Тарас Лисий, компанія «Галицька Свіжина»: Відкриємо 50-й магазин на Львівщині, в планах – ще шість
Власник та генеральний директор мережі магазинів Галицька Свіжина про підприємництво в умовах війни, соціальну складову в бізнесі, допомогу армії та плани після перемоги.
ТМ «Галицька Свіжина» почала свою історію вісім років тому. Наразі це не лише потужне підприємство по переробці м’ясопродуктів та виготовленню м’ясних виробів, а й мережа магазинів, яка складається з майже 50 торговельних точок. В інтерв’ю RAU власник та генеральний директор мережі Тарас Лисий розповів про розвиток мережі в умовах війни та особливості м’ясного рітейлу на Львівщині.
– Коли і чому ви вирішили розпочати власний бізнес?
– Розпочну з того, що успішна компанія – лише верхівка айсберга. Мій підприємницький шлях був складним – маю й не дуже вдалий досвід. Мій перший бізнес прогорів. Після весілля ми з дружиною не знали куди вкласти подаровані гроші. Тоді наш друг запропонував збудувати МАФ і відкрити там продуктовий магазин. Ця історія коротка, ми швидко зрозуміли, що справи йдуть у нас не дуже добре. Тож зачинили наш магазин. Мені терміново потрібна була робота, адже вдома на мене чекали маленький син та дружина. Тож я швидко влаштувався на одне з львівських підприємств, яке постачало м’ясну продукцію у магазини міста.
Спочатку я був там просто водієм, однак згодом власники компанії дозволили нам купувати у них продукцію, відчиняти власні ятки на ринку і реалізовувати її, що я і зробив. Працювати доводилося дуже багато, але саме в той момент я зрозумів, що мене драйвить підприємництво.
Моя ятка завжди відчинялася першою, а зачинялася останньою, я дуже ретельно ставився до свіжості продукції, чув своїх клієнтів. Люди це бачили і довіряли нам. Кількість клієнтів зростала, тож я розумів, що потрібно розвивати власну справу.
Попри страх невідомості я вирішив звільнитися з постійної роботи і розпочати свій шлях підприємця. Власне у той момент саме наші клієнти і підштовхнули до створення торгової марки. На ринку ми стояли поруч з дуже потужними на той момент м’ясними компаніями, люди їх знали, а нас завжди перепитували, хто ми, звідки продукція. Тож, почувши свого клієнта, я зареєстрував ТМ «Галицька Свіжина». Далі були роки праці, формування команди, пошуку нестандартних підходів, впровадження інноваційних технологій, і от результат: ятка на ринку перетворилась в успішну українську компанію.
– Чи мали план дій на випадок повномасштабного вторгнення?
– Як напевно і всі українці, ми сподівалися, що цього не станеться. Не готувалися до найгірших сценаріїв. Однак для себе ми прийняли рішення, що пропри все будемо працювати, бо розуміли, що сплата податків наповнює бюджет країни.
– Що відбувалося у компанії у перші дні війни?
– У перший день як керівник я повідомив людям, що не планую нікуди їхати, і не планую нікого скорочувати. Усі працівники завезли своїх рідних у безпечніші місця та повернулися, за цей час я намагався зрозуміти: чим ми можемо бути корисними державі вже зараз. Ми не планували наш тиждень, як робили це впродовж восьми років: жили одним днем. Шукали авто для ЗСУ, купували військове спорядження для наших мобілізованих працівників, розвозили їжу на блокпости та центри, де перебували тимчасово переміщені особи. Також ми не зупиняли роботу, бо знали, що маємо тримати економічний фронт.
Звичайно, аби морально підтримати працівників, я об’їхав усі наші магазини. Це дуже складні моменти, але вони дали нам усім можливість зрозуміти, що ми – міцна команда, компанія, яка попри все разом. І попри все в Україні та з українцями.
– Яких змін зазнав бізнес за цей рік війни? Що прийшлося кардинально змінити або вибудовувати з нуля?
– Як я уже сказав – ми об’єдналися. І це – головна зміна. Звичайно, що усі наші плани щодо розвитку підприємства значно відтермінувалися, від деяких довелося відмовитися. Ми багато планували зробити у 2022 році, й значну частину ідей ми таки реалізували. Втім цей рік показав, що бізнес не може існувати без соціальної складової. Тож зараз ми активно працюємо й в цьому напрямку. Знаю, що після перемоги ми втілимо в реальність усе, що задумали.
– Чи вдалося оминути втрат або руйнувань в результаті ракетних обстрілів?
– Звичайно, що завдяки ЗСУ тут, у Львові, ми у відносній безпеці. Однак, на жаль, ворог гатить своїми ракетами по всій території України. Відверто – мінімальні втрати були, але головне, що в той момент не постраждали люди. Тому не ігноруйте сигнали повітряної тривоги. Це справді рятує життя: ми переконались.
– Від обстрілів енергетичної інфраструктури сильно постраждали?
– Перші обстріли виявились критичними для нашого заводу. Ми тоді генераторів не мали. Але я дякую нашим енергетикам, які попри всі зовнішні фактори швидко і якісно виконують свою роботу і нас швидко підключили до мережі. Зараз ми придбали потужний генератор, який рятує, коли вимикають електрику. Звичайно, що його потужності не вистачає, аби ми могли повноцінно продовжувати роботу, але холодильники працюють і ми спокійні за якість та свіжість продукції.
– Як мережа магазинів адаптується до ситуації з постійним відключенням світла?
– Як і всі – ми купуємо генератори. Інакше ми не зможемо працювати. Адже наша продукція може зберігатися лише в холодильниках. Нам важливо, аби для наших клієнтів усе було свіжим. Ну і звичайно, що зарядити телефони вони у нас теж можуть.
– Чи займалися ви протягом останнього року розширенням мережі?
– Як я уже сказав – нам вдалося реалізувати частину планів. Це були шість нових магазинів. Наразі в нас їх 49.
– Вже знаєте, де відкриєте ювілейний, 50-й магазин?
– Так, маємо вже власне збудоване приміщення. В більшості випадків стараємося, щоб це була наша будівля, бо власний магазин – це завжди власний магазин. Оренда – це вагома складова, яка впливає на ціноутворення. В містечку Меденичі плануємо відкриття нової локації.
– Яка у вас середня площа магазинів?
– 100 кв. м.
– Ваш асортимент – це виключно м’ясні вироби?
– 75% товару – це fresh, охолоджений асортимент м’яса, інше – м’ясопродукти (ковбаса, напівфабрикати та кулінарія). Ми хочемо забезпечити нашого споживача свіжим, максимально широким асортиментом для того, щоб завжди можна було куховарити, експериментувати та дивувати своїх рідних та близьких.
– Чи змінилися купівельні інтереси споживачів за рік?
– Курятина залишається лідером продажів. Зросла доля продажу яловичини за рахунок зниження придбання свинини. На такі зміни вплинула цінова політика на свіже м’ясо, бо в 2023 році яловичина стала доступніша по ціні, а свинина натомість подорожчала. Раніше ми були м’ясними магазинами, а зараз наша філософія спрямована на те, щоб забезпечити споживача всім необхідним, що стосується м’яса. Ми хочемо запропонувати покупцям такий асортимент супутніх товарів, за яким будуть готові їхати саме до нас.
Минулого року ми запустили імпорт з Італії, Іспанії, Польщі, щоб наші покупці могли купувати те, що споживають європейці вдома. Кілька років тому ми почали відвідувати міжнародні виставки та відслідковувати цікаві технології та тенденції, які беремо собі на озброєння. Знайшли невеликі виробничі компанії, які виготовляють дуже смачну та натуральну продукцію – сири, в’ялене м’ясо, бакалію. Хочемо, щоб український споживач мав доступ до якісних і смачних імпортних продуктів за доступними цінами. Також плануємо активно розвивавати кулінарний напрям компанії та категорію продукції для барбекю.
– Чи впроваджуєте новітні технології в роботу?
– Мені дуже сподобалася ідея італійської шокової заморозки. Вона дозволяє привозити сюди такі продукти, які до цього часу не можливо було доставити через їхній короткий термін придатності. Після шокової заморозки ми можемо делікатеси тут дефростувати та готувати до продажу, при цьому вони не втрачають якісних та смакових характеристик продукції. Це дозволяє контролювати свої залишки, дефростуючи рівно стільки, скільки потрібно на мережу або в HoReCa. Ми дуже багато обслуговуємо ресторанів і готельних комплексів на заході України, тому таке технологічне рішення є оптимальним як для нас, так і для них.
– Куди саме ви поставляєте м’ясні вироби?
– Це Буковель, Східниця, Моршин, Трускавець та інші містечка. Наші постійні партнери – готельний комплекс «Три сини та донька», база відпочинку Emily Resort. Ми цінуємо наших клієнтів, адже можемо педантично підходити до якості та сервісу у співпраці.
– Чи розвиваєте онлайн-напрямок?
– Період карантинних обмежень пов’язаних з коронавірусом зумовив нагальну потребу переходу більшості компаній, які займаються харчуванням в онлайн-канал. На той момент наш інтернет-магазин був дотаційним, бо ми вчилися новим методам продажу, намагалися навчити покупців, а особливо галичанин, довіритися нам та купити свіже м’ясо по інтернету. Господиня звикла бачити і самостійно обирати м’ясо, яке вона купує. Ми максимально сервісно віднеслися до цієї потреби. Старалися відсортовувати найкращі наші м’ясні вироби і кусочки м’яса для того, щоб ту довіру набути.
Тож зараз наш онлайн-сервіс став значно популярнішим серед клієнтів, українці почали довіряти онлайн – доставкам. Тепер готуємо до запуску оновлений сайт. Хочемо, щоб до Великодня покупці мали можливість ще легше і зручніше замовляти м’ясо.
– У вас своя доставка чи працюєте із сторонніми сервісами?
–Ми, на жаль, не високомаржинальні. Маємо свій автотранспорт на доставку. Пропонуємо безкоштовну доставку при замовленні на суму від 300 грн.
– Яким чином ви хочете, щоб вас сприймали споживачі? На що буде зосереджено маркетинг компанії цього року?
– Наша головна ціль: щоб при потребі покупки м’ясної продукції у споживача завжди в уяві спливала наша компанія. Довіра до нашої продукції, високий рівень сервісу, чистота та доброзичливість персоналу в мережі, втримання доступних цін для покупців, відкриття нових смаків та кулінарних обріїв – ось наша мета в маркетингу на найближчі два-три роки. Хочемо привчити покупця купувати не тільки свіже м’ясо, але й відкривати їм нові смаки в категоріях барбекю, мариноване м’ясо, кулінарія, напівфабрикати.
Ставимо собі за ціль краще пізнати цільову аудиторію та її потреби. Важливо забезпечити споживачів максимально смачними готовими рішеннями, тому будемо освоювати нову для нас продуктову нішу – «Ready to eat». Роботи вистачає.
– Плануєте й надалі розвиватися лише у львівському регіоні?
– Ми маємо шість черг розвитку, запланованих ще з 2022-го. Цього року проходимо дві з них: збільшуємо свої виробничі площі та будуємо нове офісне приміщення. До Великодня, думаю, що вже переїдемо, і продовжимо реалізовувати наступні чотири черги. У 2023 році хочемо якісно закріпитися у Львівській області, вже працюємо в Івано-Франківській області та будемо виходити на ринок Тернопільщини. Наразі це лише плани, адже ми живемо в часі війни, тож головне – перемога! А все інше може зачекати.
– Наскільки плануєте зрости по кількості торговельних об’єктів цього року?
– Сподіваюсь, що цього року війна закінчиться і нам вдасться реалізувати наші плани. Хочемо відкрити шість нових магазинів на Львівщині.
– Чи займається ваша компанія волонтерською діяльністю?
– Як компанія, ми з перших днів війни і до нині, надаємо нашим військовим допомогу, як фінансову, так і продуктами харчування. Дуже активно підтримуємо нашу 24 бригаду: дізнаємося, що їм потрібно і шукаємо як їх цим забезпечити. Надсилаємо на фронт нашу продукцію.
Придбали за свій кошт 20 позашляховиків та долучилися до соціального проекту «1000 автомобілів свободи». Забезпечуємо дизельним пальним авто при відправці провізії та допомоги на фронт. В рамках передноворічної акції, яка проходила в мережі, ми зібрали півмільйона гривень, які перерахували фонду Сергія Притули на дрони.
Маємо свою авторемонтну та сервісну базу, яку використовуємо для ремонту автівок, які постраждали на передовій. Багато наших працівників зараз воює на передовій, ми їх дуже чекаємо! Приємно, що і весь колектив прийняв рішення допомагати ЗСУ, і в кожній зарплаті частина коштів передбачена для допомоги нашим воїнам. Робимо та будемо робити ще більше і стільки, скільки треба, для головного – перемоги у війні проти російських загарбників.