Десант у тил ворога: навіщо Wildberries вийшов в Україну та чи зможе найбільший інтернет-магазин Росії тут вижити

Десант у тил ворога: навіщо Wildberries вийшов в Україну та чи зможе найбільший інтернет-магазин Росії тут вижити

23.09.2020 08:15
  565
Іван Зайцев

Українські гравці e-commerce отримали нового конкурента: компанію з виручкою $2,9 млрд, заступництвом в уряді РФ, і фінансовою підтримкою російського державного ВТБ-Банку. У чому причина виходу рітейлера країни-агресора на наш ринок і які у нього перспективи.

Цей матеріал також доступний російською мовою

На сьомий рік гібридної війни, коли тривають обстріли української території проросійськими бойовиками в окремих районах Донецької та Луганської областей, залишається фактом окупація Криму – російський бізнес вирішив, що йому можна повертатися в Україну. І знову нести «русский мир» в маси, заробляючи гроші, з яких потім будуть сплачені податки для підтримки терористів так званих ДНР і ЛНР. Інакше сприймати наявність в асортименті інтернет-магазину подібних товарів складно:

Зараз каталог Wildberries.ua гарячково чистять, і багатьох товарів із проросійської символікою вже немає. Але користувачі встигли зробити чимало крін-шотів, які зафіксували наявність продукції на сайті, та навіть спеціальні ціни, зазначені в гривні.

Опитані RAU експерти не змогли оцінити перспективи Wildberries в Україні як бізнес-проекту. «Якщо чесно, не знаю що сказати. Потенційно у них багато грошей. Проблеми для Rozetka вони створити зможуть. Але з іншого боку, у нас і так багато конкурентів», – відповів на запитання RAU співвласник найбільшого інтернет-гіпермаркету України Владислав Чечоткін. Багато великих гравців вітчизняного e-commerce утрималися від коментарів, ухильно відповівши, що не вважають коректним давати оцінки роботі конкурентів.

Інші співрозмовники також в першу чергу відзначають колосальні за українськими мірками фінансові можливості російської компанії. «За обсягами виручки та сумами інвестицій у розвиток бізнесу в українському e-commerce просто немає порівнянних проектів, – категорично стверджує власник одного з інтернет-магазинів. – Інша справа, що поки не відомо, скільки Wildberries готовий вкласти в свій проект в нашій країні, та яку стратегічну мету ставить, тому рано стверджувати, що вони в найближчому майбутньому зможуть потіснити Rozetka або Kasta». У той же час він прогнозує, що частину бізнесу можуть втратити інтернет-магазини Lamoda та LeBoutique, які працюють в тому ж сегменті, що і Wildberries.

Ключова особливість бізнес-моделі російської компанії: максимально низькі ціни, «викручування рук» постачальникам, ціновий диктат і постійні знижки. «Знижки кожен день – відмінна риса Wildberries. «Бомбічний дні: -10% до знижок до 90%». «Клієнтські дні: даруємо знижку 20% всім-всім-всім». «Чистим склад. -50% і вище». «Суперціни на супербренди: знижки від 50% і вище». «Літня ліквідація: -40% і вище на одяг і взуття». «Клієнтські дні: до -10% по знижці покупця на електроніку та побутову техніку». Такі акції навіть не змінюють один одного, а йдуть водночас. Перераховані “крутяться” в слайдері на першому екрані сайту. Взагалі ж їх набагато більше, а після першої покупки клієнт потрапляє в програму лояльності й отримує ще більші знижки», – аналізують принципи ведення справ Wildberries журналісти порталу The Bell.

Далеко не факт, що така модель виявиться успішною в Україні. Якщо в Росії компанія може вигравати за рахунок ємності ринку й обсягу продажів, то в нашій країні обороти будуть в десятки разів менше. «Так, для багатьох українських споживачів ціна залишається важливим фактором, але вже далеко не критичним, – вважає бізнесмен зі сфери українського e-commerce. – Важливіше позитивний клієнтський досвід, швидкість і зручність доставки, перевірена якість, відсутність проблем із поверненням та інші «приємні плюшки». Нічого з перерахованого Wildberries в Україні поки запропонувати не може. Та й патріотизм українців не варто скидати з рахунків: досить згадати акцію «Бойкот російським товарам» після чого багато мереж почали закуповувати аналогічні товари неросійського виробництва».

