
Класична, верхівка чи з фісташкова: кращі креативи українських брендів до Великодня


Анна Грішина, директор з маркетингу мережі EVA, розповіла про те, як в компанії впроваджували систему Customer Experience Management СЕМ, як вона працює, чому стала настільки важливою саме зараз і які зміни вона в підсумку внесла в компанію.
Customer life cycle stages відображає ефективність руху споживача в процесі здійснення покупок в певному магазині.
Вивчаючи Customer life cycle stages (цикл взаємодії замовника з послугою/продуктом/брендом/компанією) ми розуміємо, з чим споживач взаємодіє в нашому магазині. Вивчаючи цей шлях, ми розуміємо, як він рухається, що їм рухає, що він робить, як купує, де він взаємодіє з касирами, з іншими покупцями, як він взаємодіє в торговому просторі. Але абсолютно не знаємо його відчуття. Що він відчуває? Купив – добре, але чи була при цьому якась емоційна складова від контакту з брендом?
Змінюється процес покупки – з’являються онлайн-покупки, покупки Click & Collect та інші види; збільшується рівень діджіталізаціі, який також впливає на Customer Journey клієнта.
Але найголовніше, що класичний маркетинг – це те, як ми ставилися до клієнта до цього – вже недостатньо працює, тому що клієнт став головним. Для нього має значення, як і де купити товар для того, щоб покупка супроводжувалася певної емоцією, залученням, бекграундом. Клієнт вже чекає від рітейлера максимального залучення. Він хоче, щоб компанія була всюди, а її реакція – негайною.
Управління клієнтським досвідом насправді стає першочерговим завданням бізнесу. Ми провели велике дослідження. Три місяці клієнти вели щоденники, в які вони щодня вносили певну інформацію.
Щоденники були насичені питаннями про емоції. Там зустрічалися питання приблизно такого плану: “Що ти відчула, коли прокинулася? З якою емоцією прийшла додому? Про що ти мріяла, коли фарбувалася? Яку пісню ти співаєш, коли гуляєш? “Як відрізняються думки, коли тобі потрібно піти в магазин і коли інтуїтивно захотілося зайти в магазин? Що ти робиш в цьому інтуїтивному вході – просто блукаєш або хочеться з кимось поговорити?
Це дуже багато інформації. Це дослідження світу жінок ми проводили з метою дізнатися, чого вона хоче, про що мріє, що у неї болить, де їй необхідна допомога, як вона спілкується з сім’єю, чим оточує себе. У підсумку ми отримали тонни фотографій про те, що жінка носить в косметичці, а що у неї стоїть на столику, за яким вона накладає макіяж; як у неї зберігається побутова техніка, і як косметика.
Це та інформація, яка дозволила нам зрозуміти, що насправді про наших жінок ми знали не так і багато. Ми просто продавали товар, а взаємодії далі не було. А треба зробити так, щоб бренд залучався до життя клієнта, щоб був на рівні його цінностей, цінностей певної людини. Це більш складна парадигма спілкування з клієнтом, але в сучасному світі для багатьох бізнесів вона стає must-have.
Навіщо потрібен Customer Experience Management компанії:
Я вивела п’ять правил успішного СЕМ:
СЕМ – набір певних блоків, які необхідно поступово впроваджувати в компанію. Я кажу про базові стратегічні елементи, які більше, звичайно, відносяться до рітейлу, але їх можна трансформувати і для будь-якої іншої компанії:
Але для простого менеджера СЕМ звучить як набір малозрозумілої термінології. Ми ж створили модель сервісу EVA, яка зрозуміла всім, навіть касирам.
Основні її принципи виглядають так:
Це базовий трикутник, через який проходять будь-які процеси, проекти, інновації та зміни в компанії. Якщо вони суперечать хоч одному з цих базових принципів, значить вони будуть суперечити тому самому позиціонуванню по відношенню до клієнта, а значить – процес продовжить бути «больовою точкою» клієнта.
Сервіс-дизайн – це система поліпшень. Вона допоможе компанії на рівні інновацій приймати зміни в фокусі на клієнта. Необхідно, щоб завдання ініціювалося клієнтом, було його справжньою «точкою болю».
