Продажі без продавців: торговельні автомати все частіше замінюють людину
Сучасний темп життя, можливість віддаленої роботи та здійснення покупок з будь-якої точки світу роблять торгові автомати все більш популярними в усьому світі. Причому обмежень по виду товарів, що продаються залишається все менше.
Цей матеріал доступний російською мовою
Споживачі хочуть отримати потрібний продукт там, де їм зручно, і як можна швидше. Ці фактори в сукупності з розвитком цифрових технологій сприяють розвитку вендингу – мережевої торгівлі за допомогою торгових автоматів без участі продавців.
Ринок в цифрах
Згідно зі звітом Європейської вендінгової асоціації (EVA) за 2017 рік, в Європі налічується понад чотири мільйони торгових автоматів (один на 190 осіб), оборот яких сягає майже $16 млрд на рік. За рік доходи вендінгових мереж збільшилися на 3,3%, а кількість машин – на 1,6%. Начебто небагато, але в абсолютних цифрах приріст доходу – сотні мільйонів.
В Японії встановлено 5,6 млн автоматів (один на 23 жителя), США – 15,4 млн автоматів (один на 20 осіб). Цікаво, що на один автомат найбільший виторг в 2016 році був у японців – приблизно в три рази більше ніж в США: $57,7 млрд проти $21,6 млрд. Що пояснюється, в тому числі, пристрастю японців до використання робототехніки.
Згідно з даними Vendoved, на кінець 2016 року в світі налічувалося понад 18 млн торгових автоматів, 80% з яких сконцентровані в Японії, США і Європі.
Серед країн Східної Європи Польща і Росія за останні п’ять років показували найбільше зростання числа торговельних автоматів: 7,8% і 5,7% відповідно при середньому зростанні світового вендинга в 2,5-3%.
“Україна майже не розвинена в плані вендінгового бізнесу: працює близько 10 000 вендінгових автоматів, переважно в містах-мільйонниках. Відповідно, на один автомат припадає 4000-4500 осіб. Ринок заповнений на 3-5%”, – говорить керівник департаменту фінансового консалтингу Pro Capital Investment Юлія Назаренко.
Втім, це якщо судити за офіційними цифрами, адже ніхто точно не знає скільки в Україні нелегально ввезено торгових автоматів.
Дані Pro Capital Investment
Як зазначає фахівець відділу стратегії та бізнес-планування консалтингової компанії Kreston GCG Тетяна Рябушко, показник насиченості ринку, в залежності від регіону може бути і 10-15%, що все одно дуже мало. Проте, динаміка ринку позитивна – щорічно спостерігається зростання його обсягів на рівні 5-7% в грошовому вираженні.
Основні тенденції
Незважаючи на слабку розвиненість даного бізнесу в Україні, аналітики прогнозують постійне зростання цього сегмента відповідно до світових тенденцій. Потенціал ринку оцінюється на рівні 300 000 торгових автоматів.
Динаміка вендінгового ринку в Україні, $ млн
Серед ключових проблем, які заважають розвитку вендингу в Україні експерти називають способи оплати покупок (багато хто хоче платити карткою, а старі моделі автоматів приймають тільки готівку); складності з обслуговуванням техніки, коли доводиться на місці регулярно перевіряти запаси витратних матеріалів, грошей для здачі і загальну справність техніки.
Проникнення онлайн-технологій у вендінгову індустрію дозволяє вирішити ці проблеми. Наприклад, восени 2018 року українська компанія Prostopay похвалилася запуском системи безготівкової оплати на першій сотні вендінгових автоматів в Києві. Технологія дозволяє сплатити покупку в автоматі за допомогою звичайного смартфона за допомогою використання QR коду. На гаджет треба встановити спеціальний додаток і прив’язати до гаманця Masterpass карту будь-якого українського банку.
Можливість безготівкового розрахунку (наприклад, за допомогою безконтактних платежів за технологією Pay Pass) збільшує потік клієнтів приблизно на третину.
Для віддаленого контролю (телеметрії) апарати почали оснащувати GSM-модулями, що дозволяє власникам автоматів “тримати руку на пульсі” своєї торгової точки, не відвідуючи її систематично. Пристрій вартістю близько $400 повідомляє по інтернету власнику про хід продажів, несправності і запаси продукції. Поки ці технології лише набирають популярність.
Виробники техніки роблять акцент на зовнішній привабливості автоматів: оснащують їх сенсорними екранами, аудіо- та відео- супроводом, в тому числі, прагнучи розширити клієнтуру за рахунок тих, хто цікавиться новими технологіями.
Крім того, зростає популярність «кави на винос», а більш привабливі автомати, з більшими форматами сенсорних дисплеїв, що дозволяють отримати напій з більшою кількістю інгредієнтів і рецептур, допомагають виправдати його більш високу ціну.
Особливо це помітно в сфері OCS (Office Coffee Service) – установці і обслуговуванні кавових автоматів в офісних приміщеннях і бізнес-центрах. Так, більше половини вендинга в Європі (2,5 млн автоматів) – це настільні або окремо розміщені кава-машини з роздачі гарячих напоїв. Приблизно 80% таких автоматів встановлено в офісах і робочих приміщеннях.
Торгують всім
Незважаючи на те, що в світі близько половини автоматів продають напої і снеки (кава, газована вода, шоколадки, закуски), є чимало прикладів торгівлі різними товарами.
Так, компанія Xiaomi планує поставити в Індії автомати Mi Express Kiosk, де можна купити товари компанії безпосередньо без посередників. Їх встановлюватимуть у технопарках, на станціях метро, в аеропортах і торгових центрах.