Так, доставку товару інтернет-магазин пропонує протягом 10-12 днів, оплата – тільки по інтернету платіжною карткою, а повернення необхідно оформляти на абонентську скриньку чомусь у Львові. «Розпещені сервісами і рівнем Rozetka, Kasta та інших онлайн-рітейлерів українські покупці швидко «розкусять» росіян і навіть постійні знижки не допоможуть Wildberries утриматися на нашому ринку без колосальних вкладень в клієнтський сервіс, розвиток служб доставки та підтримки, створення складів і вибудовування логістичних ланцюжків . А все це – питання не одного року», – переконаний співрозмовник RAU.

Втім, деякі експерти вважають, що вихід найбільшого російського онлайн-рітейлера – це не стільки бізнес, скільки інші фактори. «Я не бачу бізнес-причин для Wildberries виходити в Україну в нинішніх умовах, – каже на умовах анонімності один з інвестаналітиків. – Є багато негативних факторів, які дуже ускладнять, а то й унеможливлять успіх проекту: купівельна спроможність населення помітно нижче, ніж у Росії, потрібні великі вкладення в розвиток бізнесу та побудову ланцюжка продажів, є сильна конкуренція і довгий термін окупності, величезні ризики неприйняття і акцій протесту з боку патріотичної громадськості, чи навіть можливе блокування роботи за рішенням влади». На його думку, в таких умовах починати бізнес у новій країні можна тільки при наявності інсайтів або при гарантії підтримки влади як України, так і Росії.

Але лояльність щонайменше офіційної Москви Wildberries забезпечена. У великому матеріалі, підготовленому журналістами російського видання The Bell, неодноразово відзначаються тісні зв’язки між рітейлером і урядом РФ. Так, про підтримку інтернет-магазину заявляв тоді глава Федеральної податкової служби, а нині – прем’єр-міністр країни-агресора Михайло Мішустін, про вихід компанії на європейські ринки оголошував особисто міністр промисловості та торгівлі РФ Денис Мантуров. А недавно офіційна власниця Wildberries Тетяна Бакальчук попросила підтримати новий проект рітейлера вже безпосередньо Володимира Путіна. Йдеться про відкриття технопарків із повною інфраструктурою для малого і середнього бізнесу (цеху, шоуруми, склади, логістика та інше).

До того ж найбільшим кредитором компанії є російський державний ВТБ-банк, що також свідчить про зв’язки власників Wildberries у владних колах. Та й у всій історії створення та шляху до успіху інтернет-магазину, докладно описаної у статті The Bell, дуже багато нестиковок і «чорних плям», які як раз можуть бути викликані активною участю можновладців.

Експерт з кібербезпеки Андрій Перевезій звертає увагу на ще один важливий аспект: «Коли найбільший онлайн-рітейлер країни-агресора виходить на ринок України, це викликає низку питань. Всі сервера Wildberries можуть перебувати в будь-якій точці світу, але офіс компанії, її співробітники, а відповідно й обробка замовлень фізично розташовані в РФ. Як наслідок, в компанії залишається не тільки e-mail покупця, але й дані про його місце проживання, ПІБ, номера телефонів і банківських карт і багато іншого. З огляду на можливості та вплив російських спецслужб, отримати доступ до даних українських користувачів вони зможуть у будь-який момент. Є і більш поганий сценарій – інсталяція шкідливого ПО. Адже за замовчуванням клієнти довіряють сайту, на якому купують товар, і без побоювань відкривають листи, де може міститися шифрувальник, віруси або інші небезпечні програми».

Читайте також –

Суспільство проти рітейлу: як українці бойкотують російські бренди та товари


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку