Василь Даниляк, ОККО: У 2022-му ми приросли у непаливній маржі на $2 млн

Василь Даниляк, ОККО: У 2022-му ми приросли у непаливній маржі на $2 млн

21.04.2023 08:45
  2108
Дарія Осіїк

У 2022-му ОККО вирвалась на перше місце серед українських паливних компаній та зайняла 25% ринку. В інтерв’ю для Forbes СЕО мережі АЗК ОККО Василь Даниляк розповів про те, як планує втримати лідерство. RAU пропонує ознайомитись з головними тезами інтерв’ю.

Про результати 2022 року

2022 рік ми закінчили добре, хоча і провели величезні списання через втрату активів. Оцінюємо наші втрати у $75 млн. Найбільші втрати – знищенні росією нафтобази разом з пальним. Загалом ми втратили майже 13 500 т нафтопродукту. Також у нас пошкоджено, знищено та під окупацією 46 АЗК. 13 комплексів залишаються на тимчасово окупованих територіях і 10 закрито через значні пошкодження. Решту вдалося відновити та повернути до роботи.

Але попри ці втрати минулий ми прибуткові. Більше того, торік ми заплатили майже на 50% більше податків – 3,3 млрд грн (без митних платежів).

У 2019-21 роках частка маржі непаливних продажів у загальній рітейлові маржі – 26–29%. У 2022-му ми приросли у непаливній маржі на $2 млн, попри девальвацію гривні на 25%. Пену роль у цьому зіграв блекаут. У вересні ми почали масово закупляти генератори. На той момент у нас їх було 246. Ми докупили ще 247 для АЗК, офісів, нафтобаз і 267 старлінків. Зараз генераторами оснащені всі наші станції. 

Про зміни у розподілі сил на паливному ринку у 2022-му

У 2021-му на першому місці в країні була консолідована група Приват. Як за кількістю заправок, так і за обʼємами продаж пального у роздріб. Вони мали близько 1600 АЗС та 21% ринку. Ми були на другому місці з часткою 18% і 430 заправками. Далі WOG, який мав 380 станцій і 14%, БРСМ – 200 станцій і 10% ринку. Тобто найбільші чотири компанії займали майже дві третини ринку. 

У 2022-му розклад сил суттєво змінився. За підсумками року ОККО вийшла на перше місце з часткою 25% ринку. Друге місце за WOG з часткою близько 20%, група Приват без 500 заправок Укрнафти – біля 10%. На четвертому місці БРСМ з часткою біля 8% ринку. Укрнафта окремо – це десь 5% ринку.  Загалом ринок просів на 35%, що зіставно з падінням ВВП. Але падіння попиту було нерівномірним. Якщо на сході та півдні ринок впав на 70–80%, то на заході практично лишився на довоєнному рівні. 

Про збільшення частки компанії на ринку

Ми не тільки збільшили частку, а й наростили обсяги продажів. По-перше, це відбулося за рахунок того, що ми везли в країну найбільше пального. По-друге, історично так склалося, що більшість наших АЗК розташовані на заході та в центрі України. По-третє, ми працювали практично у всіх гарячих точках, де були закриті інші. Це було наше свідоме рішення.

Про роботу заправок на окупованих територіях

АЗС на окупованих територіях не працюють, і ми не маємо до них фізичного доступу. Однак, там, де це було можливо, ми продовжували експлуатацію наших заправок. Наприклад, у Херсоні наші заправки працювали, поки працював ПриватБанк, Ощадбанк, поки був звʼязок. Потім, наскільки ми знаємо, наші заправки були незаконно захоплені російськими операторами з окупованого Криму. Ми відновили роботу цих заправок тільки після деокупації. Така ситуація і на решті тимчасово окупованих територій.

Про бренд компанії

Ми дуже поважно ставимось до свого бренда. Нашими сервісом, заправками, якістю послуг ми підняли бренд на певний рівень і не можемо опускатись нижче. Фактично, наш бренд заробляє гроші. Оскільки люди йдуть до нас, довіряючи йому. Тому нам важливо, щоб в очах клієнтів бренд ОККО був найкращим. 

Засновник компанії Віталій Антонов завжди вірив у силу бренда і постійно стверджує: «бренд передусім». Сам бренд ОККО був придуманий у 1999 році. Ідея була максимально простою. Він мав однаково читатись в обох напрямках і мати однаковий вигляд українською та англійською. Вибирали між декількома варіантами, але врешті працівники компанії обрали ОККО. 

Офіційно букви ОККО не розшифровуються, але між собою ми трактуємо так: «окей компанія».

Про розподіл обов’язків між СЕО та власником компанії Віталієм Антоновим

Мене призначили СЕО компанії восени 2022-го. До цього я був фінансовим директором та першим віце-президентом. Віталій не живе в Україні, переїхав до Швейцарії ще у 2021 році, тому виникла необхідність призначити нового СЕО. Ця зміна відбулась у максимально природний спосіб. Я протягом кількох років тимчасово виконував обовʼязки СЕО компанії, коли Антонов був у відрядженнях або відпустці.

У Антонова залишились класичні акціонерні функції. В першу чергу акціонера цікавить поточний фінансовий стан компанії. Якщо він розуміє, що стан компанії нормальний, прогнозований, то його наступне питання: якою буде компанія через 5-10 років.  Ми з ним часто обговорюємо, що ми маємо зробити сьогодні, щоб через 5-10 років компанія була на зовсім іншому рівні. Не тільки в паливному секторі, але й в суміжних галузях. Ми постійно шукаємо, що для нас є органічно близьким, де ми можемо розвиватись. 

Ці бізнеси мають нас підсилювати, робити більш стійкими, прогнозованими. Це як у нерухомості. Якщо ти тільки в житловому бізнесі, то тебе вбʼє перша криза. А коли у твоєму портфелі є комерційна, офісна, логістична нерухомість, то ти стаєш більш стійким. 

Наприклад, торік ми зайняли 25% роздрібного ринку. В березні, квітні, травні ми імпортували близько 50% всього бензину. Зараз ми імпортуємо близько 26% бензину і 12–15% дизпального. Але все одно залишаємось на першому місці. 

Про пріоритети компанії на найближчі два-три роки

Перше завдання – це зберегти частку ринку у 25% у рітейлі нафтопродуктів за рахунок подальшого розширення лінійки сервісів, послуг. В планах – зростати на ринку природного газу та електроенергії для промисловості та на ринку мінеральних добрив. Плануємо так само зрости у сегменті агрофінансування та агротрейдингу. Розглядаємо можливість інвестувати у зелену енергетику. Нам цікаві проекти вітрових електростанцій та біогазові заводи. 

Про плани в рітейлі та ідею завести Burger King в Україну

Ми вели перемовини не тільки з Burger King, але і з іншими дуже цікавими компаніями. На жаль, не можу сказати, з якими саме. З Burger King тоді ми не змогли домовитись по важливих для нас умовах франчайзингу. Ми вирішили, що за будь-яку ціну не будемо підписуватись навіть з великим світовим брендом.  Плани розвиватись в цьому напрямку у нас є, проте не під час війни. Жодна світова компанія зараз не буде вести навіть попередні перемови. Після війни ми обовʼязково повернемось до цих планів. Можливо, відновимо перемовини з Burger King. 

Про плани експансії на зовнішні ринки

Ми розглядаємо не стільки експансію, скільки вертикальну інтеграцію. Нас цікавлять нафтопереробні заводи в сусідніх з Україною країнах. Ми знайшли такий завод, але нам його не продали. У 2022-му нафтопереробні заводи заробили надприбутки, тому вони не дуже хочуть продаватись. Але ми не відмовляємось від цієї ідеї. Це більше про оптимізацію логістики, а не про вихід на інші ринки. 

Джерело – Forbes


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку