Вадим Осинський, Фокстрот: Безкоштовна доставка – вже не бонус, а винятковий стандарт для галузі електроніки

Вадим Осинський, Фокстрот: Безкоштовна доставка – вже не бонус, а винятковий стандарт для галузі електроніки

Сьогодні
  313
Оксана Дудка

В умовах воєнного часу омніканальний ритейлер електроніки Фокстрот переосмислює підходи до логістики: змінює і розширяє складські потужності, адаптує процеси під нові категорії товарів і впроваджує клієнторієнтовані сервіси.

Вадим Осинський, директор з логістики, в інтерв’ю профільному журналу «Сучасні рішення в логістиці та дистрибуції» (травень, 2025) розповів, як будуються ланцюги постачання компанії, коли прогнозування попиту потребує особливої гнучкості і чому безкоштовна доставка – це вже не бонус, а винятковий стандарт для галузі електроніки. Подаємо ключові тези з матеріалу.

Про трансформацію логістичних напрямків

Протягом 2024-го та на початку 2025 року ми суттєво збільшили складські залишки та централізували логістику. Якщо на початку війни для диверсифікації ризиків ми відпрацювали таку механіку, щоб кожен магазин був як окремий склад (після втрати центрального складу в Гостомелі, де через ворожу атаку згоріла третина всіх складських запасів компанії), то зараз ми повернулися до централізованої моделі зберігання й керування.

Завдяки цьому збільшили залишки товару на складі і можемо доставляти товари клієнту з основного складу швидко й ефективно – з гарантією на наступний день у будь-яку точку країни. З фінансового боку, такий підхід суттєво ефективніший та швидший ніж відвантаження товару із точок продажу. Відповідно, наразі наші внутрішні логістичні ресурси й зовнішні партнери працюють узгоджено через центральний склад.

У 2024 році ми майже повністю перейшли на безкоштовну доставку: 95% асортименту доставляється зараз клієнтам безкоштовно. По суті, галузь побутової техніки і електроніки є чи не єдиною на українському ринку, для якої безкоштовна доставка залишається «гігієнічним рівнем» та стимулює попит. Проте – це максимально відповідає очікуванням клієнтів.

Про нові підходи і новий досвід у підвищенні якості складських операцій

Минулоріч у рамках релокації основного складу ми випробували нові підходи до управління складськими потужностями, щоб адаптуватися до мінливих умов і попиту. Але, на жаль, через відсутність у нового підрядника досвіду роботи саме з електронікою та побутовою технікою, ми не змогли з новим партнером досягнути того результату, який перед собою ставили.

Тому зрештою повернулися до партнерства з попереднім підрядником – компанією Корса, який побудував для нас новий склад (та ще будує додаткові секції) в межах Київської області. Попри всі виклики нашого часу ринок електроніки зростає: у травні ми бачимо приріст майже на 10% від того що ми очікували, що свідчить про необхідність збільшувати пропускну спроможність і складські обсяги для зберігання, зокрема, великої побутової техніки. Тож наразі працюємо на складській площі 11 000 кв. м і розширюємось до 15 000 кв. м у липні, а з жовтня – до 21 000 кв. м.

Про роль автоматизованих систем в умовах кризи

Логістика без автоматизованих систем не може працювати в принципі. Ми змогли зберегти й розвивати ефективну логістику завдяки системам, які були впроваджені ще до великої війни. Саме вони дозволяють нам масштабуватися, керувати процесами та забезпечувати зручність для клієнтів. До прикладу, у нас працює логістичний калькулятор, який аналізує понад 50 параметрів, що дає змогу клієнту отримати товар якнайшвидше і у найдешевший для нього спосіб. Це значно підвищує юзабіліті. Адже сьогодні склад – це не просто зберігання, а частина сервісу для клієнта.

Ми користуємось системою прогнозування попиту – вона працює в компанії вже понад 10 років. Завдяки цьому можемо, опираючись на ретроспективу, планувати потреби в розрізі кожної конкретної групи, бренду, SKU. Прогнозування можливе на майбутнє, до одного року.

Але при цьому враховуємо той факт, що виробниче й логістичне плече певних категорій товару суттєво відрізняється. Наприклад, для великої побутової техніки це може бути до чотирьох місяців, а щоб відкоригувати поставки – потрібно щонайменше чотири тижні.

Кадровий дефіцит: проблема на часі

Дефіцит кадрів доволі суттєвий – близько 20% нестачі складського персоналу ми відчуваємо зараз, а за останні півроку він доходив до 35%. Наші партнери використовують усі можливі канали залучення. Але навіть із гідними умовами, стабільною зарплатою, солідним компенсаційним пакетом, знайти достатню кількість фахівців зараз доволі складно.

Плани щодо подальшої оптимізації логістичного ланцюга

Ми адаптуємося, щоб усе працювало швидко й зручно – і для нас, і для клієнта. Основне завдання для ланцюга постачання зараз – це ефективна обробка та зберігання того асортименту який ми вирішили значно розширити. А це автоматично означає: більше SKU, більше товару на складі, включно з непрофільними категоріями (такі, як приміром підгузки, корм для тварин, миючи засоби, чи велосипеди, що представлені в онлайн асортименті), відповідно – інші процеси для його обробки, підготовки і забезпечення оборотності і зберігання на складі.

Тому зміна асортименту зумовлює потребу в новій інфраструктурі: і в фізичному сенсі (місце зберігання, обладнання), і в операційних процесах. Ми вже плануємо певні зміни в операційній роботі: нові CDP платформи, розширення складу, зміну кількості «плечей» доставки, тощо.

З-поміж інших планів, з партнером доставки Uklon Delivery (доставка за годину) готуємося до запуску нового функціоналу – оплату на адресі. Ми розуміємо, що клієнту важливо оглянути дороговартісний товар перед оплатою (по аналогії з отриманням посилки у поштових операторів), тому хочемо зробити цей спосіб доставки ще більш зручним і клієнторієнтованим.


До останніх новин До популярних новин Підписатись на TG канал

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку