertop.ua також продаються товари Aveline, Esotiq, MilaVitsa, Must Have, Promin, VOVK та інші, що збільшило продажі через інтернет на 70% замість очікуваних 50%.

Найсильніше від першого локдауну постраждали ресторатори, і вони з великим побоюванням чекають можливого повторення кризи. «Ми розглядаємо кілька сценаріїв розвитку подій і готуємо план дій на випадок, якщо почнеться другий локдаун або будуть посилені карантинні заходи. Компанія готова до того, щоб оперативно відреагувати, адже ми вже маємо чітко відпрацьовані процедури», – говорить Дмитро Корбут, операційний директор McDonald’s Ukraine.

У компанії Eldorado також говорять про проблеми, що з’явилися в умовах нової реальності. Втім, до “дня Х” в компанії також мають вже кілька готових сценаріїв, в тому числі, план розвезення персоналу в магазини у всіх містах присутності мережі на випадок зупинки громадського транспорту. Більше того, вже зараз збільшено штат експедиторів і екіпажів, а нове програмне забезпечення дозволяє знизити терміни очікування доставки для покупця. “Після весняних подій обмежуючі карантинні заходи не припинялися, так що вимоги державних органів переросли в звички. Компанія постійно перебуває в тонусі в плані готовності до повторення весняного сценарію восени”, – прокоментував ситуацію Михайло Козлов, директор департаменту роздрібної торгівлі мережі Eldorado.

 новий карантин

Найгірший сценарій

У разі жорсткого карантину складно буде знайти бізнес, який не постраждає. У Novus, при всьому їх оптимізмі, згодні, що економіку країни очікують кардинальні негативні зміни. “Такий серйозний надрив ризикує спричинити за собою абсолютну втрату інтересу покупців і головне – можливостей купувати продукцію. Спільними зусиллями ми можемо цього не допустити, всім необхідно поважати один одного”, – говорить Марк Петкевич.

У разі повторного введення жорсткого карантину більшість рітейлерів знову зосередяться на онлайн-продажах. «Ми вже пройшли цей сценарій і пройдемо знову. Будемо ще активніше йти в онлайн», – говорить Ганна Бец, співзасновниця MustHave.

У 2020-му модно говорити про посилення інтернет-стратегії рітейлера, але коли доходить справа до цифр, ситуація виглядає не так райдужно. Ювелірний бренд SOVA закінчив перший квартал 2020 року з приростом онлайн-продажів 73% до першого кварталу 2019-го. Але якщо бути об’єктивними, то це не перекриває навіть малу частку офлайну. “Закриття ТРЦ і магазинів зупинить діяльність нашої компанії за винятком інтернет-продажів. Такий сценарій призведе до негативних наслідків», – зазначає Степан Слинчук, виконавчий директор ювелірного бренду SOVA в коментарі RAU.

У ТД Shiko і зовсім вважають, що в разі закриття торгових мереж і ТРЦ, для частини бізнесу це може бути кінець. “Провалені через карантин листопад-грудень, коли проходять дні розпродажів, Чорна П’ятниця і Різдвяні знижки і формується замовлення колекцій на наступний рік – може стати фатальним», – різко відповідає Вікторія-Марія Баришнікова.

 локдаун в Україні

Фактор споживача

Другий напрямок, крім розвитку онлайн-продажів, яким займаються всі без винятку торгові мережі: скорочення витрат. У MustHave, наприклад, вже при розробці осінньо-зимової колекції розглядали варіант того, що карантин продовжать, і, можливо, посилять в листопаді. Тому нова колекція вийшла в більш стислій версії.

Всі необхідні дії з урізання видаткової частини в MustHave провели ще півроку тому. Наприклад, скоротили адміністративні витрати – переїхали в менший офіс, де організували власну фотостудію і закупили необхідне обладнання, замість більш витратних виїзних фотосесій. «На жаль, змушені були переглянути і кадровий склад наших двох офісів у Києві та Бердичеві, і консультантів на змінах у магазинах», – нарікає Ганна Бец.

