Олександр Федець, Франс.уа та Сімейна пекарня: За $ 500 можна відкрити піцерію, якщо у тебе є магазин
В ході нового випуску онлайн-програми співзасновника RAU Андрія Жука «За рамками рітейлу» генеральний директор, співзасновник Fedets Family Bakery (Сiмейна пекарня, Франс.уа, Булочна N1, Фабрика тіста, Сімейна піца) поділився досвідом створення пекарень і своїм баченням перспектив цього сегмента.
Цей матеріал доступний російською мовою
Олександр Федець – генеральний директор, співзасновник Fedets Family Bakery. У неї входять мережі Сiмейна пекарня, Франс.уа, Булочна N1, Фабрика тіста, Сімейна піца. Всього вже відкрито понад 400 магазинів, кав’ярень і пекарень. З них тільки 30 – власні. Решта працюють по франшизі.
У новому випуску програми «За рамками рітейлу» Олександр Федець розповів як виникла ідея створення булочних, на які спочатку ніхто не звертав увагу, як з маленької торгової точки це переросло в мережевий бізнес і як правильно будувати партнерство при створенні франшизи.
RAU пропонує найцікавіше з цієї бесіди з підприємцем, а повну версію інтерв’ю можна знайти внизу матеріалу або за посиланням.
Про початок бізнесу
Я все життя займався роздрібною торгівлею та одразу розумів, що найбільшу вигоду можна отримати у fresh-зоні і при торгівлі алкоголем. Алкоголем я займатися не хотів, а тому, коли вирішив зайнятися власним бізнесом, відкрив продуктовий магазин з м’ясом, фруктами-овочами і т.п. Вже тоді хотів займатися випічкою, але в тому приміщенні не було місця для організації виробництва.
Тому спочатку я виділив торгівлю м’ясом, яке продавалося найкраще, в окрему мережу магазинів. Став також продавати м’ясо оптом (брав товар в борг під реалізацію супермаркетам). Однак під час фінансової кризи 2008-09 років ряд продуктових мереж збанкрутували або стали затримувати оплату і у мене виник борг перед постачальниками на суму в $100 000.
Одна з мереж розрахувалася зі мною обладнанням для випічки, підштовхнувши до втілення моєї мрії.
Щасливий випадок
Фактично кризовий 2009 рік став щасливим лотерейним квитком для старту нинішнього бізнесу. Тоді багато FMCG-рітейлерів тимчасово відмовилися від розвитку і було багато вже підготовлених приміщень, так що мені залишилося тільки підключити обладнання пекарні до розеток в одному з таких магазинів, що не відбулися.
На ринку праці тоді також з’явилися хороші фахівці з випічки, які допомогли налагодити виробництво і розробити асортимент. І це пішло. Та так добре, що з часом я закрив м’ясні магазини і переключився на випічку.
Перша мережа
Перший бренд – Булочна №1 – відкрили в Кривому Розі. Всього було 12 точок, де пропонувалася традиційна українська випічка з натуральними начинками. Але хотілося розвиватися далі. Тому активно переймали закордонний досвід. Зокрема, в 2011 році французькі партнери поставили невелику лінію, яка дозволяла робити багети, круасани, чіабата тощо
Однак в Булочна №1 цей продукт не був зрозумілий споживачеві. Я сам пробував стояти за прилавком, але й тоді в результаті вдавалося продавати не більше 80-100 хлібів.
Перехід на нову якість
Всього вже відкрито понад 400 магазинів, кав’ярень і пекарень в рамках мереж Сiмейна пекарня, Франс.уа та інших, які входять в Fedets Family Bakery. З них тільки 30 – власні. Решта працюють по франшизі.
Але щоб зробити цей прорив, потрібен був каталізатор. Як не дивно, саме кризові обставини допомагали цього домогтися. Коли є якийсь зовнішній тиск – відповідальність і зобов’язання – це дуже стимулює. І змушує ризикувати, але з розумом.
Наприклад, я завжди брав обладнання в розстрочку, а не на кредитні гроші. Так менше ризики і більш зрозумілі умови покупки, що дуже важливо для бізнес-початківців.
Кав’ярні-пекарні Франс.уа компанія почала відкривати також в Кривому Розі в 2012 році. Все знову вирішив випадок: дісталося гарне приміщення в центрі міста. Де на останні гроші відкрили пекарню.
Існуючі формати
Якщо Булочна №1 – це був об’єкт повного циклу загальною площею 60 кв. м, половину з яких займало виробництво. Сiмейна пекарня – це фактично той же формат, тільки з іншою назвою і трохи іншим обладнанням.
Крім того, для відкриття Сiмейна пекарня не потрібно багато місця. Це може бути відділ випічки в існуючому магазині біля будинку.
Ми також розробили формат піцерії, яку можна відкрити за $500 в такому магазині. Це може бути МАФ на ринку або стаціонарне приміщення. Найбільш успішний формат зараз – приміщення на 50 кв. м, де піца поєднується з іншого випічкою. Ми навчилися за допомогою італійців робити хорошу піцу на нашому борошні. В цілому формат закладів нашої мережі може вміститися на площі 24-100 кв. м.
Франчайзингова схема
Середній чек в Сімейна пекарня – 25 грн при наявності 35-ти найменувань продукції і в середньому по півтори одиниці в чеку. Наш принцип – перебувати в зручному для споживача місці, де він міг би швидко здійснити покупку. Націнка у нас і наших партнерів невелика, тому ми не заходимо в торгові центри. Оскільки плата за оренду в ТЦ просто “з’їсть” всю вигоду.
Ми поки розвиваємося в окремих МАФ на стріт-ритейлі та на ринках. Щоб не було зайвих проблем, ретельно вивчаємо всі документи, і тісно співпрацюємо з організацією, яка відає ринками і все більше запитів на відкриття нових точок отримуємо саме звідти.
Вартість відкриття кав’ярні-пекарні Франс.уа або Сiмейна пекарня по франшизі складає $18 000-23 000 в залежності від міста, площі та стану приміщення.
95% з понад 400 магазинів, кав’ярень і пекарень компанії працюють по франшизі. Компанія поставляє франчайзі 100% продукції. Поставки здійснюються раз в 1-2 дні. Зараз середній термін від розробки нового виду продукції до появи її на складі – 14 днів. І ще тиждень, щоб представити її по всій роздрібній мережі.
Франчайзі цікавить перш за все прибуток. Вони нас знаходять самі. Ми гарантуємо радіус 500 метрів між точками в одному і тому ж проекті або не перетин потоків покупців. У невеликих містах до 15 000 населення можливо ексклюзивне партнерство. У великих містах так не можна, це гальмує розвиток.
Є система регіонального управління, чек-листи і система бонусів. Тільки зараз впровадили систему, де видно топ-10 кращих і топ-10 відстаючих франчайзі. У партнерстві не треба приховувати ситуацію і відкрито говорити про реальний стан справ.
Про плани на майбутнє
За перший рік роботи Франс.уа ми відкрили майже 60 об’єктів. Але цей формат і зараз ще потребує доопрацювання. Ми вже рік працюємо над цим. Вирішили піти в сегмент ще більш якісних продуктів, в тому числі з використанням французького вершкового масла.
Наш новий проект Фабрика тіста ще не до кінця опрацьований, тому його ми не продаємо по франшизі. Поки є дві точки. Цей формат більше і дорожче. Оскільки ми займаємося замороженими продуктами (вареники, пельмені, заморожене тісто) хочемо тут поєднати всі наші продукти в одному форматі.
Повну версію інтерв’ю можна подивитися на YouTube-каналі Андрія Жука «За рамками рітейлу»
Читайте також –