Кейс Varus: коли і чому рітейлеру краще віддавати управління складами на аутсорс
Чому рітейлер віддав управління розподільчим центром на аутсорс, як це допомагає компанії справлятися з викликами на ринку і розширювати мережу.
Цей текст доступний російською мовою
Під час виступу на секції “Логістичні рішення.Оптимізація бізнес-процесів в рітейлі” на RDBExpo-2019 Юрій Поєнко, директор департаменту з логістики Varus, і Олександр Пітенко, генеральний директор логістичної компанії УВК, розповіли про те, навіщо продуктовому рітейлеру переходити на аутсорсинг розподільних центрів, і які ефективні рішення використовують ці компанії.
Як зазначив Юрій Поєнко, Varus – одна з небагатьох мереж в Україні, яка в 95% випадків передає операційні процеси на аусорсінг. В більшості проектів партнером рітейлера виступає компанія УВК – один з провідних 3PL-операторів країни.
Аутсорсингова історія Варус
Мережа Varus складається з 70 супермаркетів, які розташовані в Січеславській, Київській, Запорізькій та Кіровоградській областях. Торгова площа магазинів мережі складає більше 70 000 кв. м, а оборот компанії в 2018 році досяг показника понад 10 млрд грн.
Асортимент супермаркету Varus зазвичай варіюється в межах 25 000 позицій і більше в залежності від формату магазину. У компанії працює більше 5000 співробітників.
Вся система логістики супермаркету Varus побудована на двох точках:
- в Києві розташовані сухий склад, РЦ Hold, РЦ заморозка і РЦ овочі – все на аутсорсингу. У Києві повністю всі групи товарів, незалежно від температурного режиму, знаходяться на складах аутсорсингової компанії;
- в Дніпрі працює аналогічна структура:
Компанія вибрала аутсорсинг з кількох причин:
- це дозволяє рітейлеру сфокусуватися на основній діяльності, а саме – на роздрібній торгівлі;
- немає необхідності інвестувати в логістичні ресурси – будівництво складів, покупку транспорту і т.д.;
- з’являється можливість управління змінними витратами, завдяки чому компанія “м’яко” проходить сезон. Для прикладу: для роздрібної мережі Новий рік і Великдень завантажують додатково 50% логістичних одиниць.
Рітейлер почав співпрацювати з УВК в 2010 році з відкриття складу в Дніпрі, а в 2014 був відкритий склад в Києві.
Зараз площа складу в Дніпрі досягає 15 000 кв. м, і він обробляє близько 15 000 SKU, київський склад площею в 5000 кв. м обробляє 7000 SKU.
Як зазначає Юрій Поєнко, модель співпраці з УВК має на увазі роботу складів в режимі 24/7, повну інтеграцію і автоматизацію всіх процесів між УВК і Varus: жодна дія на складі не проводиться руками.
Крім того, УВК забезпечує для Varus відвантаження продукції в усі супермаркети щодня, що дає можливість поставити один і той же товар в супермаркет 7 раз в тиждень, якщо це необхідно.
Комплектація товару залишається однією з найбільш трудомістких операцій на складі. Згідно з домовленостями, УВК робить комплектацію для рітейлера в форматах – поштучно, в ящиках, мішках або палетах, по заданому рітейлером алгоритму (зони, наповнення грузомест і т.п.)
Товар може переміщатися за допомогою одного з варіантів:
- за схемою відповідального зберігання: постачальник привіз на склад товар, який зберігається і за заявками рітейлера їде в магазини;
- згідно PBL – постачальник привіз товар, на складі його під нуль розібрали на 70 супермаркетів і розвезли;
- схема крос-докінгу – яка передбачає прийняття вантажних місць від постачальників і подальшу доставку в магазини.
Одним з проектів, якому в компанії Varus приділили багато часу і ресурсів, стало безакцептне приймання товару на складі магазину (повністю вирішене питання передачі матеріальної відповідальності)
“На даний момент всі поставки з аутсорсингового РЦ в наші магазини проходять без приймання товару в магазинах – весь контроль проводиться на складі, за рахунок чого ми скоротили час руху товару від прийому на рампі до касової зони”, – говорить Юрій Поєнко.
На даний момент продуктова мережа поставляє товар в магазини на двох типах тари – на піддонах і на Roll-Cage. Проект Roll-Cage – також одна з інновацій, що впроваджуються в компанії.
“Ми хочемо скоротити в магазині всі непродуктивні операції: для цього товар завантажується на аутсорсинговому складі в спеціальний Roll-Cage. Його розміри підбираються таким чином, щоб потрапити в ряд в магазині і його було зручно викладати на полицю. Магазин при прийомі товару сканує штрих код і на цьому вся прийомка товару закінчується “, – розповідає директор департаменту з логістики Varus.
Ще одним з поточних проектів стало збільшення частки штучного товару у відвантаженні. Штучний товар – найважчий у відвантаженні і хворе місце для усього роздробу. Зі збільшенням точок формату “магазин біля будинку” і маленьких магазинів кожен з них вимагає, щоб товар приходив часто, кожен день, і в мінімальних кількостях. Компанія УВК забезпечує компанії Varus значну частку штучної комплектації товару.
KPI співпраці
У компанії Varus працюють два ключові показники, які дозволяють оцінити якість роботи логістичного партнера:
- Своєчасність комплектації. У січні 2019 року цей показник досяг 99%, а за результатами лютого збільшився майже до 100%.
- Точність комплектації. Показує як заявки торгової мережі виконуються логістичним партнером. Ця цифра зараз становить 99,87%.
Навіщо Varus логістика на аутсорсі
- Логістичні витрати знаходяться в межах бюджетних показників компанії. Завдяки цьому їх можуть грамотно спрогнозувати, відстежувати, і розуміють, яка ціна буде післязавтра, яка буде на ресурси через півроку і через рік.
- Рівень повноти виконання замовлень і своєчасного завантаження дуже високий – 99,2%. Своєчасність відвантаження – 99,4%. “Ми б напевно змогли б домогтися таких цифр, якби це був наш склад, але з абсолютно іншими цифрами по витратах”, – додає Юрій Поєнко.
- Можливість масштабувати логістичні рішення на інші регіони. Щоб зайти до Києва, рітейлер купив мережу магазинів з 14 точок. Було поставлено завдання протягом місяця відкрити склад в Києві. Маючи досвід роботи в Дніпрі, буквально за два тижні рітейлер, за допомогою УВК, організував склад в місті Київ і на третій тиждень запустили поставки на склад. Тобто збільшення мережі (обсягів відвантаження) не вимагає значних додаткових трудоресурсів і часу.
“Якщо завтра ми увійдемо в південний регіон, то я знаю партнера, з яким я буду далі працювати в новому регіоні для нас”, – зазначив топ-менеджер мережі.
Читайте також –
CBRE: огляд ринку складської нерухомості Києва за 2018 рік (факти та інфографіка)