У Німеччині автомати для продажу ковбас нещодавно викликали справжній фурор. Найбільш популярні ті автомати, що пропонують 3-4 види ковбас, а також різноманітні салати. Також зростає популярність пристроїв, в асортименті яких є яйця, молоко і навіть фрукти і овочі.
Цієї весни влада Лондона на станції підземки Кеннері Уорф поставила автомат з продажу коротких –на одну поїздку – оповідань Вірджинії Вульф, Чарльза Діккенса і Льюїса Керролла. Тут можна купити одно-, трьох- або п’ятихвилинну історію.
У багатьох мегаполісах світу торговельні автомати розвинулися до міні-маркетів та шоу-роботів. Машини готують коктейлі, печуть піцу (причому в автоматі компанії Torghele можна вибрати інгредієнти) і заварюють китайську локшину. Часто це ще і видовищно, з музикою та підсвіткою.
Існують автомати з продажу алкоголю (віскі, мартіні, шампанське), в тому числі на розлив, електронних сигарет, і навіть чорної ікри. А ще можна купити краватки, тапочки, джинси, золото, ліки, а в ряді штатів США – марихуану.
На фото: Автомат з продажу чорної ікри в Лос-Анджелесі
Великі торгові мережі розвивають системи самообслуговування, щоб підвищити оборотність і скоротити витрати на персонал. Вендингові технології можуть не тільки стати альтернативою традиційним формам роздрібної торгівлі та громадського харчування, а й каналом для нестандартної комунікації брендів зі споживачами.
Тому в Україні цей шлях теж буде поступово пройдено. Спочатку каву і снеки, потім – розширення асортименту, і далі – наскільки вистачить фантазії у продавців.
Українські реалії
За словами Юлії Назаренко, в Україні більше половини ринку торгових автоматів доводиться на кавові машини. Другий за популярністю – сектор платіжних терміналів. І лише 10% припадають на автомати з продажу снеків та інших напоїв. Все інше – не більше 1%.
“В Україні найбільшою популярністю користуються платіжні термінали за рахунок простоти й зручності оплати різних послуг, також популярність набирають інстабокси – термінали для миттєвого друку фотографій”, – говорить Тетяна Рябушко.
На думку представника Kreston GCG, на ринку України торговий автомат є скоріше додатковим каналом продажів, ніж конкурентом звичайним форматам торгівлі. “Споживачі переважно використовують вендінговий автомат в разі, якщо це єдиний спосіб придбання продукції, яка їх цікавить”, – говорить Рябушко.
Але вже стали з’являтися перші приклади незвичайного вендинга. Так, Sammy Icon у 2017 році встановила два автомата з продажу шкарпеток – в ТЦ Globus і Gulliver.
Активно розвивається сектор автоматів з продажу питної води. На кінець 2018 роки кількість таких автоматів склало близько 400 одиниць по всій Україні. У 2017 році в ТЦ Ашан Петрівка, ТЦ Ашан Біличі і ТЦ Ашан Чернігівська були встановлені автомати з продажу контактних лінз і засобів по догляду за ними.
За прикладом Європи і деяких країн Азії в аеропорту Бориспіль два роки тому студія Tory Art встановила автомат з продажу квітів – флоромат. Він розрахований на тих, у кого немає часу їхати в квітковий магазин і спілкуватися з флористом або вибирати букет в інтернеті.
“В цілому досвід виявився успішним, не рахуючи величезних складнощів роботи з бюрократами в самому Борисполі. Ми плануємо встановлювати такі автомати на АЗС і в торгових центрах. Також будемо продавати в автоматах супутні товари – іграшки, невеликі подарунки і сувеніри”, – розповіла засновник студії Вікторія Чолак.
Покупцеві потрібно вибрати букет (квіткову композицію), ввести її унікальний номер на клавіатурі, внести потрібну суму грошей зручним способом, після чого залишиться лише забрати квіти через дверцята, що відкрилися. Важливо, що букет не випадає і не виштовхується – покупець бере його сам, так квіти залишаються в цілості й схоронності.
“Найбільша проблема – не вміння користуватися нашими покупцями такими апаратами, страх перед новим і невідомим. Поки продажі в ньому, в усякому разі на початковому етапі, супроводжує продавець-консультант, який допомагає розібратися з принципом використання”, – говорить Вікторія.
Що стосується реалізації готової їжі за допомогою вендінгових автоматів – це явище досить нове для українського ринку, прикладів вдалого розвитку не так багато. Наприклад, як повідомила Тетяна Рябушко, в Європейському ліцеї Одеси в їдальні встановлені автомати самообслуговування, де діти можуть вибрати готові холодні або гарячі блюда. У разі розрахунку карткою, батьки отримують sms-повідомлення, де вказано, що саме придбала дитина.
“Персонал школи оцінює нововведення позитивно, оскільки таким чином дітям надається можливість вибору”, – говорить Тетяна Рябушко.
Схожий проект тільки з продажу через автомати фруктів, соків і закусок розвиває компанія “Дорога здоров’я”, встановлюючи вендингові апарати в шкільних навчальних закладах України.
Так що, не дивлячись на споживчий консерватизм українців, перспективи розвитку ринку вендингу в нашій країні – дуже хороші. Ніша поки практично вільна, а з огляду на те, що значну частину споживачів в найближчі роки вже становитимуть представники покоління Z, які звикли до самостійності і вчиняють покупки без допомоги продавців, – можливістю побудувати мережу нехтувати не варто.
Читайте також –