Сергій Козолуп, Cleaning Pro Group: Для нас відсутність світла – це також можливості
Засновник та СЕО Cleaning Pro Group Сергій Козолуп про зміни в компанії під впливом війни, важливі правила виходу на польський ринок та можливості роботи в умова блекаутів.
12 січня Асоціація рітейлерів України провела вебінар «Оптимізація роботи бізнесу у воєнний час. Нова стратегія та розвиток», присвячений змінам, які бізнес зазнав після повномасштабного вторгнення російських окупаційних військ. Одним зі спікерів був засновник та СЕО Cleaning Pro Group Сергій Козолуп, який розповів про стратегію компанії та її культуру, які пройшли перевірку війною, про три важливих нюанси, які важливо враховувати під час експансії на польський ринок, та роботу в умовах блекаутів. RAU наводить головне з його розповіді.
Про зміни, яких зазнала компанія з початку повномасштабного вторгнення росії в Україну
Змін зазнало все наше життя, тому вони торкнулися не лише бізнес процесів, а взагалі всього підходу до бізнесу. Відбулася зміна ставлення до бізнесу та переоцінка багатьох моментів. Про це можна розповідати дуже довго. Але я поділюсь основними моментами, які стосуються нашої компанії. Напочатку війни ми втратити близько 37% нашого бізнесу, в основному за рахунок сходу України, де йшли активні бойові дії. В червні ми відновилися, зараз з лютого 2022 року ми маємо втрату близько 25% бізнесу. Сподіваюсь, що до лютого цього року ми вийдемо на показники плюс 5-7% відносно показників, які є зараз. Чи буде це за рахунок інфляції чи за рахунок нових клієнтів – зараз це дуже відносно. Єдине, ще можна додати, що найбільша та найболючіша втрата, окрім втрати наших клієнтів, це втрати наших працівників, які виїхали за кордон або через усі ці трансформації не можуть повноцінно працювати.
Про стратегію та культуру компанії
В нашій компанії загалом нічого не змінилося. Cleaning Pro Group – це facility management service. Ми займаємося обслуговуванням комерційної та державної нерухомості. У нас є такі напрямки роботи як клінінг, охорона, PEST control та інші напрямки, які пов’язані з адмініструванням нерухомості.
Коли почалася війна, ми не зупиняли свою роботу на жодну годину. Оскільки якщо в Харкові пивний завод Рогань через тиждень після початку війни зупинив свою роботу, то у Львові кондитерська фабрика Ярич працювала і навіть збільшила свої потужності, тому що почала багато своєї продукції відправляти на експорт в Європу та Канаду. Тому у нас не було зупинок і часу, коли могли сісти і поміняти стратегію. Найкраща стратегія на той момент і зараз – продовжувати працювати.
Розкажу про кумедний момент, який трапився в приміщенні однієї державної установи. Після початку війни всі звідти виїхали, там залишився черговий, який зазвичай фіксував усіх відвідувачів і видавав ключі. Якось так сталося, що про нього всі забули. 10 березня він мені зателефонував і запитує чи хтось прийде його змінити, бо він вже там другий тиждень сам сидить і немає нікого в будинку. Не знаю, як так трапилось, що наступний черговий і наш менеджер забули його попередити, але після цього ми йому ще тиждень возили їжу і змінний одяг, поки не підшукали заміну. Це доказ відповідальності наших працівників. У нашому випадку 100% наших співробітників повели себе адекватно. В Херсоні працівники під час евакуації по своїх гаражах ховали обладнання та підлогомиючі машини. Сподіваємось, що ТРЦ Fabrika скоро відновить свою роботу і ми почнемо його обслуговування.
Але правильна та відповідальна поведінка наших працівників доводить, що культура в нашій компанії була правильною і змінювати нічого не довелось.
Про новий напрямок роботи
Стосовно нових напрямків, то ми повноцінно запустили в роботу українське представництво компанії Оrkin – це компанія №1 у світі, яка надає послуги з PEST control. Ми запустили її ще в грудні 2021-го, але цього року вона отримала друге дихання, оскільки до війни ми не все встигли зробити. Влітку ми повернулися до неї, доклали трішки зусиль і вже маємо зростання в 20 разів від тих показників, які були влітку цього року. Сподіваюсь, що в березні 2023-го це показник буде становити 30 разів. Тобто це напрямок у нас дуже добре розвивається і працює. Професійна потужна команда.
Про перспективи розвитку в Україні та закордоном
Ми, напевно як і весь український бізнес, весною, коли ситуація була незрозуміла, вирішили розширятись закордоном. Зараз шукаємо нові ринки. Вже вирішили відкривати компанію в Польщі, оскільки там зараз знаходиться частина нашої команди. Я вже маю досвід роботи в Польщі, коли ми ще займались виробництвом. З тих часів там є зареєстрована компанія, ми її просто перейменували. В другій половині літа ми відкрили другий офіс у Варшаві та найняли менеджерів з продажу.
Хочу звернути увагу на кілька важливих моментів, які я для себе відмітив:
- По-перше, команда максимально має бути неукраїнська. Особливо це стосується фахівців з маркетингу. Навіть дуже хороші експерти з досвідом в Україні не зможуть знайти підхід до польських клієнтів. Ми вже встигли зробити три етапи нашого репозиціонування. Нашу культуру несе команда, яка знаходиться там, але саму роботу мають робити не українці.
- По-друге, тільки українці швидко приймають рішення. Нам треба вже сьогодні, або на вчора. В Європі все по-іншому. На одних перееговорах нам сказали, що готові з нами працювати і запропонували все планувати на 2025 рік. Крім того, у них досить стабільне життя, а тому добре плановане наперед, про що вони і говорять.
- По-третє, коли говориш, що твій бізнес вже 15 років на ринку, то, наприклад, в одній з американських компаній нам з посмішкою відповіли, що у них є деякі контракти по 25 років.
Але у січні ми заключили дві перші угоди в Польщі на два роки – на обслуговування бізнес-центру та на обслуговування мережі супермаркетів. Тобто ми вже потроху працюємо у цьому напрямку, але для цього ми почали залучати місцевих спеціалістів. Вони дуже дорогі відносно наших, але дають результат.
Про вплив блекаутів на роботу компанії
Як сервісна компанія ми залежимо від наших клієнтів – від компаній, які ми обслуговуємо. Тому, звичайно, це вплинуло на нашу роботу. Але, з одного боку, на деяких об’єктах ми не можемо повноцінно працювати і надавати сервіс, а, з іншого боку, тільки у грудні у нас було понад 300 заявок на підключення генераторів у наших клієнтів. Ми сформували окрему мобільну бригаду, яка займається виключно обслуговуванням генераторів. У лиснопаді-грудні ми підключали маленькі генератори, а в січні, наскільки я розумію, в Україну надходять великі генератори, тому ми будемо підключати генератори від 60 до 200 кВт. Тому для нас як для сервісного бізнесу відсутність світла – це також можливості.