
Ролики тижня: Moyo, Uklon, Сільпо, Файно Маркет, Comfy


Член ради директорів BGV Group і co-founder однієї з найдинамічніших продуктових мереж КОЛО розповів про те, які нові тренди задає компанія на ринку України, наскільки насичений сегмент магазинів біля дому, в чому проблема з пошуком локацій і багато іншого
Цей матеріал доступний російською мовою
В рамках RAU Summit 2020 у прямому ефірі Сергій Войцеховський, член ради директорів BGV Group і co-founder мережі КОЛО, розповів про те, як виглядає рітейл майбутнього і які торгові формати будуть найбільш успішними в найближчі роки. А також про те, як дрібним виробникам потрапити на полиці великих торгових мереж. Інтерв’ю провів Юрій Ліщук, директор по роботі з роздрібними мережами Nielsen Україна, Білорусь.
Мережа магазинів КОЛО була заснована в 2017 році. У 2019-му рітейлер відкрив 53 нових магазина і увійшов до трійки лідерів українського ринку FMCG-рітейлу за темпами розвитку, поступившись лише АТБ і Volwest Group (мережі Наш Край і Spar). Позначку в сто нових магазинів продуктовий рітейлер пройшов менш ніж за рік – 100-й магазин КОЛО відкрився 30 листопада 2019-го. А 8 жовтня 2020-го відбулося офіційне відкриття вже 200-го магазину рітейлера. RAU пропонує ознайомитися з основними тезами інтерв’ю Сергія.
Головна перевага магазинів мережі КОЛО полягає в тому, що вони знаходяться поруч з домом або роботою наших клієнтів. Що дозволяє покупцям економити час при здійсненні покупок. Тому наша мережа динамічно розвивається, і за підсумками 2020 року ми, швидше за все, станемо лідерами за кількістю відкритих нових торгових точок.
При цьому наша команда сприймає такі результати спокійно – адже наші плани значно більше. Запорукою підтримки високих темпів розвитку мережі служить як сама бізнес-модель, так і високий рівень автоматизації бізнес-процесів, пов’язаних з експансією. Ми намагаємося бути не тільки лідерами за кількістю магазинів, але і по стандартам якості обслуговування.
Термін створення нового магазину сильно залежить від початкового стану приміщення. Згідно з внутрішніми стандартами, від моменту підписання договору до відкриття магазину повинно пройти не більше трьох тижнів. Велику частину часу займають будівельно-монтажні роботи та оснащення магазину торговим обладнанням. Щоб наповнити магазин товаром і відкрити його для відвідувачів потрібно часом кілька днів, а іноді – всього кілька годин.
Наш формат торгових точок унікальний. Тому головна проблема – наявність відповідних локацій. Здавалося б, приміщень площею до 100 кв. м багато, але рівень наших торгових точок вимагає підведення електроживлення потужністю 25 кВт. А за всіма будівельними нормами відповідні приміщення мають суттєво меншу потужність. Особливо відчуваються ці проблеми в центральних районах столиці. Нерідко приміщення складні конструктивно або в них неможливо розташувати всі сервіси, які ми надаємо.
Друга проблема, яка гальмує розвиток ринку в цілому – не системність мислення більшості власників комерційних приміщень. Вони звикли розглядати ринок оренди як ринок короткострокових договорів. У нас же стратегія розрахована на гру «в довгу».
Третя проблема, яка проявилася в 2020 році: локдаун і пов’язані з ним труднощі. Наприклад, був період, коли на самому початку карантину власники приміщень уникали зустрічей з нашими менеджерами, боячись заразитися під час переговорів.
І звичайно ж, не варто забувати і про економіку локації. Український ринок оренди невеликих локацій часто перегрітий, це викликано, в першу чергу, конкуренцією – в таких приміщеннях може відкритися практично будь-який вид малого бізнесу, починаючи від барбершопа, закінчуючи спеціалізованим магазином або кафе.
Під час пандемії кількість чеків в магазинах нашої мережі зменшилася, але зросла їх сума. Тобто, заходити в магазини стали рідше, але купувати більше.
Всі три роки роботи на ринку ми постійно намагаємося вдосконалити свою бізнес-модель. В результаті нам вдалося створити ефективний формат магазину імпульсної покупки. Куди заходять, щоб докупити щось, що забули взяти, наприклад, в гіпермаркеті.
У 2020-му ми хочемо змістити акцент у бік магазину щоденної покупки. З цією метою поступово розширюємо асортимент і покращуємо цінову пропозицію в м’ясній та молочній групі товарів. Щоб до нас заходили тому, що такого товару немає в іншому магазині.