У завдання повинен бути замовник – функціональний підрозділ, напрямок бізнесу, який сприятиме тому, що з’явилася ця «біль клієнта». І він повинен бути зацікавлений в тому, щоб її усунути. Будь-який біль досліджується клієнтом, потім йде дизайн, прототипування, тестування, розвиток, знову опитування клієнта, знову зміни, через story telling вона продається самій компанії, і потім впроваджується спочатку на пілота, потім – на проект, потім перевіряється, реалізується, а тільки потім стає частиною системи компанії.
У нашій компанії є підрозділ і конкретний співробітник, який працює над точками болю клієнта і це постійний процес, який працює на поліпшення.
У суспільстві постійно сперечаються, потрібен Customer Journey чи ні. У нас кілька портретів клієнта. Коли ми складаємо Customer Journey і бачимо рух клієнта – де він зараз, де він взаємодіє з нами під час руху по магазину, а що з клієнтом відбувається до і після покупки. Все це дозволяє створити портрет, тому що ми розуміємо, що наші клієнти не унікальні. Бізнесу потрібно визначити портрети основних клієнтів.
Але найскладніше в цьому навчити бізнес користуватися цією системою, щоб він зрозумів, як він може через Customer Journey щось міняти. Це дозволить побачити, як спрацьовує та чи інша зміна і як клієнт реагує і врахувати ці нюанси в роботі.
Ми знаємо про клієнта то, що він генерує, здійснюючи свої покупки: що купив, в якій кількості, як часто, куди. Ці дані для аналізу клієнта дає СRМ, плюс сегментація, кластеризація, які накладають додаткову інформацію на клієнта. Але сюди ще додаються Customer Journey і зворотний зв’язок від клієнта. Наприклад, якщо клієнт зателефонував на гарячу лінію, написав в Facebook або в будь-який інший канал, ви йому відповіли і він щасливий – це все одно необхідно зафіксувати.
В нашій базі у одного клієнта більше 400 параметрів. І система розвивається: ще близько 100 параметрів додасться в цьому році.
Вже не можна думати про споживача просто як про жінку/чоловіка 30-ти років, що живе в місті Київ за таким то адресою і є клієнтом такого-то магазину і здійснює покупки з такою то частотою. Насправді в цьому випадку ви не знаєте клієнта, тому що ці ж дані знають і всі інші рітейлери. Це стандартні дані будь-якої програми лояльності, які використовує бізнес.
Який інформації не вистачає компаніям, щоб знати більше конкурентів і цією перевагою користуватися?
Мережа EVA складається з 685 торгових точок, які обслуговують понад 7000 співробітників. Персонал залучити до програми СЕМ дуже складно, тому як це величезний блок програми, про який потрібно думати, перш ніж приймати рішення: йти по шляху СЕМ чи не йти.
У нашій компанії це три величезних проекти – Customer Experience Management в корпоративній культурі, це Customer Experience Management в роздробі і Customer Experience Management в самому русі клієнта усередині магазина. Тому що якщо є зовнішній клієнт, то є і внутрішній клієнт.
Як виміряти те, що ви робите в рамках Customer Experience Management? В EVA на це питання відповідає NetPromoterSystem – постійна система, за допомогою якої ми вимірюємо NPS нашого клієнта, NPS ринку, відбудовував взаємодія даного NPS на різних точках впливу і точках процесу. І це вже оцифровані показники, які прив’язуються потім до процесів для того, щоб їх покращувати. Потрібно розуміти, що це базова система в рамках побудови СЕМ.
Найбільш проблемна точка СЕМ – де знайти людей, які б реалізували всі ці процеси. У нашій країні немає навчальних закладів, які б грамотно викладали напрямок СЕМ. На ринку таких фахівців немає, тому що сама область в зародковому стані. Тут необхідна робота на всіх рівнях всередині компанії. Ці компетенції треба вишукувати всередині компанії і розуміти, що ви витратите багато часу для того, щоб співробітники почали виконувати потрібні завдання.
Так в загальному працює Customer Experience Management в компанії EVA. Але якщо ви вирішили впровадити СЕМ у себе в компанії, пам’ятайте про наступне:
Читайте також –
Надія Фоміна, PROSTOR: Ера data driven маркетингу і customer experience в Україні настала – що далі?