Досвід Amazon, JD і Alibaba: три шляхи виходу з онлайну в офлайн
Три характерних шляхи переходу онлайн-магазинів в офлайн, які обрали лідери світової e-комерції – Amazon, JD і Alibaba.
Цей текст доступний російською мовою
Поки електронна комерція в частині країн знаходиться тільки на етапі становлення, і магазини прагнуть зайняти свою нішу в інтернет-торгівлі, багато закордонних онлайн-компаній повертаються в «рідні пенати» магазинів традиційних форматів. Retail.ru проаналізувала три характерних шляху переходу онлайн-магазинів в офлайн, які обрали такі лідери світового e-commerce як Amazon, JD і Alibaba. RAU публікує адаптовану версію статті.
Онлайн-продажі в 2018 році у всьому світі склали $ 2,8 трлн. У наступному році прогнозується зростання онлайн-продажів до $ 3,4 трлн – тобто майже на 20%.
Однак електронна комерція поки що займає лише 11,9% від усієї світової роздрібної торгівлі (дані за 2018 рік). У найближчі роки частка онлайн-продажів, за найоптимістичнішими прогнозами, може зрости лише до 13,7%. Тому зрозуміле прагнення найбільших рітейлерів Всесвітньої павутини відкривати традиційні “цегляні” магазини.
Шлях перший – створення власної мережі
Найпоширеніший спосіб виходу в офлайн – відкриття звичних для всіх роздрібних магазинів. Таким шляхом пішов лідер світової електронної комерції Amazon. Відзначимо, що великі рітейлери нерідко розвивають відразу кілька напрямків виходу в офлайн. Наприклад, той же Amazon відкриває «фізичні» магазини і розвиває точки без продавців.
У вересні минулого року Amazon відкрив в Нью-Йорку свій перший фізичний магазин – Amazon 4-star. Головна ідея нового проекту – зібрати на вітрині найпопулярніші товари з інтернет-каталогу маркетплейсу. У магазині продаються тільки товари, рейтинг яких у покупців не нижче 4 зірок (з 5). Середня оцінка всіх представлених товарів в Amazon 4-star – 4,4 зірки.
Планування магазину в чомусь нагадує сам сайт рітейлера. Товари розділені тематичними вивісками – «телефони», «книги», «музика», «іграшки», і категоріями «найвищі оцінки», «часто купуються», «найбажаніші», «тренди Нью-Йорка», взятими буквально з розділів сайту онлайн-рітейлера. Багато відвідувачів Amazon 4-star порівняли свій перший похід в магазин з прогулянкою по сайту.
Крім знайомого оформлення покупець виявить, що полки Amazon 4-star переповнені товарами власної торгової марки компанії – Amazon Basics. Просування СТМ – одна з головних причин відкриття «фізичних» магазинів для онлайн-гігантів.
Власні торгові марки розподілені по всіх відділах, залучаючи покупців знижками і більш низькими цінами в порівнянні з іншими брендами. Кожен товар Amazon Basics позначений спеціальною табличкою для максимального залучення уваги.
В Amazon 4-star також діють спеціальні знижки для найактивніших і преміальних користувачів сайту – володарів аккаунта Amazon Prime. Ціни на товари в магазині нічим не відрізняються від цін на сайті.
Шлях другий – франшиза
Другий спосіб – франшиза – вимагає міцних зв’язків онлайн-рітейлера з іншими «фізичними» магазинами і мережами. Такими зв’язками славиться Jingdong Mall (JD.com), що володіє 400 складами, 6000 пунктами доставки і 2500 станціями прийому замовлень по всьому Китаю.
У квітні 2017 го засновник компанії Лю Цян-дун заявив, що відкриє мільйон магазинів по всій країні протягом наступних п’яти років. Половина цих магазинів, як сказав глава JD, буде розташовуватися в сільській місцевості. «Треба зробити так, щоб магазин був в кожному селі», – озвучив п’ятирічний план компанії Лю Цян-дун. Інтернет-компанія буде працювати з власниками магазинів шляхом надання їм франшизи.
Jingdong Mall перевіряє кваліфікацію власника магазину і підписує з ним договір, і після приступає до його навчання. Після завершення навчання власник починає працювати під брендом JD і торгує товарами, які пройшли перевірку в головної компанії. Поставку товарів в магазин бере на себе JD. Власнику магазину не потрібно платити Jingdong за франшизу, навчання і подальше управління магазином.
Власник несе витрати на оренду і обробку магазина, закупівлю товарів і ін. Єдина вимога до магазину – це гарантія якості товарів, що продаються.
JD пропонує магазинам два варіанти співпраці:
- 100% поставок зі складів Jingdong, за логістику і розподіл товарів повністю відповідає компанія;
- частина товарів доставляється з JD, частина – з інших каналів поставки.
«Ми отримуємо 50 000 заявок кожен день. Заявниками в основному є працьовиті мігранти, які повернулися в свої села чи містечка. Jingdong Finance надасть їм кредити для відкриття магазинів. Вони можуть заробляти більше 8000 юанів ($ 1150) в місяць», – зазначив Лю Цян-дун на конференції в квітні минулого року.
Шлях третій – магазини без продавців
Маються на увазі автоматизовані супермаркети без персоналу, де клієнт за допомогою новітніх технологій самостійно здійснює і оплачує покупки. В цьому випадку онлайн-рітейлер повинен мати технологічні розробки (мобільні додатки, систему зберігання товарів,що не потребує персоналу, автоматизовані каси або інші апарати для безготівкової оплати), якими якраз володіє гігант китайської e-комерції Alibaba.
Футуристичний магазин-кафе без персоналу Tao Café відкрився в Ханчжоу, на малій батьківщині Alibaba, на початку 2018 го. Магазин площею 200 кв. метрів, що пропонує промарковані QR-кодами упаковані напої, фаст-фуд і закуски, може одночасно приймати до 50 покупців. Для входу в магазин і оплати покупок необхідний смартфон з скачаними додатком Taobao (淘 宝; китайська назва Alibaba).
У травні Alibaba запустив безпілотний винний магазин в Гонконзі, який торгує алкогольними брендами з сайту Taobao. Крім вітрин з пляшками вина магазин обладнаний безліччю сенсорних екранів, де можна знайти бажану марку і вивчити її характеристики і склад. Пізніше, вже в червні, такий самий магазин відкрився в Ханчжоу.
В даному випадку онлайн-рітейлер не тільки популяризує платіжну систему Alipay як обов’язковий спосіб оплати в своїх магазинах, але і продає алкогольні напої зі свого інтернет-асортименту. В майбутньому полки безпілотних магазинів Tao Café також будуть наповнюватися не тільки готовими стравами, а й продуктами харчування з сайту Taobao.
Кожен з трьох шляхів має свої переваги і вимагає необхідних якостей від онлайн-ритейлерів, що дозволяє кожному магазину зайняти свою нішу на ринку роздрібної торгівлі.
Джерело: Retail.ru
Читайте також –
Рітейл завтрашнього дня – 10 технологій, які змінюють торгівлю