Щоб оптимізувати бізнес, компанія вже закрила один магазин в Харкові, і ще один буде закритий на початку листопада в Одесі. “Ці магазини виявилися менш рентабельними, а на даний момент мережа не може собі цього дозволити», – пояснюють в мас-маркеті жіночого одягу.

Змінюється також поведінка споживачів: вони рідше, ніж в докарантинний період, роблять спонтанні покупки. Зате набагато частіше вивчають асортимент магазину в інтернеті і потім приходять за конкретним товаром. І якщо карантинні заходи будуть посилені, ці зміни продовжаться. “Люди втратять роботу, доходи впадуть як в бізнесі, так і серед фізичних осіб. Ще більше знизиться рівень життя українців, які не зможуть забезпечити свої сім’ї всім необхідним, включаючи і медичне обслуговування. Тоді захворюваність і соціальна напруженість в суспільстві будуть тільки наростати», – вважає Олена Обухівська, директор з комунікацій Arricano.

У свою чергу, в компанії Arricano стверджують, що ТРЦ забезпечують відвідувачам необхідний безпечний простір, ретельно проводять дезінфекцію, контролюють дотримання соціальної дистанції і респіраторного етикету. Але в разі введення повторного жорсткого карантину багато хто змушений буде призупинити роботу.

Її думку також підтримує директор з операцій та розвитку Антошка. “Тут все дуже сильно залежить від того яка «подушка безпеки» є у рітейлера і як швидко будуть досягнуті взаємовигідні умови співпраці з партнерами (постачальники, орендодавці та орендарі). Якщо ринок буде допомагати один одному і підтримувати, то пару місяців чергового жорсткого локдауна зможуть пережити багато хто. Але не хочеться про це думати. Ми сподіваємося, що повторення локдауна не буде, і все буде добре», – додає Іван Чивкін.

коронавірус

Нова надія

Ступінь впливу наслідків ймовірного локдауну 2.0 на бізнес буде залежати не тільки від обмежень і їх тривалості, але і від підтримки уряду. “Важливо, щоб цього разу уряд підтримав бізнес, – говорить Сергій Бадрітдінов. – Наприклад, зараз ми всіляко просуваємо законопроект про зниження комісії з еквайрингу. В ЄС вже давно діє подібна умова, в інших країнах обмеження були введені з початком карантину. В Україні це питання поки не вирішене, але саме таке сприяння з боку держави було б особливо цінним».

У SOVA повторний карантин позначиться як на роботі мережі та офісу, так і виробництва. У компанії вважають, що уряду слід шукати інші рішення для скорочення динаміки поширення захворюваності. Але, в разі чого, готові реагувати. «У перший карантин ми швидко перебудували роботу всіх підрозділів під нові реалії. З тих пір, віддалена робота стала нормою. Працюють інструменти контролю виконання завдань і управління проектами, розвиваються програми віддаленого навчання, налагоджена система комунікацій, є розуміння як працювати з витратами. Основною проблемою буде падіння попиту, але і в цій частині є напрацювання і успішна практика першого карантину», – зазначає Степан Слинчук.

Більшість компаній вже виробило свої протоколи поведінки на випадок повторного локдауну. Але всі сходяться на думці, що уряду все ж потрібно шукати альтернативні методи запобігання поширенню коронавірусу.

Поки очевидних сценаріїв розвитку подій немає, компанії уважно стежать за ситуацією в країні і в світі. Це підтверджують в компанії Фокстрот. “Готуємося до нових викликів, оперуючи кількома сценаріями розвитку подій. Якщо повториться “весняний”, безумовно, будемо діяти відповідно до розпоряджень уряду і МОЗ. Головне при цьому – вчасно зорієнтуватися, розставити пріоритети і не боятися сміливих рішень. Об’єктивно: ніхто не може припустити, скільки це триватиме. Відповідно, скільки часу протримається рітейл і чи витримає економіка в цілому, залежить від потенціалу і наявних ресурсів кожного окремого бізнесу. Тому, щоб вийти з карантину з мінімальними втратами, всім потрібно адаптуватися, бути гнучкими, змінювати стратегію і шукати найкоротший шлях до свого клієнта», – зауважив Олексій Зозуля, CEO мережі Фокстрот.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку