#10yearschallenge: як змінилися найбільші торговельні мережі України

#10yearschallenge: як змінилися найбільші торговельні мережі України

22.01.2019 08:15
  3678
Виктор Нагорский

Як виглядали магазини найбільших торгових мереж України в 2009 році, скільки торгових точок налічували та інші цікаві факти про рітейлерів 10-річної давнини.

Цей матеріал також доступний російською мовою

В середині січня соціальні мережі всього світу захопив флешмоб #10yearschallange. Його учасники діляться своїми фотографіями 10-річної давнини і розповідають про зміни, що відбулися з ними за минулі роки. Портал RAU вирішив приєднатися до флешмобу, з’ясувавши, як виглядали магазини найбільших рітейлерів України десять років тому і що змінилося в компаніях з тих часів.

Intertop Ukraine

Мережа магазинів компанії Intertop Ukraine, створена в 1994 році, на 1 січня 2009-го нараховувала 111 торгових точок в Україні (зараз 116). За словами директора з маркетингу Intertop Валерії Толочиної, серед ключових змін в компанії, що відбулися за минулі 10 років – поява онлайн-магазину intertop.ua і зростання в спортивних брендах – мережа Skechers збільшилася в 8 разів. Також рітейлер істотно зріс в сегменті fashion: на український ринок були виведені бренди Armani Exchange, Emporio Armani, Napapijri, а мережа Marc O’Polo збільшилася в два рази. Крім вищезгаданих брендів, зараз компанія також розвиває мережі магазинів Intertop, Ecco, Timberland, Geox, Clarks, Intertop Outlet, Intertop Kids. Сумарна площа магазинів рітейлера перевищує 30 000 кв. м.

Prostor

Один з лідерів українського ринку drogerie 10 років тому був утричі меншим за розмірами мережі, ніж зараз. На початок 2009-го компанія об’єднувала 102 магазина. Перевищити позначку в 100 торгових точок рітейлеру вдалося всього за 3,5 роки – перший магазин Prostor був відкритий в липні 2005-го. Серед знакових для компанії подій в 2008-му також варто відзначити відкриття перших торгових об’єктів у Києві та Криму.

Comfy

Рітейлер побутової техніки та електроніки Comfy 10 років тому об’єднував 33 магазина, включаючи торгові точки в Криму і на Донбасі. Незважаючи на втрату магазинів на цих територіях, зараз мережа стала майже в три рази більшою і налічує 93 торгових об’єкта. Крім цього, 10 років тому Comfy вийшов на столичний ринок. Цікаво, що перший торговий об’єкт в Києві відкрився опівночі. Працював він у торговому центрі Альта-Центр, який пізніше був перебудований в ТЦ Епіцентр нового формату.

Окрім цього, слід зазначити, що багато хто з нинішніх топ-менеджерів компанії працювали в Comfy ще 10 років тому. У 2009-му генеральним директором рітейлера був власник Станіслав Роніс, а нинішній СЕО компанії Ігор Хижняк обіймав пост директора департаменту з розвитку бізнесу, операційний директор Наталія Кутузова 10 років тому працювала директором магазину, комерційний директор Іван Павлик був категорійних менеджером IT, керівник відділу діджитал і бренд-маркетингу Олександр Жиляєв працював маркетинг-менеджером. При цьому начальник відділу CRM керувала тоді ще і сайтом, і контакт-центром. Зараз сайт – це інтернет-магазин, а контакт-центр – взагалі окрема структура.

Brocard

Мережа Brocard на 1 січня 2009-го складалася з 58 магазинів загальною площею понад 18 600 кв. м. Для порівняння, на аналогічну дату цього року компанія управляла 88 торговими точками Brocard, двома Brocard Niche Bar, чотирма M.A.C. і однієї Kiehl’s сумарною площею понад 28 600 кв. м. При цьому в 2009 році рітейлер відкрив шість магазинів Brocard (в 2019-му компанія планує запуск 5-7 нових торгових об’єктів) загальною площею понад 2000 кв. м, в тому числі один shop-in-shop в столичному ТРЦ Dream Town.

Товарообіг мережі за 2008 рік склав 776 млн грн, за підсумками 2018-го – 4 млрд грн. У магазини мережі 10 років тому щодня заходило 13 000 відвідувачів, а загальна кількість зареєстрованих клієнтів становила 374 000 осіб. У 2018-му щоденна відвідуваність магазинів Brocard складала 26 000, а кількість зареєстрованих клієнтів перевищувала 1,44 млн осіб.

ЕКО маркет

Всеукраїнська мережа супермаркетів ЕКО маркет на початку 2009 року об’єднувала 52 магазини (в кінці року їх було вже 60) в 15 регіонах країни. За минулі 10 років розмір мережі збільшився більш ніж в 2 рази і зараз в Україні працює вже 119 магазинів ЕКО маркет. Товарообіг мережі за підсумками 2008 року склав 1,7 млрд грн. Для порівняння, в 2017-м рітейлер наростив товарообіг на 13% – до 7 млрд грн.

Антошка

Перший дитячий магазин мережі Антошка був відкритий в 1997 році в Одесі, а наступне десятиліття компанія безперервно зростала. Уже в 2008-му вона керувала 40 торговими об’єктами. В кінці 2008 року в мережі також почав роботу Мега-Антошка в Харкові – п’ятиповерховий торгово-розважальний комплекс для дітей площею майже 8600 кв. м. Цей проект став найбільшою інвестицією компанії.

У той же час, кризовий період 2008-2009 років для рітейлера був вкрай непростим. Як зізнавався засновник Антошки Владислав Бурда, станом на кінець 2008-го борги компанії становили $45 млн. Незважаючи на це підприємцю вдалося не тільки утримати бізнес на плаву, а й продовжити розвиток. У 2017-му компанія розпочала впровадження нового формату магазинів. Зараз мережа нараховує 37 торгових об’єктів в країні.

Сільпо

Перший супермаркет Сільпо був відкритий в Києві в 1998 році. У наступні 10 років мережа росла в середньому на 15 торгових об’єктів щорічно і до кінця 2008-го складалася з 150 супермаркетів по Україні (зараз – 240).

У компанію Fozzy Group, крім Сільпо, в 2008-му також входили мережі магазинів Фора, Бумі, гіпермаркети Fozzy C&C. За підсумками 2008 року сумарний товарообіг торгових мереж компанії зріс на 28,7% – до 10,2 млрд грн. Для порівняння, в 2017-му виручка Fozzy Group виросла на 13% і склала 62,4 млрд грн.

Ашан

Французький рітейлер Ашан 10 років тому лише починав свій шлях в Україні. У 2008-му компанія відкрила перші гіпермаркети в Києві та Донецьку, а в 2009-му рітейлер підписав договір про оренду на 20 років торгових площ російської мережі гіпермаркетів О’кей, що пішла з країни .

Перший Ашан в Україні відкрився на Петрівці в Києві

За рахунок угоди Ашан зміг відкрити по одному новому магазину в Києві, Кривому Розі, Запоріжжі та Сімферополі. До кінця 2009-го мережа налічувала вже сім торгових об’єктів в Україні. Зараз в українську мережу Ашан входить 27 торгових точок трьох форматів: гіпермаркети, супермаркети і магазини біля дому.

У минулому році Ашан почав розвиток формату магазин біля дому

Novus

10 років тому почала свій розвиток в Україні й мережа Novus, що входить в литовську групу BT Invest. З того часу мережа магазинів рітейлера зросла до 44-х маркетів загальною площею понад 170 000 кв. м. Компанія розвиває торгові об’єкти різних форматів площею від 500 до 7000 кв. м, в тому числі – франчайзингові. Більшість торгових точок мережі працює в Києві та області (35 маркетів). Магазини також представлені в Рівному, Черкасах, Тернополі, Миколаєві, містах Корець (Рівненська обл.) і Романів (Житомирська обл.). У 2018-му Novus запустив п’ять нових торгових об’єктів, в тому числі – преміального формату в столичному ТЦ Good Life. Крім цього, в кінці минулого року компанія відкрила новий логістичний центр площею 7000 кв. м в с. Софіївська Борщагівка під Києвом.

АТБ

Найбільша мережа магазинів в Україні АТБ, яка на кінець грудня 2018-го об’єднувала 990 дискаунтерів, за 10 років до цього налічувала 293 торгові точки. За підсумками 2008-го компанія відкрила 76 нових магазинів (в 2018-му – 80). При цьому товарообіг мережі в 2008 році становив понад 6 млрд грн. Згідно з останніми оприлюдненими компанією даними, тільки за I півріччя 2018-го рітейлер наторгував в 8 разів більше – на 48,4 млрд грн.

EVA 

Нинішній лідер українського ринку drogerie мережа EVA до 2008-го нараховувала 150 торгових точок і незважаючи на кризу, не відмовлялася від динамічного масштабування мережі. Як писав Forbes, у вересні 2008 року на місці 25 магазинів російської дрогері-мережі Арбат-Престиж з’явилися нові EVA. Право оренди цих площ, товарні залишки і обладнання компанія придбала за $1 млн. Тоді досвід M&A для компанії виявився невдалим – магазини не вийшли на прогнозований фінансовий результат, і більшість з них довелося закрити. Втім, незважаючи на локальні невдачі в кризовий період, в наступне десятиліття компанія стабільно і швидко зростала. Станом на кінець листопада 2018-го розмір мережі збільшився майже в п’ять разів – до 746 торгових точок. При цьому в найближчі роки компанія не має наміру зменшувати оберти і планує відкривати по 150-200 магазинів щорічно.

Mikki

Мережа дитячих магазинів Mikki 10 років тому лише починала свій розвиток, відкривши перший магазин в Дніпрі площею близько 350 кв. м. В основі його дизайну були червоно-білі кольори. У наступне десятиліття компанія розширювала свою присутність в Україні: були відкриті торгові точки в Нікополі, Енергодарі, Кременчуці, Павлограді, Львові, Києві та Харкові. Зараз компанія об’єднує вже 13 торгових об’єктів в країні.

Тепер же рітейлер дитячих товарів робить ставку на розвиток формату MyPlay, розробленого в минулому році. В компанії говорять, що в цьому форматі слово «магазин» втратило своє значення, адже 30% простору виділено під розважальну зону – басейн з кульками, лазерний тунель, зона віртуальної реальності та відпочинку. У 2018-му компанія відкрила три нових MyPlay в Дніпрі, а вже в цьому році планує запуск проекту в Києві.

Епіцентр К

Найбільший гравець DIY сегменту в Україні – Епіцентр К – 10 років тому налічував 22 торгових об’єкта в Україні. За минулі роки рітейлер не тільки збільшив мережу до 50 Епіцентрів, але також, з постійним розширенням асортименту, вийшов за межі DIY формату. Зараз компанія позиціонує себе як мережу торгових центрів, в яких представлено понад 350 000 найменувань товарів від більш ніж 3500 постачальників. Крім величезного вибору будматеріалів, в мережі можна знайти побутову техніку і електроніку, товари для дому, саду та городу, дитячі товари, косметику, спорттовари та багато іншого.

Також відзначимо, що в 2008 році в компанію прийшов нинішній СЕО Епіцентр К Петро Михайлишин. Спочатку топ-менеджер був призначений на посаду заступника директора з розвитку компанії, але вже в 2009-му отримав пост генерального директора.

Цитрус

Мережа магазинів техніки та електроніки Цитрус на початку 2009 року налічувала 43 торговельних об’єкта в Україні (зараз 51). При цьому за останні 10 років рітейлер істотно наростив свою частку в сегменті гаджетів і став одним з лідерів з продажу електротранспорту. При цьому в останні роки компанія почала відкривати магазини набагато більшої площі із сервісними центрами, точками прокату електротранспорту і Цитрус Академіями. Наприклад, в столичному ТЦ Gorodok Gallery Цитрус зайняв 1900 кв. м, а на вулиці Віце-Адмірала Жукова в Одесі – 2000 кв. м.

Алло

У 2008 році мережа Алло, яка святкувала своє десятиліття, тільки-тільки запустила інтернет-магазин allo.ua. Сьогодні ж онлайн-магазин компанії – один з найбільших в сегменті техніки і електроніки.

Активно за останні 10 років розвивався і офлайн-роздріб рітейлера. Так, в 2013 році компанія поглинула мережу Мобілочка, яка на момент злиття налічувала 417 магазинів в 149 містах країни. Втім, з часом компанія зробила ставку не на кількісне, а на якісне зростання «цегляного» роздробу. Зараз в мережі Алло працює 300 магазинів в порівнянні з 355 на початок 2009-го. Однак при цьому сумарна площа торгових об’єктів мережі істотно зросла, а сама компанія стала одним з лідерів у продажах смартфонів і цифрової техніки.

MOYO

Інший рітейлер техніки та електроніки – мережа MOYO – в 2009 році відкрила свій перший магазин в столичному ТЦ Аладдін. Зараз компанія налічує 45 торгових точок в 26 містах країни. У минулому році MOYO почала впровадження нового формату, а в кінці 2018-го запустила перший в мережі цілодобовий склад-магазин площею 1500 кв. м, який став найбільшим в мережі.

Фуршет

У 2008 році мережа Фуршет об’єднувала більше 100 магазинів в країні і була одним з лідерів українського ринку. Однак, з тих пір багато що змінилося: зараз рітейлер переживає не найкращі часи, проте з усіх сил намагається виправити ситуацію. У 2017 році компанія розпочала впровадження програми оновлення магазинів, реформатувавши низку торгових точок. А зовсім нещодавно Фуршет вперше за 20 років оновив логотип та айдентику.

Золотий Вік

Мережа ювелірних магазинів Золотий Вік 10 років тому налічувала всього 24 торгових об’єкта в Україні. Зараз компанія об’єднує вже понад 400 точок в 150 містах країни під брендом Золотий Вік та низкою магазинів під іншими вивісками. Тільки в 2018-му найбільша ювелірна мережа України поповнилася 43 новими магазинами.

 

Читайте також – 

Скільки магазинів відкрили найбільші торговельні мережі України в 2018 році


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку