
Класична, верхівка чи з фісташкова: кращі креативи українських брендів до Великодня


Стен Крупник, головний директор з комерції та реклами компанії Consulting4Retail, яка понад 10 років займається цифровою трансформацією ритейлу та торгових мереж, розповів про те, як відповідати потребам покупців, залучити трафік та адаптувати сучасні цифрові технології для цілей оптимізації бізнесу.
Consulting4Retail (C4R), що входить до міжнародного холдингу Atriny Group, надає ІТ-рішення та консалтингові послуги для цифровізації та підвищення ефективності роздрібної та оптової торгівлі. За 10 років на ринку реалізували понад 200 успішних проєктів та допомогли 60 клієнтам пройти бізнес та цифрові трансформації. Команда з понад 100 досвідчених фахівців співпрацює з провідними постачальниками програмного забезпечення, такими як SymphonyAI, Slimstock, Competera, Num8erz, Colleqtive та Microsoft, забезпечуючи ефективні результати для клієнтів. В Україні клієнтами компанії є такі потужні гравці як АТБ, Novus, Сільпо, Таврія В, Сім23, Аврора та інші.
В інтерв’ю RAU головний директор з комерції та реклами компанії Consulting4Retail Стен Крупник розповів, як за допомогою цифрової трансформації оптимізувати процеси, покращити формування асортименту та підвищити показники компанії.
– Для початку поясніть, наскільки важливим є правильне формування асортименту в роздрібній торгівлі?
– Асортимент є ключовим елементом роздрібних операцій, оскільки він сприяє наявності відповідних товарів для задоволення вимог клієнтів та збільшення доходів. Також управління асортиментом займає центральне місце в різних процесах планування, таких як управління запасами, ціноутворення, прогнозування рівня попиту та організація торговельного простору. Це передбачає рішення про те, які товари слід продавати, скільки одиниць кожного з них необхідно доставити, як розмістити товари на полицях та яким чином адаптувати асортимент, враховуючи сезонність, тренди та переваги покупців.
Управління асортиментом є важливим аспектом роздрібної торгівлі, оскільки воно дозволяє ритейлерам підлаштовувати свої товарні пропозиції під конкретні географічні райони або канали продажів.
– Які проблеми зараз відчувають ритейлери в процесі формування асортименту?
– Ритейлери стикаються з низкою різних проблем при формуванні пропозиції та в ході планування категорійного менеджменту. Координація між внутрішніми командами, такими як комерційний департамент, закупівлі, логістика та відділ управління торговельним простором, є однією з основних внутрішніх складнощів. Недостатньо сформувати якісну пропозицію та асортимент, необхідно також забезпечити його в магазині в потрібний час, у потрібному місці та правильно розмістити його на полиці, щоб покупець зміг з легкістю знайти потрібний йому продукт.
Іншою масштабною проблемою є можливість та здатність комерційного департаменту детально проаналізувати потребу певної групи покупців у певній групі (кластері) магазинів. Зрозуміти, як категорія працює або навпаки не працює на регіональному рівні або на рівні груп торгових точок. Це є відправною точкою у формуванні затребуваної пропозиції та ефективних продажів.
Є також багато аспектів навколо забезпечення наявності замовленого асортименту продукції. Це і формування ефективного запасу на певний період від постачання до постачання, і самі процеси магазину, які дозволяють розуміти наявність на полиці та вчасно забезпечувати її поповнення.
З точки зору фінансів та бюджетування одним з основних завдань є ефективний розподіл бюджету між продажами регулярного асортименту, персоналізованими та регулярними промоакціями таким чином, щоб вони не поглинали продажі одна одної. Для цього ритейлерам необхідно використовувати підхід, заснований на даних, розуміти конкретні сегменти покупців, ефективно взаємодіяти з ними та, що не менш важливо, забезпечувати внутрішню координацію протягом усього циклу планування управління асортиментом та промоакціями, а також між командами планування.
– На які аспекти необхідно звертати увагу при формуванні пропозиції?
– Їх дуже багато, адже чим глибше ми аналізуємо потреби покупців та співвідносимо їх з нашими витратами, тим ефективнішим буде бізнес та задоволеніші клієнти. Серед важливого, на що необхідно звернути увагу:
– Що може допомогти сучасному ритейлеру забезпечити оптимальну пропозицію, скоротити свої витрати та отримати додатковий прибуток?
– Безумовно, внутрішня експертиза співробітників, розуміння процесів, а також розуміння своєї унікальності на ринку відіграє вкрай важливу роль. Але для підтримки масштабування бізнесу та мережі вкрай важливо ефективно та швидко адаптувати сучасні технологічні платформи, доступні на ринку.
Сучасні ритейлери можуть оптимізувати свою пропозицію та скоротити витрати за допомогою різних технологій. Є кілька прикладів, які можна використовувати для планування асортименту, управління промоакціями та створення персоналізованих пропозицій:
Інтеграція цих технологій у бізнес-стратегію дозволяє ритейлерам не тільки оптимізувати пропозицію, але й значно розширити можливості щодо залучення нових клієнтів та утримання існуючих, що, у свою чергу, підвищує ефективність, збільшує прибуток та забезпечує зростання лояльності до мережі.
– Які цікаві та інноваційні проєкти ваша компанія реалізувала за останні роки?
– З останніх можу виділити проєкт у торговельній мережі Linella в Молдові. Компанія є лідером ринку, займає понад 30% частки та мала великий виклик у розрізі відвоювання конкуренції, а також масштабування мережі магазинів. У Linella були впроваджені інноваційні та інтегровані платформи управління ланцюгом постачання на основі оптимізованого асортименту та торговельного простору. Зараз колеги розгортають нашу нову платформу управління даними.
Іншим масштабним, складним, але вкрай захопливим проєктом стала комплексна трансформація торговельної мережі Bravo в Азербайджані, яка займає там друге місце. Bravo крок за кроком впровадили та адаптували з нами від систем управління складськими процесами, прогнозування попиту, управління запасами до найпередовіших рішень з оптимізації промоакцій.
Ще хотів згадати наш проєкт у регіональній мережі Anvar у Казахстані. Ми з колегами впровадили та запустили там інтегровані платформи, що закривають повні крос-процеси від оптимізації простору магазинів, ранжування асортименту під кластери магазинів до оптимізації ланцюга постачання менш ніж за рік.
У нас також триває багато активних проєктів в Україні, які, на жаль, я поки що не можу згадувати, оскільки вони в самому розпалі. Ми бачимо тренд та затребуваність платформ для управління цінами, а також усе навколо оптимізації асортименту та промоакцій.
– На якому етапі ритейлеру варто задуматися про інтегрування інноваційних інструментів для управління асортиментом та загалом для оптимізації бізнесу? Чи варто тут враховувати розмір мережі та плани щодо масштабування мережі?
– Задуматися можна на будь-якому етапі, але є гарна приказка – чим раніше, тим краще. Загалом інтеграція інноваційних інструментів для управління асортиментом та оптимізації бізнесу є важливим кроком для будь-якого ритейлера, який прагне підвищити конкурентоздатність. Рішення про впровадження таких інструментів залежить від кількох факторів, у тому числі від планів щодо масштабування компанії та мережі. Можна виділити кілька моментів, які треба усвідомити та розуміти:
Таким чином, ритейлеру слід приймати рішення про впровадження інноваційних інструментів, виходячи з комплексного аналізу поточного стану бізнесу та стратегічних планів на майбутнє.
– На завершення розкажіть, будь ласка, як же ритейлерам правильно пройти шлях цифрової трансформації в умовах турбулентності та величезної кількості щоденних операційних завдань?
– Цифрова трансформація — це вкрай серйозний крок для будь-якого роздрібного бізнесу, особливо в умовах нестабільності та великої кількості операційних завдань. Ось кілька ключових кроків, які можуть допомогти бізнесу успішно пройти цей шлях:
Є багато й інших аспектів, про які можна говорити годинами. Дотримуючись цих базових кроків, ритейлери зможуть стабільно розвиватися в умовах турбулентності та інновацій, ефективно керувати операційними завданнями та досягати успіху в цифровій трансформації. А якщо вам потрібна допомога на цьому шляху чи ви прагнете вийти на новий рівень цифровізації та розвитку компанії, ми радо вам допоможемо, тож, звертайтесь.