Спочатку будували свій бізнес за класичним поділу товарів на категорії. Щось м’ясна гастрономія, щось бакалія і т.д. Але поступово зрозуміли, що покупець так не ділить товарні категорії, і не розуміє, що таке та ж бакалія.
Йому важливо зробити комплексну покупку і цей процес повинен бути максимально зручний, що, власне, і є нашою ключовою перевагою.
Тому змінили асортиментну матрицю. У новому магазині КОЛО 2.0 ми врахуємо бачення категорій очима споживачів. Фактично існує два типи магазинів КОЛО. Перший називається «біля дому», а другий – «на потоці».
У кожного з цих кластерів є підвиди, сегментовані в залежності від асортиментно-цінової пропозиції (дешевих або подорожче), які представлені на полицях. Тобто ми враховуємо платоспроможність споживачів в конкретному житловому масиві. Це дозволяє, з одного боку, працювати системно, а з іншого – максимально враховувати запити жителів певного району.
Наша бізнес-модель має свої переваги і недоліки. Важливою перевагою мережі стала можливість поставити на полицю товари невеликих виробників. По-перше, це дозволяє виділитися серед великих мережевих операторів, в тому числі міжнародних. По-друге, це можливість розвивати локальне виробництво, як це можна бачити в Польщі, Німеччині і так далі, де багато підприємств середнього бізнесу.
Тому ми вже опрацьовуємо низку проектів в цій сфері, які, сподіваюся, незабаром вдасться реалізувати.
Ми розробили API (налаштування), що дозволяють невеликим виробникам працювати з нашою мережею. Перш за все, це невеликий обсяг поставок. Ми також не беремо додаткову плату за місце на полиці, що дуже зручно для таких виробників.
Наш формат – магазин біля дому, де 2000 товарних позицій можуть закрити основну потребу в продуктах харчування і товарах першої необхідності. Ми формуємо культуру, де фактор часу превалює над ціною. Адже вигода виражається не тільки в грошах. Якщо підрахувати час і гроші, щоб дістатися до великого магазину, то виявиться, що взяти товар у магазині поруч із собою вигідніше.
Раніше цю нішу займали представники так званого нецивілізованого роздробу – різного роду неформатні магазинчики під вивіскою «Продукти», павільйони або навіть ларьки.
Тренд на невеликі мережеві магазини самообслуговування з привітним персоналом і високими стандартами обслуговування задають великі міста. Він помітний вже не тільки в столиці, але в Білій Церкві, де є наші торгові точки, поки така концепція магазинів працює гірше. Тому що в Києві кожна година вільного часу цінується набагато вище. Цей тренд однозначно буде поширюватися далі, бо час – це ресурс, який неможливо додати.
Пандемія підстьобнула розвиток онлайн-торгівлі, і ми також не стоїмо осторонь від цього процесу. У тестовому режимі ми запустили один магазин з доставкою власними кур’єрами. Створили свій мобільний додаток, який знаходиться в стадії доопрацювання. У той же час треба розуміти, що частка онлайн-продажів groceries поки дуже мала. Поки на цьому ніхто не заробляє, хоча всі розуміють, що за цим майбутнє рітейлу.
Тому будемо продовжувати активно тестувати різні ідеї в 2021 році, хоча вважаємо, що онлайн-торгівля – це автономний вид бізнесу і успіху там може домогтися тільки той, хто займається цим професійно.
У світі набирає силу й інший тренд – діджіталізація, коли ставка робиться на магазини самообслуговування без продавців. Він розвинеться набагато швидше, ніж торгівля онлайн, так як дозволяє безпосередньо економити на зарплатах персоналу. У міру здешевлення технологій і збільшення вартості робочої сили настане момент Х, коли таке явище стане масовим.
Ми проводимо експерименти і в даній сфері. Звичайно, їх не порівняти з Amazon Go або повністю роботизованими торговими точками без касирів. Для України це справа далекого майбутнього, але до нього треба готуватися вже зараз.
У категорії «продукти харчування» тренди майбутньої торгівлі формуються в США, де активно намагаються поєднати онлайн і офлайн-торгівлю. В Європі тренди задає Великобританія і вже після – через континентальну Європу і країни СНД – вони добираються до України.
Наприклад, в 2012 році в Лондоні у великих роздрібних операторів до 60% обороту формувалося на касах самообслуговування. І тільки тепер ми бачимо повсюдне впровадження українськими торговельними мережами даного виду касового обслуговування.
Я б порадив рітейлерам зосередитися на баченні та стратегії свого бізнесу, тому що онлайн-технології, діджіталізація та інше – це лише інструменти в досягненні мети. І незважаючи на прогнози, бути готовими до будь-якого сценарію розвитку подій.
Читайте також –
Рекордними темпами: мережа КОЛО розширилась до 200 магазинів