Спірні моменти: топ-5 питань взаємодії рітейлу та девелопменту в період карантину
Як пандемія коронавірусу вплине на вартість оренди, чи зможуть орендарі розраховувати на пільгові умови, чи в праві девелопери обмежувати доступ до своїх об’єктів та інші питання стосовно взаємодії девелопменту та рітейлу в період карантину.
Цей матеріал доступний російською мовою
Епідемія COVID-19 почала різко поширюватись в Китаї на початку 2020 року. Згодом кількість потерпілих почала експоненційно зростати і поширюватись по всьому світу, порушуючи бізнес-процеси та поставки. На сьогодні епідемія вийшла за межі Азії, охопивши більшість країн Європи та Америки. В зв’язку з цим уряди багатьох країн впроваджують жорсткі карантинні заходи: закривають кордони, ТРЦ та магазини, обмежують переміщення людей. При цьому ситуація змінюється вкрай швидко, і бізнес часто не розуміє, як діяти в тих чи інших обставинах.
Експерти міжнародної дослідницької компанії Colliers Intarnetional підготували відповіді на найпоширеніші запитання, які в зв’язку з карантином отримує компанія від свої партнерів – орендарів та девелоперів. Портал RAU публікує п’ятірку найбільш важливих питань взаємодії рітейлу з орендодавцями.
-
Як ситуація вплине на рівень орендних ставок?
Наслідки COVID-19, безумовно, вплинуть на динаміку орендних ставок як на європейських ринках, так і, зокрема, в Україні. За умови відновлення економіки наприкінці 2020 року – початку 2021 року орендні домовленості здебільшого залишаться стабільними з можливими пільговими періодами під час та після обмежувальних карантинних заходів.
-
Чи можна орендарям розраховувати на пільгові умови на період обмежувальних карантинних заходів?
Все вирішується в індивідуальному порядку. Частина орендарів, наприклад, офісних будівель, звертаються за узгодженням пільгових умов, але такі звернення не є систематичними. Враховуючи ситуацію, яка склалася, орендодавці та орендарі намагаються знаходити компромісні рішення.
-
Як ситуація вплине на терміни заїздів нових орендарів, терміни введення будівель в експлуатацію та на нові угоди?
Через проблеми з ланцюжками поставок, доставка матеріалів/меблів/техніки буде відстрочена, що впливає на терміни ремонтів та підготовку офісних та торговельних приміщень до в’їзду орендарів. Орендодавці лояльні у переговорах з новими орендарями. В деяких випадках орендодавці подовжують терміни ремонтних канікул. У Colliers ми, зазвичай, наполягаємо на додаткових термінах ремонтних канікул у нових договорах оренди та допомагаємо нашим клієнтам у розробці стратегій зниження ризиків для всіх поточних проєктів.
У сегменті торговельної нерухомості, всі сили ритейлерів, зокрема в Україні, сконцентровані на збереження свого бізнесу, а питання розвитку мереж, найімовірніше, будуть відкладені, як мінімум до моменту скасування карантину.
-
Що робити орендарям, які готуються переїжджати? Чи йдуть орендодавці на поступки, пропонуючи Holdover Provisions?
Орендодавці у таких випадках дотримуються прагматичного підходу. Багато з них працюють зі своїми практично вже колишніми орендарями для пошуку компромісних рішень, що задовольняють обидві сторони. Такий підхід особливо поширений в Китаї, та ми спостерігаємо таку практику й в інших регіонах.
-
Чи можуть орендодавці обмежити доступ в ТРЦ/БЦ?
Велика частина орендарів офісних будівель працюють у дистанційному режимі. Орендодавці поки не обмежують доступ до бізнес-центрів. ТРЦ закриті, функціонують тільки супермаркети, аптеки та магазини товарів першої необхідності. На нашу думку, повне обмеження доступу до офісних будівель або ТРЦ може бути ініційовано тільки урядом. Орендодавці не будуть закривати будівлі в односторонньому порядку без вагомої причини, тому що безперебійний доступ є однією з ключових умов договорів оренди.
Читайте також –